Att inte orka med skolan (lång resväg till gymnasiet)

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

Moderatorer: Alien, atoms

Att inte orka med skolan (lång resväg till gymnasiet)

Inläggav Crow_ » 2012-08-12 19:56:23

Hej,

Jag är lite sådär lagom ångestfull nu när skolan snart börjar igen. Jag ska börja 2:a året på gymnasiet, bor för tillfället 8 mil från skolan (enkel resa!) och det ser ut som om jag blir kvar här. Dagarna blir alltså långa (åker vid halvsju, hemma vid fem-sex)

Har svårt för alla håltimmar vi har, även min klass. Alla är så.. intensiva. Jag orkar inte med alla intryck.

Förra året löste vi det som så att jag pluggade hemma 2 dagar i veckan, tre i skolan. Det var bra, men ser inte ut att funka i år då vi har flera ämnen och mer plugg.

Undrar mest om jag på något sätt kan få någon hjälp med att reda ut skoltrasslet, eller om jag måste hoppa av...
Har ingen diagnos, men väntar på utredning.
Crow_

Anslöt: 2012-08-07

Re: Att inte orka med skolan..

Inläggav Flinta » 2012-08-13 9:32:11

Vad säger skolkuratorn om detta? Vad säger klassföreståndaren? Kanske de kan vara dig behjälpliga med att hitta lösningar? Eller inte, d kanske e därför du skriver här och frågar oss?

F ö tycker jag d låter sunt att du känner dina begränsningar. Jag gjorde d inte när jag var elev/student och är fortf utbränd femtioelva år efter grundskola+gymnasium+universitetsplugg.
Flinta

Anslöt: 2007-07-21

Inläggav ullstrumpan » 2012-08-21 2:16:39

Crow_ skrev:Hej,

Jag är lite sådär lagom ångestfull nu när skolan snart börjar igen. Jag ska börja 2:a året på gymnasiet, bor för tillfället 8 mil från skolan (enkel resa!) och det ser ut som om jag blir kvar här. Dagarna blir alltså långa (åker vid halvsju, hemma vid fem-sex)

Har svårt för alla håltimmar vi har, även min klass. Alla är så.. intensiva. Jag orkar inte med alla intryck.

Förra året löste vi det som så att jag pluggade hemma 2 dagar i veckan, tre i skolan. Det var bra, men ser inte ut att funka i år då vi har flera ämnen och mer plugg.

Undrar mest om jag på något sätt kan få någon hjälp med att reda ut skoltrasslet, eller om jag måste hoppa av...
Har ingen diagnos, men väntar på utredning.

8 mil enkel resa är väldigt lång skolväg.
Kräver mycket planering,
Du borde se till att ha med dig en matlåda varje dag så du orkar. Se till att din mamma gör en mellanmatslåda till dig att ha med varje dag.

Kolla om det inte finns nåt vilorum på skolan, dit du kan dra dig undan på håltimmar och längre raster. Det brukar de flesta skolor ha även om man inte får reda på det förrän man frågar. Se till att du får tillgång till det rummet och nyttja det så mycket du kan.

Kom ihåg att utnyttja timmarna på bussen,
Istället för att bara sitta och titta ut genom fönstret kan du använda tiden på bussen till att läsa läxor, sova eller vila. Då blir restiden användbar tid istället för att bara slösas bort.

När man blundar minskar man mängden intryck, sitt och blunda när du åker buss, om du inte vill läsa läxor förstås.

Lycka Till
ullstrumpan

Anslöt: 2011-11-27

Inläggav Jesters Tear » 2012-08-21 10:45:48

Känner med dig. Själv läser jag in gymnasiet på distans, jag klarar inget annat just nu.
Jesters Tear
Inaktiv

Anslöt: 2011-04-26

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-08-21 20:16:16

Förr i tiden fanns det något som hette anpassad studiegång. Man kunde exempelvis dela upp gymnasiet på två år om man inte orkade med att gå det på ett. (Jag minns inte om det hette så också för gymnasiet men jag tror det.) Om det är risk att du går i väggen för att du inte orkar att vara i skolan varje dag så borde du ha fått ansöka om att få stryka vissa ämnen och läsa dem senare. Eftersom terminen snart börjar kan det nog vara svårt att ordna och det finns ju inte samma möjlighet att ta igen saker på Komvux som det gjorde för några år sen. Men ett sätt att klara av det är att göra just det.

Tänk igenom vilka ämnen du främst behöver vara där för och vilka du kan avstå ifrån. Sen får du ta diskussionen med skolkuratorn och dina föräldrar om vad du kan tänkas klara i prakiken för den pendling som du beskriver har jag haft som yrkesarbetande och den är jobbig nog för en vuxen yrkesarbetande NT och då har man ändå inga läxor, än värre för en ung människa med Asperger.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Återgå till Studier och arbetsliv

Logga in