Aspergers = Sjukdom?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Aspergers = Sjukdom?

Inläggav Gersa » 2012-08-20 16:22:53

@Miche

Får man fråga viken väg du ser? Jag söker med ljus och lyckta utan någon framgång så jag tar gärna emot tips.

Har kollat det där med tandvårdskort men har hitintills bara blivit hänvisad runt i cirklar som vanligt.

Vad det gäller medicinering har jag tagit över det från min läkare. Eftersom jag mår olika minut för minut känns det helt befängt att äta samma mediciner varje dag... Det största lyftet för mig var när jag slutade med SSRI trots min läkares protester. Nu är hon jätte glad att jag gjorde det..........

Det enda jag petar i mig varje dag är Concerta, eftersom jag sover 24/7 när det är som värst annars....

Och jag håller med om att livet varit enklare om diagnosen kommit 30 år tidigare. Även om det känns som chansen till ett nytt liv nu med diagnosen, det är därför jag tycker det är extra surt att man inte får någon hjälp....

Ha det så bra det bara går!

Gersa
Gersa

Anslöt: 2012-08-19

Inläggav Alien » 2012-08-20 16:24:15

Ja, LSS-åtgärderna känns ofta inte anpassade för aspergare utan för mer lågfungerande autister. Här finns en tråd om vad vi egentligen behöver/skulle vilja ha:

onskemal-angaende-lss-t13698.html
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Miche » 2012-08-20 16:34:59

@Gersa, jag här jobbat som programmerare i 30 år och ger mig in i apparnas värld, jag behöver ingen anställning och inga andra investeringar än min egen tid för att kunna börja publicera appar vilket gör att jag sakta men (o)säkert kan bygga upp en inkomst.

Jag har dessutom blivit erbjuden nu att börja jobba som attitydambassadör åt (H)järnkontoret (en statlig satsning för att öka förståelsen för oss med AS) samt det du kan läsa om i min signatur (vilket vem som helst kan jobba med och få lite inkomster ifrån som med tiden växer).

Tandvårdskortet fick jag efter att ha mailat psykologen på habiliteringen som jag fått lite kontakt med, javisst ja, de ordnade ett kedjetäcke åt mig med så att jag sover lite lugnare och blir mer utvilad.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Gersa » 2012-08-20 16:54:35

Hej

Nu blir jag lite konfunderad...
Soc har sagt till mig att om jag har någon form av verksamhet kommer de dra in försörjningsstödet.
Jag var tvungen att lägga ned min firma för att överhuvudtaget kunna få söka försörjningsstöd.

Det är det som känns så motigt, jag vill verkligen och jag har massor av idéer men om jag gör något kommer som sagt försörjningsstödet att dras in... Så det gäller ju att man om man chansar har några bra månader framför sig...
Det är det som gör att jag inte vågar. Jag kan ju ha några vakna timmar per dygn under en dålig period och då spelar det ju ingen roll hur bra affärsplan man har...

Finns det några möjligheter till undantag från det som Soc säger till mig, eller blåljuger de bara som vanligt???

Ha det så bra det går!

Gersa
Gersa

Inläggav Miche » 2012-08-20 16:59:38

Soc älskar att blåljuga, de gör allt för att sabotera alla möjligheter att bli oberoende av dem när man väl blivit beroende av dem. Att trycka ner människor i skiten verkar vara många socialarbetares våta dröm...

För egen del tänker jag inte registrera egen firma förrän jag ser att inkomsterna kommer, det finns ingen anledning till det innan dess.
Miche

Inläggav Gersa » 2012-08-20 17:28:30

Ok, till mig har de sagt att de räcker med att de misstänker att man har några inkomster för att de ska kunna dra in försörjningsstöden. Och det stämmer faktiskt med lagen.

Första månaden jag fick försörjningsstöd fick jag 47:-. Jag lånade då pengar av mina föräldrar för att kunna betala mina räkningar. Pengarna fördes över till mitt konto och försvann samma dag då jag gjorde betalningarna. Månaden efter drog Soc av det belopp som jag lånat av mina föräldrar, med motivet att detta varit en tillgång som jag valt att spendera....
Jag överklagade beslutet men förvaltningsrätten tyckte allt var i sin ordning....
Efter det så sa Soc att det faktum att jag fått in pengar på mitt konto när jag behövde var bevis för att jag inte hade något behov av försörjningsstöd då de ansåg att detta skulle räknas som dolda tillgångar...
Sen försökte de att slänga ut mig på gatan, men då fick jag hjälp från AF av alla ställen så beslutet togs tillbaka tre dagar innan jag var tvungen att säga upp lägenheten.....

Så det var en rätt chockartad start på att söka hjälp som jag fa.. anser mig ha rätt till efter dryga 20års skatteinbetalningar.

Men den attityden är inte så poppis på Soc.... ;-))

Så nu talar de inte med mig längre, de skickar "normbeloppet" varje månad... Jag har inte ens någon Socialsekreterare längre.... ;-)) Det sjuka är att jag mörker ingen skillnad sedan min Socialsekreterare slutade... Jag får fortfarande inte svar på mina frågor eller ansökningar... Så det är precis som förut förutom att jag mailar hans chef numera... Men hon svarar ju inte heller så det är samma svarta hål men en annan mailadress.....

Så du för se upp så de inte misstänker något... Det räcker som sagt. Sen är det du som måste bevisa att du inte har några inkomster och exakt gör man det?????

Enligt lagen ligger bevisbördan på Soc. Men de har rätt enligt samma lag att dra in stödet om de misstänker att man har några inkomster.... Om det finns någon juridiskt kunnig person som kan förklara denna logik för mig så är jag väldigt intresserad av det....

Ha det!

Gersa
Gersa

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-08-20 17:40:53

Det man bör göra i stället om man hamnar i den situation som Gersa var i och inte kan betala räkningarna när man inte fått svar på sin ansökan om försörjningsstöd är att i möjligaste mån begära uppskov från sina fordringsägare. Då har man utgiften kvar. Behöver man ta emot lån från släkt eller vänner exempelvis för att kunna äta så får man nog göra det i natura eller be om kontanter så att de inte kan kolla det och dra av...Annars ska man faktiskt kunna söka akut för mat och hygienartiklar i väntan på beslut. Jag vet en som lyckades få ut några hundralappar på det sättet så sent som i höstas.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav Gersa » 2012-08-20 18:04:40

Jo, jag fick ju 47:-...
Sedan kunde jag inte drömma om att pengar som fanns på mitt konto i några timmar skulle räknas som en tillgång....
Man får lära sig den hårda vägen... Fast Soc har skyldighet att förklara reglerna så man kan förstå dem....

Som jag sagt hela första halvåret jag hade kontakt med Soc. var som en Kafka roman. Nu har jag vant mig så Kafka känns ganska hemtamt.... ;-))

Enligt mig regleras Soc arbete betydligt mer av Jantelag än SoL.

Ha det så bra det bara går!

Gersa
Gersa

Inläggav Miche » 2012-08-20 18:38:48

Jag är fullt medveten om att Soc gärna gör sånt, det har t.o.m. hänt för någon att banken av misstag förde in pengar på ett konto som försvann någon dag efter och Soc drog av beloppet från biståndet, det spelade ingen roll att banken gick in och berättade misstaget, personen fick inte rätt ändå!

Tyvärr är det enda man kan göra för att slippa sånt att fejka, Soc har ingen rätt att gå in och se några andra papper från banken än de du ger till dem, ett alternativ när man ska låna pengar är att antingen få dom i handen (visserligen ska man redovisa sånt, men hur ska de någonsin kunna kontrollera) eller låta personen man lånar av betala räkningen (vilket jag inte tror att någon lag kan förbjuda).
Gersa skrev:Enligt mig regleras Soc arbete betydligt mer av Jantelag än SoL.

Jag tror ärligt talat att man bara kan jobba på Soc om man är sadist, de som faktiskt vill hjälpa blir antingen kortvariga eller överkörda!
Gersa skrev:Ha det så bra det bara går!

Jag gillar den hälsningsfrasen men du behöver inte lägga in den i varje inlägg!
Miche

Inläggav Gersa » 2012-08-20 19:03:14

När jag sökte försörjningsstöd första gången var jag tvungen att skriva på ett papper som jag inte tänkte så mycket på då. Det sa att det var ett intygande att man talat sanning i sin ansökan.
Ett tag senare ville de att jag skulle lämna in min slutskattsedel. Jag förklarade för dem att eftersom jag haft en firma registrerad så skulle jag inte få min slutskattesedel förrän i slutet av året...
Då skickade de hem en kopia av papperet jag skrivit på i samband med första ansökan. I det stod det att om jag inte lämnande in de uppgifter Soc. krävde så skulle de stoppa utbetalningarna.
Jag mailade igen och förklarade att jag inte kunde skicka ett papper till dem som inte existerade. Två dagar senare fick jag samma papper hemskickat igen. Med en handskriven lapp där det stod att reglerna gällde även om jag varit företagare....
Jag äkte då till skattemyndigheten och fick efter några timmar dem att skriva ett intyg på att min slutskattsedel inte skulle komma förrän till hösten... Jag lämnade sedan in detta intyg till Soc.... Sen hörde jag aldrig något om den saken mer... Så när min slutskattsedel kom så struntade jag i att skicka in den och det var tydligen ingen som saknade den...
I år begärde Soc att jag skulle skicka in bevis på att jag var noll taxerad. Jag informerade då dem om att det kunde jag inte göra eftersom jag haft aktivitetsstöd under delar av förra året... Så då behövde de plötsligt ingenting....
Det är dj. frustrerande när man har så begränsat med energi att de begär in en massa papper som de inte själva vet vad de ska ha till... Soc. har vid flera tillfällen begärt ut dokument från min bank som banken inte vet vad det är för något. Så jag har bett Soc. förtydliga vad de vill ha, då begär de in exakt samma dokument igen. Då förklarade jag igen att de på banken inte hade en susning om vad de talade om för dokument. Då skickade också en kopia på papperet jag skrivit på att de hade rätt att hålla inne utbetalningen om jag inte lämnade ut det dom begärde. Skickade på telefonnumret till min bank till min Socialsekreterare sen hörde jag inget mer om det heller...
Det är rätt jobbigt när de hotar att ställa in utbetalningarna av orsaker som man inte kan göra något åt...
Gersa

Inläggav Miche » 2012-08-20 19:25:55

Som sagt, de gillar att plåga människor, dessutom är de helt vilse i verkligheten...
Miche

Inläggav Akleja » 2012-08-20 21:24:30

Jag har fått höra att det är en slags hjärnskada.
Akleja

Anslöt: 2012-08-18

Inläggav Choklad » 2012-08-20 21:58:50

Akleja skrev:Jag har fått höra att det är en slags hjärnskada.
Tror du på det?

Förmodligen är aspergares hjärnor kopplade något annorlunda än andras men jag tror att det är en del av normalvariationen bland människor. Om man går efter att de som är kopplade på det viset är aspergare så tror jag att antalet aspergare är mycket högre än andelen med diagnos.

Jag har inte blivit utsatt för något som kan ha skadat min hjärna. Jag ser mig inte som mer eller mindre än annorlunda, jag har ingen form av sjukdom eller skada och tycker inte det känns rätt att se mig själv som funktionshindrad.
Choklad

Anslöt: 2011-12-07

Inläggav Akleja » 2012-08-20 22:08:11

Jag känner mig inte det minsta sjuk även om jag har AS. Känner mig inte det minsta funktionshindrad, däremot verkar andra i min nära omgivning ha stora problem med att jag har AS. (mina syskon till exempel) Jag är glad att jag är den jag är och skulle aldrig vilja vara någon annan. Så varför ska myndigheter då säga att jag är funktionshindrad? Vad sjutton menar dom att jag är "hindrad" till att göra? När jag frågar säger dom att jag är hindrad i det sociala livet.. Men jag är ju nöjd med att vara jag. Jag vill inte vara social. Även om jag inte hade AS är det ju inte säkert att jag hade varit social i alla fall.
Akleja

Inläggav Gersa » 2012-08-20 22:42:50

Som jag skrev tidigare är alla olika... Problemet med att vissa men Asperger syndrom diagnos fungerar lika bra eller bättre än andra gör att vi som kanske inte fungerar fullt så bra får en väldig uppförsbacke.

Jag talade med Funktionshindersombudsmannen i Stockholm. Hon är av åsikten att Asperger Syndrom inte är en funktionsnedsättning pga av att vissa individer fungerar så bra... Och jag menar att Asperger kan vara en funktionsnedsättning för vissa individer inom vissa områden...

Min LSS handläggare anser inte att personer med Asperger Syndrom har i LSS att göra... Också pga att det finns individer som klarar sig så bra....

I båda dessa fall är det i frågan utbildade människor som uttalar sig angående behov utifrån diagnos istället för som lagen säger behov... Det jag tycker är obehagligt med detta är att ingen av dem förstår när man säger till dem. Utan regerar då med en "vatten på en gås" reaktion....

Men för vissa av oss som det kanske inte fungerar lika bra för, får då höra att jag känner minsann massor med personer med Asperger diagnos som inte har några problem att klara sig själva. Så varför ska just du ha hjälp...

Jag har även varit med om det motsatta oj har du Asperger får du vara ute mycket??

Orsakerna bakom en Asperger diagnos kan antagligen vara nästan vad som helst...

Återigen det måste vara behovet som styr insatsen och inte diagnosen... Den enskilde handläggare man råkar hamna hos på FK har sin bild klar för sig vad Asperger innebär. Därför finns det säkert individer som egentligen inte behöver sjukersättning som har det och tvärt om... Det är detta som jag upplever som faran i diagnos hysterin...

Det som skrämmer mig är att det är så lätt att stämpla dit en diagnos i pannan på någon, men efter detta har skett så är det rena lotteriet vilken hjälp man får... Jag tycker inte det är helt ok, för att uttrycka det lindrigt... Frågan är då om inte det vidare diagnos kriterier som finns i DSM-V kan vara en lösning snarare än en begränsning... Om diagnos gruppen får större spridning i funktion borde det tvinga fram en mer individ anpassad behandling och insatser... Tyvärr kan jag då tycka att detta borde finnas inom nuvarande spridning också.

Men att påstå att en Asperger diagnos kommer sig av en hjärnskada kan jag inte se någon som helst relevans i... Det är inte sannolikt att individer med en sådan spridd funktionsnivå, inom en mängd olika områden skulle ha en specifik hjärnskada gemensam. Detta kommer i alla fall vara min ståndpunkt till motsatsen är bevisad....
Gersa

Inläggav Zombie » 2012-08-20 22:48:48

Gersa skrev:Jag talade med Funktionshindersombudsmannen i Stockholm. Hon är av åsikten att Asperger Syndrom inte är en funktionsnedsättning pga av att vissa individer fungerar så bra...

Gersa skrev:Min LSS handläggare anser inte att personer med Asperger Syndrom har i LSS att göra... Också pga att det finns individer som klarar sig så bra....

Det var intressant. Närmare bestämt katastrof.

Jag tycker ni som propagerar som om Aspergers syndrom aldrig vore en funktionsnedsättning ska läsa det här och lära er litet empati med vad andra aspergare måste ha för att överleva. Men det är säkert för mycket begärt när man har en funktionsnedsättning just i empatin.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Zombie » 2012-08-20 23:04:10

Även resten av Gersas inlägg var tänkvärt (som det tycks vara med hans inlägg) och jag håller med om det mesta.

Beträffande det här:
Gersa skrev:Frågan är då om inte det vidare diagnos kriterier som finns i DSM-V kan vara en lösning snarare än en begränsning... Om diagnos gruppen får större spridning i funktion borde det tvinga fram en mer individ anpassad behandling och insatser... Tyvärr kan jag då tycka att detta borde finnas inom nuvarande spridning också.

tror jag dock det lika gärna kan leda till ännu mer stereotypering och obildat godtycke, just så som folk fungerar.

Orsak(er) till Asperger är knappast lönt att spekulera kort om. Beträffande hjärnskada (eller -avvikelse) kan man väl dock säga, dels att även hjärnskador kan vara väldigt olika i omfattning och andra, kanske små men avgörande, detaljer; dels att en del andra avvikelser litet varstans i kroppen tycks samvariera med Asperger. Vilket kanske inte utesluter avvikelser i hjärnan som gemensam nämnare eller del av det hela – bara man då tittar i rätt delar av hjärnan – men i alla fall.
Senast redigerad av Zombie 2012-08-20 23:07:12, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Akleja » 2012-08-20 23:07:10

Ja, vi är ju alla unika och olika individer. Det viktiga är ju dock att alla envar känner sig hyssat nöjd med livet. Vi får hoppas att myndigheter och läkare blir mer insatta i saker och ting. Det är ju svårt att säga att alla med AS är exakt på ett visst sätt, eftersom vi alla är olika personligheter. Många har råkat ut för okunnigheter medans andra har haft mer tur. Jag har tyvärr haft oturen att träffa på en hel del okunniga och ibland rent av otrevliga personer, både inom psykiatrin och läkarvården.En del av dom har mer eller mindre haft något slags "facit" om hur jag med AS ska vara, tycka och tänka. Någon har även påstått att AS skulle vara någon slags hjärnskada. Hur dom sedan resonerar hur denna skada skulle ha uppkommit har jag ingen aning om. Jag frågade aldrig. Kan hända att det var just den läkarens personliga åsikt. Vem vet. Men förhoppningsvis går utvecklingen framåt, så de som i framtiden kommer till samma läkare som jag kanske får uppleva något mer positivt.
Akleja

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in