Vad är skillnaden på vishet och visdom?
23 inlägg
• Sida 1 av 1
Vad är skillnaden (om det finns någon)?
Med vänlig hälsning,
Fröken Fräken
Med vänlig hälsning,
Fröken Fräken
- Fröken Fräken
- Anslöt: 2011-01-20
Re: Vad är skillnaden på vishet och visdom?
Oj, bra fråga! Jag skulle nog säga att orden är synonymer.
Jag hade helldre haft vishetständer (låter stressigt iofs..) än visdomständer (låter som ett straff..)
Jag vill hävda att de är synonymer. Skillnaden går mellan kunskap och vishet(/visdom). Det första är fakta, det andra är fakta med erfarenhet.
Zima33 skrev:Visdom är väl nåt man har. Vis(het) är nåt man är.
Nej. Båda är något man har.
Jag ser dem som synonymer.
Min uppfattning: En person som besitter vishet uttalar visdomar.
Dagobert skrev:Min uppfattning: En person som besitter vishet uttalar visdomar.
Sant. Men man kan besitta visdom också.
Först så fick jag för mig att vishet är det "rätta" svenska ordet, och visdom är en anglicism, men det stämmer ju inte alls...
- Fröken Fräken
Fröken Fräken skrev:Först så fick jag för mig att vishet är det "rätta" svenska ordet, och visdom är en anglicism, men det stämmer ju inte alls...
Folk numera använder vis(dom) som en anglicism för klok(het). De har tydligen tappat känslan för skillnaden.
Zombie skrev:Folk numera använder vis(dom) som en anglicism för klok(het). De har tydligen tappat känslan för skillnaden.
Förlåt, jag förstår inte riktigt vad du menar. Att de inte kan skilja på vis och klok? Och skulle det då bero på att engelska wise inte betyder samma sak som svenska vis?
(Min ursprungliga fråga handlade ju om valet av suffix. Jag såg visdom i en text och fick för mig att det ordet inte finns i svenskan, utan bara i engelskan. Men det är ju fel. Det finns ju en massa sammansättningar som inte är nya, som visdomständer eller visdomsord.)
- Fröken Fräken
I NEs ordbok står det om vishet: "det att vara vis" och om visdom "kunskap eller erfarenhet som vis(a) person(er) besitter". Det är ju i så fall en liten skillnad. Visdom har mer betoningen på att det är någonting man har, som en rikedom. Medan vishet är mer en egenskap. (Vilket Zima33 redan skrev, ser jag nu!)
- Fröken Fräken
Fröken Fräken skrev:Zombie skrev:Folk numera använder vis(dom) som en anglicism för klok(het). De har tydligen tappat känslan för skillnaden.
Förlåt, jag förstår inte riktigt vad du menar. Att de inte kan skilja på vis och klok? Och skulle det då bero på att engelska wise inte betyder samma sak som svenska vis?
Ja, det var det jag menade. På indiciet att samma (åtskilliga) personer jag har sett det hos har brukat göra även andra och mer uppenbara begrepps- och kalkeringslån från engelskan.
Fröken Fräken skrev:(Min ursprungliga fråga handlade ju om valet av suffix. Jag såg visdom i en text och fick för mig att det ordet inte finns i svenskan, utan bara i engelskan. Men det är ju fel. Det finns ju en massa sammansättningar som inte är nya, som visdomständer eller visdomsord.)
Jo, jag blev litet OT. Det beror på att jag tänkte att din upplevelse av ordet visdom som en anglicism kanske kunde ha något att göra med det jag nämnde.
Så vad är då skillnaden mellan engelska wise och svenska vis?
- Fröken Fräken
Orkar inte detaljanalysera, men enkelt uttryckt täcker det väl ungefär båda ordens områden (klok och vis) så som jag har sett det använt. (Med sage som några nyanser starkare eller om "visa män" och liknande.)
Ingen aning.
Men det var en 10.000 kronors fråga skulle jag säga att visdom är verbal (= begreppsmässig) och att visheten är intuitiv.
Men det var en 10.000 kronors fråga skulle jag säga att visdom är verbal (= begreppsmässig) och att visheten är intuitiv.
Zombie skrev:Orkar inte detaljanalysera, men enkelt uttryckt täcker det väl ungefär båda ordens områden (klok och vis) så som jag har sett det använt. (Med sage som några nyanser starkare eller om "visa män" och liknande.)
Mortalis skrev:Ingen aning.
Tack!
- Fröken Fräken
Visdom grundar sig på intelligens , medan visheten är en väg till lärdom...
Flinta skrev:Jag hade helldre haft vishetständer (låter stressigt iofs..) än visdomständer (låter som ett straff..)
Gillar ditt svar!
Ja, visdomständer är ett helsike. Drog ut en för några år sedan, mådde skit och luktade rävkadaver ur munnen.
Visdom är kunskap man besitter.
Vishet är förmågan att använda kunskapen på rätt sätt
Vishet är förmågan att använda kunskapen på rätt sätt
Om man utgår från suffixen kan man göra det enkelt för sig, vishet är det att vara vis och visdom är det som gör en vis.
Rent spontant skulle jag säger att en visdom är snarare en detalj-vishet. Och vishet är mer helheten?
Men jag gillar även Chileheads definition.
Men jag gillar även Chileheads definition.