Sjuk och förbannad.

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Sjuk och förbannad.

Inläggav Syrenlila » 2012-08-19 18:53:59

Har varit sjuk i snart 1 vecka, feber och nån jäkla hosta som aldrig vill gå över. Dagisbaciller :evil:

Varje gång min son blir sjuk, blir jag också det. Dessutom tar det hur lång tid som helst för mig att återhämta mig. Jag måste ha så himla dåligt immunförsvar! Jag tycker verkligen att det är JÄTTEjobbigt att vara sjuk, för min ångest ökar alltid tredubbelt. Vet inte riktigt varför, borde väl vara skönt att bara få vila lite men nää, jag klarar inte det. Kommer ifrån mina dagliga rutiner och då skiter sig allt.

Jag tycker att jag verkligen försöker leva bra och sunt. Men ändå är lika svag och känslig.

Vad gör folk när de är sjuka? Läser? Löser korsord? Det sjuka (höhö) är att om jag försöker göra det (för det gör jag, älskar korsord, böcker och tidningar) så får får jag stressymtom bara efter en liten stund, och detta gäller även när jag inte är sjuk. Kan bara göra det en liten stund, sen måste jag ta en paus vilket är VÄÄÄLDIGT svårt när man alltid vill avsluta saker och ting. Är det verkligen så koncentrationskrävande?? Eller jag har så sjukt låg uthållighet, jag fattar inte?!

Är det någon annan som också är såhär "känslig"? Känns som att vara konstant utmattad. Är det någon som kan hänga ihop med min asperger? Trodde det var mer vanligt att vara uthållig. Min motivation kan vara väldigt uthållig, men aldrig min mentala kapacitet.

Ursäkta om texten blev lite osammanhängande :?
Syrenlila

Anslöt: 2012-03-01

Re: Sjuk och förbannad.

Inläggav Mortalis » 2012-08-19 19:14:51

Det kan vara att kroppen säger att du borde ta det lugnt... även mentalt.

Lättare sagt än gjort förstås. Jag tycker själv att det är minst lika svårt att varva ned som att tagga upp.
Mortalis

Anslöt: 2012-05-22

Inläggav kattkvinna » 2012-08-19 19:35:24

Syrenlila skrev:Jag tycker verkligen att det är JÄTTEjobbigt att vara sjuk, för min ångest ökar alltid tredubbelt. Vet inte riktigt varför, borde väl vara skönt att bara få vila lite men nää, jag klarar inte det. Kommer ifrån mina dagliga rutiner och då skiter sig allt.

Känner igen mycket av det där.

För min del ökar nedstämdhet och en känsla av att vara övergiven och utelämnad när jag är rejält förkyld eller har feber. När jag är sjuk blir jag berövad mina viktigaste verktyg, nämligen motion och förmågan att koncentrera mig på måleri/handarbete/längre stunds läsning. Inte konstigt att frustrationen kommer då.

När jag är frisk har jag en overklighetskänsla första dagen jag är bland folk igen. Sån tur är jag sällan sjuk och det hör säkert ihop med att jag aldrig umgås med barn och får deras baciller.

Tyvärr går det ju inte att påskynda tillfrisknandet, bara låta kroppen och flimmerhåren göra sitt bästa.

Jag kan låtsas att jag är en fluga på väggen som vakar över dig. :wink:
kattkvinna
Inaktiv

Anslöt: 2012-04-10

Inläggav slackern » 2012-08-19 20:41:43

Syrenlila skrev:Har varit sjuk i snart 1 vecka, feber och nån jäkla hosta som aldrig vill gå över. Dagisbaciller :evil:

Nej det är dagisAIDS du har fått. ;)
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Syrenlila » 2012-08-20 15:38:55

kattkvinna skrev:
Syrenlila skrev:Jag tycker verkligen att det är JÄTTEjobbigt att vara sjuk, för min ångest ökar alltid tredubbelt. Vet inte riktigt varför, borde väl vara skönt att bara få vila lite men nää, jag klarar inte det. Kommer ifrån mina dagliga rutiner och då skiter sig allt.

Känner igen mycket av det där.

För min del ökar nedstämdhet och en känsla av att vara övergiven och utelämnad när jag är rejält förkyld eller har feber. När jag är sjuk blir jag berövad mina viktigaste verktyg, nämligen motion och förmågan att koncentrera mig på måleri/handarbete/längre stunds läsning. Inte konstigt att frustrationen kommer då.

När jag är frisk har jag en overklighetskänsla första dagen jag är bland folk igen. Sån tur är jag sällan sjuk och det hör säkert ihop med att jag aldrig umgås med barn och får deras baciller.

Tyvärr går det ju inte att påskynda tillfrisknandet, bara låta kroppen och flimmerhåren göra sitt bästa.

Jag kan låtsas att jag är en fluga på väggen som vakar över dig. :wink:

Tack för ditt svar! Gulligt det där med flugan :)

I morse fick jag en ångestattack, det var länge sedan. Resten av dagen har jag varit helt slut, bara vilat.
Syrenlila

Anslöt: 2012-03-01

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in