Frågor om ritualer och tvång? (stims)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Ritualer och tvångstankar

Inläggav Idiot » 2012-08-14 14:02:12

Är det bara jag som tycker att många (NT'are) anser att ens beteende är tvångsartigt/ritualistiskt trots att man själv inte tycker det?

Ni tog som exempel att tvätta händerna, jag gör detta väldigt ofta för att jag vet hur mycket skit och bakterier man kommer i kontakt med på en daglig basis.
Därför är det inte konstigt att rengöra sig, men av någon anledning tycker folk att detta är konstigt och ett "Tvångsbeteende" bara för att andra inte gör som jag.

Jag har ritualer i många sysslor, men jag tycker att det är positivt, det sparar ju tid.
Kan säkert göra mina morgonrutiner med slutna ögon eftersom jag har koll på exakt vart allt står och hur handduken på torken är viken liksom. :P

Mina "tvångstankar" handlar alltså om att effektivisera min tillvaro, det är väl bra... eller?
Idiot

Anslöt: 2012-02-10

Inläggav Jesters Tear » 2012-08-14 16:36:54

Jag hade många oskyldiga tvångsgrejer när jag var liten, som att jag mässade ramsor i huvudet. Jag hade mer eller mindre underliga tics också (vilket jag fortfarande har men de är väldigt diskreta nu). Sedan, någon gång i tonåren, byttes de oskyldiga tvångsgrejerna ut mot riktigt jobbiga tvång som gällde mat, ordning och kontroll och sådant. Numera har jag inga tvångshandlingar men väl tvångstankar. Jag vet inte hur man blir av med skiten, det känns som tvången lever sitt eget liv för mig. De byts ut med jämna mellanrum men verkar inte försvinna trots min KBT- och acceptansapproach. :-)004
Jesters Tear
Inaktiv

Anslöt: 2011-04-26

Inläggav Jesters Tear » 2012-08-14 16:40:35

Idiot skrev:Mina "tvångstankar" handlar alltså om att effektivisera min tillvaro, det är väl bra... eller?

Ja, en del ritualer tjänar ju ett bra syfte. Jag gör en del saker på bestämda tider och dagar i veckan, och i en viss ordning, vilket min sambo tycker utgör OCD. :roll:
Jesters Tear
Inaktiv

Inläggav Idiot » 2012-08-15 8:11:59

Vad jag förstått är OCD när man är medveten om sina ritualer, vet att de inte är logiska, men gör dem ändå.

Man måste skilja på OCD och "Tvångsmässig Personlighetsstörning".

Det senare är antagligen vad som är vanligt hos många "AS'are", eller i alla fall ett liknande beteende.
Det är tex. ritualer som man som individ tycker är fullständigt logiska och man utövar dem för att de förbättrar vad det nu kan vara man gör.
Man tycker inte att sina ritualer eller beteenden är konstiga.

STOR skillnad från OCD alltså.

Saken är den att vad som anses logiskt skiftar ju beroende på vem man frågar, jag tycker ju det mesta jag gör är hur logiskt som helst och att om ingen kan motbevisa mig har jag ju rätt. (Händer väldigt sällan att någon lyckas motbevisa f.ö, haha)

Men många anser samtidigt att det är jättekonstigt och nästan fel att ha dessa rutiner..

Inte för att de är onödiga, dåliga eller ologiska... men bara för att de tycker så.
Vafan liksom!
Idiot

Anslöt: 2012-02-10

Inläggav Jesters Tear » 2012-08-15 10:19:00

Just det, så är det ju. Jag hörde någonstans någon gång att många som diagnostiseras med tvångsmässig personlighetsstörning egentligen har asperger. Jag kan dock inte förstå att man kan ha en personlighetsstörning om tvången inte utgör något problem för en... jag antar att man måste ha ganska omfattande tvång för att den diagnosen ska komma ifråga..?
Jesters Tear
Inaktiv

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in