Handifon?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Handifon?

Inläggav Hundralappen » 2012-08-13 22:59:47

Varför vill du inte ha en iPhone?
Hundralappen

Anslöt: 2009-01-16

Inläggav bittin » 2012-08-13 23:01:02

kullan skrev:Om man skulle köpa en Windowa 7 phone btw vilket märke ska man satsa på? När jag var inne på Pricerunner så fanns det Nokia,Htc,Motorola och LG. Jag tror mest på Nokia eller Htc. Men är det någon som vet nåt mer än jag om detta?

Hört att Nokia Lumia är en trevlig Windowstelefon fast man vill ju köra Android

also
bittin

Anslöt: 2008-11-03

Inläggav barracuber » 2012-08-13 23:21:20

Här kan du fynda på blocket:
Blocket.se: Oanvänd Nokia Lumia 610, bunden till tele2

En oanvänd Nokia Lumia 610, den enklaste Lumian men ändå en väldigt bra och lättanvänd Windowsmobil.

Priset 1200 får ses som bra för ett oanvänt exemplar. Normalpriset för 610:an är 1600-1900. (I länken nedan står 2200-2500 men priset har sjukit sedan dess).

Tyvärr är just detta exet bundet till Tele2.

Modellen började säljas så sent som i maj i år. Den ersatte Lumia 600. Nokia Lumia 610 har börjat säljas
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Tiblan » 2012-08-14 6:59:21

Jag har testat Samsung Galaxy och iPhone och ingen av dom kan jag med men Nokian är helt suverän tycker jag. Än så länge inte testat Lumian och har i dagsläget N8 som är helt ok som sagt. Är nyfiken på deras nya 808 som har en värstingkamera i sig med 41 megapixlar tror jag det är. En vanlig systemkamera har visst runt 20 megapixlar. Skaffade N8 just för att kameran är så bra i den och jag är mycket nöjd med den biten.

Det handlar nog väldigt mycket om vad du vill använda telefonen till. Ingen kan ju allt som telefonen kan första dagen men man börjar ju med att lära sig de funktioner man använder idag och utökar vartefter. Exempel för mig själv är att jag blev med min telefon i mars förra året och i juni i år hittade jag en GPS-funktion i den. Blev ju superglad då jag funderat på en GPS men inte haft råd. Denna GPS gäller inte bara om du kör bil utan även om du går.

Elgiganten har ju alla telefoner uppkopplade så du kan gå dit och klämma och känna lite och fråga dig fram också. Gå gärna dit flera gånger så du kan kolla runt i lugn och ro. Ett tips är att du går dit när det är lite folk för då har ju personalen som mest tid om du har några frågor.
Tiblan

Anslöt: 2009-08-13

Inläggav kullan » 2012-08-14 10:04:11

Jag vill ha en telefon som man kan ladda ner hjälpappar i. Jag vill kunna ringa,smsa,mmsa och ta bilder med den.Att kunna surfa på nätet är dock inget måste men ska man få in apparna måste det ju va en internetvänlig telefon.

Edit: Min pojkvän anser att PC - telefonerna är enklast och en Windows phone är en vidareutveckling av dom. Han tyckte jag skulle satsa på en sådan om vi inte lyckas få igång min nyvarande samsung GT - S 5570.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Miche » 2012-08-14 10:43:08

Ska du ha hjälpappar så ska du ha en smart mobil, då funkar det inte med de enkla, billiga telefonerna. Din nuvarande Android har kapacitet för hjälpappar, den har även GPS inbyggd och troligen Google Maps installerad som kan hjälpa dig att hitta rätt.

Sättet att använda en smartphone är dock rätt annorlunda jämfört med en enkel mobil och det behövs en inlärningstid, du kommer troligen att ha problem även om du skaffar en dyr Windowsmobil (även om de gamla Windowsmobilerna har en miljö som liknar nuvarande Windows, men de är enormt långsamma, den min chef hade klarade inte av att spela musik utan att det blir avbrott i uppspelningen).

Jag tycker inte att du ska skrota din Android kullan, men du behöver någon som hjälper dig att förstå hur man använder den eftersom du har de problem som du har, din pojkvän verkar duktig på sånt och kan säkert hjälpa dig via webben. Ni har väl webbkamera så kan ni visa varandra hur man gör olika saker och om han kan fjärrstyra din dator kan han hjälpa dig med saker på datorn med.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav kullan » 2012-08-14 10:59:41

Miche:

Nä vi har ingen webbkamera. Jag äger inte denna utrustning ens. Han hjälpte mig att hitta Bluetooth på telefonen igår så nu är den igångsatt i alla fall. Min pojkvän hade kunnat hjälpa mig om han bodde tillräckligt nära mig men nu gör han inte det och jag känner ingen annan som kan.

Jag behöver inte kunna spela musik på telefonen. Jag har MP3 - spelare jag använder. Skit samma att det finns en sådan på mobilen när jag inte ens får in någon låt på spellistan. Den är död när jag går in där. Tomt! Fast enligt Kies ska telefonen vara full med låtar.

Att hjälpa mig via fjärrstyrning ja det hade han väl fått men han vill göra inställningar på min dator för att det ska funka och det går inte innan jag bor uppe i hans närhet. Enligt han ska som sagt en PC - telefon jobba smidigt och bra och en Wondowstelefon är nästa steg sas. Det finns likvärdiga appar som det finns för androider. Det är nog just den androida tekniken som strular hos mig och samsung ska tydligen va en knepig telefon enligt vissa.

Jaja det finns inget utrymme för en telefon för 4500:- i min budget just nu i alla fall. Nu är det flyttpengar allt går till. Det känns frustrerande att ha en överintelligent mobil man in te kan använda alla funktioner på. Skillnaden mellan en android och Windpwstelefon är att på den sistnämnda får man ladda ner apparna till datorn och föra över dom till mobilen via bluetooth. Lagligt. Och har man W7 både i telefonen och datorn borde det funka bättre.
kullan

Inläggav Miche » 2012-08-14 11:18:25

kullan skrev:Nä vi har ingen webbkamera. Jag äger inte denna utrustning ens.

En webbkamera kostar inte ens hundra kronor (kolla Clas Ohlsson) så det är ingen dyr investering, men med den kan han se dig när han pratar på Skype och du kan visa honom saker på telefonen så han kan hjälpa dig på distans.

Samsung har ett bra rykte och betydligt mycket mindre strul än LG (som jag har på min mobil), visserligen har du en billig Samsung så den är lite långsam, men den fungerar, det är bara det att det tydligen behövs en del pill med den för att få igång den. Hade jag varit i närheten hade jag säkert kunnat ordna det mesta på några timmar.
Miche

Inläggav kullan » 2012-08-14 11:28:22

Miche skrev:En webbkamera kostar inte ens hundra kronor (kolla Clas Ohlsson) så det är ingen dyr investering, men med den kan han se dig när han pratar på Skype och du kan visa honom saker på telefonen så han kan hjälpa dig på distans.

Varför ska jag behöva skaffa mig en sån? Jag känner inget behov av den.

Sedan har jag från många håll nu hört att just Androiderna är krångliga. min boendestödjare sa att hon hade suttit med 15 GMail - konton för att kunna ladda ner sina appar på sin mobil. Det är ju vansinnigt. Jag har ett GMail konto och det ska fasen räcka. Jag kan säga att jag är då inte omponerad av dom smarta telefonerna. Pojkvännen undviker androider själv för att det är krångel och en massa pyssel med dom.
kullan

Inläggav kullan » 2012-08-14 11:36:00

Förresten en annan mer teoretisk fråga. Om Mr vemsomhelst skulle ha 15000:- att lägga på en telefon , finns det försäljare som säljer en Handiphone eller måste den försäljas via en hjälpmedelscentral?
kullan

Inläggav Miche » 2012-08-14 11:41:45

kullan skrev:Varför ska jag behöva skaffa mig en sån? Jag känner inget behov av den.

Du vill alltså inte ha hjälp att ordna telefonen... :roll:
kullan skrev:min boendestödjare sa att hon hade suttit med 15 GMail - konton för att kunna ladda ner sina appar på sin mobil.

Själv har jag ett gmail-konto och det har fungerat bra.
kullan skrev:Pojkvännen undviker androider själv för att det är krångel och en massa pyssel med dom.

Visst kan det vara lite pyssligt, men när man väl ordnat till saker och ting så funkar det mesta rätt bra men grejen med smarta mobiler är att man kan ställa in dem så de passar en själv och man kan få tag i appar som fyller upp behov som man faktiskt inte ens visste att man hade.

Min mobil (och min läsplatta som är en Samsung) har hjälpt mig en hel del, men det har inte varit helt problemfritt men å andra sidan tycker jag ändå att det är rätt kul att pyssla med sånt. Många påstår att iPhone är problemfria men det anser jag vara en jävla lögn, jag har fått hjälp folk med iPhone att lösa problem på de med och jag tror knappast att Windowsmobilerna är utan problem (min svåger har en men han skulle inte erkänna om den krånglar).
kullan skrev:Förresten en annan mer teoretisk fråga. Om Mr vemsomhelst skulle ha 15000:- att lägga på en telefon , finns det försäljare som säljer en Handiphone eller måste den försäljas via en hjälpmedelscentral?

Finns här att köpa men det är en Android som de troligen lagt in ett specialanpassat operativ i (dock fortfarande Android) och en programvara som de debiterar omkring 10.000:- för.
Miche

Inläggav kullan » 2012-08-14 11:47:54

Miche skrev:Du vill alltså inte ha hjälp att ordna telefonen..

Jo men jag är inte helt 100 på att han har en kamera.

Miche skrev:Själv har jag ett gmail-konto och det har fungerat bra.

Då har du väl haft tur kanske. :roll:

Miche skrev:Visst kan det vara lite pyssligt, men när man väl ordnat till saker och ting så funkar det mesta rätt bra men grejen med smarta mobiler är att man kan ställa in dem så de passar en själv och man kan få tag i appar som fyller upp behov som man faktiskt inte ens visste att man hade.

Ja och det är dessa inställningar jag inte fattar och det är krångligt även på min teknikkunniga pojkvän. Han har en PC telefon av märket Samsung och den funkar problemfritt för han. Helst såg han att jag hade en sådan istället.
kullan

Inläggav Sheyen » 2012-08-14 11:55:14

kullan skrev:

Sådant där handlar inte om tur, kullan.

Seså, köp en iPhone nu, så att du kan få dina appar.
Sheyen

Anslöt: 2010-10-24

Inläggav kullan » 2012-08-14 12:00:29

Sheyen skrev:Seså, köp en iPhone nu, så att du kan få dina appar.

Med dina pengar då eller? Som jag skrev längre upp i tråden så finns det inget utrymme för en mobil i min budget. Det är endast det viktigaste jag handlar nu och eftersom jag kan ringa på min samsung så får det vänta. Jag måste spara pengar till min flytt. Har du svårt att förstå det?
kullan

Inläggav aspiemelly » 2012-08-14 12:18:20

kullan skrev:Förresten en annan mer teoretisk fråga. Om Mr vemsomhelst skulle ha 15000:- att lägga på en telefon , finns det försäljare som säljer en Handiphone eller måste den försäljas via en hjälpmedelscentral?

Det ska gå. Tror h*n kontaktar Gewa eller vad dom heter. Finns inte i affärer. Jag fick detta som förslag angående ett annat hjälpmedel som ej var "i sortimentet" i mitt län.
aspiemelly

Anslöt: 2008-12-03

Inläggav Miche » 2012-08-14 12:21:34

kullan skrev:
Miche skrev:Du vill alltså inte ha hjälp att ordna telefonen..

Jo men jag är inte helt 100 på att han har en kamera.

Om du har en kamera så kan du lägga mobilen framför kameran så att han (eller någon annan) kan se den, sen är det bara att trycka på de ställen på skärmen som personen i andra änden säger åt dig att trycka på, det är segt men det borde gå att instruera dig hur du ska få din telefon att fungera som du vill att den ska fungera (jag vet inte om jag har tålamodet att göra så, någon annan kanske har det). Användaren i andra änden behöver ingen webbkamera för ändamålet.

kullan skrev:

Det tror jag knappast, jag skulle tro att mer än 99% av alla Androidanvändare klarar sig med ett Gmailkonto, det finns ingen som helst anledning att krångla till det.

kullan skrev:
Miche skrev:Visst kan det vara lite pyssligt, men när man väl ordnat till saker och ting så funkar det mesta rätt bra men grejen med smarta mobiler är att man kan ställa in dem så de passar en själv och man kan få tag i appar som fyller upp behov som man faktiskt inte ens visste att man hade.

Ja och det är dessa inställningar jag inte fattar och det är krångligt även på min teknikkunniga pojkvän. Han har en PC telefon av märket Samsung och den funkar problemfritt för han. Helst såg han att jag hade en sådan istället.

En Android kan fungera helt problemfritt den med, man behöver inte mer än ett Gmailkonto (lägger man in rätt konto från början så är det inget strul), man tittar igenom inställningarna på telefonen (troligen är det en inställning som gör att din musikspelare inte hittar musiken) och man installerar bara appar som man vet vad dom gör (en del appar ställer till med problem, ibland är det inte lätt att veta i förväg vilka de är).
Miche

Inläggav Sheyen » 2012-08-14 12:34:44

kullan skrev:
Sheyen skrev:Seså, köp en iPhone nu, så att du kan få dina appar.

Med dina pengar då eller? Som jag skrev längre upp i tråden så finns det inget utrymme för en mobil i min budget. Det är endast det viktigaste jag handlar nu och eftersom jag kan ringa på min samsung så får det vänta. Jag måste spara pengar till min flytt. Har du svårt att förstå det?

Nej, jag tänker verkligen inte köpa någonting åt dig.

Om du prioriterar den där flytten framför en telefon med hjälpmedel så är ju det ditt val.
Sheyen

Inläggav kullan » 2012-08-14 12:36:29

Nu har jag ingen kamera så det kvittar. Och jag har ingen i min närhet som skulle kunna hjälpa mig så för mig är det en vanlig skittelefon lik förbannat. När jag flyttat klart och köpt dom möbler jag behöver handla in där uppe så ska jag spara ihop till en telefon och han får nog va den som ger mig råd om vad jag ska köpa. Han tycks veta sånt.

Jag kommer att tacka nej till Handiohonen i alla fall. Jag tror inte jag klarar tekniken i den heller.
kullan

Inläggav kullan » 2012-08-14 12:38:08

Sheyen skrev:Om du prioriterar den där flytten framför en telefon med hjälpmedel så är ju det ditt val.

Ja men jag prioriterar relationen med pojkvännen ju. Han är viktigast.Men jag har ju en vardag innan jag flyttar oxå.
kullan

Inläggav Sheyen » 2012-08-14 12:44:05

kullan skrev:
Sheyen skrev:Om du prioriterar den där flytten framför en telefon med hjälpmedel så är ju det ditt val.

Ja men jag prioriterar relationen med pojkvännen ju. Han är viktigast.Men jag har ju en vardag innan jag flyttar oxå.

Ibland måste man välja. Man kan inte alltid få allt.
Sheyen

Inläggav kullan » 2012-08-14 12:48:45

Sheyen skrev:
kullan skrev:

Ibland måste man välja. Man kan inte alltid få allt.

Nä det vet jag väl. Tro mig det har jag fått lära mig.
kullan

Inläggav Miche » 2012-08-14 12:57:57

kullan skrev:Jag kommer att tacka nej till Handiohonen i alla fall. Jag tror inte jag klarar tekniken i den heller.

Handifonen är förinstallerad med den programvara du behöver, du behöver bara tacka ja och sen använda funktionerna i Handifonen och behöver inte pilla med några inställningar plus att det går att installera appar som du har nytta av.
Miche

Inläggav kullan » 2012-08-14 13:01:23

Miche skrev:
kullan skrev:Jag kommer att tacka nej till Handiohonen i alla fall. Jag tror inte jag klarar tekniken i den heller.

Handifonen är förinstallerad med den programvara du behöver, du behöver bara tacka ja och sen använda funktionerna i Handifonen och behöver inte pilla med några inställningar plus att det går att installera appar som du har nytta av.

Fast jag tänker inte ta en telefon som jag måste lämna tillbaka igen när jag flyttar. Då avstår jag hellre. jag jag överlevt i dryga 40 år så jag överlever nog ett halvår till.
kullan

Inläggav Tiblan » 2012-08-15 6:21:06

Om du inte har råd att köpa en telefon varför tacka nej till en Handifon då????

Låt säga att handifonen har 10 funktioner och du kan 1 funktion idag så är det inte ett skäl att tacka nej. Du behöver inte heller lära dig alla funktionerna i en telefon bara dom du själv tycker du har nytta av. Det finns dom som kämpar hur mycket som helst för att få en. Om jag var dig skulle jag tacka ja, testa den i lugn och ro. Om det sen inte funkar så kan du ju alltid lämna tillbaka den. Tror dock att den bästa supporten får du därifrån jämfört med vilken annan telefon som helst på marknaden.

Värdelöst vetande kanske men Samsung har ett samarbete med Google och Nokia har ett samarbete med Microsoft.
Tiblan

Anslöt: 2009-08-13

Återgå till IT-forum

Logga in