Relationsproblem: pojkvännens mamma

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Anågende relationsproblem med min killes mamma

Inläggav blue30 » 2012-04-15 21:02:37

jag tror att det är så att hon kan lida av psykiska problem!
Har märkt att det tex inte går att prata förtroligt med henne då hon helt enkelt verkar sakna empati
Det tar verkligen mot att träffa henne och min familj förstår inte det utan tycker att man får ta hela paketet
blue30

Anslöt: 2011-02-14

Relationsproblem med min killes mamma

Inläggav blue30 » 2012-07-26 14:55:30

Jag har skrivit om detta tidigare här på AS forumet men tycker fortfarande att det känns jobbigt och svårt att hantera.

Min kille mamma har tidigare sagt dumma saker till mig som att hon ska strypa mig, du är ingen snäll svärdotter,nu blev du rädd va? osv

Jag får en känsla av att hon försöker frysa ut mig från deras familj.

När min kille fyllde nyligen skrev hon inte med mig på gratulationskortet från deras familj.

Undrar vad det beror på? kan det vara så att jag var borta då och kunde inte vara med och fira min kille då?

Ska i dag om en stund ta tåget och hälsa på min killes farfar.

Min kille, hans mamma och farfar kommer att vara där.

Ska jag vara med om det blir kortspel eller stå över?

atoms -

Jag vill påpeka att det är högst onödigt att skapa en tråd om ett mycket specifikt och personligt relaterat ämne då du redan har skapat en tråd om ämnet i fråga.

Därför har jag funnit för gott att slå samman de bägge trådarna. Beslutet har även meddelats i PM.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
blue30

Re: Relations problem med min killes mamma

Inläggav Hundralappen » 2012-07-26 15:13:55

Måste du vara med din killes mamma då? Du mår ju uppenbarligen skit över henne. Fråga dig själv; behöver du henne i ditt liv?

Vad säger din kille när du förklarar läget?
Hundralappen

Anslöt: 2009-01-16

Re: Relations problem med min killes mamma

Inläggav tahlia » 2012-07-26 15:24:17

Ja, första tanken är väl hur fan din kille prioriterar om han tillåter sin mamma att behandla dig på det där viset. Kan det vara så att hon tycker du "stjäl" sonen från henne?
Skulle mina föräldrar vräka ur sig något dyligt till min respektive så kunde de glömma mitt sällskap i framtiden. Folk får fan lära sig bete sig.

Tycker inte att du måste umgås med människan alls.
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Re: Relationsproblem med min killes mamma

Inläggav Alien » 2012-07-26 16:33:58

Den förra tråden: relationsproblem-pojkvannens-mamma-t24780.html

Trådarna kommer att slås ihop senare.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Alien » 2012-07-26 16:42:48

Betr födelsedagskortet antar jag att de inte ser dig som hörande till deras familj utan att du får skriva ett eget kort. Du bor ju inte ihop med dem.

Om du spela kort med dem beror ju helt på hur du känner. Om det känns ok, gör det, annars inte. Det vet du alltså bäst själv.
Alien
Moderator

Inläggav weasley » 2012-07-27 14:00:21

tahlia skrev:a, första tanken är väl hur fan din kille prioriterar om han tillåter sin mamma att behandla dig på det där viset.

Detta är det första jag också kommer att tänka på. Hur i helvete kan han låta det pågå? Det verkar ju som om han inte bryr sej.

tahlia skrev:Tycker inte att du måste umgås med människan alls.

Och naturligtvis det här. Om folk inte kan bete sej - och dessutom beter sej vidrigt med flit - så förtjänar de inte din uppmärksamhet.
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav Fenren » 2012-07-27 14:19:20

blue30 skrev:När min kille fyllde nyligen skrev hon inte med mig på gratulationskortet från deras familj.

vad menar du? skickade din svärmor ett gratulationskort till din kille och ditt namn var inte med där? är det något konstigt med det?

blue30 skrev:Ska i dag om en stund ta tåget och hälsa på min killes farfar.

Min kille, hans mamma och farfar kommer att vara där.

Ska jag vara med om det blir kortspel eller stå över?

nu vet jag att det var igår, men hade jag varit du så hade jag inte följt med. jag hade aldrig tillåtit det uppstå en situation där jag och denna svärmor var under samma tak.
Fenren

Anslöt: 2009-09-03

Inläggav blue30 » 2012-07-27 18:13:46

Till Fenren:

Nej hon skickade inte gratulationskortet utan min kille kom hem med det någon dag efter han fyllde år.

Jag läste gratulationskortet och såg att allas utom mitt namn stod med på det.

Försöker hon frysa ut mig eller var det naturligt att mitt namn inte stod med?

Jag upplever min killes mamma som ganska bestämd dvs hon är van att få som hon vill.
Det går ut över mig till viss del då hon säger åt mig vad jag ska göra osv

Min kille har sagt att han har prata med sin mamma angående de dumma saker hon har sagt till mig och att hon ber om ursäkt för det och att hon inte tänker sig för.

Valde i går hemma hos min killes farfar att inte vara med på kortspel utan sa att jag var trött och gick i stället ut min min killes brors hund.
blue30

Inläggav nallen » 2012-07-27 18:16:28

blue30 skrev:Jag läste gratulationskortet och såg att allas utom mitt namn stod med på det.

Men, gartulationskortet var väl från hans familj? Då är det väl inget konstigt att du inte står med?!?
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav kullan » 2012-07-27 18:20:00

Jag varken kräver eller förutsätter att jag står på ett grattiskort till pojkvännen från hans föräldrar. Jag skriver ett eget kort till han.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Fenren » 2012-07-27 18:25:11

blue30 skrev:Jag upplever min killes mamma som ganska bestämd dvs hon är van att få som hon vill.
Det går ut över mig till viss del då hon säger åt mig vad jag ska göra osv

Min kille har sagt att han har prata med sin mamma angående de dumma saker hon har sagt till mig och att hon ber om ursäkt för det och att hon inte tänker sig för.

Valde i går hemma hos min killes farfar att inte vara med på kortspel utan sa att jag var trött och gick i stället ut min min killes brors hund.

jag skulle fortfarande vägra vistas tillsammans med henne. man har ingen skyldighet att träffa personer som inte är snälla mot en. man har skyldighet mot sig själv att inte träffa sådana.

nallen skrev:Men, gartulationskortet var väl från hans familj? Då är det väl inget konstigt att du inte står med?!?

så ser jag det.
Fenren

Re: Relationsproblem: pojkvännens mamma

Inläggav blue30 » 2012-07-29 15:35:29

Till nallen:
Du har säkert rätt i det!
Får bara en stark känsla av att hon försöker frysa ut mig från deras familj och vill samtidigt göra mig osäker på mig själv.

Skulle vilja inom en framtid flytta i hop på riktigt med min kille men tror att hon kommer att försöka påverka honom till att ha det som vi har det nu dvs han kommer och bor hos mig.

Behöver jag be hans mamma om lov angående det eller ska jag strunta i vad hon anser?
blue30

Inläggav Fenren » 2012-07-29 15:37:53

blue30 skrev:Behöver jag be hans mamma om lov angående det eller ska jag strunta i vad hon anser?

du ska skita i hans mor angående allt och inte ha någon som helst kontakt med henne, om jag fick bestämma. om du så småningom skulle ge henne en chans till så är det total nolltolerans mot taskigheter.

hon är ond. onda människor ska man passa sig för.
Fenren

Inläggav blue30 » 2012-08-13 17:57:15

Jag har kommit till den punkten att jag snart vill flytta i hop med min kille på riktigt.

Funderar mycket över om hans mamma kommer försöka påverka honom till att inte göra det dvs ha det som det är nu?

När min kille och jag väl har flytta i hop på riktigt hur gör jag för att hans mamma inte ska ha makten att tvinga mig att flytta om förhållandet av någon anledning tar slut?

Har tagit ett snack med min kille att jag vill att han har de mesta av sina grejer hemma hos mig på grund av att jag inte vill att hans mamma ska bestämma för mycket.
blue30

Inläggav geocache » 2012-08-13 18:10:34

Hej!

Vad säger din kille om att ha sina grejer hemma hos dig? Och vad har han tänkt att göra med resten av sina saker? Jag skulle vilja tipsa honom om att inte ha något alls kvar hos sin mamma.

Om förhållandet tar slut så kan din killes mamma inte tvinga dig att flytta med mindre än att ni bor hos henne. Men som jag förstod av ditt inlägg så kommer han att flytta hem till dig? Eller kommer ni att flytta bägge två, till "ny" gemensam bostad?

Grattis till er båda, och lycka till så mycket i ert "nya" liv tillsammans!
geocache

Anslöt: 2008-06-16

Inläggav blue30 » 2012-08-13 18:20:34

Till:geocache

Det är så att min kille bor hos mig men är skriven på sin mamma adress

Det jag vill är att flytta i hop på riktigt med honom dvs i en gemensam lägenhet där båda står på hyreskontraktet.

Längre tid tillbaka bodde han och jag i en gemensam lägenhet men tråkigheter uppstod och hans mamma tvingade mig att flytta från lägenheten.

Därför undrar jag hur jag ska göra så att hon inte har möjlighet att göra lika dant om förhållandet av någon anledning tar slut? ska jag säga till min kille att inte låna ut nyckeln till lägenheten under några omständigheter?

Han har sagt att han har bara det nödvändigaste hemma hos mig dvs att alla hans saker inte får plats i min lägenhet.

Jag vill som sagt att han har de mesta av sina saker hemma hos mig på grund av att jag inte klarar av tanken att hans mamma ska bestämma och att jag inte vill känna mig utanför.
blue30

Inläggav geocache » 2012-08-13 19:17:51

blue30. Jag föreslår att du tar ett samtal med din kille så snart som möjligt om att ändra så att han blir skriven hemma hos dig istället för hos din mamma.

Jag känner förresten till en person som är väl insatt i sådana här frågor, och h*n berättade att det enligt lag inte är tillåtet att vara skriven på en adress än den man bor på http://sv.wikipedia.org/wiki/Dygnsvila. Kolla med skattemyndigheten om du vill veta mer om vad som gäller för var din kille ska vara skriven.
geocache

Inläggav blue30 » 2012-08-13 20:44:54

Det som är att killen och jag har inte gemensam ekonomi+att jag har bostadstillägg från Försäkringskassan

Är det inte så att om han är skriven på min adress förlorar jag rätten till bostadstillägg eller anser Försäkringskassan annat?

Men om killen och jag sen flyttar i hop på riktigt i en gemensam lägenhet går det som sagt hindra att hans mamma tvingar mig att flytta om förhållandet tar slut?

Funderar på om hans mamma medvetet gör det tufft för mig i och med att han och jag en gång har separerat och blivit tillsammans i gen eller inbillar jag mig?
blue30

Inläggav slackern » 2012-08-13 20:57:01

blue30 skrev:Men om killen och jag sen flyttar i hop på riktigt i en gemensam lägenhet går det som sagt hindra att hans mamma tvingar mig att flytta om förhållandet tar slut?

Det har hon ingen som helst rätt till att göra. Men om förhållandet skulle ta slut och hon tvingade dej att flytta föra gången. Så är det väll inte mer en rätt att han flyttar ut den här gången?

Men helt ärligt jag tror inte det är bra att ni flyttar ihop i en gemensam lägenhet. Är han så pass kontrollerad utav sin mamma och ni inte kommer överens. Kan hon komma över på besök mycket oftare än nu. För nu är det din lägenhet du bor i och då kan du neka henne att komma hem till dej. Flyttar ni ihop blir det svårare då kan han bjuda in henne.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav blue30 » 2012-08-13 21:07:31

Till Slackern:

Det ligger något i det du skrev!

Nu när jag står ensam på kontrakten har jag ju makten att bestämma vilka som får komma på besök och inte.

Tror du att hans mamma är medveten att hon inte kan komma på besök hur som helst?

Hur jag än vänder och vrider på det kan jag inte komma i från att det skulle kännas som en revansch att han och jag i framtiden flyttar i hop på riktigt i och med det kunna hindra hans mamma från att kunna ha makten som hon hade tidigare dvs tvingade mig att flytta.
blue30

Inläggav slackern » 2012-08-13 21:38:04

blue30 skrev:Till Slackern:

Det ligger något i det du skrev!

Nu när jag står ensam på kontrakten har jag ju makten att bestämma vilka som får komma på besök och inte.

Tror du att hans mamma är medveten att hon inte kan komma på besök hur som helst?

Du får väll säga det till henne eller din pojkvän att hon inte är välkommen till din lägenhet. Nästa gång hon kommer på besök och du inte känner för det är det bara att be henne att lämna ditt hem. Gör hon det inte att det bara att ringa polisen och be dom att slänga ut henne.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav geocache » 2012-08-14 1:59:22

Hej blue30

Det är inte alls säkert att du förlorar ditt bostadstillägg om ni flyttar ihop. Bäst är ju att kolla med Försäkringskassan. Har du en bra handläggare där?

Sedan är det en sak till (om jag nu fattat det rätt). Om killen och du båda står för kontraktet på lägenheten och din killes mamma kommer hem till er mot din vilja så behöver ni bägge vara överens om att hon inte får uppehålla sig hemma hos er för att hon ska kunna avvisas. De jag kan tänka mig kan svara på det är polisen, eller kanske socialförvaltningen.

Du skrev förresten i en annan tråd om att du kommit i kontakt med en annan kille på en utbildning. Jag skulle vilja föreslå dig att tänka igenom vilken av relationerna till de båda killarna som känns och är mest värdefull för dig. Får man fråga som du "sökt dig" till killen på utbildningen som en sorts "räddningsplanka" för den eventualitet att det av någon anledning inte skulle bli något av relationen med killen du har planer på att flytta ihop med?

Ingenting är ju "självklart" i en sorts "triangeldrama" som det som blivit mellan dig och de två killarna, men det kan bli väldigt galet mellan dig och killen du väljer om du väljer den ena killen utan att ha "klippt banden" med den andra.

Jag hoppas du inte tagit illa upp av mina tips.

/geocache
geocache

Inläggav Alien » 2012-08-14 4:03:26

blue30 skrev:Till Slackern:

Hur jag än vänder och vrider på det kan jag inte komma i från att det skulle kännas som en revansch att han och jag i framtiden flyttar i hop på riktigt i och med det kunna hindra hans mamma från att kunna ha makten som hon hade tidigare dvs tvingade mig att flytta.

Jag tycker det verkar som du vill flytta ihop med din kille för att hämnas och visa vem som bestämmer. Det viktiga är att ni två känner att ni vill leva ihop. Relationen med hans mamma verkar ta alldeles för stor plats. Du behöver inte tycka om henne, men om du känner att du måste "besegra" henne, tror jag inte ditt förhållande med din kille har någon framtid. Vilken kille vill välja mellan sin mamma och sin flickvän? Låter som ett stressigt liv för alla parter.

Likaså bör ni prata ihop er om hans mamma får besöka er el inte. Annars kan han bjuda in henne fast du inte vill. En lämplig kompromiss är att hon får komma när ni båda är överens och inte några "överraskningsbesök". Och det ska vara han som berättar om villkoren för sin mor.
Alien
Moderator

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in