Frågor om asperger

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Frågor om asperger

Inläggav MLilja » 2008-04-07 10:28:47

Hejsan!
Jag håller på att skriva min C-uppsats om Asperger just nu och jag skulle behöva hjälp med svar på några frågor.

1. Vad ser ni för tillgångar för de med asperger?
2. Hur fungerar samarbetet mellan skolan/hemmet?
3. Vilka är förväntningarna på skolan?
4. Hur fungerar det på morgonen innan skolan? (Gå upp, klä på sig, ta med sig gymnastikkläder och så vidare)
5. Har diagnosen spelat någon roll för extraresurser/förståelse i skolan?
6. Vilka rutiner är det som är viktigast och vilka är mindre viktiga?
7. Vilka specialintressen finns/har funnit?
8. Hur är det med umgänget? Finns kompisar att leka med eller vill man helst vara själv?
9. Hur var det på förskolan, fanns misstankar om asperger redan då? Hur märkte man det?

Har ni något mer att berätta är det bara positivt!
Tacksam för hjälp!
MVH/Maria
Senast redigerad av MLilja 2011-05-04 13:33:47, redigerad totalt 1 gång.
MLilja
Ny medlem

Anslöt: 2008-04-07

Re: Frågor om asperger

Inläggav sommar » 2008-04-07 10:34:19

MLilja skrev:Hejsan!
Jag håller på att skriva min C-uppsats om Asperger just nu och jag skulle behöva hjälp med svar på några frågor.

4. Hur fungerar det på morgonen innan skolan? (Gå upp, klä på sig, ta med sig gymnastikkläder och så vidare)
8. Hur är det med umgänget? Finns kompisar att leka med eller vill man helst vara själv?
9. Hur var det på förskolan, fanns misstankar om asperger redan då? Hur märkte man det?

Tacksam för hjälp!
MVH/Maria

Riktar du dig till föräldrar som ahr barn i skolan nu eller vuxna som ska berätta om hur de upplevde skoltoden? :roll: Jag kan tänka mig att delta, men vill först veta för vilka frågorna är avsedda och vad svaren ska användas till o. hur. Jag förutsätter att det är anonymt om man vill, eller?
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 13:33:47, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad

Anslöt: 2008-01-09

Hej sommar!

Inläggav MLilja » 2008-04-07 10:37:49

Jag vill ha svar från både föräldrar, lärare, barn eller andra vuxna. Det viktigaste för mig är erfarenheten (ni får gärna skriva vilken realtion till asperger ni har).

Jag kommer att använda svaren på frågorna i min uppsatas antingen tillsammans med era namn, en signatur eller helt anonyma, det väljer ni själva.

Om jag inte minns helt fel så kan det vara så att uppsatsen sen läggs ut på nätet av skolan så att andra kan få ta del av den.

Eftersom jag läser till lärare kommer det mesta vara ur en pedagogisk synvinkel och om "vardagslivet".

Jag valde det här ämnet eftersom min sambo har asperger och det intresserar mig väldigt mycket.

MVH/Maria
MLilja
Ny medlem

Inläggav sommar » 2008-04-07 11:18:16

Ok . Då vill jag gärna delta. :) Vore intressant o. läsa resultatet sedan om det är möjligt. Jag har AS.
sommar
Bannad

Inläggav rdos » 2008-04-07 11:35:54

Tja, jag kan väl varken delta baserat på föräldraroll (dottern har autism och inte AS) eller för egen del (jag är självdiagnosticerad AS) :wink:

Annars vet jag inte om jag gillar frågorna något vidare. Som påpekats tidigare så hör en del av frågorna egentligen inte direkt ihop med AS utan allmänt med NPF.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:33:47, redigerad totalt 1 gång.
rdos

Anslöt: 2005-10-14

Inläggav sommar » 2008-04-07 11:40:23

rdos skrev:Tja, jag kan väl varken delta baserat på föräldraroll (dottern har autism och inte AS) eller för egen del (jag är självdiagnosticerad AS) :wink:

Annars vet jag inte om jag gillar frågorna något vidare. Som påpekats tidigare så hör en del av frågorna egentligen inte direkt ihop med AS utan allmänt med NPF.

Så kan man oxå se dem, men visst kan de ställas till folk med AS., tycker jag. Sedan kan de specificeras ännu mer "AS.typiskt" då de ställs till människor som har AS.
sommar
Bannad

Inläggav rdos » 2008-04-07 11:44:59

sommar skrev:
rdos skrev:Tja, jag kan väl varken delta baserat på föräldraroll (dottern har autism och inte AS) eller för egen del (jag är självdiagnosticerad AS) :wink:

Så kan man oxå se dem, men visst kan de ställas till folk med AS., tycker jag. Sedan kan de specificeras ännu mer "AS.typiskt" då de ställs till människor som har AS.

De jag framförallt tänkte på var 2, 3 och 4. Framförallt 4:an hör ju ihop med NPF generellt och inte specifikt AS. Dessutom har vi haft en lång tråd i ämnet redan som tangerar detta (hygien) :wink:

Jag tycker nästan att 2 och 3 verkar som rena föräldrafrågor kring föräldrar som själva har AS och barn. Annars vet jag inte riktigt vad det är meningen att de ska peka på.
rdos

Hejsan!

Inläggav MLilja » 2008-04-07 11:54:31

Endel av frågorna är mer absolut mer riktade till föräldrar, men ni som vill svara behöver bara svara på de frågor som ni känner passar er.

Vad är NPF?

Vad tycker ni skulle vara bättre frågor om asperger? Jag har läst ett fytal böcker om asperger och jag tycker att de här frågorna tar upp det jag undrar över ganska bra.

Det är bra att ni kommer med synpunkter för ni är förmodligen mer insatta än jag=)
MLilja
Ny medlem

Re: Hejsan!

Inläggav rdos » 2008-04-07 12:10:39

MLilja skrev:Endel av frågorna är mer absolut mer riktade till föräldrar, men ni som vill svara behöver bara svara på de frågor som ni känner passar er.

Vad är NPF?

Neuropsykiatriska funktionshinder. Däri ingår förutom AS även ADHD och en del annat.

MLilja skrev:Vad tycker ni skulle vara bättre frågor om asperger? Jag har läst ett fytal böcker om asperger och jag tycker att de här frågorna tar upp det jag undrar över ganska bra.

Jag skulle vara mer intresserad av att undersöka inlärningsmetoder och pedagogik om man nu skulle fokusera på skolan och AS. Det där som du tar upp är ju mest saker omkring skolan som visserligen även det kan vara intressant, men jag ser det som rätt så uttjatat.

För att ta ett aktuellt exempel med sonen, som jag anser vara en blandning av autism-spektrum, ADHD och inlärningssvårigheter. Om man nu ifrån skolans håll är väl medveten om att ett barn lär sig bäst genom hörsel och dessutom har stora svårigheter med läsning, hur utformar man då sin pedagogik gentemot detta barn? Skiter man i preferenserna och tvingar honom att läsa superlätta saker eller stimulerar man honom genom att ge honom all information muntligt?

Det är relativt vanligt med barn på autismspektrum som har udda inlärningsstil, så detta gäller såklart även för AS. Det är väl här som verkligen utmaningen för en lärare med dessa barn ligger.

Eller så kan barnet vara hyperaktivt i kombination med AS, eller bara ha allmänt svårt att motivera sig. Hur gör en pedagog bäst för att få igång ett sådant barn?

Eller, som vår dotter, så kan barnet vägra prata i skolan för att det inte känner sig hemma i denna mijlö, och detta kan fortsätta år efter år. Hur utformar man en pedagogik för att komma åt detta?
rdos

Re: Hejsan!

Inläggav weasley » 2008-04-07 12:13:56

MLilja skrev:Endel av frågorna är mer absolut mer riktade till föräldrar, men ni som vill svara behöver bara svara på de frågor som ni känner passar er.

Vad är NPF?

Vad tycker ni skulle vara bättre frågor om asperger? Jag har läst ett fytal böcker om asperger och jag tycker att de här frågorna tar upp det jag undrar över ganska bra.

Det är bra att ni kommer med synpunkter för ni är förmodligen mer insatta än jag=)

MLilja.

Det är vanskligt att lyssna för mycket på rdos. Han har en del vettiga saker att komma med, men bland detta finns det massor av stolligheter så man bara baxnar. Han är övertygad om att personer med AS tillhör en egen ras och härstammar från neandertalarna, samt att människans förfäder inte kommer från Afrika. Mest för att han ogillar afrikaner. Bara en sån sak.

Jag kan svara på dina frågor här i tråden. Hoppas du skickar en länk till uppsatsen när du är klar! Behöver du blandad feedback får du gärna komma hit och informera dej. Läs gärna lite bland trådarna här på forumet så får du en lite mer mångfacetterad bild än du kanske får som svar på de här frågorna.

Jag kan tipsa om Ingers trådar "Ljus-enkät", "Introvert?" och "Dusch-poll" bland annat. Det finns även några trådar om hur man uppfattat skolan och skolgången. Jag kan bumpa dem åt dej så du hittar dem lättare.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 13:33:47, redigerad totalt 1 gång.
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav lindrin » 2008-04-07 12:27:00

Men jisses, en egen ras??

Jag började läsa en del om denna teori, men kom inte långt förrän jag avfärdade den som dumheter....läste mer ändå, men kom ändå fram till att det var dumheter.

Jag tycker mkt om fakta och vetenskap, men denna teori skrek -hemmabygge- i mina ögon. (mkt förenklat uttryckt)
Senast redigerad av lindrin 2011-05-04 13:33:47, redigerad totalt 1 gång.
lindrin

Anslöt: 2008-04-04

Inläggav weasley » 2008-04-07 12:34:35

lindrin skrev:Men jisses, en egen ras??

Jag började läsa en del om denna teori, men kom inte långt förrän jag avfärdade den som dumheter....läste mer ändå, men kom ändå fram till att det var dumheter.

Jag tycker mkt om fakta och vetenskap, men denna teori skrek -hemmabygge- i mina ögon. (mkt förenklat uttryckt)

lindrin.

Jo, du är verkligen inte ensam om denna tanke. Nåväl. Det finns mängder av trådar som behandlar detta. Jag kan bumpa några åt dej om du vill. ;-D
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 13:33:49, redigerad totalt 1 gång.
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav sommar » 2008-04-07 12:34:45

Tack Weasley! Det du skrev ang. Rdos teorier visste jag om innan, men det är inte fel att fler får veta speciellt de nya på forumet.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 13:33:49, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad

Inläggav lindrin » 2008-04-07 12:38:22

Weasley-Tack men nej tack!
Senast redigerad av lindrin 2011-05-04 13:33:49, redigerad totalt 1 gång.
lindrin

Anslöt: 2008-04-04

Inläggav rdos » 2008-04-07 12:55:29

Visst, det är väldigt fint att blanda ihop folks erfarenheter och kunskaper med vad de tycker i helt andra frågor. :roll:

Vad jag vet så handlar tråden inte om neandertalsteorin, så varför dra upp den här?

Någon annan moderator än Weasley kan väl plocka bort skiten och flytta till "gnäll på neandertasteorin" eller nåt?
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:33:49, redigerad totalt 1 gång.
rdos

Inläggav Inger » 2008-04-07 14:48:32

MLilja, detta är en sajt för vuxna personer med AS. Alltså är nog detta inte bästa stället för dina frågor. Vad är det du egentligen vill veta?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 13:33:49, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav sommar » 2008-04-07 14:49:54

Jag tror de kan passa här, men allra bäst i föräldraforumet.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 13:33:49, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-04-07 20:45:24

Men för fan nu tycker jag ni är dumma! Oavsett vad personen ifråga har för idéer om de här frågorna ska det väl inte diskvalificera honom från att yttra sig utifrån sina egna erfarenhet och sin erfarenhet som förälder. Påstår man det börjar det likna mobbning.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 13:33:49, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav Pontus » 2008-04-08 0:55:45

Inger skrev:MLilja, detta är en sajt för vuxna personer med AS. Alltså är nog detta inte bästa stället för dina frågor. Vad är det du egentligen vill veta?

Alla vuxna med AS här har säkert varit barn någon gång och troligen gått i skolan, så om man kan komma ihåg hur det var under dom åren så bör det inte vara några problem att svara på frågorna.
Senast redigerad av Pontus 2011-05-04 13:33:49, redigerad totalt 1 gång.
Pontus

Anslöt: 2008-03-12

Inläggav Alien » 2008-04-08 1:20:31

MLilja skrev:Hejsan!

Tacksam för hjälp!
MVH/Maria

Har du varit inne på Attentions forum, där finns kanske fler föräldrar till barn med AS?

Själv är jag en vuxen kvinna, som blev diagnostiserad sent i livet. De flesta frågor om skola etc är därför irrelevanta.

7. Jag tyckte mycket om att läsa och rita. Hittade på historier (i huvudet) som jag ritade bilder till. Läste om olika djur i uppslagsböcker och skrev ned det. Jag hade ju mycket tid till det, eftersom jag inte hade några kamrater att leka med. Vilket leder mig till:
8. Jag blev mobbad och utfrusen från början. Jag ville också ha kamrater att leka med/prata med på rasterna, men jag hade inget val, eftersom ingen ville vara med mig.

Första frågan förstår jag inte riktigt. Menar du vad aspergare har för förmåner el vilka fördelar det finns med att ha AS?
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 13:33:49, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Pemer » 2008-04-08 1:37:11

Alien skrev:Har du varit inne på Attentions forum, där finns kanske fler föräldrar till barn med AS?

Sant, där kryllar det av föräldrar till barn med diagnos.

http://www.attention-riks.org/forum/index.php
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in