Android-frågor

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Android-frågor

Inläggav kullan » 2012-08-08 16:28:40

barracuber skrev:
kullan skrev:Appen finns ju redan på telefonen och då ska det ju inte behövas att jag installerar den igen. ska det vara sånt krångel då får det va.


Helt rätt. Appen behöver du inte röra. Du behöver bara gå till

    Inställningar - Konton och Synkronisering
och där ta bort googlekontot och sedan lägga upp det på nytt. Det borde lösa problemet.


Varför ska jag behöva lägga upp ett nytt när det jag har funkar på datorn? Jag gör inget nytt konto bara för att. Funderar starkt på att skaffa mig en mer vanlig mobil. det är för mycket krångel för mig.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Android-frågor

Inläggav barracuber » 2012-08-08 16:32:10

Det är bara en kopplingspost som visar att du är den du är s.a.s. dvs samma person som på "datorn".
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Android-frågor

Inläggav kullan » 2012-08-08 16:38:17

barracuber skrev:Det är bara en kopplingspost som visar att du är den du är s.a.s. dvs samma person som på "datorn".


Nä det funkar inte ändå. Nu ger jag upp. Jag ska inte ha denna typen av telefon helt enkelt. Jag är för korkad för det.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Android-frågor

Inläggav Sheyen » 2012-08-08 17:06:06

kullan skrev:Appen finns ju redan på telefonen och då ska det ju inte behövas att jag installerar den igen. ska det vara sånt krångel då får det va.

Gör så som Miche sa så fungerar det ju!
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Android-frågor

Inläggav Zirre » 2012-08-08 17:20:15

Finns jättebra telefoner som inte är android. Du kommer säkert hitta en som du blir supernöjd med :D

Som ex. är denna bra Nokia 7230 Den har fysiska knappar.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Android-frågor

Inläggav Moggy » 2012-08-08 17:24:06

I telefonboken så kommer det in massa kontakter från Gmail. Hundratals mailkontakter som jag fått mail ifrån. Jag vill inte ha dessa i telefonboken. Går iofs att välja nåt att endast visa kontakter med telefonnummer men dom ligger där och tar plats och gör att det tar lång tid att göra backup. Har rensat det manuellt nångång men kommer tillbaka av sig själv. Måste vara nån inställning med synkining med hittar inte. Nån osm vet? Har en SonyEricsson Arc S med Android 4.0.4.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Android-frågor

Inläggav Selma » 2012-08-08 20:52:10

kullan skrev:Funderar starkt på att skaffa mig en mer vanlig mobil. det är för mycket krångel för mig.

Klokt. Man överlever ändå utan att ständigt ha tillgång till mail och annat.

Under många år utvecklades mobiltelefonerna till att bli allt mindre, lättare och tunnare. Nu är de visserligen tunna men stora. Snart är vi tillbaka till de där som var stora som kabinväskor och bars på axeln.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Re: Android-frågor

Inläggav Zirre » 2012-08-08 20:59:13

Zirre skrev:Finns jättebra telefoner som inte är android. Du kommer säkert hitta en som du blir supernöjd med :D

Som ex. är denna bra Nokia 7230 Den har fysiska knappar.

Citerar för att fötydliga att inlägget är vänt till kullan
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Android-frågor

Inläggav kullan » 2012-08-08 21:04:19

Jag är småförbannad. Tydligen har tillverkarna för androidtelefonerna och apparna bestämt att för att få in en app på mobilen finns det bara en väg och det är via GMail. Det är åt h****e. Dom där apparna får jag försöka klara mig utan. Vill jag surfa på nätet kan jag köpa en surfplatta eller använda minidatorn. Om jag inte är hemma.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Android-frågor

Inläggav Zirre » 2012-08-08 21:07:12

kullan skrev:Jag är småförbannad. Tydligen har tillverkarna för androidtelefonerna och apparna bestämt att för att få in en app på mobilen finns det bara en väg och det är via GMail. Det är åt h****e. Dom där apparna får jag försöka klara mig utan. Vill jag surfa på nätet kan jag köpa en surfplatta eller använda minidatorn. Om jag inte är hemma.
vad är det för fel på gmail helt plötsligt?
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Android-frågor

Inläggav Zirre » 2012-08-08 21:08:20

Surfplatta kräver också konto.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Android-frågor

Inläggav kullan » 2012-08-08 21:11:35

Zirre skrev:
kullan skrev:Jag är småförbannad. Tydligen har tillverkarna för androidtelefonerna och apparna bestämt att för att få in en app på mobilen finns det bara en väg och det är via GMail. Det är åt h****e. Dom där apparna får jag försöka klara mig utan. Vill jag surfa på nätet kan jag köpa en surfplatta eller använda minidatorn. Om jag inte är hemma.
vad är det för fel på gmail helt plötsligt?


Det är inget fel i sig men att tillverkarna bestämmer hur jag ska lada ner apparna retar mig. Det hade gott att föra över apparna till datorn för att sedan föra över dom till mobilen via bluetooth men det är inte tillåtet enligt tillverkarna. Det är det som jag sätter mig emot.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Android-frågor

Inläggav Zirre » 2012-08-08 21:12:55

kullan skrev:
Zirre skrev:
kullan skrev:Jag är småförbannad. Tydligen har tillverkarna för androidtelefonerna och apparna bestämt att för att få in en app på mobilen finns det bara en väg och det är via GMail. Det är åt h****e. Dom där apparna får jag försöka klara mig utan. Vill jag surfa på nätet kan jag köpa en surfplatta eller använda minidatorn. Om jag inte är hemma.
vad är det för fel på gmail helt plötsligt?


Det är inget fel i sig men att tillverkarna bestämmer hur jag ska lada ner apparna retar mig. Det hade gott att föra över apparna till datorn för att sedan föra över dom till mobilen via bluetooth men det är inte tillåtet enligt tillverkarna. Det är det som jag sätter mig emot.

Är väl inget att bli arg över.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Android-frågor

Inläggav barracuber » 2012-08-08 22:16:16

Man måste inte gå via Play (fd. Market) med googlekonto. Man kan istället leta efter apk-filerna (installationsfilerna) på nätet och sedan föra över dem till mobilen, t ex med blåtand, som du skrev, eller usbsladd.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Android-frågor

Inläggav kullan » 2012-08-09 10:28:12

barracuber skrev:Man måste inte gå via Play (fd. Market) med googlekonto. Man kan istället leta efter apk-filerna (installationsfilerna) på nätet och sedan föra över dem till mobilen, t ex med blåtand, som du skrev, eller usbsladd.


Nä enligt regelverkat är det inte tillåtet. Det material man hittar på såna sidor är inte lagligt material. Du måste gå via Gmail för att lagligt få in Appen i din telefon. det har tillverkarna bestämt.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Android-frågor

Inläggav earlydayminer » 2012-08-09 10:48:22

Bara för att någon bestämmer något betyder inte att du måste följa det. Det är fortfarande ett val du gör. Om du tycker tillverkarna gjort "fel", att du måste gå genom gmail - men upptäcker att det finns ett annat sätt, men säger att det är "fel" - och sedan vrider dig över att du inte kan nå det du vill. Det är liksom lite skumt.

Vad är rätt?

Vilket regelverk? Visa specifikt.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Android-frågor

Inläggav barracuber » 2012-08-09 10:49:21

kullan skrev:
barracuber skrev:Man måste inte gå via Play (fd. Market) med googlekonto. Man kan istället leta efter apk-filerna (installationsfilerna) på nätet och sedan föra över dem till mobilen, t ex med blåtand, som du skrev, eller usbsladd.


Nä enligt regelverkat är det inte tillåtet. Det material man hittar på såna sidor är inte lagligt material. Du måste gå via Gmail för att lagligt få in Appen i din telefon. det har tillverkarna bestämt.


Det stämmer inte att man måste gå via Play (eller Gmail som du uttrycker det). Play är bara ett av flera alternativ man kan välja för att få en förenklad hantering (installation, uppdatering, avinstalltion) av de appar man har, de har ju en tendens att bli rätt många efter ett tag.

Sedan kan vissa tycka att Google Play har en bättre hantering rent praktiskt än vissa av de andra alternativen men det är ju en smaksak. Det finns inga tvång här.

Några av flera alternativ till Play som finns:

    * http://appland.se (som enbart har svenska appar)
    * Appbrain
    * Getjar
    * Amazon App Store

http://www.junauza.com/2012/05/best-alt ... store.html

Det enda som inte är tillåtet är att installera OLAGLIGA appar dvs crackade piratversioner. Men det gäller ju inte bara android.

I androids barndom var man tvungen att äga ett googlekonto och regga sig i telefonen med det kontot för att kunna göra nånting. Men så är det inte längre. Som vi kom fram till tidigare i tråden så gäller det enbart när man vill köra Googleappar. Om man är nöjd med att köra Googles tjänster i webbläsaren går det alldeles utmärkt utan att man behöver ägna en tanke åt Google Play.

Så har jag fattat det åtminstone.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Android-frågor

Inläggav earlydayminer » 2012-08-09 10:50:46

Endast gör du

* som "tillverkarna vill" och följer "regelverket" till punkt.
* som barracuber föreslår.
* struntar i det och går vidare i livet.

:-)Happy Det ordnar sig!
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Android-frågor

Inläggav kullan » 2012-08-09 10:53:10

earlydayminer skrev:Vilket regelverk? Visa specifikt.


Det kan jag inte. det var pojkvännen som kollade upp det åt mig. Han var tom in på något form och kollade och där hade frågeställaren fått det svaret. Sedan är jag inte mycket för att bryta mot regler. Så nä är det GMail som gäller så tar jag ställnig till det. Sen att det finns mindre lagliga sätt det är jag inte intresserad av.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Android-frågor

Inläggav barracuber » 2012-08-09 10:54:23

Alla de sätten (appland, appbrain osv) jag listade är fullt lagliga.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Android-frågor

Inläggav kullan » 2012-08-09 10:55:35

Som jag skrev tidigare i tråden: det är för mycket pyssel med en android för mig. när jag får råd skaffar jag mig en mer vanlig mobil istället. Folk som inte kan tekniken ska inte ha såna här apparater.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Android-frågor

Inläggav earlydayminer » 2012-08-09 11:00:21

Tålamod och övning ger färdighet = sanningen.


Jag försöker förstå varför människor ger upp så lätt. Jag ger mig verkligen inte förens jag fixat det jag försöker fixa, men det kanske är mig det är fel på.

You can do this!!
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Android-frågor

Inläggav barracuber » 2012-08-09 11:11:42

kullan skrev:Som jag skrev tidigare i tråden: det är för mycket pyssel med en android för mig. när jag får råd skaffar jag mig en mer vanlig mobil istället. Folk som inte kan tekniken ska inte ha såna här apparater.


Det ligger en hel del i det. Jag kan själv känna teknikstress (förutom annan stress som också finns i mitt liv) och då är jag ändå intresserad och har t.o.m. jobbat som programmerare i 15 år, visserligen med urgammal teknik med dagens mått mätt. Teknikstress uppkommer nog bland annat därför att allting går så förbenat fort numera. På 80- och 90-talet var det vanligt unga programmerare och it-entrepreneurer i väggen och de var ändå i 20-30-årsåldern. Så ingen är helt immun mot den ohälsosamma och ibland rent skadliga och livshotande stress som teknikstress innebär.

Min son som är 13 kan redan mycket mer om teknik, android, smartphones än vad jag någonsin kommer att kunna. Han är mera lagd åt det tekniska hållet än vad jag är.

Jag känner till folk som tagit sitt liv över att de inte hängt med i utvecklingen på arbetsmarknaden. jag vet folk som sagt upp sig själva och hellre valt arbetslösheten av samma skäl.

OT delvis sorry...Men djävligt viktiga frågor.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Android-frågor

Inläggav LordNelson » 2012-08-09 11:14:08

Moggy skrev:I telefonboken så kommer det in massa kontakter från Gmail. Hundratals mailkontakter som jag fått mail ifrån. Jag vill inte ha dessa i telefonboken. Går iofs att välja nåt att endast visa kontakter med telefonnummer men dom ligger där och tar plats och gör att det tar lång tid att göra backup. Har rensat det manuellt nångång men kommer tillbaka av sig själv. Måste vara nån inställning med synkining med hittar inte. Nån osm vet? Har en SonyEricsson Arc S med Android 4.0.4.


Om du går in i "Konton och synk" trycker på din mailaderss, och sen väljer bort "Synkronisera kontakter" så kanske det funkar.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Återgå till IT-forum



Logga in