Android-frågor

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Android-frågor

Inläggav kullan » 2012-08-04 14:15:58

Ok. ska se vad det är då.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Android-frågor

Inläggav barracuber » 2012-08-04 14:24:49

kullan skrev:Jag har 2 frågor:

1*
Webbläsare till min mobil. Den webbläsaren som finns i min mobil stödjer inte surfande på nätet. Jag tar mig in på startsidan men jag kan inte chatta eller göra inlägg från telefonen. Det orkar inte webbläsaren göra. Jag måste alltså ladda ner en extra webbläsare och vad väljer man då? Jag har en Samsung Galaxy Mini GT-S5570. Min pojkvän gav mig tipset om att ladda ner Opera webbläsare. Kan det var något?


Att chatta i en mobil webbläsare är inte särskilt smidigt. Bättre att installera en separat chattapp, finns för alla de vanliga, som MSN, GTalk, Meebo, osv.

Sedan kan du ju chatta i Facebook naturligtvis även om den officiella FB-appen för Android är en riktig tungviktare (min dotter kör den, hon har ungefär samma modell som du, men det tynger ner hennes mobil rejält...det finns lättare alternativ till den officiella, ifall du är intresserad)

Att surfa på android är en baggis - det finns hur många läsare som helst. Problemet är att många av de är tunga som satingen om man inte har turen att äga en toppmodell. När jag hade min förra mobil, den åldersstigna HTC Hero var jag tvungen att ta hänsyn till detta, då körde jag bland annat Dolphin Browser Mini samt XScope. De två är någ mina bästa tips. Även Opera kan vara ett alternativ, kolla speciellt upp Miniversionen. Även Maxthon tål att testas, den är grymt smidig. Denna - UltraLight Browser 2.0 - har jag aldrig testat.

kullan skrev:2*
Hur loggar man in via mobilen när ens lösenord innehåller tecken som inte finns i mobilen tangentsats?


återkoommer.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Android-frågor

Inläggav kullan » 2012-08-04 14:28:43

Ok. Jag får kolla upp det då.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Android-frågor

Inläggav barracuber » 2012-08-04 14:32:19

kullan skrev:2*
Hur loggar man in via mobilen när ens lösenord innehåller tecken som inte finns i mobilen tangentsats?


Hr du problem i en app eller i webbläsaren? (Det finns nämligen sajter som har problem med vissa specialtecken och då är det inte ett androidproblem.)
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Android-frågor

Inläggav kullan » 2012-08-04 14:34:29

barracuber skrev:
kullan skrev:2*
Hur loggar man in via mobilen när ens lösenord innehåller tecken som inte finns i mobilen tangentsats?


Hr du problem i en app eller i webbläsaren? (Det finns nämligen sajter som har problem med vissa specialtecken och då är det inte ett androidproblem.)


Jag försökte logga in på facebook nyss men det fattas ett tecken för att lösenordet ska vara fullvärdigt och det finns inte i knappsatsen på mobilen.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Android-frågor

Inläggav barracuber » 2012-08-04 14:48:43

kullan skrev:
barracuber skrev:
kullan skrev:2*
Hur loggar man in via mobilen när ens lösenord innehåller tecken som inte finns i mobilen tangentsats?


Hr du problem i en app eller i webbläsaren? (Det finns nämligen sajter som har problem med vissa specialtecken och då är det inte ett androidproblem.)


Jag försökte logga in på facebook nyss men det fattas ett tecken för att lösenordet ska vara fullvärdigt och det finns inte i knappsatsen på mobilen.


Kör du FB-appen eller i webbläsaren?
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Android-frågor

Inläggav kullan » 2012-08-04 14:51:53

barracuber skrev:Kör du FB-appen eller i webbläsaren?


Webbläsaren via googles sökmotor
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Android-frågor

Inläggav Miche » 2012-08-04 15:13:16

kullan skrev:2*
Hur loggar man in via mobilen när ens lösenord innehåller tecken som inte finns i mobilen tangentsats?

Antingen byter du lösenord eller så letar du runt bland alternativa tecken eller så laddar du ner appen MultiLing Keyboard som har massor med tecken och lägger till Plugin Swedish så att du får svenska stavningsförslag.

Obsevera, för att få igång en tangentbordsapp så måste den aktiveras från inställningarna.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Android-frågor

Inläggav kullan » 2012-08-04 15:17:41

Det känns väldigt komplicerat. Tack för tipsen ändå.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Android-frågor

Inläggav barracuber » 2012-08-04 15:21:02

Man kan ha svårforcerade lösenord utan att använda specialtecken (även om specialtecken gör det hela ännu lite svårare). Man kan t ex köra med "camel case" (kamelnotation) på fraser som man själv har lätt att minnas men som ger väldigt starka lösenord. Exempelvis:

2012ReGnIgSoMmAr

JaGhArFlYtTaT2NRK (NRK = Norrköping)

Glöm inte att ett lösenord ska vara enkelt att minnas och svårt att knäcka ;)
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Android-frågor

Inläggav nallen » 2012-08-04 15:25:52

Vi har tipsat om den här förut, men den passar tydligen igen: http://xkcd.com/936/
nallen
 
Inlägg: 19628
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Android-frågor

Inläggav Kimmelie » 2012-08-04 16:43:29

kullan skrev:Webbläsare till min mobil. Den webbläsaren som finns i min mobil stödjer inte surfande på nätet. Jag tar mig in på startsidan men jag kan inte chatta eller göra inlägg från telefonen. Det orkar inte webbläsaren göra. Jag måste alltså ladda ner en extra webbläsare och vad väljer man då? Jag har en Samsung Galaxy Mini GT-S5570. Min pojkvän gav mig tipset om att ladda ner Opera webbläsare. Kan det var något?

Jag skulle rekommendera Opera Mobile, inte Opera Mini. Jag föredrar vanligtvis Firefox, men inte på mobilen, och särskilt inte den senaste versionen.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Android-frågor

Inläggav Kimmelie » 2012-08-04 16:51:16

barracuber skrev:Man kan ha svårforcerade lösenord utan att använda specialtecken (även om specialtecken gör det hela ännu lite svårare). Man kan t ex köra med "camel case" (kamelnotation) på fraser som man själv har lätt att minnas men som ger väldigt starka lösenord. Exempelvis:

2012ReGnIgSoMmAr

JaGhArFlYtTaT2NRK (NRK = Norrköping)

Glöm inte att ett lösenord ska vara enkelt att minnas och svårt att knäcka ;)

Det är ingen skillnad på svårighetsgraden att knäcka dessa:
2012ReGnIgSoMmAr
2012RegnigSommar
Inget av dem står i nån ordlista, och båda har 16 tecken, stora + små bokstäver och siffror. Enda sättet att knäcka dem är med bruteforce, och för tillfället räcker 16 tecken bra. Men det senare är betydligt lättare att komma ihåg...
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Android-frågor

Inläggav kullan » 2012-08-08 14:33:26

Nu en kanske konstig fråga.

Måste man ha ett särsklit G - mailkonto till androiden för att kunna använda G- mail på den. Jag har ju ett konto på datorn och där kunde jag logga in utan problem men när jag försökte logga in på mobilen så fick jag felmeddelanden hela tiden. Eller är det så att felet sitter i den dåliga webbläsaren som finns i telefonen?
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Android-frågor

Inläggav barracuber » 2012-08-08 14:57:28

kullan skrev:Nu en kanske konstig fråga.

Måste man ha ett särsklit G - mailkonto till androiden för att kunna använda G- mail på den.

Så var det från början men inte nu längre. Frågan diskuterades rätt mycket här. Som jag skrev där, för att använda telefonen vanligt (dvs ringa, messa, enkel surf mm) behöver man inte något googlekonto. Men om man vill använda googletjänster inte bara i webbläsaren utan även i appar då behöver man köra den speciella googlewizarden (vet du vilken jag menar?) så att telefonen blir inställd som en "googletelefon".

kullan skrev:Jag har ju ett konto på datorn och där kunde jag logga in utan problem men när jag försökte logga in på mobilen så fick jag felmeddelanden hela tiden. Eller är det så att felet sitter i den dåliga webbläsaren som finns i telefonen?

Du kanske skrev fel, det är ofta bökigt på mobiler. Vad fick du för felmeddelande?
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Android-frågor

Inläggav kullan » 2012-08-08 14:59:12

barracuber: Det står " Användarnamn och lösenordet matchar inte detta konto".
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Android-frågor

Inläggav Miche » 2012-08-08 15:02:14

Det finns en bra gmailklient på Play market: https://play.google.com/store/apps/deta ... android.gm
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Android-frågor

Inläggav kullan » 2012-08-08 15:08:10

Miche skrev:Det finns en bra gmailklient på Play market: https://play.google.com/store/apps/deta ... android.gm


Jag har den i mobilen och jag använder den. Men jag jag kommer inte åt kontot ändå.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Android-frågor

Inläggav Miche » 2012-08-08 15:13:53

Det borde funka!

Ett tips, skriv lösenordet i ett fält där du ser vad du skriver (jag brukar ofta göra det i fältet där användarnamnet ska skrivas), när hela lösenordet är inskrivet så att du ser att det är rätt, håll fingret en stund på inmatningsfältet, då dyker det upp en meny med alternativ för att markera allt eller kopiera allt. Se till att kopiera innehållet och gör motsvarande sak i lösenordsfältet och klistra in.

Tänk även på att användarnamnet är hela din adress med @gmail.com i slutet.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Android-frågor

Inläggav kullan » 2012-08-08 15:16:59

Miche skrev:Det borde funka!


Ja det är mycket som " borde" funka hos mig det funkar inte. Telefon och dator vägrar samarbeta med varann och enligt pojkvännen är det inte ovanligt att det kan glappa mellan telefon och dator.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Android-frågor

Inläggav barracuber » 2012-08-08 15:22:15

Men det funkar på datorn?

Rekommenderar att du i telefonen går till inställningar - konton och synkronisering. Sedan tar du bort googlekontot och lägger upp det på nytt. Om det inte funkar att logga in då så är det verkligen något fel på ditt användarnamn/lösenord. Om det går bra kan du försöka med appen igen.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Android-frågor

Inläggav kullan » 2012-08-08 15:24:27

barracuber skrev:Men det funkar på datorn?

Rekommenderar att du i telefonen går till inställningar - konton och synkronisering. Sedan tar du bort googlekontot och lägger upp det på nytt. Om det inte funkar att logga in då så är det verkligen något fel på ditt användarnamn/lösenord. Om det går bra kan du försöka med appen igen.


Ja jag kunde logga in på datorn.

Det tar för mycket energi av mig att krångla. jag hoppar över apparna istället.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Android-frågor

Inläggav kullan » 2012-08-08 15:41:52

Appen finns ju redan på telefonen och då ska det ju inte behövas att jag installerar den igen. ska det vara sånt krångel då får det va.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Android-frågor

Inläggav barracuber » 2012-08-08 16:26:36

kullan skrev:Appen finns ju redan på telefonen och då ska det ju inte behövas att jag installerar den igen. ska det vara sånt krångel då får det va.


Helt rätt. Appen behöver du inte röra. Du behöver bara gå till

    Inställningar - Konton och Synkronisering
och där ta bort googlekontot och sedan lägga upp det på nytt. Det borde lösa problemet.

Var beredd på en sak när det gäller gmailappen: Allra första gången man kör den kan det ta lång tid att starta. Det beror på att den försöker synka allting mellan telefon och server. Detta sker tyvärr oftast utan någon som helst meddelande; man bara märker det på att appen inte verkar svara.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Återgå till IT-forum



Logga in