Aktivitetsersättning för förlängd Skolgång?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Aktivitetsersättning vid förlängd skolgång

Inläggav Nefarious » 2012-08-01 0:09:40

earlydayminer skrev:Vad kan man göra mot försäkringskassan? Jag vill totalt demolisera handläggarens belägg, men kan man få möta handläggarna?


De har ju kontor lite varstans, bland annat i Täby och Handen. Gå dit och prata med dem.
Nefarious
 
Inlägg: 3596
Anslöt: 2010-10-02
Ort: Svíþjóð

Re: Aktivitetsersättning vid förlängd skolgång

Inläggav earlydayminer » 2012-08-01 0:20:01

Nja, det är lite långt att gå. Typ 30 mil. :D
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Aktivitetsersättning vid förlängd skolgång

Inläggav keyns » 2012-08-01 0:23:11

earlydayminer skrev:Medicinskt underlag. Och det sägs att det saknas för att jag ska få ersättning.

Försäkringskassan är värdelösa. Det är så absurt så det inte finns. Jag skickade med dokument från läkare där det specificeras, men ändå "medicinskt underlag saknas".


Du kan ju alltid kolla om möjligheten att byta handläggare, det finns ju de som är bättre och de som är sämre precis som överallt i samhället. :-)Happy

Det borde också gå att överklaga ett sådant beslut precis som du kan överklaga andra beslut, om du nu vet med dig att intyget styrker, fast när jag fixade med min skolgång som börjar nu i höst så behövde inte jag något medicinskt underlag för det..
Det faktum att jag aldrig gått ut gymnasiet räckte, i kombination med min diagnos.
Kanske jag som har en bra handläggare? 8)
keyns
 
Inlägg: 173
Anslöt: 2010-09-08
Ort: Göteborg

Re: Aktivitetsersättning vid förlängd skolgång

Inläggav Sheyen » 2012-08-01 0:25:15

earlydayminer skrev:Nja, det är lite långt att gå. Typ 30 mil. :D

Ska du skita i det pga lathet? Om du vill ha kontakt med FK gör du bäst i att ta dig till ett av deras kontor. Om det nu är 30 mil dit kan du säkert ta buss eller tåg dit.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Aktivitetsersättning vid förlängd skolgång

Inläggav earlydayminer » 2012-08-01 0:26:03

keyns skrev:Kanske jag som har en bra handläggare? 8)


Förmodligen. :-)Happy
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Aktivitetsersättning vid förlängd skolgång

Inläggav unreal » 2012-08-05 22:02:32

earlydayminer skrev:Medicinskt underlag. Och det sägs att det saknas för att jag ska få ersättning.

Försäkringskassan är värdelösa. Det är så absurt så det inte finns. Jag skickade med dokument från läkare där det specificeras, men ändå "medicinskt underlag saknas".

Jag får det beskedet hela tiden. Ett senast idag.

JUST DET! Krävs att du pluggar minst 10 timmar per vecka. Någon som vet var man kan läsa den regeln?

Vad kan man göra mot försäkringskassan? Jag vill totalt demolisera handläggarens belägg, men kan man få möta handläggarna?
Medicinskt underlag? jag har skickat in min utredning (som är gjord av en psykolog) och även ett intyg från en läkare hos psykiatrin (som inte ens har varit med i utredningen), räknas de pappren som medicinska underlag? de vet ju knappt själva vad det är för handlingar de vill ha!

När jag ansökte skickade jag även med ett intyg från skolan jag är skriven på men det var tydligen inte korrekt skrivet eftersom jag senare fick ett brev om att komplettera med ett nytt intyg från skolan för att det första inte dög. Komplicerade varelser..
unreal
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2012-04-04

Re: Aktivitetsersättning vid förlängd skolgång

Inläggav unreal » 2012-08-07 23:12:18

Jag fick besked igår och jag beviljades aktivitetsersättning :)
unreal
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2012-04-04

Re: Aktivitetsersättning vid förlängd skolgång

Inläggav earlydayminer » 2012-08-08 10:23:05

Grattis! Det blev inte mitt.

Men det där med medicinskt underlag kan de köra upp i rövhålet. Deras läkare har ingen insikt i vare sig psykiatri eller neurologi, så hur ska läkarna kunna förstå utan den specialkompetens som krävs. De är bara läkare i allmänmedicin, det är jag ganska säker på. Å andra sidan är det ett psykologiskt problem, alltså.. Vid förlängd skolgång. Det är oftast kognitiva belastningar som ställer till det. Och det behöver ingen läkare bekräfta, för om det är vad FK tror så är FK ganska dumma i huvudet.

De höll inte deras 120 dagar heller + att de tappade bort papper jag skickat, och försöker få mig att skicka nya bara för att de glömt hålla sig till 120 dagar. Det tog nästan 210 dagar innan det preliminära beslutet kom. TVÅHUNDRATIO DAGAR.

Försäkringskassan kan allvarligt talat dra åt helvete.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Aktivitetsersättning vid förlängd skolgång

Inläggav earlydayminer » 2012-08-08 10:32:03

Jag är 27 år och kommer inte kunna nyttja denna ersättning i god tid med deras jävla handläggare. Dessa hyenor pissar mig i halsen efter de bitit av mitt huvud.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Aktivitetsersättning vid förlängd skolgång

Inläggav unreal » 2012-08-08 22:27:28

earlydayminer skrev:De höll inte deras 120 dagar heller + att de tappade bort papper jag skickat, och försöker få mig att skicka nya bara för att de glömt hålla sig till 120 dagar. Det tog nästan 210 dagar innan det preliminära beslutet kom. TVÅHUNDRATIO DAGAR.
men vafan >.< det är ju deras ansvar om de inte kan hålla reda på papperen! För mig tog det ungefär 2 månader från det att jag ansökte tills jag fick ett beslut och jag har även hört att det i vissa fall kan ta endast en månad. Kan du inte kontakta typ hab eller liknande som kan hjälpa dig i konakten med FK och trycka på? Jag fick iaf hjälp med ansökningen därifrån.
unreal
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2012-04-04

Re: Aktivitetsersättning vid förlängd skolgång

Inläggav earlydayminer » 2012-08-08 23:49:52

Det är bra att du fick hjälp!

Nej, jag avsäger mig kontakten med försäkringskassan och tänker försöka gå genom en annan myndighet. Studierna struntar jag för tillfället i och påbörjar en ny omgång nästa år. Jag kommer kräva en annan handläggare och även att det skall specificeras exakt vilka papper som måste med och vad som måste stå för att det ska godkännas. Detta skall även skickas skriftligt till mig och jag ska noggrant notera minsta detalj. Om FK ställer sig mot mig vid nästa tillfälle, då blir det.. Ja, det blir inte roligt för FK i min region. Jag vägrar i alla fall tjafsa med FK för nu. Blir en ny fight nästa år och jag kommer kräva att det hanteras bättre än detta. Jag känner mig oerhört nedtrampad.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in