Hur är det med smaksinnet?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur är det med smaksinnet?

Inläggav Wine » 2012-08-06 19:08:25

Är du en "non-taster", "taster" eller en "supertaster":

http://www.bbc.co.uk/science/humanbody/ ... pertaster/

Individer som har svårt med bittra smaker och som måste "lära sig" eller vänja sig med att kunna dricka kaffe och har svårt med exempelvis brysselkål och mörk choklad kallas "tasters" eller "supertasters". Om man är känslig för bitter smak brukar man också vara mer kräsen och petig med mat, olika smaker som söta smaker och fett men även ha svårt för smaken av alkohol vilket ju kan ha en skyddande effekt mot att man dricker för mycket. :)

DN - Alla tungor har olika smak
Publicerad 2011-02-27 07:18

WASHINGTON. Olika individer upplever smak på olika sätt. Skillnaden har genetiska orsaker, men beror också på miljöfaktorer som forskare nu börjar ringa in.


Studier visar att supersmakare har extrema åsikter om mat: de uppskattar respektive ogillar olika födoämnen betydligt starkare än icke-smakare. Linda Bartoshuk tror också att deras smaksinne påverkar i vilken mån de lever hälsosamt.

Supersmakare tycker att alkohol smakar mera beskt, och tenderar att dricka mindre. Å andra sidan kan de vara mindre benägna att äta nyttiga grönsaker med besk smak, såsom kål och sojaprodukter.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Hur är det med smaksinnet?

Inläggav Selma » 2012-08-06 19:16:39

Det finns mycket man kan hälla i för att dölja alkoholsmaken och efter några glas tycker de flesta att det smakar riktigt gott...
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Re: Hur är det med smaksinnet?

Inläggav earlydayminer » 2012-08-06 20:42:29

Supertaster.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Sv: Hur är det med smaksinnet?

Inläggav Bror Duktig » 2012-08-06 20:44:45

Också supertaster.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Sv: Hur är det med smaksinnet?

Inläggav Bror Duktig » 2012-08-06 20:52:21

Men jag bara älskar kål, spenat och lärde mig till slut att gilla kaffe. Brysselkål är lite besk dock.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Hur är det med smaksinnet?

Inläggav Parvlon » 2012-08-06 21:11:46

Bror Duktig skrev:Men jag bara älskar kål, spenat och lärde mig till slut att gilla kaffe. Brysselkål är lite besk dock.
Samma for mig (exkl. att jag hade latt for kaffe) och blev en 'super taster' oxo.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Hur är det med smaksinnet?

Inläggav earlydayminer » 2012-08-06 21:30:30

Lärde mig dricka kaffe i tonåren.

Jag tokälskar brysselkål.

Har alltid druckit mindre alkohol än vänner, men nu dricker jag ingenting.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Sv: Hur är det med smaksinnet?

Inläggav Bror Duktig » 2012-08-06 21:35:49

Jag gillar inte smaken av sprit något särskilt, men den ger ju sting.

Däremot har jag halsat nästan en hel 75:a två gånger, på utmaning. Lite svårt att stå emot sådant förr.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Hur är det med smaksinnet?

Inläggav Wine » 2012-08-06 21:47:01

Jag dricker inte kaffe numera men jag lärde mig eller vande mig också att dricka kaffe och är inte speciellt förtjust i varken broccoli eller brysselkål så det äter jag dessvärre inte speciellt ofta vilket ju är synd med tanke på att det är så nyttigt med broccoli men kål med mildare smak som vitkål i cole slaw och salladskål går bra. Mörk choklad är ingen favorit och den alkohol jag dricker är i huvudsak rött vin som jag också tycker att man fick vänja sig vid, öl dricker jag ibland, kanske ngn gång i månaden. Jag gillar inte heller smaken av sprit, har hänt att jag fått kväljningar av att dricka ren sprit, whiskey, vodka m.m.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Hur är det med smaksinnet?

Inläggav geocache » 2012-08-06 21:51:15

Supertaster
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Hur är det med smaksinnet?

Inläggav Alien » 2012-08-06 23:12:49

Jag lärde mig aldrig att gilla kaffe. Alkohol beror på i vilken form. Har väl haft lättare för likör än beskt öl. Men är man törstig är öl ett bättre val. Spritsmaken har jag aldrig gillat.

Brysselkål är väl inte min favorit (men broccoli är gott). Kan äta det bara för att jag vet att det är nyttigt, men nyttighet brydde jag inte om när jag var ung. Kanske jag var en "supertaster" som ung men det kallades kinkig el kräsmagad.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47257
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Hur är det med smaksinnet?

Inläggav earlydayminer » 2012-08-06 23:27:36

Broccoli är riktigt mums det med.

Har ni ätit grönkål då? Ruskigt nyttigt det med, men jag får aldrig tag på det från någon affär. :x icon
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Hur är det med smaksinnet?

Inläggav Choklad » 2012-08-07 1:31:46

Supertaster utan tvekan.
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

Re: Hur är det med smaksinnet?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-08-07 3:43:23

Gillar smaker i riktningarna salt, tjära, beska, rök men avskyr sötsliskiga drycker, vattnig & tråkig glass, tänk GB Big Pack vanilj, vitlök, alltför motstridiga smakkombinationer som apelsin-choklad.
Kaffe funkar och det började jag dricka i 11-12-årsåldern.
Har alltid haft smak för sprit.
Gillar lakrits, helst äkta lakrits, men är ganska måttlig vad gäller choklad.
Gillar inte chokladglass, ischoklad eller Pucko men finare chokladkakor med mycket kakao kan uppskattas. Emellertid har jag inget särskilt förhållande till choklad som många har utan ser det som vilket godis som helst.

Hur det placerar mig på skalan vet jag inte.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Hur är det med smaksinnet?

Inläggav kvicksilver » 2012-08-07 4:02:16

Gillar salt, (salt&vinäger-chips är en favorit), dricker nästan bara cola, tycker annan läsk skär sig för mycket med annan mat.

Alltid gillat sprit, har svårt för vin men kan dricka det om någon har med sig det på fest. Gillar beska smaker, typ kaffe och öl också.

Kan äta choklad, men inte jättespeciellt förutom vissa sorter, som t ex vit och apelsinchoklad. ;)
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Hur är det med smaksinnet?

Inläggav Pieohpah » 2012-08-07 5:12:51

Kött i alla former, skaldjur i alla former. Beska smaker: öl, kaffe och grapefrukt. Annars är salt och fett underbart; vad blir inte bättre av en klick smör och lite salt?

Inte mycket för sötsaker och läsk även om det slinker ner emellanåt.

All alkohol brukar gå bra så länge det inte är för sliskigt... Likör går bort men punch går bra... Vet inte varför det är så.
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Re: Hur är det med smaksinnet?

Inläggav Kanin » 2012-08-07 7:45:45

Jag gillar mörk choklad och är särskilt förtjust i råa grönsaker, men jag är i övrigt extremt kräsen.

Jag avskyr definitivt kaffe och öl (jag dricker ingen annan alkohol), men det värsta jag kan tänka mig är kokt potatis, vilket väl knappast är särskilt beskt, och jag reagerar starkt på obehagliga konsistenser.

Jag tror snarare att jag är osedvanligt neofobisk än en supertaster.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Re: Hur är det med smaksinnet?

Inläggav Wine » 2012-08-07 9:15:20

earlydayminer skrev:Broccoli är riktigt mums det med.

Har ni ätit grönkål då? Ruskigt nyttigt det med, men jag får aldrig tag på det från någon affär. :x icon


Grönkål har jag oftast köpt inför jul då den brukar finnas i butiker, gräddstuvad grönkål är gott men jag vet inte om den finns att få tag på i butiker annars på året, har inte letat eller frågat efter den heller.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Hur är det med smaksinnet?

Inläggav Kostymhippie » 2012-08-12 13:52:20

Gillar dom flesta smaker sålänge dom är renhåriga.
Har dock haft svårt för beska smaker, vilket gjort att det tagit tid att lära mej dricka öl och vin.
Har mer svårt för när olika smaker krockar, som t.ex sött och salt, eller milda, obestämbara smaker.
Har därmed svårt för många grönsaker då dom är både söta, sura och beska samtidigt men ingen smak dominerar.
Detsamma gäller många frukter, undantaget bär som jag ofta tycker har en ren, sur smak vilket uppskattas speciellt sommartid.

Kaffe har jag aldrig velat lära mej att dricka då jag ser hur beroende folk är av det, vilket jag tycker är skrämmande.
Stark mat tycker jag mycket om, garam masala, vindaloo curry, piri piri och cayennepeppar har en självklar plats i min kryddhylla
Älskar också söta smaker, speciellt den dova sötman av choklad, punsch, fina likörer och vingummi.
Sylt kan många gånger vara för söt för mej dock, vill åt syran i frukten och inte sabotera den med en massa socker.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Re: Hur är det med smaksinnet?

Inläggav Varg86 » 2012-08-13 22:52:39

Har aldrig förstått tjusningen med kaffe. Det luktar ofta gott och just därför har jag tyvärr försökt dricka det några få gånger, och alltid ångrat mig i nästa sekund och bälgat i mig vatten för att få bort den fruktansvärda smaken från tungan.
Hur någon kan tycka om något som smakar så extremt bittert är för mig en stor gåta :?
Gillar dock mörk choklad, och då gärna med mint (marabou premium dark mint är en stor personlig favorit :-)154 )

Är lika kräsen med alkohol och har egentligen helt gett upp när det gäller det (har inte druckit en droppe de senaste två åren). Allt sorts vin smakar så torrt och bittert att tungan skrumpnar, öl smakar rävpiss (och nej, jag har inte smakat det om någon undrar), whiskey och liknande starka drycker bränner sönder halsen etc etc.
Vissa cidersorter samt välgjorda drinkar går att dricka ibland, men jag tröttnar väldigt snabbt på smaken. Det enda som jag kan komma ihåg att jag verkligen gillade var turkisk peppar, det var mumma :P

Sedan så har jag aldrig förstått det här med att det smakar bättre ju mer man dricker.
För mig är det alltid tvärt om. Ju mer jag dricker, desto känsligare verkar jag bli. Drinken som smakade jättegott i början av kvällen, smakar nästan bara ren alkohol efter ett tag.

Någon annan som är likadan?
Varg86
 
Inlägg: 71
Anslöt: 2012-05-01

Re: Hur är det med smaksinnet?

Inläggav lasseivägen » 2012-08-13 23:15:41

Mitt smaksinne är nog ganska normalt, men mitt luktsinne är nog utöver det vanliga, känner ofta lukter som ingen annan känner, anmärkningsvärt eftersom jag varit rökare i närmare 30 år.
Särskilt känslig är jag för mögellut, b.la. för att jag har lätt allergi mot mögel.
Men lukten är ju väldigt viktig även för smaksinnet.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Hur är det med smaksinnet?

Inläggav Miche » 2012-08-13 23:20:58

Kaffe är gott, jag behövde dock en rätt lång inlärningstid innan jag fick ordentligt smak på det, likadant med öl. Jag gillar även rena spritdrycker så som kryddat brännvin, whisky däremot har jag lite svårare för, kraftig röksmak är inte min grej (möjligen när det gäller rökt kött).

Jag har svårt för chili, men älskar riktigt stark vitlök (gjorde en tzatziki i helgen och tryckte i en hel vitlök, det blir liksom inget sting annars).

Mitt smaksinne är egentligen ganska uselt, jag kan tycka att saker smakar gott men om det inte smakar gott så har jag väldigt svårt att avgöra vad det är för fel, behövs det mer salt, peppar eller är det för mycket av något (är det för salt däremot så vet jag vad felet är).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Hur är det med smaksinnet?

Inläggav Iridia » 2012-08-14 3:46:50

Gillar verkligen inte beska smaker, inte söta och inte sura. Gillade söta saker tidigare men det har gått över. Salt är det enda jag gillar nu, men inte för salt.

Är petig med maten men samtidigt rätt ointresserad och inte någon gourmand direkt. Föredrar färdiglagad mat för att det smakar likadant varje gång så man vet vad man får (+ att man slipper laga den förstås).
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Hur är det med smaksinnet?

Inläggav VeganGeekGirl » 2012-08-14 9:34:29

Supertaster är extremt känslig för smaker, mat som jag ska äta kan knappast kryddas alls och de flesta tycker att mat jag tycker är perfekt är smaklös och tråkig.
Dricker kaffe med sojamjölk, kan äta broccoli, kål mm om det är rätt tillagat.

Sen spelar det ingen roll hur gott det är, är konsistensen fel klarar jag ändå inte av att äta det.
VeganGeekGirl
 
Inlägg: 812
Anslöt: 2010-04-03
Ort: Nyköping

Återgå till Aspergare och vården



Logga in