Olika sajter tar dolda kostnader för tilläggstjänter.

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Olika sajter tar dolda kostnader för tilläggstjänter.

Inläggav kullan » 2012-08-06 12:37:40

Jag har försökt hitta en sajt för att publicera mina dikter. Jag var medlem på poeter.se men efter en vecka så började dom vilja ha betalt. Nä själva medlemsskapet är gratis men när jag ville kolla upp vem som hade besökt eller läst på min sida så ville dom ha mig som stödmedlem först och det kostade pengar. Sur som jag blev raderade jag ut mitt konto.

När jag registrerade mig så läste jag villkoren först och där stod inte ett ord om att det kostade pengar på forumet. Nu har jag letat efter en annan sajt men det är alltid nån j****kostnad för nån tilläggstjänst överallt. Jag försökte läsa mig till vad Haket hade för tilläggstjänster som kostade men det stod ingenting om det. Jag vill kunna läsa mig till denna info så därför drog jag mig ur det stället.

Behöver man inte informera om den detaljen i regelverket? folk kan ju gå med där och sedan upptäcka att vissa saker kostar pengar. Det är fult gjort anser jag.Som jag ser det så finns det ingen sajt som ger mig det jag söker.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Olika sajter tar dolda kostnader för tilläggstjänter.

Inläggav Sheyen » 2012-08-06 12:43:25

Nej, de började inte vilja ha betalt efter en vecka. Det tog dig 1 vecka att upptäcka att en av deras extratjänster kostar pengar.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Olika sajter tar dolda kostnader för tilläggstjänter.

Inläggav kullan » 2012-08-06 12:47:27

Sheyen skrev:Nej, de började inte vilja ha betalt efter en vecka. Det tog dig 1 vecka att upptäcka att en av deras extratjänster kostar pengar.


som sagt , när jag läste igenom villkoren stod det ingenting om detta. Inte så att jag tydligt kunde läsa det i alla fall. Det är fult enligt mig. Jag känner mig lurad.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Olika sajter tar dolda kostnader för tilläggstjänter.

Inläggav keyns » 2012-08-06 12:56:22

kullan skrev:som sagt , när jag läste igenom villkoren stod det ingenting om detta.


Efter en snabbtitt på användaravtalet så ser jag att det står att det finns två typer av medlemskap, ett betalande(stödmedlem) och ett gratis(grundmedlemskap).

"7. Stödmedlem
På Poeter.se finns två typer av medlemskap, ett grundmedlemskap och ett stödmedlemskap (betalmedlemskap).

7.1 Ett stödmedlemskap förnyas inte per automatik utan måste aktivt förlängas. Förlänger du inte stödmedlemskapet går ditt medlemskaps tillbaka till att vara ett grundmedlemskap. Inga publikationer tas bort men dina funktioner begränsas.
7.2 Om du under din tid som stödmedlem väljer att avsluta ditt medlemskap innan stödmedlemstiden gått ut sker ingen återbetalning av medlemsavgift.
7.3 Om ditt konto blir låst eller avstängt sker ingen kompensation för den tid kontot ej gått att använda.
7.4 Ett stödmedlemskap är personligt och kan inte överlåtas."

Det enda som finns under "Hjälp" menyn är följande:

Vad är bra med att vara stödmedlem?
Stödmedlemskap är väldigt bra, förutom att stödja detta projekt kommer du att kunna skriva fritt antal texter, skicka fritt antal meddelanden, skapa böcker, ladda upp bilder till egna gallerier, skapa en egen unik adress till din sida och mycket annat bra. Pengarna vi får in används främst till att betala servrar och bredband
keyns
 
Inlägg: 173
Anslöt: 2010-09-08
Ort: Göteborg

Re: Olika sajter tar dolda kostnader för tilläggstjänter.

Inläggav kullan » 2012-08-06 12:59:01

Ja fast min laslogg och besökslogg borde fasen vara gratis. det står ingenting om att det ingår i kostnaden.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Olika sajter tar dolda kostnader för tilläggstjänter.

Inläggav keyns » 2012-08-06 13:01:46

Det är förvisso sant, hittade inget om det. :-)Happy
keyns
 
Inlägg: 173
Anslöt: 2010-09-08
Ort: Göteborg

Re: Olika sajter tar dolda kostnader för tilläggstjänter.

Inläggav Sheyen » 2012-08-06 13:26:34

kullan skrev:Ja fast min laslogg och besökslogg borde fasen vara gratis. det står ingenting om att det ingår i kostnaden.

Nej, men det står faktiskt att dina funktioner är begränsade om du väljer att vara "grundmedlem".
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Olika sajter tar dolda kostnader för tilläggstjänter.

Inläggav kullan » 2012-08-06 13:31:48

Sheyen skrev:
kullan skrev:Ja fast min laslogg och besökslogg borde fasen vara gratis. det står ingenting om att det ingår i kostnaden.

Nej, men det står faktiskt att dina funktioner är begränsade om du väljer att vara "grundmedlem".


Ja att jag inte kan göra bildgalleri eller min egen bok fattar jag men varför ska jag helt plötsligt inte längre få hålla koll på vem som besöker eller läser på min sida? det är den detaljer jag hakar upp mig på. Och så länge ingen kan förklara det för mig så skiter jag i denna sajt nu.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Olika sajter tar dolda kostnader för tilläggstjänter.

Inläggav kullan » 2012-08-06 13:38:32

Jag söker en sajt där man gratis kan publicera sina dikter samt helt gratis kan hålla koll på vilka övriga medlemmar som besöker och läser på min sida. Jag har hittills inte hitta en enda.

Jag behöver inte kunna publicera ljudinspelningar eller filmklipp. fotogalleri är heller inte nödvändigt och bok har jag ändå rätt små förhoppningar om så det är detaljer jag kan undvara.

Så jag vill endast kunna publicera dikterna på sajten och kolla vem av dom övriga medlemmarna det är som är på min sida. Man vill ju ha någon sort feedback i alla fall annars kan ju skrivbordslådan vara ett bra ställe att publicera på.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Olika sajter tar dolda kostnader för tilläggstjänter.

Inläggav Sheyen » 2012-08-06 13:45:50

kullan skrev:Ja att jag inte göra bildgalleri eller min egen bok fattar jag men varför ska jag helt plötsligt inte längre få hålla koll på vem som besöker eller läser på min sida? det är den detaljer jag hakar upp mig på. Och så länge ingen kan förklara det för mig så skiter jag i denna sajt nu.

Mmmm, men det var inte "helt plötsligt". Det var så redan från början.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Olika sajter tar dolda kostnader för tilläggstjänter.

Inläggav kullan » 2012-08-06 13:48:18

Sheyen skrev:
kullan skrev:Ja att jag inte göra bildgalleri eller min egen bok fattar jag men varför ska jag helt plötsligt inte längre få hålla koll på vem som besöker eller läser på min sida? det är den detaljer jag hakar upp mig på. Och så länge ingen kan förklara det för mig så skiter jag i denna sajt nu.

Mmmm, men det var inte "helt plötsligt". Det var så redan från början.


Nä jag hade tillgång till dessa tjänster då. Och vad som exakt ingår i ett medlemskap kan inte jag läsa ut. dom borde ha hellre varit övertydliga så att alla förstod. Kan du se vart det står något om just dessa tjänster jag vill åt? Länka in det i sås fall. Vart står att jag efter en vecka inte längre kan se vem som besöker min sida?
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Olika sajter tar dolda kostnader för tilläggstjänter.

Inläggav Sheyen » 2012-08-06 13:52:25

kullan skrev:
Sheyen skrev:
kullan skrev:Ja att jag inte göra bildgalleri eller min egen bok fattar jag men varför ska jag helt plötsligt inte längre få hålla koll på vem som besöker eller läser på min sida? det är den detaljer jag hakar upp mig på. Och så länge ingen kan förklara det för mig så skiter jag i denna sajt nu.

Mmmm, men det var inte "helt plötsligt". Det var så redan från början.


Nä jag hade tillgång till dessa tjänster då. Och vad som exakt ingår i ett medlemskap kan inte jag läsa ut. dom borde ha hellre varit övertydliga så att alla förstod. Kan du se vart det står något om just dessa tjänster jag vill åt? Länka in det i sås fall. Vart står att jag efter en vecka inte längre kan se vem som besöker min sida?

Ja, det kan jag. Nej, jag tänker inte länka in det. Har inte tid.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Olika sajter tar dolda kostnader för tilläggstjänter.

Inläggav kullan » 2012-08-06 13:56:36

Sheyen skrev:Ja, det kan jag. Nej, jag tänker inte länka in det. Har inte tid.


Ok! då ser du något som inte jag ser. Då har du en extra förmåga att kunna läsa något som inte ens är skrivet. Det var ju beundransvärt.


Sedan kan jag förstå att vissa saker måste få kosta om man vill utnjyttja dom.

* Bildgalleri
*Att publicera Ljud och filmfiler
*Att göra en bok
*Stöd och rådgivning vid en ev. tillblivelse av just en bok.
*egen webbadress

Dessa saker kan jag undvara och vara utan. Allt annat anser jag ska vara gratis.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Olika sajter tar dolda kostnader för tilläggstjänter.

Inläggav Sheyen » 2012-08-06 14:12:31

kullan skrev:Ok! då ser du något som inte jag ser. Då har du en extra förmåga att kunna läsa något som inte ens är skrivet. Det var ju beundransvärt.

Bara för att du inte ser det betyder det inte att det inte står skrivet. Men tack!
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Olika sajter tar dolda kostnader för tilläggstjänter.

Inläggav kullan » 2012-08-06 14:27:35

Hur som helst så är jag nu raderad där och det finns inga andra sajter heller som motsvarar mina önskemål. Det är fan skandal.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Olika sajter tar dolda kostnader för tilläggstjänter.

Inläggav Sheyen » 2012-08-06 14:31:49

kullan skrev:Hur som helst så är jag nu raderad där och det finns inga andra sajter heller som motsvarar mina önskemål. Det är fan skandal.

Nej, det är det inte. Om du så gärna vill ha en sådan "sajt" är det bara att skapa en själv.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Olika sajter tar dolda kostnader för tilläggstjänter.

Inläggav kullan » 2012-08-06 14:33:39

Sheyen skrev:
kullan skrev:Hur som helst så är jag nu raderad där och det finns inga andra sajter heller som motsvarar mina önskemål. Det är fan skandal.

Nej, det är det inte. Om du så gärna vill ha en sådan "sajt" är det bara att skapa en själv.


Det kan jag inte. Har inte den kunskap som krävs.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Olika sajter tar dolda kostnader för tilläggstjänter.

Inläggav Sheyen » 2012-08-06 14:35:29

Det kostar pengar att driva en hemsida. Det kräver mycket jobb osv. Att ha en sådan "sajt" är inte något man bara ska förvänta sig att få. Det handlar om personer som själva har valt att starta hemsidor! Det är inget "basic shit" på internet som bara råkar finnas där till allas förfogande.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Olika sajter tar dolda kostnader för tilläggstjänter.

Inläggav Sheyen » 2012-08-06 14:37:19

kullan skrev:Det kan jag inte. Har inte den kunskap som krävs.

Nä, okej. Men klaga inte då. Det är inte någon "skandal" att ingen lyckats skapa en poesi-sida som är gratis. Om det skulle vara en "skandal" så är det en skandal att DU inte har skapat en sådan hemsida.

Sedan är det ju så att du faktiskt kan skaffa dig kunskapen som behövs för att göra en sådan "sajt". Din pojkvän kan ju sådant, har du sagt.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Olika sajter tar dolda kostnader för tilläggstjänter.

Inläggav kullan » 2012-08-06 14:46:17

Sheyen skrev:Sedan är det ju så att du faktiskt kan skaffa dig kunskapen som behövs för att göra en sådan "sajt". Din pojkvän kan ju sådant, har du sagt.


Han har nog med min hemsida och jag vill inte ge han mer jobb än vad han redan har. Dessutom är han mer datatekniker än programmerare.Det behöva båda kunskaperna för detta.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Olika sajter tar dolda kostnader för tilläggstjänter.

Inläggav Sheyen » 2012-08-06 14:50:53

kullan skrev:
Sheyen skrev:Sedan är det ju så att du faktiskt kan skaffa dig kunskapen som behövs för att göra en sådan "sajt". Din pojkvän kan ju sådant, har du sagt.


Han har nog med min hemsida och jag vill inte ge han mer jobb än vad han redan har. Dessutom är han mer datatekniker än programmerare.Det behöva båda kunskaperna för detta.

Ja, men då märker du väl själv att det är lite krångligt att skaffa och underhålla en hemsida? Eller? Då kanske du förstår hur orimligt det är att ropa "SKANDAL!" för att ingen har skapat en gratis poesi-sajt...
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Olika sajter tar dolda kostnader för tilläggstjänter.

Inläggav Zirre » 2012-08-06 15:05:48

Sheyen skrev:
kullan skrev:Det kan jag inte. Har inte den kunskap som krävs.

Nä, okej. Men klaga inte då. Det är inte någon "skandal" att ingen lyckats skapa en poesi-sida som är gratis. Om det skulle vara en "skandal" så är det en skandal att DU inte har skapat en sådan hemsida.

Sedan är det ju så att du faktiskt kan skaffa dig kunskapen som behövs för att göra en sådan "sajt". Din pojkvän kan ju sådant, har du sagt.

Vill inte verka otrevlig men du borde faktiskt inte uttrycka dig så hårt mot kullan. Finns ingen som helst anledning till det.

Ja jag har läst hela tråden.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Olika sajter tar dolda kostnader för tilläggstjänter.

Inläggav Sheyen » 2012-08-06 15:06:25

Jag uttrycker mig inte hårt. Jag berättar precis hur det är.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Olika sajter tar dolda kostnader för tilläggstjänter.

Inläggav Zirre » 2012-08-06 15:16:35

Sheyen skrev:Jag uttrycker mig inte hårt. Jag berättar precis hur det är.

Okej men det var så det lät i ett antal inlägg men visst.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Återgå till IT-forum



Logga in