Ett försvar... sort of (för kontrolltagning inom vården)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Ett försvar... sort of (för kontrolltagning inom vården)

Inläggav Ganesh » 2008-04-03 18:23:48

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=114&a=410897
http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.12378 ... as?m=print

Här försvarar sig Susanne Frode. Högste ansvarig i det företag som tog livet av Crister och försökte ta livet av Ida. Och som fortsätter att hävda att det är rätt att systematiskt utöva grovt dödligt våld mot personer med Downs.

26/3 meddelades att hon utsetts till en av regeringens ambassadörer för kvinnligt företagande. Hon verkar ha Maud Olofssons stöd.

Moderator: Kompletterat rubriken.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 13:32:24, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh

Anslöt: 2007-11-16

Re: Ett försvar...sort of

Inläggav manne » 2008-04-03 20:05:07

Ganesh skrev: http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=114&a=410897

Här försvarar sig Susanne Frode. Högste ansvarig i det företag som tog livet av Crister och försökte ta livet av Ida. Och som fortsätter att hävda att det är rätt att systematiskt utöva grovt dödligt våld mot personer med Downs.

26/3 meddelades att hon utsetts till en av regeringens ambassadörer för kvinnligt företagande. Hon verkar ha Maud Olofssons stöd.

vilka jävla svin asså inte konstigt att folk blir agressiva när andra ständigt kränker deras privat liv hela tiden..menar vanligt folk vill ju ha ett privat liv och varför ska då inte psyk-störda personer eller diagnos personer också då inte kunna få ett privat liv.. :?:
eller är det bara normala människor som har rätt till detta.. :?:
sedan hur frisk de ungarna än blir i vård-världen så kan personalen dära
alltid betrakta dem som sjuka när de ska de bli frisk-förklarade då.. :?:
Som tur var så utvecklas vården och dess ideer och psykiatrin hela tiden också.. :D man får hoppas att allt helt enkelt blir bättre med tiden.. :!:
Bara en sak som att folk med handikapp organiserar sig i utomparlamentariska medborgar organisationer ,råd förstärker och förbättrar demokratin väldigt mycket för folk med problem utan det så skulle vi inte kunna påverka ett skit eller få fram något budskap alls.. :!:
Så länge leve medborgar-rörelsen och fristående organisationer som trycker på .. :!:

bara en sådan organisation som tex RSMH:
http://www.rsmh.se/
har nog kunnat påverka och ändra en hel del igenom åren..
Senast redigerad av manne 2011-05-04 13:32:24, redigerad totalt 1 gång.
manne

Anslöt: 2007-08-23

Inläggav KrigarSjäl » 2008-04-05 23:34:21

Lade nyss in en kommentar.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 13:32:24, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Pemer » 2008-04-05 23:37:05

Men så klockren....! :lol:

Lysande, Krigis!!
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 13:32:24, redigerad totalt 1 gång.
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Re: Ett försvar...sort of

Inläggav Alien » 2008-04-06 2:59:18

Ganesh skrev: http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=114&a=410897

Iofs är det viktiga saker att ta upp. När får/måste man tillgripa våld och vilket slags våld? Stämmer säkert att politikerna inte vill befatta sig med det utan gärna lämpar det över på behandlingsshemmen. Synd bara att Frode & co inte diskuterade det tidigare, innan Christer dog t ex.

Det som är farligt att göra för poliser är förstås farligt för alla.

Plus att varken Christer el Ida verkat vara våldsamma el farliga, så som försvar för hur de behandlades känns artikeln helt irrelevant.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 13:32:24, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Parvlon » 2008-04-06 4:15:24

Våld får du använda i självförsvar o inte med mer kraft än vad som är rimligt.. Mot en så handikappad som tjejen som hade Down's borde det alltid vara NOLL tolerans.

Äckligt men inte direkt konstigt att de försöker ge en 'positiv' syn på hur deras agerande sker, speciellt ifall det sker systematiskt och det verkar vara de som står som ansvariga som skrivit texten själva:
Susanne Frode
vd för vård- och utbildningsföretaget SRK Konsultation AB
Hansi Stafbom
SSK i Uppsala AB, instruktör i självskydd och konflikthantering
John Danielsson
rektor och specialpedagog för Skogstibble skola
Patrik Ulander
ordförande för Sveriges behandlingshem
(trodde tidningsartiklar åtminstonde skulle se ut som att de ger ut opartisk information)

Det är ju löjligt att påstå att det är det enda sättet att få det bättre genom mer regler.
Man måste väl fan veta att man inte trycker ner en människa på marken i uppfostringssyfte om man jobbar med människor. Har inte följt det i tidningarna o missade mycke på U.G men ja tror de kommer säkert inte bli någon som blir åtalad för mord/dråp/misshandel heller.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 13:32:24, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Mats » 2008-04-06 8:48:13

Från tidningsartiklen:
Det är viktigt att komma ihåg att de inte är våldsamma människor, utan människor som begår våldsamma handlingar.

Kan någon förklara skillnaden mellan "våldsamma människor" och "människor som begår våldsamma handlingar"? Jag tycker det är samma sak.
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 13:32:25, redigerad totalt 1 gång.
Mats

Anslöt: 2007-04-09

Inläggav Savanten Svante » 2008-04-06 10:34:09

De har väl läst empowerment. *suckar*
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 13:32:25, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Inläggav Mats » 2008-04-06 11:50:59

Savanten Svante skrev:De har väl läst empowerment. *suckar*
*skrattar högt* :lol:
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 13:32:25, redigerad totalt 1 gång.
Mats

Anslöt: 2007-04-09

Inläggav underjord » 2008-04-06 15:24:18

Mats skrev:Kan någon förklara skillnaden mellan "våldsamma människor" och "människor som begår våldsamma handlingar"?

Jag skulle säga att man lägger fokus på olika saker:
* I ettan handlar det om en i första hand våldsverkare.
* I tvåan handlar det om en i första hand människa.

Jag tror att de menar att man ska komma ihåg att även de som begår våldsamma handlingar är människor med mänskliga känslor och behov och inte "demonisera". Det blir för enkelt att bara avfärda personen som en ond våldsverkare som man kan göra som man vill med, eftersom personen "inte har några känslor" (till exempel låsa in och glömma bort, eftersom det är enklast).
Senast redigerad av underjord 2011-05-04 13:32:25, redigerad totalt 1 gång.
underjord
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-01-12

Inläggav manne » 2008-04-06 15:25:37

Parvlon skrev:Våld får du använda i självförsvar o inte med mer kraft än vad som är rimligt.. Mot en så handikappad som tjejen som hade Down's borde det alltid vara NOLL tolerans.

Äckligt men inte direkt konstigt att de försöker ge en 'positiv' syn på hur deras agerande sker, speciellt ifall det sker systematiskt och det verkar vara de som står som ansvariga som skrivit texten själva:
Susanne Frode
vd för vård- och utbildningsföretaget SRK Konsultation AB
Hansi Stafbom
SSK i Uppsala AB, instruktör i självskydd och konflikthantering
John Danielsson
rektor och specialpedagog för Skogstibble skola
Patrik Ulander
ordförande för Sveriges behandlingshem
(trodde tidningsartiklar åtminstonde skulle se ut som att de ger ut opartisk information)

Det är ju löjligt att påstå att det är det enda sättet att få det bättre genom mer regler.
Man måste väl fan veta att man inte trycker ner en människa på marken i uppfostringssyfte om man jobbar med människor. Har inte följt det i tidningarna o missade mycke på U.G men ja tror de kommer säkert inte bli någon som blir åtalad för mord/dråp/misshandel heller.

ja det är inte konstigt att de försvarar sina vård-metoder då eftersom det är de stjälva som har utvecklat dem och driver företaget också. :!:
Varför ska man kritisera sitt eget företag och sig stjälv för.. :?: :?:
hur mycket fel man än gör så går det ju alltid att skylla i från sig på andra
och skurkarna som driver företaget kommer ju alltid undan utan några så problem alls.
Problemet med vissa vård ställen är av-sacknaden och bristen av demokrati och inflyttande för de som bor dära och stjälvbestämmande och så. :!:
kommer fortfarande allt för väl i håg det privata behandlingshemmet jag bodde på för ett par år sedan..
dära så skulle man bara jobba och hålla käften inga demokrati mötten dära inte ..utan mycket dära gick ut på att bryta ner psyket totalt och att bygga upp det igen sedan på nytt och forma en ny sorts lyd människa.
Senast redigerad av manne 2011-05-04 13:32:25, redigerad totalt 1 gång.
manne

Inläggav KrigarSjäl » 2008-04-06 15:34:31

Det som lyser igenom i Frodes lilla text är människosynen, man ser vårdyrket som att "dra ut på fält" och riskera liv och lem bland de våldsamma intagna. Har man den synen från början skapar man knappast någon bra stämning, utan signalerar bara rädsla och orolighet. Vilket bara förvärrar den psykosociala miljön ytterligare. För att kunna hjälpa någon annan människa som mår dåligt måste man vara trygg, empatisk och framför allt lugn. Är man lugn själv smittar det av sig på de man försöker hjälpa, är man stirrig & osäker skapar man orolighet, som i värsta fall kan leda till våldsamheter. Detta är egentligen mycket enkelt.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 13:32:25, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Titti » 2008-04-06 15:48:59

Replik idag i GP av Kerstin Lamberg, Riksförbundet Autism Våld är alltid kränkande

"Beteendestörningar" är oftast individens sätt att kommunicera att någonting är fel. Det ska inte bemötas med våld, skriver Kerstin Lamberg.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 13:32:25, redigerad totalt 1 gång.
Titti

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav manne » 2008-04-06 17:25:32

Titti skrev:Replik idag i GP av Kerstin Lamberg, Riksförbundet Autism Våld är alltid kränkande

"Beteendestörningar" är oftast individens sätt att kommunicera att någonting är fel. Det ska inte bemötas med våld, skriver Kerstin Lamberg.

Det var en bra replik detta för det är ju inte under 50-60 talet psykiatrin och vård-omsorgen har ju faktiskt utvecklats en hel del sedan dess..

beckomberga är igen bommat och stängt för gott..
Man ska ju inte gå in som personal och vara agressive och förbannad och vilja bråtta ner folk så fort de gör något minsta fel .. :!:

det dära med vita-rockar och sådan personal trode jag var borta för gott.
Senast redigerad av manne 2011-05-04 13:32:27, redigerad totalt 1 gång.
manne

Inläggav Alien » 2008-04-06 17:35:13

Mats skrev:Från tidningsartiklen:
Det är viktigt att komma ihåg att de inte är våldsamma människor, utan människor som begår våldsamma handlingar.

Kan någon förklara skillnaden mellan "våldsamma människor" och "människor som begår våldsamma handlingar"? Jag tycker det är samma sak.

Nja, så gott som alla människor kan begå "våldsamma handlingar" under de rätta (olyckliga) förutsättningarna. Medan "våldsamma människor" gör det genomgående.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 13:32:27, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator

Inläggav Alien » 2008-04-06 17:47:04

Titti skrev:Replik idag i GP av Kerstin Lamberg, Riksförbundet Autism Våld är alltid kränkande

Givetvis. Våld är inte behandling. Det var det ena som var så uppenbart fel betr Christer och Ida (och vem vet hur många fler). Det andra var att även som nödvärn var "kontrolltagning" fel, eftersom det är så farligt.

Kerstin Lamberg skrev:Denna "behandling" ska inte förekomma inom LSS-verksamhet. Riktlinjerna är glasklara, inga ytterligare klarlägganden behövs - våld får inte förekomma.
Det är väl belagt att det vid svåra beteendeproblem ofta handlar om personer med autism i kombination med utvecklingsstörning och andra funktionsnedsättningar. Men "beteendestörningar" är oftast individens sätt att kommunicera att någonting är fel. Våldsamhet, självskadande beteende och impulskontrollbrist blir ett uttryck för en brist i kommunikationen. Men detta ska inte bemötas med våld.
Att personal inte fått tillräcklig utbildning för att förstå signalerna från en person med svår funktionsnedsättning är ett problem som vi inom intresseorganisationerna på funktionshinderområdet ständigt påtalar. LSS-verksamheternas huvudmän har ett odiskutabelt ansvar för att vidareutbilda sin personal så att de förmår att möta sina vårdtagare på ett respektfullt sätt.

Å andra sidan, finns det förstås tillfällen när en boende kan bli våldsam gentemot andra boende, sig själv el personalen. Och då måste det finnas metoder att stoppa honom/henne. Men ofarliga metoder. Dessa situationer skulle säkert bli färre om personalen var mer utbildad och empatisk och verkligen intresserad av att arbeta med just denna grupp av människor (utvecklingsstörda, autister, missbrukare, schizofrena etc). Men frågan är om dessa situationer kan undvikas totalt? Och i väntan på den ideala personalen, så borde den personal som finns åtminstone lära sig att inte använda våld som uppfostran, korrigering el bestaffning utan enbart för att skydda personer från att bli skadade. Och enbart metoder som inte skadar och riskerar döda - det måste väl finnas såna?
Alien
Moderator

Inläggav manne » 2008-04-06 17:56:06

asså hade den dära kvinnan vad heter hon förestå Susanne Frode föreståndarinnan eller någon skickat personal eller vådrare och bråttat ner mina små-syskon så hade jag sökt uppe henne och slagit sönder henne ansikte totalt.. :!:

våld ska behandlas med våld slår eller ger sig någon på min familj eller mina syskon så kommer de att få ett antal käft-smällar tillbacka direkt.

Att inte familjen anlitade den undre-världen dom skulle kunna ha gjort väldigt illa de assen som bråttade ner den lilla mongolid tjejen .. :!:
manne

Inläggav manne » 2008-04-06 18:00:54

jag gjorde en sökning på hennes namn och fick upp följade.. :!:

http://www.hitta.se/Susanne%20Frode/f%C ... h_personer

Personer: 1 - 7 av 7 Visa på karta

Admin:
Censurerade bort resultatet av sökningen

så frågan är vem är hon av alla dessa personer.. :?: :?:
manne

Inläggav Alien » 2008-04-06 18:14:50

manne skrev:kanske borde man åka ut till henne och slänga ner henne på marken. :?:

Om din poäng är att man inte ska använda våld, tycker jag inte den går fram med denna metod.

Vem har ansvaret? Inte bara denna VD. Även kommunen som anlitar hennes företag. Tänk bara på den iskalla kommunala chefen som sa "jag har ju en normal hjärna" som förklaring att hennes man inte hade rätt att göra en kontrolltagning på henne, om han tyckte hon inte lyssnade på honom.

Chefen för just det hemmet, vem det nu är?

Eller vårdarna som utförde dessa "kontrolltagningar"?

Ansvaret är spritt på så många att det aldrig kan utkrävas. Men tack vare Uppdrag granskning kan man hoppas att de som bestämmer på behandlingshemmen ser över sina rutiner och slutar med kontrolltagningarna. De vet nu att de har ögonen på sig.
Alien
Moderator

Inläggav manne » 2008-04-06 19:05:35

Alien skrev:
manne skrev:kanske borde man åka ut till henne och slänga ner henne på marken. :?:

Om din poäng är att man inte ska använda våld, tycker jag inte den går fram med denna metod.

Vem har ansvaret? Inte bara denna VD. Även kommunen som anlitar hennes företag. Tänk bara på den iskalla kommunala chefen som sa "jag har ju en normal hjärna" som förklaring att hennes man inte hade rätt att göra en kontrolltagning på henne, om han tyckte hon inte lyssnade på honom.

Chefen för just det hemmet, vem det nu är?

Eller vårdarna som utförde dessa "kontrolltagningar"?

Ansvaret är spritt på så många att det aldrig kan utkrävas. Men tack vare Uppdrag granskning kan man hoppas att de som bestämmer på behandlingshemmen ser över sina rutiner och slutar med kontrolltagningarna. De vet nu att de har ögonen på sig.

nhä ska inte säga något då eftersom det inte handlar om min familj eller så men säger bara en sak någon person bär ansvaret och hon är Ju VDn
och skrev artikeln också.. :!:
vilken jävla tur för för henne säger jag bara att det inte var min familj.

Hade det varit min familj eller mina syskon så hade det varit följade som gäller . :!:
You fuck with the bull, you get the horn.
What Goes Around./Comes Around
manne

Inläggav KrigarSjäl » 2008-04-06 19:12:05

Bra jobbat, Manne! Men jag föreslår att vi använder retoriskt våld.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 13:32:27, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav manne » 2008-04-06 19:21:14

KrigarSjäl skrev:Bra jobbat, Manne! Men jag föreslår att vi använder retoriskt våld.

Absolut men hon verkar vara som den dära äckliga huvud tanten i från filmen Gökboet Syster Mildred Ratched . :!:
försvara sitt affärs intresse och sina metoder till 100 %..

säger bara hade det varit min familj så hade hon inte legat bra till.. :!:
och jag och andra många hade användt riktigt våld då i en sådan situation.. :!:
manne

Inläggav manne » 2008-04-06 20:48:34

KrigarSjäl skrev:Bra jobbat, Manne! Men jag föreslår att vi använder retoriskt våld.

vådå är den dära kvinnan en sådan dära mörk-blå fascist eller eftersom hon pratar om att man ska banka ner ungar och sätta respekt i mongolider,handikappade med våld.. :?:
manne

Inläggav Savanten Svante » 2008-04-06 20:56:02

och om det då är fel att bonka ner någon är det fel att bonka ner de ansvariga oxå.

Fast jag vet vad som hade hänt om nån hade kontrolltagit mig på ett såndär ställe.

Jag hade blivit lugn och medgörlig, tills en vacker dag nån kontrolltagare fått något mycket stort och tungt i huvudet när de minst anat det.

Tror jag.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in