Den (STORA) app-tråden

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Den (STORA) app tråden

Inläggav Miche » 2012-05-02 12:46:11

Finns även för Android: https://play.google.com/store/apps/deta ... talisering (den är tyvärr inte gratis)
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Iridia » 2012-05-05 8:27:17

Finns det någon app som håller reda på hur mycket man surfat och när man börjar närma sig taket för det man får lov att använda per månad? Jag har just uppgraderat till Telias mellanalternativ med 4G där gränsen är 4GB men har ingen uppfattning om vad det innebär i praktiken.

Sen har jag börjat använda mobilen som läsplatta när jag ska sova (och har upptäckt att längre texter går bättre att läsa online när jag ligger i sängen och bredden krympts till mer bokaktigt format).

Sökte i GooglePlay för att se om det fanns en app som motsvarar f.lux på datorn och fick upp tre alternativ som gör ljuset svagare och varmare på mobilen. https://play.google.com/store/search?q=f.lux&c=apps

Gör stor skillnad tycker jag. Nu hålls man inte vaken längre än nödvändigt av det skarpa vita ljuset. Jag valde NeyetLight, den minskar även kontrasten så att texten blir brun istället för svart på natten. Mycket vilsammare för ögonen.
Iridia

Anslöt: 2011-09-22

Inläggav Miche » 2012-05-05 9:13:07

Tack för tipset, jag kan ge dig följande sökning för att hålla koll på datatrafiken: https://play.google.com/store/search?q= ... ter&c=apps
Miche

Inläggav Iridia » 2012-05-05 10:32:37

Tack! Jag visste inte vilket sökord jag skulle använda.

Och för att förebygga ev misstolkningar av min ovanstående post så menade jag att jag läser på mobilen lite innan jag ska sova. :wink:
Iridia

Inläggav Flia » 2012-05-05 14:08:30

Iridia skrev:Finns det någon app som håller reda på hur mycket man surfat och när man börjar närma sig taket för det man får lov att använda per månad? Jag har just uppgraderat till Telias mellanalternativ med 4G där gränsen är 4GB men har ingen uppfattning om vad det innebär i praktiken.

Sen har jag börjat använda mobilen som läsplatta när jag ska sova (och har upptäckt att längre texter går bättre att läsa online när jag ligger i sängen och bredden krympts till mer bokaktigt format).

Sökte i GooglePlay för att se om det fanns en app som motsvarar f.lux på datorn och fick upp tre alternativ som gör ljuset svagare och varmare på mobilen. https://play.google.com/store/search?q=f.lux&c=apps

Gör stor skillnad tycker jag. Nu hålls man inte vaken längre än nödvändigt av det skarpa vita ljuset. Jag valde NeyetLight, den minskar även kontrasten så att texten blir brun istället för svart på natten. Mycket vilsammare för ögonen.

Hur funkar den utomhus i starkt solsken?
Jag har jättesvårt att se skärmen när solen skiner.
Flia

Anslöt: 2008-11-28

Inläggav Iridia » 2012-05-05 14:36:24

Det är ju motsatt problem, det här handlar om när skärmens ljus är för starkt, inte för svagt.

På dagen stängs varmtonen och dimningen av precis som f.lux på datorn.
Iridia

Inläggav Miche » 2012-05-05 15:34:46

Flia skrev:Hur funkar den utomhus i starkt solsken?
Jag har jättesvårt att se skärmen när solen skiner.

Jag tog hem SunFilter, den har en funktion för att dra på ljusstyrkan rejält och skärmen går då att läsa i solskenet (jag hoppas inte att man bränner skärmen på något sätt).

Jag ser verkligen fram emot OLED-skärmar, de ska så vitt jag förstått gå att läsa ungefär som när man läser papper, dvs utifrån kommande ljus fungerar på samma sätt som om det vore tryckt på papper.
Miche

Inläggav Flia » 2012-05-05 22:56:18

Iridia skrev:Det är ju motsatt problem, det här handlar om när skärmens ljus är för starkt, inte för svagt.

På dagen stängs varmtonen och dimningen av precis som f.lux på datorn.

Hittade ett program som heter just "Lux" och finns både som gratis och betalversion. Den funkar bra, man ser mycket bättre ute i solen, och den dimmar automatiskt till den nivå man själv bestämt.
Flia

Inläggav Iridia » 2012-05-06 14:44:02

Jaha, det var ju bra! :-)Happy
Iridia

Inläggav Miche » 2012-05-06 19:24:07

Flia skrev:Hittade ett program som heter just "Lux" och finns både som gratis och betalversion. Den funkar bra, man ser mycket bättre ute i solen, och den dimmar automatiskt till den nivå man själv bestämt.

Jag hittar inte programmet på Play Store (f.d. Android Market), har du någon länk eller kan skriva vad utvecklaren heter så är det lättare att hitta.

Här är en länk till Plays Store och jag har sökt på Lux (och det är rätt många sidor att leta igenom).
Miche

Inläggav Flia » 2012-05-06 20:43:32

Miche skrev:
Flia skrev:Hittade ett program som heter just "Lux" och finns både som gratis och betalversion. Den funkar bra, man ser mycket bättre ute i solen, och den dimmar automatiskt till den nivå man själv bestämt.

Jag hittar inte programmet på Play Store (f.d. Android Market), har du någon länk eller kan skriva vad utvecklaren heter så är det lättare att hitta.

Här är en länk till Plays Store och jag har sökt på Lux (och det är rätt många sidor att leta igenom).

Man hittar visst inte program som inte passar till ens telefon....
Lux Auto Brightness av Vito Cassisi. Vet inte om länken funkar eftersom det jag är inloggad där.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.vito.lux&feature=more_from_developer#?t=W251bGwsMSwxLDEwMiwiY29tLnZpdG8ubHV4Il0.
Flia

Inläggav Miche » 2012-05-08 11:51:31

Walkmehome, en virtuell skyddsängel, Artikel, App (Android)
Miche

Inläggav Miche » 2012-05-21 14:17:08

Intressant programvara:
Kör Androidappar i Windows (ska fungera även på Windowsmobiler): BlueStacks, har även synk mellan datorn och Androidmobilen (funkar inte helt än, men kanske blir riktigt bra med tiden).
Miche

Inläggav barracuber » 2012-05-21 14:32:35

Miche skrev:Intressant programvara:
Kör Androidappar i Windows (ska fungera även på Windowsmobiler): BlueStacks, har även synk mellan datorn och Androidmobilen (funkar inte helt än, men kanske blir riktigt bra med tiden).

Önskar att det fanns för ajfånen. Men that will be the day... 8)
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav earlydayminer » 2012-06-27 18:15:40

ASSIST ME, PLEASE.

Finns det en app med kontaktlista (telefonnr) som är formell och stilren? Jag vill att den ska se affärsmässig ut, liksom lite formellt på ett "wall street"-sätt.

Och finns det något annat än den mjuka sms-tekniken med pratbubblor? Finns det en mindre bubblig form och mer fyrkantig form?

Jag vill ha det formellt och seriöst. :-)Happy
earlydayminer

Anslöt: 2008-03-11

Inläggav barracuber » 2012-06-27 21:10:16

earlydayminer skrev:ASSIST ME, PLEASE.

Finns det en app med kontaktlista (telefonnr) som är formell och stilren? Jag vill att den ska se affärsmässig ut, liksom lite formellt på ett "wall street"-sätt.

Och finns det något annat än den mjuka sms-tekniken med pratbubblor? Finns det en mindre bubblig form och mer fyrkantig form?

Jag vill ha det formellt och seriöst. :-)Happy

Kör "Stockappen". dvs standardappen för meddelande/SMS i den ROM:en / OS:et du kör. När man rootar en android har man möjlighet att ersätta stockappen med annan önskad *). Exempelvis inom meddelande/SMS är det Handcent, Chomp och Go SMS som är de populäraste ersättarna; det som är gemensamt för dem är att de kör "pratbubble-stilen" vilket verkar är den stilen som jag själv gillar.

*) Tänkte fel man behöver inte roota för att göra det
barracuber

Inläggav Titti » 2012-08-06 9:35:24

Flia skrev:
Miche skrev:Tapatalk kostar pengar och jag har ingen som helst möjlighet för närvarande att köpa en enda app... :(
Hittade gratis tapatalk för symbian på symbianfreeware. Funkar skitbra.

Hittade den nyss men får den inte alls att fungera. Hur gjorde du?
Titti

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav barracuber » 2012-08-06 10:05:38

Titti skrev:
Flia skrev:
Miche skrev:Tapatalk kostar pengar och jag har ingen som helst möjlighet för närvarande att köpa en enda app... :(
Hittade gratis tapatalk för symbian på symbianfreeware. Funkar skitbra.

Flera år sedan jag körde symbian i några olika pre-smartphone Sony Ericsson modeller (P900, P900, P990, P1). Har alltså inte hängt med i symbian. Men har för mig att det åtm på den tiden fanns olika varianter av OSet, ex en variant för Nokia (S60) och någon annan för SonyEricssons modeller osv. Är det fortfarande på det viset?

Titti, vad får du får fel?
barracuber

Inläggav Titti » 2012-08-06 11:20:05

barracuber skrev:
Titti skrev:
Flia skrev:Hittade gratis tapatalk för symbian på symbianfreeware. Funkar skitbra.

Flera år sedan jag körde symbian i några olika pre-smartphone Sony Ericsson modeller (P900, P900, P990, P1). Har alltså inte hängt med i symbian. Men har för mig att det åtm på den tiden fanns olika varianter av OSet, ex en variant för Nokia (S60) och någon annan för SonyEricssons modeller osv. Är det fortfarande på det viset?

Titti, vad får du får fel?

Min telefon kör Symbian S60 ver 5. Att ladda ner och installera gick bra men när jag startar den får jag upp en meny med tre val:
Browse Forums, Recently Visited och Search (med en sökruta). Om jag väljer första alternativet frågar den först efter godkännande att ansluta till nätverket och när den fått det svarar den "Service Not Available". Väljer jag "Recently Visited" svarar den "No recently visited forums" och skriver jag in aspergerforum.se i sökrutan svarar den "1Forum(s) Found" men inget mer och det går inte att komma vidare därifrån annat än att backa till huvudmenyn igen (och den ser ut precis som innan).
Titti

Inläggav barracuber » 2012-08-06 11:26:18

Kör inte Tapatalk själv, har inte haft något behov. Enklast vore väl ifall någon annan som kör den svarar, antingen på symbian eller annan plattform.
barracuber

Inläggav Titti » 2012-08-06 11:28:45

barracuber skrev:Kör inte Tapatalk själv, har inte haft något behov. Enklast vore väl ifall någon annan som kör den svarar, antingen på symbian eller annan plattform.

Jag läser inte forumet speciellt flitigt via mobilen (datorn har så mycket större skärm och därmed framförallt större bokstäver...) men på resande fot ibland är det praktiskt. Hittills har jag använt webbläsaren i mobilen men jag tänkte testa Tapatalk för att se om det fungerar smidigare.
Titti

Inläggav Miche » 2012-08-06 11:32:00

Titti skrev:[...] skriver jag in aspergerforum.se i sökrutan svarar den "1Forum(s) Found" men inget mer [...]

Går det inte att göra någon select där?
Miche

Inläggav Titti » 2012-08-06 11:34:05

Miche skrev:
Titti skrev:[...] skriver jag in aspergerforum.se i sökrutan svarar den "1Forum(s) Found" men inget mer [...]

Nix. Finns ingen mer text och inget som går att klicka på.
Titti

Inläggav Zirre » 2012-08-06 12:14:47

Titti skrev:
Miche skrev:

Nix. Finns ingen mer text och inget som går att klicka på.

Tryck på lägg till konto och skriv sen aspergerforum så ska det funka. Har själv tapatalk
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Återgå till IT-forum

Logga in