Trafikverket eller körskolan? (Körprov)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Trafikverket eller körskolan? (Körprov)

Inläggav thojoh370 » 2012-07-20 14:30:02

Hejsan!
Jag undrar om det är någon här som gått till Trafikverket för körprovet snarare än körskolan?

Bakgrundshistoria som spoiler...
Spoiler: visa
Jag är 19 idag och har övningskört privat med grön skylt i 3-4 år nu - plus några år som gick åt till att överhuvudtaget få körtillstånd.

Börjar verkligen bli less på att alla runtom mig får körkort en efter en. Som exempel har min närmaste vän körkort men inte bil, och tvärtom i mitt fall... :( Jag försöker, men det funkar verkligen inte med körskolan just nu, 450 kr/lektionen är inte direkt ett överkomligt pris.

Jag har sett att man kan gå direkt till Transportstyrelsen för att göra provet, medan körskolan har ett krav på att man måste visa upp en viss potential innan man släpps in på proven. Jag gick till skolan och bad dem om en utvärderingslektion, dvs. att de kollar vad jag kan och inte kan och sedan säger vad jag behöver träna på. Resultatet: Skolan missförstår mig och börjar på första kapitlet, tre lektioner koppling á 1600 kr (detta när jag redan övningskört i 3 år), blev väldigt irriterad och slutade gå dit igen efter sammanlagt 6 lektioner. Samtidigt tycker min omgivning att jag redan kör bra, och att det är skolan som gör fel som börjar om från noll.

Visst kan man väl gå till Transportstyrelsen och göra provet direkt hos dem istället för att göra det genom skolan (hur fungerar det i så fall)? Jag känner mig skapligt beredd, och nog skulle jag väl ändå tjäna mer på det än att bli arg på körskolan...

P.S. Frågade körläraren om hon visste vad Aspergers syndrom var. "Ja det vet jag väl. Men du, nu fortsätter vi med kopplingen!" Oh yes, koll på läget var det ja...
thojoh370

Anslöt: 2008-02-26

Re: Trafikverket eller körskolan? (Körprov)

Inläggav Miche » 2012-07-20 14:45:34

Kolla om det står något i körkortsportalen, annars går du inte på Transportstyrelsens hemsida och söker körkort!
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav thojoh370 » 2012-07-20 14:50:13

Miche skrev:Kolla om det står något i körkortsportalen, annars går du inte på Transportstyrelsens hemsida och söker körkort!

Hm... menade du att skriva "in", där i slutet? :-)006
thojoh370

Anslöt: 2008-02-26

Inläggav Miche » 2012-07-20 14:53:56

'in', ibland är fingrarna snabbare än tanken... ;)
Miche

Inläggav marxisten » 2012-07-24 9:07:41

Frågan är lite felställd. Man måste göra uppkörning hos trafikverket, körskolan får aldrig dela ut körkortet till folk, utan de får endast trafikverket göra, däremot så kan man ju öva till uppkörning och teoriprov på olika sätt.

Billigast är ju att köra hemma, men problemet där är ofta att den man övningskör med ofta lär en "tjuvknep" som inte är accepterade på en uppkörning. Ex. kan många äldre inte riktigt det här med ecodriving, har inte den där obekväma körställningen de kräver man ska ha osv, så några körlektioner skadar inte.

Men om du känner dig säker på din sak så kan man boka tid för uppkörning och teoritest, halkbana och alkoholutbildningen privat och ta körkort så sätt. Det är ju billigare, men nackdelen är att man kan lära sig fel.

En sak som du måste tänka på till uppkörning om du kör privat är att ordna bil. Du måste nämligen på uppkörningen har dubbelkommando i bilen så den får du hyra.

Men vad som är bäst vet i fan. En blandning tror jag. Körskolan du gick på verkar ju vara totalt puckade. Jag skulle byta körskola om jag var du om de lägger så många lektioner på enbart kopplingen, om du dessutom övningskört hemma. Anpassa utbildningen är ju ett ledord kanske...
marxisten

Anslöt: 2010-01-12

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-08-06 2:29:43

Uppkörningar är dyra att göra om. Några lektioner på en bra körskola så man har koll på vad de vill att man ska kunna kan därför löna sig. Men du får väl räkna på det. Sen måste du ju ta halkan också (eller den sk riskutbildningen 1-2).
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav unreal » 2012-08-06 7:57:31

thojoh370 skrev:Hejsan!
Jag undrar om det är någon här som gått till Trafikverket för körprovet snarare än körskolan?

Bakgrundshistoria som spoiler...
Spoiler: visa
Jag är 19 idag och har övningskört privat med grön skylt i 3-4 år nu - plus några år som gick åt till att överhuvudtaget få körtillstånd.

Börjar verkligen bli less på att alla runtom mig får körkort en efter en. Som exempel har min närmaste vän körkort men inte bil, och tvärtom i mitt fall... :( Jag försöker, men det funkar verkligen inte med körskolan just nu, 450 kr/lektionen är inte direkt ett överkomligt pris.

Jag har sett att man kan gå direkt till Transportstyrelsen för att göra provet, medan körskolan har ett krav på att man måste visa upp en viss potential innan man släpps in på proven. Jag gick till skolan och bad dem om en utvärderingslektion, dvs. att de kollar vad jag kan och inte kan och sedan säger vad jag behöver träna på. Resultatet: Skolan missförstår mig och börjar på första kapitlet, tre lektioner koppling á 1600 kr (detta när jag redan övningskört i 3 år), blev väldigt irriterad och slutade gå dit igen efter sammanlagt 6 lektioner. Samtidigt tycker min omgivning att jag redan kör bra, och att det är skolan som gör fel som börjar om från noll.

Visst kan man väl gå till Transportstyrelsen och göra provet direkt hos dem istället för att göra det genom skolan (hur fungerar det i så fall)? Jag känner mig skapligt beredd, och nog skulle jag väl ändå tjäna mer på det än att bli arg på körskolan...

P.S. Frågade körläraren om hon visste vad Aspergers syndrom var. "Ja det vet jag väl. Men du, nu fortsätter vi med kopplingen!" Oh yes, koll på läget var det ja...
Du kan boka uppkörning direkt hos Trafikverket men det brukar inte bli billigare än att gå till trafikskolan, eftersom de kräver en godkänd bil med dubbelkommando som man oftast hyr av en trafikskola. Såvida du inte har lust att bygga en själv! Om du bokar privat och hyr en bil för uppkörningen kanske du inte hinner lära "känna" bilen, det var en trygghet för mig när jag körde upp att jag var van med bilen jag körde.
unreal
Ny medlem

Anslöt: 2012-04-04

Inläggav Miche » 2012-08-06 10:13:23

Det dyker ibland upp bilar på Blocket med dubbelkommando men de är ju inte gratis de heller...
Miche

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in