Valve (spelföretag) visar en aning intresse för Ubuntu 12.04

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Valve (spelföretag) visar en aning intresse för Ubuntu 12.04

Inläggav Tor_och_i2p » 2012-08-05 17:21:14

http://www.sweclockers.com/nyhet/15722- ... an-windows

Jag lade till adjektivet 'aning' i titeln för detta är bara planer av Valve och inga färdiga produkter har offentligörts ännu. De har bara gjort en test-"port" av spelmotorn Source som har lyckats hittils för spelet Left4Dead2 att få för tillfället bättre prestanda på Ubuntu 12.04 än på Windows 7(kommer inte ihåg om det är version 7 det är fråga om).
Det är många som har intresse för linux som tycker att detta är en jättenyhet, och att om Valve inte lyckas med sina planer för Ubuntu 12.04 så "kommer allt gå i kras". Det tror inte jag för Ubuntu och linux har båda redan kvalitets-spel som Tremulous, Openarena(varför inte räkna Urban Terror?), Nexuiz 2.5.2 och Xonotic, Teeworlds :twisted:, Frozen Bubble, Liquid War mm.

Det finns vissa företag som börjar sälja spel på Ubuntu Software Center som kanske inte är så kända men det finns rätt mycket kvalitet där ändå(t.ex Oil Rush), så om Valve inte lyckas så har vi fortfarande ett förråd spel som fungerar och är roliga(mer eller mindre).

En bra nyhet i grafik sammanhang är att Valve har samarbetat med Intel personerna som underhåller öppenkällkod-drivrutiner för Intel grafikkort och jag har själv GMA X4500 så det är bra, nu förbättrar dom drivrutinerna så jag kan köra fler spel med bättre prestanda förhoppningsvis :)

Co-Admin: lade in en parentes i rubriken
Tor_och_i2p
Inaktiv

Anslöt: 2011-08-11

Re: Valve spelföretag visar en aning intresse för Ubuntu 12.

Inläggav Miche » 2012-08-05 17:30:07

Kul, det är ett litet steg på vägen för att ta kål på Microsofts dominans!
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav marxisten » 2012-08-05 17:43:05

Miche skrev:Kul, det är ett litet steg på vägen för att ta kål på Microsofts dominans!

Flera stora speltillverkare såsom Blizzard har uttalat sig riktigt kritiskt mot Windows 8 som spelplattform överhuvud taget, så deras dominans är i gungning.
marxisten

Anslöt: 2010-01-12

Inläggav kullan » 2012-08-05 17:45:18

Jag råkar gilla Windows så jag förstår inte hetsjakten mot Microsoft. :roll:
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Miche » 2012-08-05 18:56:28

Microsoft är för dominanta och Windows kräver onödigt mycket resurser från datorn. Det kryllar av säkerhetshål och kostar användarna massor av tid och pengar fullständigt i onödan.
Miche

Inläggav Deadly_Nightshade » 2012-08-05 22:07:11

Bryr mig ärligt talat inte.
Jag tycker personligen att dom borde göra en ny grafikmotor alternativt rusta up Source enormt. Source, och tidigare Goldsource (HL1) har alltid haft grymt bra modding-stöd och det är lite det som står bakom deras success. Men på senare år så har det verkligen hamnat efter på detta området då Unrealmotorn och CryEngine fått mycket bättre moddingmöjligheter. Så vad vi har idag är likställda moddingmöjligheter men fulare grafik: source har inte pushat gränserna för realtids 3D-grafik på ett halvt decennium typ.

Gillade däremot när dom announcade det här video-skapar verktyget (det de använt för cutscenes till TF2 t.ex.) - riktigt cool grej faktiskt.
Deadly_Nightshade

Anslöt: 2009-07-03

Inläggav marxisten » 2012-08-07 23:33:35

Windows 8: the OS games companies love to hate?

Här är en länk för dig Miche. :)
marxisten

Re: Valve (spelföretag) visar en aning intresse för Ubuntu 1

Inläggav Miche » 2012-08-07 23:59:16

marxisten skrev:Windows 8: the OS games companies love to hate?

Windows 8 är ju från grunden en väldigt annorlunda produkt, kärnan är totalt omskriven vilket väl inte lär ha hänt förut (oavsett vad Microsoft påstår, men jag anser att funktioner från det DOS som Bill Gates själv skrev har levt kvar ändra fram till W7) så att företag hatar W8 har ingen koppling till min avsky för tidigare Windows att göra.
Miche

Inläggav marxisten » 2012-08-08 0:26:23

Miche skrev:
marxisten skrev:Windows 8: the OS games companies love to hate?

Windows 8 är ju från grunden en väldigt annorlunda produkt, kärnan är totalt omskriven vilket väl inte lär ha hänt förut (oavsett vad Microsoft påstår, men jag anser att funktioner från det DOS som Bill Gates själv skrev har levt kvar ändra fram till W7) så att företag hatar W8 har ingen koppling till min avsky för tidigare Windows att göra.

Nä, men deras dominans på OS-marknaden lär ju rucka på sig lite när två av världens största spelutvecklare öppet kritiserar Windows som spelplattform.

Spelmarknaden och spelarna, oavsett vad folk kan tro, styr datorvärlden. Om jag var utvecklare på Microsoft skulle jag börja bita på naglarna när det börja morra från några av världens största spelutvecklare, spelmarknaden vill Microsoft inte bli ovän med precis.
marxisten

Inläggav Miche » 2012-08-08 1:07:13

marxisten skrev:spelmarknaden vill Microsoft inte bli ovän med precis.

För Microsofts del så tror jag de tjänar mycket mer pengar på företag än på spelare så det spelar nog inte så stor roll för dem.

De ska nog oroa sig mer för att fler och fler företag går över till Linux.
Miche

Återgå till IT-forum

Logga in