Om inläggskvalitet och moderatorsingripanden [delad]

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Om inläggskvalitet och moderatorsingripanden [delad]

Inläggav kvicksilver » 2012-08-04 0:50:18

Gillar en slags gillafunktion på inlägg (no pun intended ;)). Skulle minska mycket +1 och sånt (alternativt att man rensar ut det, vilket görs på många forum).

Däremot är jag helt emot karma på användare. Skulle bara öka fokuseringen på vem som skriver och inte innehållet i texterna.
kvicksilver

Anslöt: 2011-02-19

Inläggav Iridia » 2012-08-04 0:50:52

Deadly_Nightshade skrev:På Flashback så kallas den där typen av beteende för posthoreri: att man är en post-hora helt enkelt som bara vill öka antalet "posts" (inlägg). Troligtvis beror beteendet på att personen ifråga har inbillat sig att det är någon slags statusgrej att ha många inlägg på ett forum, när det i själva verket är borderline tragiskt att personen spenderar så pass mycket tid på internet istället för i verkligheten.

Det typiska för detta är just det du beskriver: inlägg som inte innehåller något egentligen. One-liners, smileys, +1, bumpande med mera. Finns hur många exempel som helst. För att förbättra kvalitén på forumet så borde denna typen av beteende ses ned på - och i vissa fall även leda till tillsägelser, alternativt varningar.

Varför skulle man vilja öka antalet inlägg? Det är väl som du säger mest tragiskt. Finns det folk som på allvar ser det som något eftersträvansvärt?

Själv är jag en sådan som pendlar mellan att skriva alldeles för långa inlägg och att bara svara med en smajley eller en +1 när fler ord helt enkelt är överflödiga men man ändå vill visa att man läst och uppskattat. Det kan tyckas meningslöst för de flesta men för den som får den bekräftelsen är det säkerligen inte det.

En "gilla"-knapp (som jag föreslagit tidigare) skulle göra att man slapp få sådana medhåll registrerade som regelrätta inlägg när de inte är det.
Iridia

Anslöt: 2011-09-22

Inläggav Zombie » 2012-08-04 0:53:05

Deadly Nightshade, du är intolerant mot en massa människor som enligt dig "inte har på internet att göra". Och jo, jag ser hos dig en attityd som är hård och egocentriskt självrättfärdig. Internet är bara till för dem som tål hårda tag, och så vidare. Samtidigt som du har mage att tala om yttrandefrihet. (Har du ens täckning när du skriver "de flesta"? Hur mycket vet du om människor i allmänhet?)

Sedan vet jag att den attityden är en del av en utbredd kultur på nätet. Forumet Flashback är väl ett av de mer ökända tillhållen för den. Så det kan hända att du, som medlem i den kulturen, har svårt att se utanför. Nå, här har du i så fall en chans att få dörren gläntad på.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav KrigarSjäl » 2012-08-04 1:11:08

-Men det är ju sant. En del har inte på nätet att göra utan skulle behöva barnvakt när de sitter framför skärmen.
Blir man sårad stup i kvarten är man på fel ställe.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Dagobert » 2012-08-04 1:30:45

Iridia skrev: att bara svara med en smajley eller en +1 när fler ord helt enkelt är överflödiga men man ändå vill visa att man läst och uppskattat. Det kan tyckas meningslöst för de flesta men för den som får den bekräftelsen är det säkerligen inte det.

+1
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav Alien » 2012-08-04 2:41:41

Förklara för mig på vilket sätt okvädingsord som "idiot" tillför något till diskussionen? Det är verkligen dagisnivå "dumma dej!" Man skulle lika gärna kunna säga att personer som har så dålig självdisciplin/dålig debatteknik att de skäller ut folk för att dessa har andra åsikter inte har på internet att göra förrän de mognat. Dessutom, att någon är en idiot är inte ett faktum utan bara en känsla. Man behöver inte dela med sig av alla sina känslor, som ett litet barn gör.

Och varför skulle just Flashback vara ett föredöme? Bara för att många aspergare häckar där också? Skulle tro att de flesta forum har regler för hur man behandlar andra medlemmaar, och strängare regler än AF.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Kanin » 2012-08-04 7:23:06

Jag har aldrig tidigare varit medlem av ett forum med i närheten av så mycket intolerans, aggressivitet och personattacker som här.
Kanin

Anslöt: 2011-09-20

Inläggav KrigarSjäl » 2012-08-04 9:18:49

Kanin skrev:Jag har aldrig tidigare varit medlem av ett forum med i närheten av så mycket intolerans, aggressivitet och personattacker som här.

-Vilka forum jämför du med?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav kullan » 2012-08-04 9:32:09

KrigarSjäl skrev:
Kanin skrev:Jag har aldrig tidigare varit medlem av ett forum med i närheten av så mycket intolerans, aggressivitet och personattacker som här.

Jag har fått en likvärdig upplevelse.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav geocache » 2012-08-04 9:43:27

kullan skrev:Jag har fått en likvärdig upplevelse.

Jag också...
geocache

Anslöt: 2008-06-16

Inläggav kullan » 2012-08-04 9:50:05

Jag är medlem på ett psykologiforum och visst förekommer det bråk där oxå men aldrig att jag mött så mycket intolerans och sådan brist på acceptans och respekt som man upplever på detta forumet. Och kom nu inte med argumentet att det är folk med Asperger på detta forumet,det finns folk med den diagnosen på det andra forumet oxå och dom har visat mig större respekt och empati än ni har gjort.
kullan

Inläggav Zirre » 2012-08-04 9:53:53

geocache skrev:

kullan skrev:Jag har fått en likvärdig upplevelse.

Jag också...

Jag också...
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Inläggav KrigarSjäl » 2012-08-04 9:56:23

kullan skrev:Jag är medlem på ett psykologiforum och visst förekommer det bråk där oxå men aldrig att jag mött så mycket intolerans och sådan brist på acceptans och respekt som man upplever på detta forumet. Och kom nu inte med argumentet att det är folk med Asperger på detta forumet,det finns folk med den diagnosen på det andra forumet oxå och dom har visat mig större respekt och empati än ni har gjort.

-Skitsnack, du har ju exempelvis fått hur mycket backup som helst.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav KrigarSjäl » 2012-08-04 9:57:07

Om det nu är så hemskt här - varför stannar ni kvar?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Zirre » 2012-08-04 9:57:57

kullan skrev:Jag är medlem på ett psykologiforum och visst förekommer det bråk där oxå men aldrig att jag mött så mycket intolerans och sådan brist på acceptans och respekt som man upplever på detta forumet. Och kom nu inte med argumentet att det är folk med Asperger på detta forumet,det finns folk med den diagnosen på det andra forumet oxå och dom har visat mig större respekt och empati än ni har gjort.
Stämmer väldigt bra.
Zirre

Inläggav geocache » 2012-08-04 10:00:03

KrigarSjäl skrev:Om det nu är så hemskt här - varför stannar ni kvar?

En orsak kan ju vara att det trots allt finns vissa medlemmar vi trivs med. Och i mitt fall är det så.
geocache

Anslöt: 2008-06-16

Inläggav kullan » 2012-08-04 10:01:27

Ja det råkar finnas medlemmar jag blivit mer kompis med trots allt och vissa av dom finns enbart på forumet. Jag skulle tappa kontakten helt med dom om jag drog från forumet. Där är mitt svar.
kullan

Inläggav Zirre » 2012-08-04 10:01:57

jag kan svara får min del, jag har vänner här.
Zirre

Inläggav earlydayminer » 2012-08-04 10:02:34

Problemet är väl att det finns individer som bara provocerar. Det kommer aldrig något annat än knepiga, twistade tankeformationer i deras inlägg. Det förekommer även förvånansvärt hög grad av dikotomiskt tänkande. Även någon form av blindhet, men det är svårt att veta om det är på allvar.
earlydayminer

Anslöt: 2008-03-11

Inläggav earlydayminer » 2012-08-04 10:03:56

Om forumer är hemskt, men en del medlemmar är ens vänner - är det inte bättre att ha kontakt med medlemmarna utanför forumet? Jag menar inte att ni måste det eller borde det, men det är väl skönare med en god kontakt i god miljö, än god kontakt i sunkig miljö? Eller?
earlydayminer

Anslöt: 2008-03-11

Inläggav Wine » 2012-08-04 10:10:57

earlydayminer skrev:Det kommer aldrig något annat än knepiga, twistade tankeformationer i deras inlägg. Det förekommer även förvånansvärt hög grad av dikotomiskt tänkande.

Ja vissa inlägg är sannerligen på gränsen till obegripliga åtminstone för mig, det kan vara väldigt svårt att hänga med i tankegångarna och jag håller med om att det kan förekomma väldigt konstiga tolkningar av en del inlägg där det verkar som att innebörden i det som skrivits kraftigt övertolkas och förvrids av vissa.
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav kullan » 2012-08-04 10:14:24

earlydayminer skrev:Om forumer är hemskt, men en del medlemmar är ens vänner - är det inte bättre att ha kontakt med medlemmarna utanför forumet? Jag menar inte att ni måste det eller borde det, men det är väl skönare med en god kontakt i god miljö, än god kontakt i sunkig miljö? Eller?

Det finns vissa som inte vill ha kontakt via något annat än just detta forum. Och det för dom jag stannar. Alla har inte facebbok,skype eller MSN. Alla vill inte ha det heller. Jag är rätt nöjd med att ha konto på dessa ställen så jag börjar inte chatta via googles+ tex. Vill man chatta med mig utanför forumet blir det dessa ställen jag räknade upp och då är det forumet som är kvar.
kullan

Inläggav Kanin » 2012-08-04 10:19:57

För att det, mig veterligen, inte finns något annat bra aktivt svenskt forum för personer med Aspergers syndrom.

KrigarSjäl skrev:

Det som ligger närmast till hands att jämföra med är forumet på wrongplanet.net (fast mindre forum är normalt trevligare).
Senast redigerad av Kanin 2012-08-04 10:25:30, redigerad totalt 1 gång.
Kanin

Anslöt: 2011-09-20

Inläggav KrigarSjäl » 2012-08-04 10:24:26

Ok, små sockertoppar: peka på något konkret.

Visa på ett inlägg med oacceptabelt, empatilöst och intolerant innehåll ni fått som svar.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter

Logga in