Rött kött och charkuterier ger mer cancer
Re: Rött kött och charkuterier ger mer cancer
xxxxx skrev:Hur många är veganer eller vegetarianer här?
Här är två omröstningstrådar, som man kan rösta, läsa och ev skriva i:
vegetarian-eller-ej-omrostning-t3745.html
kottatare-vegan-eller-vegetarian-omrostning-t5954.html
Ketogen diet, metabol behandling (=LCHF) hjälper mot cancer och epilepsi med enda biverkan viktnedgång:
post942592.html#p942592
post942592.html#p942592
Någon som vet varför rött kött är så cancerogent?
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Om det är harvardstudien som syftas på så har de även inkluderat bacon,korv och sådant i "rött kött".plåtmonster skrev:Någon som vet varför rött kött är så cancerogent?
http://ksj.mit.edu/tracker/2012/03/red-meat-scare
Själv gissar jag: för att många grönsaker är anti-cancerogena.
plåtmonster skrev:Någon som vet varför rött kött är så cancerogent?
Bacon och chark innehåller mycket salt och E250 nitratsalt.
Så jag skulle nog tro att det är en förklaring till att "rött kött" anses cancerogent.
Japaner är världsledande inom magcancer trots att deras mat anses fräsch och rik på grönsaker och fisk. De äter en väldig massa salt och konserveringsmedelssalter.
Cancer ifrån mat har trots allt gått ner väldigt mycket med de nya industriella metoderna och kylskåpets intåg trots att vi äter mer rött kött.
Vi behöver inte salta in allt eller röka det eller göra olika inläggningar längre.
Allt har inte blivit sämre med moderna mathanteringsmetoder.
Wine skrev:Ketogen diet, metabol behandling (=LCHF) hjälper mot cancer och epilepsi med enda biverkan viktnedgång:
post942592.html#p942592
Hävdar DR squat och han lyfter jättetunga saker så han måste ha rätt.
Känns spontant som det måste finnas en annan förklaring än salter för det röda köttets cancerogena egenskaper?
När det gäller salt, skapar det en inflammatorisk process? eller stör den replikeringen av arvsmassan vid celldelning?
När det gäller salt, skapar det en inflammatorisk process? eller stör den replikeringen av arvsmassan vid celldelning?
- plåtmonster
plåtmonster skrev:Känns spontant som det måste finnas en annan förklaring än salter för det röda köttets cancerogena egenskaper?
Jag tror inte att man har hittat en exakt mekanism bakom det.
Jag tror inte att man har hittat någon exakt process kring rött kött i övrigt heller och då kan det ju finnas andra förklaringar bakom.Jag kan säkert ha fel och så.
Bara för att det finns ett statistiskt bevisat samband så behöver det inte alltid vara så att sambandet är exakt så som det ser ut så att säga.
Hallå Bror Duktig och tack för alla tipsen i ditt långa inlägg ovan !
Jag äter väldigt sällan färdigköpt vegetarisk mat. Jag äter helst ekologisk pasta, en hel del färska grönsaker och färsk frukt. Ekologisk a-fil med "grova" flingor till, ibland med skivad banan i. Grovt bröd med messmör, mjukost eller honung. Mjölk har jag inte druckit på jättelänge; istället dricker jag sojadryck med vaniljsmak. Korv, kött, fisk och skaldjur äter jag inte överhuvudtaget, både av hälso- och etiska skäl. Skaldjur tycker jag dessutom är direkt motbjudande, på alla sätt .
Jag äter väldigt sällan färdigköpt vegetarisk mat. Jag äter helst ekologisk pasta, en hel del färska grönsaker och färsk frukt. Ekologisk a-fil med "grova" flingor till, ibland med skivad banan i. Grovt bröd med messmör, mjukost eller honung. Mjölk har jag inte druckit på jättelänge; istället dricker jag sojadryck med vaniljsmak. Korv, kött, fisk och skaldjur äter jag inte överhuvudtaget, både av hälso- och etiska skäl. Skaldjur tycker jag dessutom är direkt motbjudande, på alla sätt .
Parvlon skrev:Själv gissar jag: för att många grönsaker är anti-cancerogena.
Jo det tycks vara så.
http://www.huffingtonpost.com/kathy-fre ... _hp_ref=tw
Vegetarianer har signifikant lägre förekomst av cancer. Men veganer hade 34% procent lägre förekomst än köttätare som åt max 2 ggr/vecka. Tyvärr så är konklusionerna mellan sig inkonklusiva då lägre är svårt att jämföra med 34%. Men en sak är solklar: mer grönsaker = mindre cancer.
Sedan är ju frågan om hur mycket fisk påverkar IGF-1 nivåerna.
Och så är det där med B12 brist..
Sedan är ju frågan om hur mycket fisk påverkar IGF-1 nivåerna.
Och så är det där med B12 brist..
- plåtmonster
Inga enkla samband säkert. Eller så är det enkelt men inte upptäckt.
Jag har säkert skrivit det förr, men jag äter mycket rött kött, och min läkare trodde mig inte. Han sade att mina provsvar visar någon som är vegan. Gällde urinsyra och lite annat. Sedan hade jag ju iofs järnbrist, men det var inte de proverna han hade framför sig och syftade på.
Jag tror helt säkert att det finns samband som inte tagits med i beräkningen eller kanske inte upptäckts. Vilt är ju rött kött, och det har vi ju verkligen ätit.
Charkvaror är säkert stora bovar, liksom industrikött, där vi faktiskt äter rött kött från djur som stressats och på det fått fel foder (gräsätare ska inte äta spannmål och säd). Hur friska är vi själva med våra kost- och stressrelaterade välfärdssjukdomar? Skulle vi duga som basföda?
Sedan är det också så att ju mer folk bryr sig om kost och hälsa, desto mindre rött kött äter de. Vilket gör att rött kött-ätarna, särskilt de som älskar charkvaror, statistiskt sett bryr sig mindre om hälsosam kost och livsstil i övrigt. Den som äter en diet, LCHF, vegan, whatever, är per definition mer intresserad och därmed blir kosten mer genomtänkt och det värsta skräpet försvinner. Bara en sådan sak som att de som äter enligt någon diet eller enligt någon idé (typ stenålders som ju inte är en fastställd diet) mer sällan äter mängder med godis och fikabröd.
Lite löjligt med så smala undersökningar egentligen, när det är så många parametrar som spelar in.
Jag upprepar: det är som med undersökningar om friska hundar på landet eller "blandraser är friskare". Vem ska dra slutsatsen? Och är den, "där bor fler jaktraser, och arbetande raser är friskare", "hundarna får vara ute i bra miljö mer", "folk på landet avlivar hunden hellre än kostar på dyr vård därför syns inte sjukdomar i statistiken" "folk på landet har äldre hundar för att de låter dem lida längre". Jag hör sällan forskarna själva påtala alla möjligheter.
Jag har säkert skrivit det förr, men jag äter mycket rött kött, och min läkare trodde mig inte. Han sade att mina provsvar visar någon som är vegan. Gällde urinsyra och lite annat. Sedan hade jag ju iofs järnbrist, men det var inte de proverna han hade framför sig och syftade på.
Jag tror helt säkert att det finns samband som inte tagits med i beräkningen eller kanske inte upptäckts. Vilt är ju rött kött, och det har vi ju verkligen ätit.
Charkvaror är säkert stora bovar, liksom industrikött, där vi faktiskt äter rött kött från djur som stressats och på det fått fel foder (gräsätare ska inte äta spannmål och säd). Hur friska är vi själva med våra kost- och stressrelaterade välfärdssjukdomar? Skulle vi duga som basföda?
Sedan är det också så att ju mer folk bryr sig om kost och hälsa, desto mindre rött kött äter de. Vilket gör att rött kött-ätarna, särskilt de som älskar charkvaror, statistiskt sett bryr sig mindre om hälsosam kost och livsstil i övrigt. Den som äter en diet, LCHF, vegan, whatever, är per definition mer intresserad och därmed blir kosten mer genomtänkt och det värsta skräpet försvinner. Bara en sådan sak som att de som äter enligt någon diet eller enligt någon idé (typ stenålders som ju inte är en fastställd diet) mer sällan äter mängder med godis och fikabröd.
Lite löjligt med så smala undersökningar egentligen, när det är så många parametrar som spelar in.
Jag upprepar: det är som med undersökningar om friska hundar på landet eller "blandraser är friskare". Vem ska dra slutsatsen? Och är den, "där bor fler jaktraser, och arbetande raser är friskare", "hundarna får vara ute i bra miljö mer", "folk på landet avlivar hunden hellre än kostar på dyr vård därför syns inte sjukdomar i statistiken" "folk på landet har äldre hundar för att de låter dem lida längre". Jag hör sällan forskarna själva påtala alla möjligheter.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Här är ett festligt diagram som illustrerar något som kanske har med mat och cancer att göra:
http://www.cancer.gov/PublishedContent/ ... ncer26.jpg
http://www.cancer.gov/PublishedContent/ ... ncer26.jpg
Denna utveckling har sina nackdelar. Det blir alltmer uppenbart att charkuteriprodukter och det forskarna kallar ”rött kött” ligger bakom många fall av cancer.
Det säkraste vetenskapliga underlaget gäller tjocktarms- och ändtarmscancer – den tredje vanligaste cancerformen i Sverige som drabbar ungefär 6.000 människor varje år.
Mer preliminära uppgifter tyder på att charkuteriprodukter och rött kött ökar risken för bland annat cancer i bukspottskörteln, strupen, lungorna och prostatan samt stroke och typ 2-diabetes.
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/for- ... -av-cancer
Tror detta sammanfattar läget ganska gott:
Om orsaken:
Studierna tenderar att visa en högre och tydligare cancerrisk för charkprodukterna än för det röda köttet. För fågelkött och fisk syns ingen riskökning alls.
Om orsaken:
– Det finns spekulationer, bland annat koksalt, nitriter och nitrater, järn och ämnen som bildas när man steker kött på hög temperatur eller röker det, säger Alicja Wolk.
- plåtmonster
Hittade en del intressanta artikellänkar i DN:s kommentarfält från ovanstående artikel om hur cancer uppstår:
nih.gov: Cancer as an overhealing wound: an old hypothesis revisited.
Denna är dock den mest intressanta!
nih.gov: Cancer is a functional repair tissue.
nih.gov: A new hypothesis for the cancer mechanism.
Alltså se upp med allt som skapar kroniska inflammationer.
nih.gov: Cancer as an overhealing wound: an old hypothesis revisited.
chronic inflammation being the most important risk factor.
Denna är dock den mest intressanta!
nih.gov: Cancer is a functional repair tissue.
When a wound occurs, growth and repair genes (GR genes, such as oncogenes, proto-oncogenes, etc.) in surrounding cells are activated and secretion of growth and repair factors (GR factors, such as growth, stem cell, and stimulating factors, etc.) is induced to heal the wound. However, if the wound is persistent due to chronic physical (radiation, electromagnetic field, trauma, particles, etc.), chemical (carcinogens, toxic chemicals, heavy metals etc.) or biological (aging, free radicals, inflammation, nutrient deficiency, bacteria and virus infections, stress, etc.) damage, amplification of GR gene activation in surrounding cells may lead to a clinical cancer.
nih.gov: A new hypothesis for the cancer mechanism.
First, that cancer appears only on those multicellular organisms with complicated wound-healing capacities. /../ if the cause of the wound or if the wound persists, such as under the persistent UV and carcinogen exposures, the continuous wound healing process will lead to a clinical cancer mass. There is no system in nature to stop or reverse the wound healing process in the middle stage when the wound exists. The outcome of the cancer mechanism is either healing the wound or exhausting the whole system (death).
Alltså se upp med allt som skapar kroniska inflammationer.
- plåtmonster
Kan vara massor med olika faktorer som samverkar för att ge en statistiskt signifikant indikation på att rött kött "ger "dig cancer.
Matlagningsmetoder, förändringar av tarmfloran. bla bal blallaaa...
Googla jaha jo det verkar stämma att tarmfloran kan ha betydelse...
http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 3671908373
Matlagningsmetoder...
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... 8/abstract
Vad sägs om att man får cancer om man är större än en en svältande tibetansk munk oavsett komposition av kroppen?
Jorå...
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/langa ... 337338.svd
Matlagningsmetoder, förändringar av tarmfloran. bla bal blallaaa...
Googla jaha jo det verkar stämma att tarmfloran kan ha betydelse...
http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 3671908373
Matlagningsmetoder...
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... 8/abstract
Vad sägs om att man får cancer om man är större än en en svältande tibetansk munk oavsett komposition av kroppen?
Jorå...
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/langa ... 337338.svd
Senast redigerad av Flawed 2012-12-19 19:15:09, redigerad totalt 1 gång.
Har inte råd med det och inte någott annat ohälsosamt med för den delen
En annan orsak torde vara miljögifter. Dessa ska generellt bli tiofaldigt högre vid varje steg i näringskedjan.
Det verkar som vi svenskar äter för mycket nötkött. Männen äter mest rött kött, mer än de 500 g/vecka som rekommenderas av World Cancer Research Fund. Kvinnor äter mindre, trots att det är kvinnor i fertil ålder som behöver mest pga järnbrist. Män behöver dra ner på sin köttkonsumtion, fertila kvinnor äta små portioner oftare.
Från miljösynpunkt bör vi äta mindre nötkött.
Dels bidrar det till utsläpp av växthusgaser pga kons matsmältning. Dels åtgår mycket kväve till djurens foder. Dels innehåller det utländska köttet antibiotika och djurhållningen är sämre än i Sverige. Dels långa transporter, i värsta fall av levande boskap till slakthusen.
Ansvarig på Jordbruksverket:
Av hälsoskäl borde vi äta mer kyckling:
Men av djuretiska skäl känns inte kyckling som något bra val.
Vi har hållit kor här i sextusen år. Mjölkat, tillverkat smör och ost, använt oxar som dragare och ätit upp köttet. Vi med svenskt ursprung har en ovanlig genvariant som får oss att tåla laktos. Korna skapade också vårt landskap med blomsterängar där höet slogs för kornas vinterfoder. Men nu är alltså 44% av nötköttet importerat. Även fodret (sojabönor) importeras.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/kunder ... a-for-kottDN skrev:Svenskarna äter näst mest nötkött i EU och alltmer av köttet importeras från utlandet. Det framgår av en rapport som Jordbruksverket släpper i dag, som föreslår en koldioxidskatt för att minska köttätandet.
Nötkött går hem hos svenskarna. Vi äter i snitt drygt 25 kilo per person och år, vilket är flera kilo mer än EU-snittet. Jordbruksverkets nya rapport som släpps i dag heter En hållbar köttkonsumtion och belyser köttätandet ur flera olika aspekter.
Från miljösynpunkt bör vi äta mindre nötkött.
Dels bidrar det till utsläpp av växthusgaser pga kons matsmältning. Dels åtgår mycket kväve till djurens foder. Dels innehåller det utländska köttet antibiotika och djurhållningen är sämre än i Sverige. Dels långa transporter, i värsta fall av levande boskap till slakthusen.
Ansvarig på Jordbruksverket:
– Det finns flera förklaringar till att vi äter så mycket nötkött i Sverige. Dels är det en stark tradition, dels har vi ett relativt gott ekonomiskt läge här som påverkar. Vi har också en mattrend som betonar att äta kött och grilla, säger hon.
Forskning visar att hög konsumtion av rött kött, vilket innebär i princip allt kött som kommer från djur på fyra ben, ökar risken för vissa cancerformer.
Av hälsoskäl borde vi äta mer kyckling:
Vitt kött som kyckling, vilket är ett hälsosammare alternativ, äter svenskarna däremot minst av i Europa.
Men av djuretiska skäl känns inte kyckling som något bra val.
Vi har hållit kor här i sextusen år. Mjölkat, tillverkat smör och ost, använt oxar som dragare och ätit upp köttet. Vi med svenskt ursprung har en ovanlig genvariant som får oss att tåla laktos. Korna skapade också vårt landskap med blomsterängar där höet slogs för kornas vinterfoder. Men nu är alltså 44% av nötköttet importerat. Även fodret (sojabönor) importeras.
De som äter mycket rött kött kommer att fortsätta med det och vi fattiga får trycka i oss nitritkryddad maskinurbenad kattmat som falukorv och dylikt.
Vinsterna med att höja priset på kött kommer att bli mycket små.
Det finns som sagt också problem med kausaliteten kring det här med rött kött som jag nog har nämnt tidigare.
(Nu håller jag på och läser på träningslära bloggen vilket var länge sedan sist och jag slänger inte lite citat och länkar som har relevans för det som jag kommer ihåg att jag har diskuterat här)
http://tranastyrka.se/nar-ska-tidningarna-borja-fatta/
http://traningslara.se/rokning-kottatan ... iskokning/
Även den här LCHF nissen har åsikter om det här:
http://www.kostdoktorn.se/lever-ohalsos ... rtare-liv/
Vinsterna med att höja priset på kött kommer att bli mycket små.
Det finns som sagt också problem med kausaliteten kring det här med rött kött som jag nog har nämnt tidigare.
(Nu håller jag på och läser på träningslära bloggen vilket var länge sedan sist och jag slänger inte lite citat och länkar som har relevans för det som jag kommer ihåg att jag har diskuterat här)
rött kött ökar risken för cancer är något man sett i flera olika epidemiologiska studier. Det man gör är att man ber ett gäng människor återge hur de äter och sen tittar man antingen på deras hälsa just nu eller så följer man personerna några år fram i tiden och ser hur hälsan förändras. Det finns en mängd problem med den här typen av studier och journalistena på DN och Aftonbladet verkar inte känna till några av dem.
http://tranastyrka.se/nar-ska-tidningarna-borja-fatta/
http://traningslara.se/rokning-kottatan ... iskokning/
köttätarna röker, super och ligger i soffan
Sambanden bara skriker att gruppen som ätit mest rött kött är de ohälsosammaste personerna:
De röker upp till tre gånger så ofta!
De motionerar betydligt mindre.
De är fetare och har oftare diabetes och högt blodtryck.
De tar mindre vitamintillskott och behöver oftare värkmedicin.
De äter väldigt mycket mer kalorier.
De äter mindre frukt, mindre grönsaker, mindre fibrer och mindre fisk.
De super mer.
Även den här LCHF nissen har åsikter om det här:
http://www.kostdoktorn.se/lever-ohalsos ... rtare-liv/
Aj jag får migrän av citat katastrofen.
Jag låtsa som ingenting och hoppas att en moderator ordnar upp det hela.
Flawed skrev:Aj jag får migrän av citat katastrofen.
Moderator
Det gjorde jag nu när jag såg det. Hade du anmält hade någon sett det tidigare. Det kunde ha tagit år innan någon sett det så här...