Moderering och regler jämfört med rättsskipning [delad]

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Varningar etc

Inläggav marxisten » 2012-08-02 22:27:40

Sheyen skrev:
marxisten skrev:
Alien skrev:Nej, det är inte samma sak. Du är inte tvungen att svara med samma mynt; du kan när som helst lämna forumet/internet/datorn. Anser man sig vara utsatt för ett personangrepp så anmäler man istf att s a s ta rättvisan i egna händer.

Slår man tillbaka så får man reprimander precis som den som först bröt mot reglerna.

Självklart ska man inte svara med samma mynt och självklart ska det bli reprimander. Men som jag ser det så bör reprimanderna i ett läge där två triggar varandra att gå för långt vara mindre hårda än om man säger någonting mot en helt oskyldig person och bara är allmänt otrevlig.

Nej. Det är samma regler för alla. Man ska bete sig.

Var sa jag det inte är samma regler för alla?
marxisten

Anslöt: 2010-01-12

Inläggav Sheyen » 2012-08-02 22:29:26

marxisten skrev:
Sheyen skrev:
marxisten skrev:Självklart ska man inte svara med samma mynt och självklart ska det bli reprimander. Men som jag ser det så bör reprimanderna i ett läge där två triggar varandra att gå för långt vara mindre hårda än om man säger någonting mot en helt oskyldig person och bara är allmänt otrevlig.

Nej. Det är samma regler för alla. Man ska bete sig.

Var sa jag det inte är samma regler för alla?

marxisten skrev:Men som jag ser det så bör reprimanderna i ett läge där två triggar varandra att gå för långt vara mindre hårda än om man säger någonting mot en helt oskyldig person och bara är allmänt otrevlig.
Sheyen

Anslöt: 2010-10-24

Inläggav marxisten » 2012-08-02 22:32:30

Sheyen skrev:
marxisten skrev:Men som jag ser det så bör reprimanderna i ett läge där två triggar varandra att gå för långt vara mindre hårda än om man säger någonting mot en helt oskyldig person och bara är allmänt otrevlig.

Jag säger påföljden kan bedömas annorlunda, inte att reglerna är annorlunda.
marxisten

Inläggav Sheyen » 2012-08-02 22:32:53

marxisten skrev:
Sheyen skrev:

Jag säger påföljden kan bedömas annorlunda, inte att reglerna är annorlunda.

Det blir ju olika då, förstår du väl?
Sheyen

Inläggav marxisten » 2012-08-02 22:35:07

Sheyen skrev:
marxisten skrev:Jag säger påföljden kan bedömas annorlunda, inte att reglerna är annorlunda.

Nej, det blir det inte. Det är exakt samma regler, skillnaden är hur påföljden blir.
marxisten

Inläggav Sheyen » 2012-08-02 22:37:00

marxisten skrev:
Sheyen skrev:
marxisten skrev:Jag säger påföljden kan bedömas annorlunda, inte att reglerna är annorlunda.

Nej, det blir det inte. Det är exakt samma regler, skillnaden är hur påföljden blir.

Nej
Sheyen

Inläggav marxisten » 2012-08-02 22:40:02

Sheyen skrev:
marxisten skrev:
Sheyen skrev:Det blir ju olika då, förstår du väl?

Nej

Tror detta är en diskussion vi kan hoppa Sheyen. :lol:

Här kommer vi inte ens kunna närma oss varandra. 8)
marxisten

Inläggav Sheyen » 2012-08-02 22:44:04

Om du inte ens kan förstå att det där är att behandla folk olika så tycker jag synd om dig. Mer än så har jag inte att säga om det. Att du skrattar åt mig skiter jag fullkomligt i.

Jag anser att vi alla ska stå lika inför lagen och det innefattar att de straff som utdelas delas ut på samma villkor, för alla. Inte något "nej, men den personen kan komma mer lindrigt undan den här gången". Nej. Det är inte rättvist och så bör det inte fungera.
Sheyen

Inläggav marxisten » 2012-08-02 23:10:28

Sheyen skrev:Om du inte ens kan förstå att det där är att behandla folk olika så tycker jag synd om dig. Mer än så har jag inte att säga om det. Att du skrattar åt mig skiter jag fullkomligt i.

Jag anser att vi alla ska stå lika inför lagen och det innefattar att de straff som utdelas delas ut på samma villkor, för alla. Inte något "nej, men den personen kan komma mer lindrigt undan den här gången". Nej. Det är inte rättvist och så bör det inte fungera.

Jag har aldrig sagt emot vi ska vara lika inför lagen.

Det jag sa man ska bedöma olika är situationen som "brottet" uppstått i.Sen vilken skribent det är som begått det är oväsentligt, det är varför det begicks som bör tas med i beräkningen precis som man gör inom en domstol.

Hade jag påstått det däremot hade reglerna inte varit lika för alla.
marxisten

Inläggav Sheyen » 2012-08-02 23:12:55

Mmmm. Men situationen ska inte spela någon roll, anser jag. För det är att behandla folk olika och det betyder att man är olika inför lagen. Sådant stöttar jag absolut inte.
Sheyen

Inläggav marxisten » 2012-08-02 23:16:07

Sheyen skrev:Mmmm. Men situationen ska inte spela någon roll, anser jag. För det är att behandla folk olika och det betyder att man är olika inför lagen. Sådant stöttar jag absolut inte.

Slår du ner någon hux flux på stan och slår du ner någon för att h@n muckade gräl med dig bedöms du olika i rätten då det sistnämnda räknas som förmildrande omständighet. Är du olika inför lagen då med?

Nej, för att personen bedöms inte olika inför lagen. De värderar inte dig som person, utan gärningen och gärningens uppkomst.
marxisten

Inläggav Sheyen » 2012-08-02 23:21:24

marxisten skrev:
Sheyen skrev:Mmmm. Men situationen ska inte spela någon roll, anser jag. För det är att behandla folk olika och det betyder att man är olika inför lagen. Sådant stöttar jag absolut inte.

Slår du ner någon hux flux på stan och slår du ner någon för att h@n muckade gräl med dig bedöms du olika i rätten då det sistnämnda räknas som förmildrande omständighet. Är du olika inför lagen då med?

Nej, för att personen bedöms inte olika inför lagen. De värderar inte dig som person, utan gärningen och gärningens uppkomst.

Wow... Vilken jämförelse. Det är inte alls samma sak.

Men du kan få tro det om du vill.
Sheyen

Inläggav Zirre » 2012-08-02 23:25:21

Sheyen skrev:
marxisten skrev:

Ta och läs lite om det svenska rättssystemet vettja.
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Inläggav marxisten » 2012-08-02 23:26:49

Sheyen skrev:
marxisten skrev:

Det är exakt samma sak.

Varför sa person X till Y att dra åt helvete. Har Y sagt något innan eller kom det bara plötsligt.
Varför slog X ner Y. Hände det bara plötsligt på stan eller har Y muckat gräl hela kvällen?

Det är precis samma tankesätt. Var ser du skillnaden?
marxisten

Inläggav Sheyen » 2012-08-02 23:27:03

Zirre skrev:
Sheyen skrev:
marxisten skrev:Slår du ner någon hux flux på stan och slår du ner någon för att h@n muckade gräl med dig bedöms du olika i rätten då det sistnämnda räknas som förmildrande omständighet. Är du olika inför lagen då med?

Ta och läs lite om det svenska rättssystemet vettja.

Varför då? Det svenska rättssystemet har ingenting med det här att göra. Vi pratar om forumreglerna.
Sheyen

Inläggav Sheyen » 2012-08-02 23:29:54

marxisten skrev:
Sheyen skrev:
marxisten skrev:Slår du ner någon hux flux på stan och slår du ner någon för att h@n muckade gräl med dig bedöms du olika i rätten då det sistnämnda räknas som förmildrande omständighet. Är du olika inför lagen då med?

Det är exakt samma sak.

Varför sa person X till Y att dra åt helvete. Har Y sagt något innan eller kom det bara plötsligt.
Varför slog X ner Y. Hände det bara plötsligt på stan eller har Y muckat gräl hela kvällen?

Det är precis samma tankesätt. Var ser du skillnaden?

HAHAHAH!!! Va!?

Det spelar ingen roll om Y muckar gräl; man får inte lov att slåss. Det blir samma straff ändå. Herregud...

Eller tror du att det är ok?

Jag orkar inte åka i evighetskarusellen hela kvällen, Marxisten...
Sheyen

Inläggav marxisten » 2012-08-02 23:33:10

Sheyen skrev:HAHAHAH!!! Va!?

Det spelar ingen roll om Y muckar gräl; man får inte lov att slåss. Det blir samma straff ändå. Herregud...

Förmildrande omständighet

Läs och begrunda...

Och jo, det spelar stor roll om han muckade gräl eller ej. Jag har aldrig sagt man frias helt, men straffet sänks.
Senast redigerad av marxisten 2012-08-02 23:35:47, redigerad totalt 1 gång.
marxisten

Inläggav Sheyen » 2012-08-02 23:34:54

marxisten skrev:
Sheyen skrev:HAHAHAH!!! Va!?

http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rmi ... %A4ndighet

Läs och begrunda...

oooooooohhhh aaaaah (försöker låta intresserad).

Mmmm, men det handlar (fortfarande) inte om svea rikes lagar, utan om forumreglerna. Förstår du?
Sheyen

Inläggav marxisten » 2012-08-02 23:37:54

Sheyen skrev:Det spelar ingen roll om Y muckar gräl; man får inte lov att slåss. Det blir samma straff ändå. Herregud...

Sheyen skrev:Mmmm, men det handlar (fortfarande) inte om svea rikes lagar, utan om forumreglerna. Förstår du?

Så du backar på den punkten?
marxisten

Inläggav Sheyen » 2012-08-02 23:40:55

marxisten skrev:
Sheyen skrev:Det spelar ingen roll om Y muckar gräl; man får inte lov att slåss. Det blir samma straff ändå. Herregud...

Sheyen skrev:Mmmm, men det handlar (fortfarande) inte om svea rikes lagar, utan om forumreglerna. Förstår du?

Nej. Vad fan snackar du om?
Sheyen

Inläggav marxisten » 2012-08-02 23:43:02

Sheyen skrev:
marxisten skrev:

Menar du fortfarande Sveriges rättssystem är ett system som vi ej är lika inför då vi har förmildrande omständigheter i det? För det var det du sa om förmildrande omständighet på forumet, vi blir ej lika inför lagen.
Senast redigerad av marxisten 2012-08-02 23:45:29, redigerad totalt 1 gång.
marxisten

Inläggav Sheyen » 2012-08-02 23:45:18

marxisten skrev:
Sheyen skrev:
marxisten skrev:Så du backar på den punkten?

Menar du fortfarande Sveriges rättssystem är ett system som vi ej är lika inför då vi har förmildrande omständigheter i det?

Och menar du ännu att det ej påverkar straffet om personen muckar med dig innan?

Jag förstår inte alls vart du vill komma. Du förvirrar mig. Du måste lära dig att skriva på ett mer konkret sätt, för annars kommer inte det här att fungera. Det blir för flummigt för mig. Kan vara så att klockan är för mycket, men jag fattar verkligen nada av det där. Du får gärna förklara det igen.
Sheyen

Inläggav marxisten » 2012-08-03 0:03:25

Sheyen skrev:Jag förstår inte alls vart du vill komma. Du förvirrar mig. Du måste lära dig att skriva på ett mer konkret sätt, för annars kommer inte det här att fungera. Det blir för flummigt för mig. Kan vara så att klockan är för mycket, men jag fattar verkligen nada av det där. Du får gärna förklara det igen.

Jag undrar hur du menar att vi ej blir lika inför lagen om man ser till mer än bara vad som skrivs, utan även vad som lett till det som skrivs. Man gör ju så i bedömningen av lagboken, varför inte på bedömningen av ett forum. Det är ju fortfarande gärningen och inte personen som ska bedömas.
marxisten

Inläggav Sheyen » 2012-08-03 0:09:35

marxisten skrev:
Sheyen skrev:Jag förstår inte alls vart du vill komma. Du förvirrar mig. Du måste lära dig att skriva på ett mer konkret sätt, för annars kommer inte det här att fungera. Det blir för flummigt för mig. Kan vara så att klockan är för mycket, men jag fattar verkligen nada av det där. Du får gärna förklara det igen.

Jag undrar hur du menar att vi ej blir lika inför lagen om man ser till mer än bara vad som skrivs, utan även vad som lett till det som skrivs. Man gör ju så i bedömningen av lagboken, varför inte på bedömningen av ett forum. Det är ju fortfarande gärningen och inte personen som ska bedömas.

Det har det snackats om förr. Att här gäller forumreglerna! Det är inte samma sak. Det har det diskuterats om förr, men helt ärligt orkar jag inte leta upp det nu och jag är uppriktigt sagt ledsen för det. Men jag svettas som en jävla gris och jag orkar inte vara inloggad så länge till!
Sheyen

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter

Logga in