Komplettering av autism och ADHD

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Komplettering av autism och ADHD

Inläggav Autismsmurfen » 2012-07-30 12:49:15

Håller på att skriva en bok, där det bland annat finns med två unga tjejer som jag misstänker har funktionshinder. Den ena är ganska inåtvänd och gillar att kategorisera olika djur och växter och har en stark begåvning när det gäller språk. Den andra tjejen är impulsiv, kreativ och kärleksfull.

Grejen är den att jag vill att dessa tjejer och en tredje karaktär bildar något slags trio. Frågan är bara vad som kan komplettera dem. Vill helst att det skall vara en kille, och har tänkt att han skall vara bra på att slåss och sådana saker, men finns det någon annan diagnos som kan komplettera de andra tjejerna ännu mer?:)
Autismsmurfen

Anslöt: 2012-05-20

Re: Komplettering av autism och ADHD

Inläggav Autismsmurfen » 2012-07-30 16:29:42

?
Autismsmurfen

Inläggav Sheyen » 2012-07-30 16:42:26

Om du ska skriva en bok är det fördelaktigt om du har eget material. Jag vill inte ge dig tips på en story för att du sedan ska göra en bok som du eventuellt kommer tjäna en massa pengar på. Skulle iofs kunna ge dig tips och råd i utbyte mot 50% av de pengar du får genom det här.
Sheyen

Anslöt: 2010-10-24

Inläggav Fenren » 2012-07-30 16:42:41

jag anser inte att en karaktär som enbart baseras utifrån en diagnos blir särskilt levande. karaktärerna bör vara sina egna, ha sitt eget och inte följa en massa diagnoskriterier.
Fenren

Anslöt: 2009-09-03

Inläggav Autismsmurfen » 2012-07-30 17:09:09

Sheyen skrev:Om du ska skriva en bok är det fördelaktigt om du har eget material. Jag vill inte ge dig tips på en story för att du sedan ska göra en bok som du eventuellt kommer tjäna en massa pengar på. Skulle iofs kunna ge dig tips och råd i utbyte mot 50% av de pengar du får genom det här.

På vilket sätt ger du mig tips på en story om du bara säger en diagnos som kan tänkas komplettera högfungerand autism och ADHD?

Fenren skrev:jag anser inte att en karaktär som enbart baseras utifrån en diagnos blir särskilt levande. karaktärerna bör vara sina egna, ha sitt eget och inte följa en massa diagnoskriterier.

Mina karaktärer är långt ifrån enbart baserade på diagnoser. Faktum är att jag skapade karaktärerna innan jag lade märke till att de verkade ha dessa diagnoser, och kom i efterhand på att det kanske vore "kul" om den tredje också hade det. Diagnoserna är inte tydliga alls, för boken är mer inriktad på storyn än på hur karaktärerna är. Det är bara i vissa situationer som man märker att de ligger åt det hållet. Dessutom anser jag att det kan vara väldigt bra att ha med starka karaktärer i en bok där deras diagnoser är någonting positivt. Har man tur kan det få folk att tänka om.
Autismsmurfen

Inläggav Sheyen » 2012-07-30 17:28:02

Autismsmurfen skrev:
Sheyen skrev:Om du ska skriva en bok är det fördelaktigt om du har eget material. Jag vill inte ge dig tips på en story för att du sedan ska göra en bok som du eventuellt kommer tjäna en massa pengar på. Skulle iofs kunna ge dig tips och råd i utbyte mot 50% av de pengar du får genom det här.

På vilket sätt ger du mig tips på en story om du bara säger en diagnos som kan tänkas komplettera högfungerand autism och ADHD?

Om jag ger dig användbar info lär du använda den och på så vis hjälper jag dig med din story.
Sheyen

Inläggav Autismsmurfen » 2012-07-30 17:32:37

Sheyen skrev:
Autismsmurfen skrev:

Om jag ger dig användbar info lär du använda den och på så vis hjälper jag dig med din story.

Nja... Det är ju som att säga att J.K. Rowling borde ge mig pengar om jag gjorde en bok som handlar om magi för att jag blev inspirerad av Harry Potter. För det är allt namnet på diagnosen kommer användas till - inspiration. Och eftersom jag kommer på hans personlighet själv så hittar du inte ens på karaktären åt mig...
Autismsmurfen

Inläggav Sheyen » 2012-07-30 17:33:39

Autismsmurfen skrev:
Sheyen skrev:
Autismsmurfen skrev:På vilket sätt ger du mig tips på en story om du bara säger en diagnos som kan tänkas komplettera högfungerand autism och ADHD?

Nja... Det är ju som att säga att J.K. Rowling borde ge mig pengar om jag gjorde en bok som handlar om magi för att jag blev inspirerad av Harry Potter. För det är allt namnet på diagnosen kommer användas till - inspiration. Och eftersom jag kommer på hans personlighet själv så hittar du inte ens på karaktären åt mig...

Det spelar ingen roll hur mycket du än försöker: jag kommer inte att hjälpa dig.
Sheyen

Inläggav tahlia » 2012-07-30 17:36:08

Sheyen skrev:Det spelar ingen roll hur mycket du än försöker: jag kommer inte att hjälpa dig.

Så vad fan gör du i tråden öht?
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Inläggav Autismsmurfen » 2012-07-30 17:36:48

Sheyen skrev:Det spelar ingen roll hur mycket du än försöker: jag kommer inte att hjälpa dig.

Det gör jag inte heller. Rättade dig bara för att du hade fel.
Autismsmurfen

Inläggav Sheyen » 2012-07-30 17:38:46

tahlia skrev:

Så vad fan gör du i tråden öht?

Tja... Nu är jag här för att du svarade mig. I övrigt så ville jag få sagt det som jag skrev längst upp i denna tråd (tredje inlägget).

Jag vill alltså hjälpa henne/honom/det om jag får 50% av de inkomster som boken eventuellt kommer att bidra med.
Sheyen

Inläggav Sheyen » 2012-07-30 17:39:45

Autismsmurfen skrev:

Haha, nej jag hade faktiskt inte fel. Men ja, om du inte accepterar mitt erbjudande kommer jag nu att lämna tråden, eftersom att jag inte ser vitsen med att vara här om jag inte kan få ut någonting av det.
Sheyen

Inläggav Autismsmurfen » 2012-07-30 17:45:19

Suck... Om det är något problem med att det kommer ge en pytteliten inspiration till en karaktär så ignorera boken...

Jag undrar alltså om det finns en diagnos som kan komplettera ADHD och högfungerande autism. Alltså... Någon med högfungerande autism kan vara duktig på att sortera saker och gå in för saker, men är lite sämre socialt. För att förenkla detta kan man säga att ADHD är lite tvärtom. Då kan man tänka sig att två personer med dessa diagnoser kompletterar varandra. Men om ni tänker er att en tredje person med en tredje diagnos kommer in och kompletterar de andra två, vad hade den då haft för diagnos?
Autismsmurfen

Inläggav Autismsmurfen » 2012-07-30 17:48:20

Sheyen skrev:
Autismsmurfen skrev:

Haha, nej jag hade faktiskt inte fel. Men ja, om du inte accepterar mitt erbjudande kommer jag nu att lämna tråden, eftersom att jag inte ser vitsen med att vara här om jag inte kan få ut någonting av det.

Min bok = cirka 15 karaktärer. 1 karaktär är alltså 1/15 av alla som finns i boken. Och att ge inspiration till en karaktär är kanske max 30% av den osv... Låter inte som 50%. Hejsvejs!:)
Autismsmurfen

Inläggav Sheyen » 2012-07-30 17:49:25

Autismsmurfen skrev:Min bok = cirka 15 karaktärer. 1 karaktär är alltså 1/15 av alla som finns i boken. Och att ge inspiration till en karaktär är kanske max 30% av den osv... Låter inte som 50%. Hejsvejs!:)

Jag skiter väl i hur mycket det är värt; jag skrev hur mycket jag ville ha.

Co-Admin

Om du inte har för avsikt att bidra till diskussionen så borde det räcka med att meddela det, eller inte skriva alls. Negativa kommentarer av det här slaget skapar bara dålig stämning i tråden.

Det här är en tillsägelse. Varning nästa gång.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Sheyen

Inläggav DIProgan » 2012-07-30 17:55:02

Autismsmurfen skrev:Suck... Om det är något problem med att det kommer ge en pytteliten inspiration till en karaktär så ignorera boken...

Jag undrar alltså om det finns en diagnos som kan komplettera ADHD och högfungerande autism. Alltså... Någon med högfungerande autism kan vara duktig på att sortera saker och gå in för saker, men är lite sämre socialt. För att förenkla detta kan man säga att ADHD är lite tvärtom. Då kan man tänka sig att två personer med dessa diagnoser kompletterar varandra. Men om ni tänker er att en tredje person med en tredje diagnos kommer in och kompletterar de andra två, vad hade den då haft för diagnos?

Intressant fråga, någon som är måttfull och stabil i sitt betéende kanske? Tänker mig nog någon utan diagnos. En "vanlig" människa med intresse för kampsport.
Senast redigerad av DIProgan 2012-07-30 17:57:34, redigerad totalt 1 gång.
DIProgan

Anslöt: 2008-10-14

Inläggav Thurizas » 2012-07-30 17:56:34

Jag tänker tourettes syndrom på din tredje karaktär. Dock inget våldsamt över det men jag tror det skulle kunna bli en intressant trio av det hela i din bok.
Thurizas

Anslöt: 2009-09-16

Inläggav Fenren » 2012-07-30 17:59:18

Thurizas skrev:Jag tänker tourettes syndrom på din tredje karaktär. Dock inget våldsamt över det men jag tror det skulle kunna bli en intressant trio av det hela i din bok.

hur vet du det? vi vet inte alls vad boken handlar om, hur stor del dessa tre karaktärer har, vilket budskap boken har eller vad det är för syfte vare sig för boken i sin helhet eller till dessa tre personers diagnoser.
Fenren

Inläggav kullan » 2012-07-30 18:03:02

Autismsmurfen skrev:Suck... Om det är något problem med att det kommer ge en pytteliten inspiration till en karaktär så ignorera boken...

Borderline kanske. Eller bipolär sjukdom. Tourettes Syndrom vore ju oxå ett tips. Till skillnad från vissa andra så kan jag tänka mig hjälpa till med inspiriationen för fantasi har jag. Om du vill kan vi ta det via PM.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Autismsmurfen » 2012-07-30 18:06:18

Thurizas skrev:Jag tänker tourettes syndrom på din tredje karaktär. Dock inget våldsamt över det men jag tror det skulle kunna bli en intressant trio av det hela i din bok.

Kan inte så mycket om tourettes... Är inte det bara att man har en del tics och är lite mer impulsiv?

Fenren skrev: vi vet inte alls vad boken handlar om, hur stor del dessa tre karaktärer har, vilket budskap boken har eller vad det är för syfte vare sig för boken i sin helhet eller till dessa tre personers diagnoser.

Skrev tidigare att jag fick den idén för att jag tänkte att det kunde vara bra om man kunde försöka göra karaktärer, där deras diagnoser är deras fördelar. Det är så mycket negativt prat om diagnoser hela tiden, men vill visa vilka positiva sidor de kan ha...
Autismsmurfen

Inläggav kullan » 2012-07-30 18:07:50

Dyslexi kan oxå vara en diagnos.
kullan

Inläggav Autismsmurfen » 2012-07-30 18:09:15

kullan skrev:Till skillnad från vissa andra så kan jag tänka mig hjälpa till med inspiriationen för fantasi har jag. Om du vill kan vi ta det via PM.

Tack, men det är min bok :)
Autismsmurfen

Inläggav kullan » 2012-07-30 18:10:08

Autismsmurfen skrev:
kullan skrev:Borderline kanske. Eller bipolär sjukdom. Tourettes Syndrom vore ju oxå ett tips. Till skillnad från vissa andra så kan jag tänka mig hjälpa till med inspiriationen för fantasi har jag. Om du vill kan vi ta det via PM.

Tack, men det är min bok :)

Ja det vet jag. Inga problem.
kullan

Inläggav Fenren » 2012-07-30 18:13:02

Autismsmurfen skrev:Skrev tidigare att jag fick den idén för att jag tänkte att det kunde vara bra om man kunde försöka göra karaktärer, där deras diagnoser är deras fördelar. Det är så mycket negativt prat om diagnoser hela tiden, men vill visa vilka positiva sidor de kan ha...

ja, och med det har du inte sagt något som på något vis ger en fingervisning om boken, karaktärerna eller syftet.
Fenren

Återgå till Intressanta intressen

Logga in