Något brister i utseendet

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Något brister i utseendet

Inläggav Deadly_Nightshade » 2012-07-26 23:52:23

Kan vi inte diskutera judar och deras klädsel istället?
Ungefär lika korkat.

Det finns inga vetenskapliga belägg för att AS skulle ge ett säreget utseende eller speciella fysiska drag - som typ down's eller william's syndrome.
Deadly_Nightshade

Anslöt: 2009-07-03

Inläggav Leviti » 2012-07-27 20:25:09

Deadly_Nightshade skrev:Kan vi inte diskutera judar och deras klädsel istället?
Ungefär lika korkat.

Det finns inga vetenskapliga belägg för att AS skulle ge ett säreget utseende eller speciella fysiska drag - som typ down's eller william's syndrome.

Det behövs inga vetenskapliga belägg.
Leviti

Anslöt: 2012-07-17

Inläggav kullan » 2012-07-27 20:36:32

Leviti skrev:
Deadly_Nightshade skrev:Kan vi inte diskutera judar och deras klädsel istället?
Ungefär lika korkat.

Det behövs inga vetenskapliga belägg.

I detta fallet så jo absolut.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Leviti » 2012-07-27 20:45:02

Säger vem?
Leviti

Inläggav Sheyen » 2012-07-27 20:46:17

Leviti skrev:Säger vem?

Säger JAAAAAAAAG!!!
Sheyen

Anslöt: 2010-10-24

Inläggav Leviti » 2012-07-27 21:00:43

Sheyen skrev:Säger JAAAAAAAAG!!!

Haha, lycka till med den teorin ;)
Leviti

Inläggav Sheyen » 2012-07-27 21:01:33

Leviti skrev:
Sheyen skrev:Säger JAAAAAAAAG!!!

Haha, lycka till med den teorin ;)

Tack så jävla mycket.
Sheyen

Inläggav Gafsan » 2012-07-27 23:48:54

Jag gillar egentligen inte rubrikformuleringen. Är det något som brister i utseendet om man ser annorlunda ut? Kan inte annorlunda vara lika bra?

De aspisar jag träffat har definitivt inte haft speciellt assymetriska ansiktsdrag, men däremot har många ett lite annorlunda sätt att använda sin blick. Klädmässigt har de inte varit särskilt anmärkningsvärda och motoriken har det inte heller varit något särskilt med.
Gafsan

Anslöt: 2011-01-23

Inläggav Leviti » 2012-07-28 0:15:27

Gafsan skrev:Jag gillar egentligen inte rubrikformuleringen. Är det något som brister i utseendet om man ser annorlunda ut? Kan inte annorlunda vara lika bra?

Man kan se annorlunda ut på ett bra sätt. Det brukar dock inte aspergare göra - därav ordvalet.
Leviti

Inläggav Zombie » 2012-07-28 0:22:17

Leviti skrev:Man kan se annorlunda ut på ett bra sätt. Det brukar dock inte aspergare göra - därav ordvalet.

Källa?

Det finns också folk som säger att aspergare påfallande ofta brukar se ovanligt "bra" ut (vad nu det är). Eller yngre ut än de är (vilket ju också, utifrån sett, vanligen brukar betraktas som fördelaktigt). Finns trådar om det också.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Leviti » 2012-07-28 0:29:40

Zombie skrev:Källa?

Det finns också folk som säger att aspergare påfallande ofta brukar se ovanligt "bra" ut (vad nu det är). Eller yngre ut än de är (vilket ju också, utifrån sett, vanligen brukar betraktas som fördelaktigt).

Det finns ingen källa (eftersom det är så tabu), men jag har sett så många aspergare och jag kan dra denna slutsats:
* De med mycket aspergar brukar se avvikande ut på ett ofördelaktigt sätt
* De med asperger som ser (ovanligt) bra ut har uteslutande den milda varianten
Leviti

Inläggav Zombie » 2012-07-28 0:31:59

Vem mer än du säger att orsaken är att det är så tabu?

De uppfattningar jag nämnde förfäktas också av folk som har sett "så många aspergare".

Och så är det ofta med motsatta eller enkla ståndpunkter som vardera sidan är säker på.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Gafsan » 2012-07-28 0:39:09

Är det verkligen tabu att prata om hur aspergare ser ut? Och i vilket fall som helst är ju ett tabu inget annat än en social norm, och sånt klarar vi aspisar ju inte av - eller hur? ;-)

Nåja. De aspisar jag träffat har nog varit av den "mildare" varianten (om man med det menar att man klarar skolgång och yrkesliv osv). De har sett rätt "normala" ut tycker jag. Kanske något mera pedantiska med vissa aspekter av klädseln och mindre noggranna med andra, än genomsnittet. Vissa aspietjejer/kvinnor verkar ha ett starkt exhibitionistiskt drag och kan klä sig väldigt speciellt men jag vet faktiskt inte om det handlar om att man faktiskt vill se annorlunda ut eller om man bara misslyckas med att klä sig som andra. I vissa fall verkar det gränsa till BDD och/eller ätstörning och man har en allmänt märklig bild av hur andra uppfattar ens utseende.
Gafsan

Inläggav kullan » 2012-07-28 0:42:54

Leviti skrev:
Gafsan skrev:Jag gillar egentligen inte rubrikformuleringen. Är det något som brister i utseendet om man ser annorlunda ut? Kan inte annorlunda vara lika bra?

Man kan se annorlunda ut på ett bra sätt. Det brukar dock inte aspergare göra - därav ordvalet.

Vem avgör om någon ser bra ut? Jag har aldrig sett någon med Asperger som inte är attraktiv.
kullan

Inläggav Gafsan » 2012-07-28 0:43:11

Leviti skrev:Man kan se annorlunda ut på ett bra sätt. Det brukar dock inte aspergare göra - därav ordvalet.

Aha. De aspergare jag träffat har nog sett minst lika bra ut som genomsnittet. Men jag har inte träffat så många så jag är verkligen ingen expert.
Gafsan

Inläggav atoms » 2012-07-28 0:51:42

Leviti skrev:

Det finns också folk som säger att aspergare påfallande ofta brukar se ovanligt "bra" ut (vad nu det är). Eller yngre ut än de är (vilket ju också, utifrån sett, vanligen brukar betraktas som fördelaktigt).

Det finns ingen källa (eftersom det är så tabu), men jag har sett så många aspergare och jag kan dra denna slutsats:

Jag har träffat många aspergare; hur många har du sett?
atoms
Moderator

Anslöt: 2009-05-05

Inläggav Sheyen » 2012-07-28 0:54:52

Leviti skrev:

Har du ens själv Asperger? Du verkar vara en väldigt fördomsfull människa, nämligen. Tycker inte om dig. :-)Happy
Sheyen

Något brister i utseendet

Inläggav Pieohpah » 2012-07-28 3:24:01

Tabu eller inte, jag tycker hela resonemanget är absurt. Det är lika töntigt som om man skulle kunna se om en person är glutenallergiker eller diabetiker.

Nä, för min del kan man lägga ner alla sånna här trådar.

Ok, jag kan förstå, och känna igen mig i, det med klädstil. Så kan det vara.

Annars är det hela en förtäckt mobbartråd i min uppfattning.
Pieohpah

Anslöt: 2012-01-05

Inläggav KrigarSjäl » 2012-07-28 4:36:39

Leviti skrev:Det finns ingen källa (eftersom det är så tabu), men jag har sett så många aspergare och jag kan dra denna slutsats:

Stämmer helt med mina erfarenheter.
Jag har varit med i "branschen" sen -94 men men jag är säkert också bara fördomsfull...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Fenren » 2012-07-28 5:59:33

Leviti skrev:

men det är inte deras fysiska utseende som avviker. det är deras kläder, kroppshållning, hygien/hårvård och rörelsemönster. stor skillnad.
Fenren

Anslöt: 2009-09-03

Inläggav ca » 2012-07-28 7:41:58

Den här typen av variation kan ses även i den allmänna befolkningen, illustrerad kanske mest tragiskt hos de som råkar ut för bilolyckor, hjärnblödningar osv.. det råder ju ingen tvekan om att utseendet kan förändras kraftigt även om inte anletsdragen s.a.s. blivit fysiskt omflyttade.
ca

Anslöt: 2011-01-03

Inläggav kullan » 2012-07-28 9:57:08

Pieohpah skrev:Tabu eller inte, jag tycker hela resonemanget är absurt. Det är lika töntigt som om man skulle kunna se om en person är glutenallergiker eller diabetiker.

Nä, för min del kan man lägga ner alla sånna här trådar.

Ok, jag kan förstå, och känna igen mig i, det med klädstil. Så kan det vara.

Annars är det hela en förtäckt mobbartråd i min uppfattning.

Håller med dig fullständigt. Om man inte känner acceptans hos dom med samma diagnos som en annan så vem ska man då lita på? Detta är ett solklart fall av mobbing.
kullan

Inläggav Krillo » 2012-07-28 10:23:56

Jag har fått uppfattningen att Aspergare antingen inte bryr sig alls eller så bryr de sig till gränsen av mani. Själv har jag typ alltid jeans & t-shirt. Hemma helst i filligar, t-shirt och barfota :D

Det som snarare brister är väl grupptillhörighet (eller känsla därutav). Klädstil signalerar ju grupptillhörighet.
Krillo

Anslöt: 2011-02-12

Inläggav Henkkalexi » 2012-07-28 10:48:51

Daryl Hannah - utstrålning som få och en av världen snyggaste skådespelerskor.
Bild

Tim Page - inte direkt snygg, men han ser verkligen inte konstig ut.
Bild
Henkkalexi
Inaktiv

Anslöt: 2011-05-17

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in