Duscha - varför? Omröstning [Sista dusch-pollen, jag lovar!]
72 inlägg
• Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Duscha - varför? Omröstning [Sista dusch-pollen, jag lovar!]
Eftersom jag gärna vill reda ut saker riktigt ordentligt så måste jag bara få fråga det här också.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 13:32:18, redigerad totalt 1 gång.
Det är äckligt och ohygieniskt att inte duscha, dessutom visar det på noll respekt för ens medmänniskor.
Däremot skall folk skita i om man är oklippt, orakad och bär slitna gamla kläder, så länge man är hel och ren.
Däremot skall folk skita i om man är oklippt, orakad och bär slitna gamla kläder, så länge man är hel och ren.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 13:32:18, redigerad totalt 1 gång.
Ford, du har gjort din inställning kristallklar i de andra trådarna om ämnet, tror inte att nån kan ha missat det. Här efterfrågas bara varför DU duschar, inget annat.
Mats och Mardröm, kan ni inte bara välja något av alternativen även om flera kan gälla? Nu har ni ju specificerat det här i tråden att ni gillar fler alternativ. (Dumt egentligen att man inte kan välja om man vill att folk ska kunna kryssa i flera alternativ.)
Mats och Mardröm, kan ni inte bara välja något av alternativen även om flera kan gälla? Nu har ni ju specificerat det här i tråden att ni gillar fler alternativ. (Dumt egentligen att man inte kan välja om man vill att folk ska kunna kryssa i flera alternativ.)
Den här undersökningsmetodiken skulle blivit underkänd med råge av vilken professionell som helst. Man frågar inte folk varför de beter sig på ett visst sätt. Det är ett klassiskt misstag.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:32:18, redigerad totalt 1 gång.
Varför inte ha med svarsalternativet att man duschar för att tvätta sig ren?
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 13:32:18, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Inger skrev:Mats och Mardröm, kan ni inte bara välja något av alternativen även om flera kan gälla? Nu har ni ju specificerat det här i tråden att ni gillar fler alternativ.
OK. Då väljer jag 5 eftersom det är det av "mina" alternativ som har minst antal röster.
*har röstat nu*
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 13:32:18, redigerad totalt 1 gång.
rdos skrev:
Den här undersökningsmetodiken skulle blivit underkänd med råge av vilken professionell som helst. Man frågar inte folk varför de beter sig på ett visst sätt. Det är ett klassiskt misstag.
Nähä, man tittar bara på deras beteende och gissar istället? Det är väl därför man så ofta gissar fel också.
Men som sagt, jag skiter högaktningsfullt i vad du tycker. Detta är inte en professionell enkät, bara en forumpoll. Och den lär i alla fall visa betydligt mer än vad dina undermåliga quiz gör eftersom du ofta ställer så vinklade frågor och inte ger några alternativ alls.
Inger skrev:Nähä, man tittar bara på deras beteende och gissar istället? Det är väl därför man så ofta gissar fel också.
Inger skrev:Men som sagt, jag skiter högaktningsfullt i vad du tycker. Detta är inte en professionell enkät, bara en forumpoll.
Som du antagligen kommer att använda för att sprida uppfattningar på din sida kring.
Inger skrev: Och den lär i alla fall visa betydligt mer än vad dina undermåliga quiz gör eftersom du ofta ställer så vinklade frågor och inte ger några alternativ alls.
Nog om det. Jag verkar iaf kunna lite mer om hur man gör professionella undersökningar och sedan diskussionerna kring frågor i quizen & gruppering så är jag numera bara glad för att jag insisterade på att använda vetenskap före självskattning av beteende. Jag får nog av sura kommentarer av professionella kring den självskattning som ändå finns och som är oundviklig.
rdos skrev:Inger skrev:Men som sagt, jag skiter högaktningsfullt i vad du tycker. Detta är inte en professionell enkät, bara en forumpoll.
Som du antagligen kommer att använda för att sprida uppfattningar på din sida kring.
Jag frågar för att bredda min (och förhoppningsvis omvärldens) syn på AS och citerar lika gärna ur den ena ståndpunkten som ur den andra. Jag uppdaterar hela tiden sidan för att bättre återspegla den bredd som finns. Har fått mycket positiv feedback från anhöriga som säger att just denna bredd på citaten har fått dem att förstå AS, sitt barn eller sin partner bättre.
rdos skrev:Inger skrev: Och den lär i alla fall visa betydligt mer än vad dina undermåliga quiz gör eftersom du ofta ställer så vinklade frågor och inte ger några alternativ alls.
Nog om det. Jag verkar iaf kunna lite mer om hur man gör professionella undersökningar och sedan diskussionerna kring frågor i quizen & gruppering så är jag numera bara glad för att jag insisterade på att använda vetenskap före självskattning av beteende. Jag får nog av sura kommentarer av professionella kring den självskattning som ändå finns och som är oundviklig.
Vetenskap! Och ett nät-quiz är inte ett just ett självskattningsformulär då???
Inger skrev:Jag frågar för att bredda min (och förhoppningsvis omvärldens) syn på AS och citerar lika gärna ur den ena ståndpunkten som ur den andra. Jag uppdaterar hela tiden sidan för att bättre återspegla den bredd som finns. Har fått mycket positiv feedback från anhöriga som säger att just denna bredd på citaten har fått dem att förstå AS, sitt barn eller sin partner bättre.
Din sida är jättebra. Det är bara synd att alltsammans bygger på anekdoter från forum. Den kan väl närmast jämföras med vilken självbiografisk bok som helst, men dess vetenskapliga värde är dessvärre noll beroende på den använda metodiken.
rdos skrev:Inger skrev:Jag frågar för att bredda min (och förhoppningsvis omvärldens) syn på AS och citerar lika gärna ur den ena ståndpunkten som ur den andra. Jag uppdaterar hela tiden sidan för att bättre återspegla den bredd som finns. Har fått mycket positiv feedback från anhöriga som säger att just denna bredd på citaten har fått dem att förstå AS, sitt barn eller sin partner bättre.
Din sida är jättebra. Det är bara synd att alltsammans bygger på anekdoter från forum. Den kan väl närmast jämföras med vilken självbiografisk bok som helst, men dess vetenskapliga värde är dessvärre noll beroende på den använda metodiken.
Men det är ingen vetenskaplig sida. Den ska bara ge några Inside Perspectives och förhoppningsvis öka förståelsen för hur många av oss förnimmer, tänker och känner. Likheten med en självbiografi finns, men skillnaden är att den inte bara ger ett perspektiv utan en stor mängd olika. Där fyller den sitt syfte. Ville jag skriva en vetenskaplig avhandling skulle jag givetvis gå tillväga på ett annat vis.
Och får jag inte de svar jag förväntat mig när jag ställer en fråga så ändrar jag bara kartan, inga problem. När var sista gången du ändrade dig när verkligheten visade sig inte stämma med din föreställning? 1965?
Inger skrev:Och får jag inte de svar jag förväntat mig när jag ställer en fråga så ändrar jag bara kartan, inga problem. När var sista gången du ändrade dig när verkligheten visade sig inte stämma med din föreställning? 1965?
Beror på hur du menar. Vem som helst kan konstatera att grupperingen av quizen har ändrats kontinuerligt fram till dess nuvarande form som jag anser som stabil. Därmed har jag ändrat uppfattning om grupperna många, många gånger.
Å andra sidan så ska vetenskaplig forskning inte drivas av "data-mining" utan av hypoteser, och därmed så måste man först ha en hypotes innan man börjar samla in data. Då går det ju inte att vända kappan efter vinden så fort något inte verkar stämma, utan att prova nya sätt att få saker att stämma.
Nej, för det beror ju på läge och humör.
För att, men visst är det väl skönare.
Nej, det stämmer inte, hur ska jag kunna passa på när jag ska ut?
Svarar man ja på denna fråga är det frågan om man inte passar in i kategorierna som följer eller bara duschar när man ska ut, oavsett hur ofta och till vad, jag menar mot soptippen, å glömde nästan duschen?
Ja, det gör man ju, men detta kommer ju bara när man själv har problem att duscha.
Jag tycker 3,4,5 är ungefär samma påstående men bara liiite olika vinklat. Jag önskar jag var rädd om min image, uppenbarligen är jag inte det.
Ja, det vill man ju.
Ja, som att det passar med att jag har tid, vädret kan vara lämpligt så det är lika bra
Om du duschar innan du går ut/träffar folk, är det för att:
1. Jag bara gillar att känna mig fräsch när jag går ut
För att, men visst är det väl skönare.
2. Passar på när jag ändå ska ut
Nej, det stämmer inte, hur ska jag kunna passa på när jag ska ut?
3. Jag har fått lära mig att man gör så
Svarar man ja på denna fråga är det frågan om man inte passar in i kategorierna som följer eller bara duschar när man ska ut, oavsett hur ofta och till vad, jag menar mot soptippen, å glömde nästan duschen?
4. Jag känner mig tvungen pga det sociala trycket
Ja, det gör man ju, men detta kommer ju bara när man själv har problem att duscha.
5. Jag är rädd om min image
Jag tycker 3,4,5 är ungefär samma påstående men bara liiite olika vinklat. Jag önskar jag var rädd om min image, uppenbarligen är jag inte det.
6. Jag vill gärna visa hänsyn mot andra
Ja, det vill man ju.
7. Annan orsak
Ja, som att det passar med att jag har tid, vädret kan vara lämpligt så det är lika bra
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 13:32:18, redigerad totalt 1 gång.
Varför diskutera vetenskap när det rör sig om en forum poll? Pysslar man med vetenskap får man följa de vetenskapliga spelreglerna, men gör man inte sken av att det man gör är vetenskap får man göra som man vill och andra får tolka det efter eget huvud.
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 13:32:18, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh,
Mardröm,
Jag tog med så många alternativ jag kunde komma på bara för att ge maximal valfrihet. Med 2 så förstod du säkert att jag menade att om man bara duschar typ en gång i veckan så kanske man väljer att göra det just den dag man tänkt träffa folk. Eller blir påmind om att det just för att man ska ut/träffa folk (se fråge-rubriken).
Ungefär som när jag blir mer motiverad att dammsuga när jag ska ha gäster. Hade säkert gjort det ändå förr eller senare men nu fick jag en extra bra anledning och fick det rent och fint på köpet.
Mardröm,
Jag tog med så många alternativ jag kunde komma på bara för att ge maximal valfrihet. Med 2 så förstod du säkert att jag menade att om man bara duschar typ en gång i veckan så kanske man väljer att göra det just den dag man tänkt träffa folk. Eller blir påmind om att det just för att man ska ut/träffa folk (se fråge-rubriken).
Ungefär som när jag blir mer motiverad att dammsuga när jag ska ha gäster. Hade säkert gjort det ändå förr eller senare men nu fick jag en extra bra anledning och fick det rent och fint på köpet.
rdos skrev:
Där har du nog fel. Tex valundersökarna vid Göteborgs Universitet, som är Sveriges kanske främsta experter på vad man kan fråga och hur man skall göra det, är mycket intresserade av varför folk gör saker. Tex röstar på ett visst parti och inte ett annat, byter parti osv. Gamle professor Jörgen Westerståhl började, och nu fortsätter Sören Holmberg m fl. Var god revidera din ståndpunkt, eller använd andra argument. Men argumentet att det inte är god vetenskap att fråga varför folk gör saker håller inte. Och det är en empirisk fråga inte en fråga om åsikter eller tyckande.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 13:32:18, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh skrev:Där har du nog fel. Tex valundersökarna vid Göteborgs Universitet, som är Sveriges kanske främsta experter på vad man kan fråga och hur man skall göra det, är mycket intresserade av varför folk gör saker. Tex röstar på ett visst parti och inte ett annat, byter parti osv. Gamle professor Jörgen Westerståhl började, och nu fortsätter Sören Holmberg m fl. Var god revidera din ståndpunkt, eller använd andra argument. Men argumentet att det inte är god vetenskap att fråga varför folk gör saker håller inte. Och det är en empirisk fråga inte en fråga om åsikter eller tyckande.
OK, det håller om man vill veta något om inlärda fenomen som vilket parti man helst röstar på, men inte för att reda ut medfödda skillnader i beteende.
Fast i just det här exemplet så blir det nog oxå lätt fel. En övervägande majoritet har valt "att man gillar att hålla sig fräsch", men i denna beskrivning ingår i princip att man gör det av sociala skäl. "Fräsch" är nämligen ett laddat modeord som alla vill passa in på.
rdos skrev:---
OK, det håller om man vill veta något om inlärda fenomen som vilket parti man helst röstar på, men inte för att reda ut medfödda skillnader i beteende.
---
Det finns en korrelation i Sverige mellan klasstillhörighet och partipreferens. Men den försvagas. Det som i stället ökar är åsiktsröstningen. Väljarnas otrohet ökar också. Detta tyder på att folk röstar efter vad de faktiskt tycker i allt högre utsträckning. Speciellt unga. Alltså stämmer inte din föreställning om röstning och partipreferenser som ett inlärt beteende.
När det gäller "medfödda skillnader i beteende" så är läget litet annorlunda. Det är ju din föreställning att vissa beteenden är just "medfödda skillnader i beteende". För det första så gör du ett tanke mässigt skutt från att konstatera skillnader (genom statistiska korrelationer) till att påstå (helt ogrundat) att det finns ett speciellt orsakssamband (neandertalsteorin). Inte för att det faktiskt finns ett orsaksamband (aspiesars ovilja att tvätta sig beror på sex mellan homo sapiens och neanderthalare) utan för att du vill att det skall vara så. Trots att du erkänner att det är så, så verkar du inte riktigt ta till dig problemet att kausalitet och statistisk korrelation inte är samma sak.
Vidare verkar det inte vara så att aspiesar faktiskt är lortiga. Om man skall förstå usch-pollarna rätt. Vi här på forumet verkar vara ganska renliga av oss.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 13:32:18, redigerad totalt 1 gång.
1
...för jag känner mig äcklig om jag inte duschar, det gör andra också är jag övertygad om. plus att det minskar stridsvärdet och den psykiska motståndskraften att slarva med dusch, mat, sömn etc.
...för jag känner mig äcklig om jag inte duschar, det gör andra också är jag övertygad om. plus att det minskar stridsvärdet och den psykiska motståndskraften att slarva med dusch, mat, sömn etc.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 13:32:18, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor