Dyspraxi?
42 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Dyspraxi?
Har någon här problem med finmotorik, grovmotorik, balans, öga-hand-koordination, känsla för hur hårt man bör hålla i saker, dålig hållning, svårt att stå länge, övermjuka leder, ovanlig gångstil, svårt att byta riktning, tendens att ramla, snubbla eller tappa saker, svårt att ta lyra eller imitera andra (t ex lära sig nya danssteg)?
Specifiera gärna.
Specifiera gärna.
Spoiler: visa
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 13:32:15, redigerad totalt 1 gång.
Bollsporter är jag BÄST på!
INGEN är så bra på att vara sämst på bollsporter som jag! Jag blev ALLTID vald sist på gympan i skolan!
Men bollkollen blev MYCKET bättre sen jag började styrketräna! Antagligen fick jag lite bättre koll på musklerna på det viset. (fast jag minns inte i vilket sammanhang jag upptäckte det där med bollen, jag spelar inga bollsporter, och undviker allt som har med det att göra)
Hör dubbelhänthet hit? När jag fick musarm så bytte jag helt enkelt hand, och det gick bra, efter en kortare tids träning.
Handstilen.. den är ett kapitel för sig. Det har funnits tillfällen då folk på allvar trott att jag har drivit med dem när de sett vad jag har skrivit, och jag har fått frågan om motoriska svårigheter av en lärare i skolan. Det ansåg jag mig inte ha (då) så då fick jag mest veta att jag skulle skärpa mig. Det gick ju ... sådär . Inte alls, närmare bestämt.
INGEN är så bra på att vara sämst på bollsporter som jag! Jag blev ALLTID vald sist på gympan i skolan!
Men bollkollen blev MYCKET bättre sen jag började styrketräna! Antagligen fick jag lite bättre koll på musklerna på det viset. (fast jag minns inte i vilket sammanhang jag upptäckte det där med bollen, jag spelar inga bollsporter, och undviker allt som har med det att göra)
Hör dubbelhänthet hit? När jag fick musarm så bytte jag helt enkelt hand, och det gick bra, efter en kortare tids träning.
Handstilen.. den är ett kapitel för sig. Det har funnits tillfällen då folk på allvar trott att jag har drivit med dem när de sett vad jag har skrivit, och jag har fått frågan om motoriska svårigheter av en lärare i skolan. Det ansåg jag mig inte ha (då) så då fick jag mest veta att jag skulle skärpa mig. Det gick ju ... sådär . Inte alls, närmare bestämt.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 13:32:15, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Bollsinne är min sämsta sida, tror jag. Men så har jag aldrig styrketränat heller...
Inte heller koordinationen för avstamp/upphopp för hopp över plint/bock fungerar. Handstilen är hyfsad i vart fall om jag anstränger mig lite. Även jag kan hantera musen med båda händerna hyfsat men jag är inte tvehänt. Hammaren i vänster hand - aldrig! Däremot äter jag med gaffeln i höger hand för jag klarar inte tvärtom.
Danssteg? Gav jag upp för många år sedan och jag klarar inte heller koordination för gymnastik av typen Friskis & Svettis. Spiller, går på saker litegrann, lutar mig gärna mot något för jag har lite svårt att stå fritt.
Fy - nu börjar jag låta handikappad...
Inte heller koordinationen för avstamp/upphopp för hopp över plint/bock fungerar. Handstilen är hyfsad i vart fall om jag anstränger mig lite. Även jag kan hantera musen med båda händerna hyfsat men jag är inte tvehänt. Hammaren i vänster hand - aldrig! Däremot äter jag med gaffeln i höger hand för jag klarar inte tvärtom.
Danssteg? Gav jag upp för många år sedan och jag klarar inte heller koordination för gymnastik av typen Friskis & Svettis. Spiller, går på saker litegrann, lutar mig gärna mot något för jag har lite svårt att stå fritt.
Fy - nu börjar jag låta handikappad...
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 13:32:15, redigerad totalt 1 gång.
Plintar! Oj. Hade förträngt. Alltid ångest när sånna där stora monster i trä drogs fram på gymnastiken i skolan, och man förväntades springa JÄTTEFORT mot dom och lyckas hoppa i rätt tillfälle OCH landa utan att slå ihjäl sig!
Hur var det Jonas Gardell beskrev det? "Å så ska vi ha ett GRÖNT golv som bränner i huden på barnen när de ramlar! Och så får killarna inte grina av det, för dom är ju killar! Slår VAD om att den som designade golvet i svenska gympasalar är gift med FLOURTANTEN!" (fritt ur minnet)
Hur var det Jonas Gardell beskrev det? "Å så ska vi ha ett GRÖNT golv som bränner i huden på barnen när de ramlar! Och så får killarna inte grina av det, för dom är ju killar! Slår VAD om att den som designade golvet i svenska gympasalar är gift med FLOURTANTEN!" (fritt ur minnet)
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 13:32:15, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
För mig är det en blandad kompott! Bollsinnet är det inget större fel på. Tennis har jag spelat sen 1977. Inte fullt så ofta numera sen min motståndare flydde landet. Spelar golf lite mer sporadiskt. Gillar framförallt att klämma i på driving rangen!
Har hopplöst överrörliga leder. Har haft min högeraxel ur led fyra gånger pga överröliga leder. Den är numera opererad. Tappar ofta saker då jag håller för lätt i dom. Koordinera danssteg skall vi inte prata om Har gått kurser i både Line dance och bugg med frugan. Det var ett danspar som borde gå till historien Frugan har tävlingsdansat och jag har två vänsterfötter. Hennes dansstil borde filmas....och min röntgas!
Har hopplöst överrörliga leder. Har haft min högeraxel ur led fyra gånger pga överröliga leder. Den är numera opererad. Tappar ofta saker då jag håller för lätt i dom. Koordinera danssteg skall vi inte prata om Har gått kurser i både Line dance och bugg med frugan. Det var ett danspar som borde gå till historien Frugan har tävlingsdansat och jag har två vänsterfötter. Hennes dansstil borde filmas....och min röntgas!
Senast redigerad av ASterix 2011-05-04 13:32:15, redigerad totalt 1 gång.
Jag var klumpigare som yngre, nu är det inte så att man ramlar när man är ute o går direkt, o bollsinnet har jag övat upp. Pingisen gjorde nog en del där, styrketräning får jag bara muskelvärk av. Imitera andra är jag däremot kass på o bollsporter där man ingår i ett lag mer än 2 har jag ej lyckats med. Har inte försökt så mycket heller iofs. Fotbollen i skolan var inte något jag jagade så jag blev oxå vald bland de sista.
Någon handstil har jag inte, skriver som en kråka.
Någon handstil har jag inte, skriver som en kråka.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 13:32:15, redigerad totalt 1 gång.
ASterix skrev:Har haft min högeraxel ur led fyra gånger pga överröliga leder. Den är numera opererad.
Som barn har jag dragit armbågarna och axlarna ur led ett flertal gånger och jag fick inte hänga i ringar eller göra volter i någon vuxens händer (om ni förstår hur jag menar?). Rep/linor fixade jag inte. Jag var något överviktig men inte speciellt mycket (det är värre nu). Lagsporter är jag usel på men jag tror det mer beror på att jag har svårt att bedöma de andras avsikter och avläser dem för dåligt. I fotbollen som barn var det alltid jag som fick göra inkasten för jag kastade längst men jag kan inte kasta liten boll eller ta lyra. Brännboll... *fasa* Springa har jag aldrig kunnat men jag var bra på att orientera - jag kom alltid sist men var den enda som hittade alla kontroller. Jag har försökt lära mig rida men har svårt med balansen även om jag tyckte det var roligt.
Men jag var fena på att vara domare! Regeltolkning är min starkaste gren
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 13:32:15, redigerad totalt 1 gång.
Inger skrev:Det sprider väl inga fördomar att bara nämna något som faktiskt förekommer hos somliga med AS/NPF?
Det är min hjärna som får härdsmälta av "motorikproblem". Helt enkelt för att "motorikproblem" är omöjliga att definiera i termer av "drag" och enbart fungerar som "problem". Det kan knappast ha undgått någon som läst artikeln om Aspie-quiz att allting är definierat som drag, antingen utifrån en Aspie eller NT synvinkel. Detta kommer att bli än mer uppenbart i nästa utkast.
Inger skrev: Många av oss HAR ju (eller har haft) problem med motorik, gymnastik, hållning mm.
Nu blandar du ihop saker igen. Precis som en massa folk som skrivit i tråden oxå gör. Det är sådant jag får härdsmälta av.
Motorik => inget giltigt begrepp men relaterat till problem med bedömning av avstånd, hastighet, position, prediktion av rörelse.
Imitera rörelser => NT kommunikation (tänk spegelneuroner)
Hållning => NT kommunikation
Inger skrev:T o m den snygga modellen i Top Model, det var så jag såg att hon var aspig.
Jag såg det på hennes kommunikation.
Moderator: Diskussionen om dyspraxi och Aspie-quiz har flyttats hit.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:32:15, redigerad totalt 1 gång.
Tyvärr Svante, jag är sämst av alla på bollspel. Kan heller inte dansa och kan inte själv läsa vad jag skriver. Känner tyvärr igen min klumpighet i min aspie-son. Plintarna känner jag också igen men även att klumpigheten minskat av styrketräning.
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 13:32:15, redigerad totalt 1 gång.
Så väl jag känner igen mig. Inget bollsinne, alltid vald sist i lagsporter, plintar en fasa,springa öht inget för mig. Svårt även med finmotorik och småpill syslöjden var en pina, särskilt som läraren inte accepterade att jag höll nål och tråd i vänster hand. DET blev i och för sig bättre med en annan mer vidsynt slöjdfröken liksom betyget. Fortfarande syr jag med vänster hand och precisionsarbetar bäst med vänster. Även om jag är så gammal att jag tvingades lära mig skriva med höger hand behöll jag medvetet skrivförmågan i vänsterhanden också. Handstilen är svårläst även för mig själv och jag föredrar att texta blir lite tydligare i alla fall de gånger man inte har tillgång till dator numera, skrivmaskin förr.
Senast redigerad av gusgus 2011-05-04 13:32:15, redigerad totalt 1 gång.
Jag har haft ganska rejäla problem med min motorik, som jag dock, genom stenhård vilja och ambitiös träning lyckats förbättra avsevärt.
Dock är jag fortfarande ganska klumpig jämfört med medel NT:n, men inte så pass klumpig att det skulle kunnat stämplas som ett funktionshinder, utan mest lite halvkass (men inte totalt oförmögen) på att dansa, trixa med bollar, slå volter et.c.
-Skulle tro att jag idag har ett MVG i motorik för att vara aspie, men ett svagt G, om jag vore NT, att döma av vad jag sett andra aspiesar, samt NT:s prestera vad gäller motoriska färdigheter.
Hade jag inte tränat hade jag troligtvis haft ett rakt G för att vara aspie, och ett defintivt IG jämfört med NT:s, så de som säger att man inte kan komma någonstans med hjälp av ren vilja ljuger!
Dock är jag fortfarande ganska klumpig jämfört med medel NT:n, men inte så pass klumpig att det skulle kunnat stämplas som ett funktionshinder, utan mest lite halvkass (men inte totalt oförmögen) på att dansa, trixa med bollar, slå volter et.c.
-Skulle tro att jag idag har ett MVG i motorik för att vara aspie, men ett svagt G, om jag vore NT, att döma av vad jag sett andra aspiesar, samt NT:s prestera vad gäller motoriska färdigheter.
Hade jag inte tränat hade jag troligtvis haft ett rakt G för att vara aspie, och ett defintivt IG jämfört med NT:s, så de som säger att man inte kan komma någonstans med hjälp av ren vilja ljuger!
Senast redigerad av ford 2011-05-04 13:32:15, redigerad totalt 2 gånger.
ford skrev:Jag har haft ganska rejäla problem med min motorik, som jag trots allt tränat bort till väldigt stor del.
Så känns det för mig. Svårigheter men för det mesta på nivån kass, men inte oförmögen. Och att det går att minska problem med träning. Men när det gäller kollektiva saker som aerobics, linedancing och andra gruppaktiviteter där man skall göra samma saker är jag hopplös.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 13:32:15, redigerad totalt 1 gång.
Jag tror inte du skall ge upp, vad gäller sådana där "kollektiva saker".
Tills för inte alls så längesedan hade jag också otroligt svårt för sånt.
När jag insåg att jag fick börja på en lägre nivå än de som inte har problem med sådant och att det fick ta den tid det tog, så började det dock lossna.
Jag gick därför på basgympa på friskis, ända tills det satt; nu har jag gått över till medel och jag tänker inte öka till intensiv, förräns koordinationen sitter till 100%, om det så skall ta flera år.
-Alltså; tålamod, tävlan mot sig själv, istället för mot andra människor, hårt arbete och inte högre svårighetsgrad än vad man för tilfället klarar av är metoden som gäller, om man skall förbättra sin motorik.
Tills för inte alls så längesedan hade jag också otroligt svårt för sånt.
När jag insåg att jag fick börja på en lägre nivå än de som inte har problem med sådant och att det fick ta den tid det tog, så började det dock lossna.
Jag gick därför på basgympa på friskis, ända tills det satt; nu har jag gått över till medel och jag tänker inte öka till intensiv, förräns koordinationen sitter till 100%, om det så skall ta flera år.
-Alltså; tålamod, tävlan mot sig själv, istället för mot andra människor, hårt arbete och inte högre svårighetsgrad än vad man för tilfället klarar av är metoden som gäller, om man skall förbättra sin motorik.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 13:32:15, redigerad totalt 1 gång.
Jag var också klumpigare som barn. Nu har jag bättre kontroll över kroppen (utan att ha tränat speciellt på det). Fast jag skulle fortfarande inte spela bollsporter eller hoppa över en plint frivilligt.
Märkligt just det där med plint, ribba o dyl. Tankarna går osökt till Hitler-Jugend eller kinesiska gymnastik-underbarn. Att man gärna vill se barnen 'perform' snarare än att faktiskt ge dem kondition och koordination på ett roligt sätt. Och kunna sortera ut de undermåliga exemplaren som inte vågar eller klarar det.
Märkligt just det där med plint, ribba o dyl. Tankarna går osökt till Hitler-Jugend eller kinesiska gymnastik-underbarn. Att man gärna vill se barnen 'perform' snarare än att faktiskt ge dem kondition och koordination på ett roligt sätt. Och kunna sortera ut de undermåliga exemplaren som inte vågar eller klarar det.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 13:32:15, redigerad totalt 1 gång.
vet inte om det är just dys... dys vaddetnuhette
men jag har dålig grovmotorik (men finmotoriken är bättre),
balans, motorisk automatisering, bollsinna = noll och kanske nått annat med
obs nu ska man tänka på att jag kan bara jämför mig med NT:are
känner bara en aspie
men jag har dålig grovmotorik (men finmotoriken är bättre),
balans, motorisk automatisering, bollsinna = noll och kanske nått annat med
obs nu ska man tänka på att jag kan bara jämför mig med NT:are
känner bara en aspie
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 13:32:15, redigerad totalt 1 gång.
Jag brukade ha dålig motorik och var dålig på bollspel och liknande. Likaså hade jag dålig kroppshållning. Både dessa saker förbättrades avsevärt av Tomatisterapin, en ljudterapimetod som jag har skrivit om på annat håll i forumet. Jag upplever att jag fick en betydligt förbättrad motorik och kroppshållning blev rakare.
Båda dessa saker är sådant som utlovas bli bättre av metoden. Dock ger man ingen garanti vid autism (vilket rimligen borde innefatta även AS i detta fall). Uppenbarligen fungerade det även på mig, fast å andra sidan visste jag ju inte att jag hade AS när jag gjorde detta.
I ärlighetens namn bör påpekas att jag i varierande grad har haft en hel del motoriska störningar under utbränheten, t.ex. att jag ibland tappar saker och att jag under flera år var väldigt darrhänt. Detta verkar dock handla om någon slags störningar i motoriken av tillfälliga orsaker och handlar inte om den grundläggande motoriken. Sistnämnda upplever jag alltså klart förbättrad.
Båda dessa saker är sådant som utlovas bli bättre av metoden. Dock ger man ingen garanti vid autism (vilket rimligen borde innefatta även AS i detta fall). Uppenbarligen fungerade det även på mig, fast å andra sidan visste jag ju inte att jag hade AS när jag gjorde detta.
I ärlighetens namn bör påpekas att jag i varierande grad har haft en hel del motoriska störningar under utbränheten, t.ex. att jag ibland tappar saker och att jag under flera år var väldigt darrhänt. Detta verkar dock handla om någon slags störningar i motoriken av tillfälliga orsaker och handlar inte om den grundläggande motoriken. Sistnämnda upplever jag alltså klart förbättrad.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 13:32:15, redigerad totalt 1 gång.
Att ha svårt för bollspelande kan ha en mycket enkel orsak: att man har korsvis dominerande hand/fot, hand/öga, öga/fot etc...
Det var en bekant som läste på läkarprogrammet som berättade att det kunde vara orsaken till vissa märkligheter jag hade för mej när vi spelade badminton - jag var oerhört duktig på att slå stora hål i luften, framförallt när jag hade fjäderbollen nära kroppen.
Efter att ha gjort ett väldigt enkelt test uppdagades därför att jag har dominant vänsteröga. Eftersom jag är högerhänt förklarade det snabbt varför jag hade så svårt för vissa bollar.
Testa er ni också!
Det var en bekant som läste på läkarprogrammet som berättade att det kunde vara orsaken till vissa märkligheter jag hade för mej när vi spelade badminton - jag var oerhört duktig på att slå stora hål i luften, framförallt när jag hade fjäderbollen nära kroppen.
Efter att ha gjort ett väldigt enkelt test uppdagades därför att jag har dominant vänsteröga. Eftersom jag är högerhänt förklarade det snabbt varför jag hade så svårt för vissa bollar.
Testa er ni också!
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 13:32:15, redigerad totalt 1 gång.
Weasley,
det var intressant. Jag har så dålig syn på högerögat att hjärnan i de flesta fall kopplar bort det, och jag är alltså extremt dominant på vänsterögat. Samtidigt är jag högerhänt. Det kanske är förklaringen till min i grunden dåliga motorik då, men oavsett anledning så har den som sagt förbättrats. Eller så var den dålig även av andra anledningar och förbättrades så att den nu bara är dålig pga. korsdominans?
det var intressant. Jag har så dålig syn på högerögat att hjärnan i de flesta fall kopplar bort det, och jag är alltså extremt dominant på vänsterögat. Samtidigt är jag högerhänt. Det kanske är förklaringen till min i grunden dåliga motorik då, men oavsett anledning så har den som sagt förbättrats. Eller så var den dålig även av andra anledningar och förbättrades så att den nu bara är dålig pga. korsdominans?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 13:32:15, redigerad totalt 1 gång.
weasley skrev:Att ha svårt för bollspelande kan ha en mycket enkel orsak: att man har korsvis dominerande hand/fot, hand/öga, öga/fot etc...
Intressant. Har aldrig tänkt på den vinkeln. Det kan säkert förklara sån dyspraxi som innefattar just en kombination av perception (= input) och motorik (= output), t ex bollsporter och öga-hand koordination. Även balanssinnet sitter i örat och brukar vara kopplat till hörseln. Däremot sånt som att man har stel, kantig eller flaxig gångstil, övermjuka eller stela leder, extralåg muskeltonus eller svårt att hålla sig upprätt, det har väl knappast med perception att göra?
Inte heller att förglömma hjärnhalvedominansen eftersom höger hjärnhalva stryr vänster del av kroppen och vice versa. Jag är t ex högerhänt med dominant vänsteröga, vänsteröra och vänsterfot samt högerhjärndominant. När jag blir trött, överbelastad eller bara i mitt naturliga avslappnade tillstånd så kan jag fortfarande läsa och lyssna men får svårt att skriva eftersom vänsterhjärnan som styr höger hand sällan är tillräckligt aktiv. Särskilt förut när jag skrev för hand så gick det bara att skriva nån gång ibland och däremellan var det tvärstopp. Genom korsaktiviteter som att sticka och skriva maskin lär man öva upp kontakten mellan hjärnhalvorna och jag tycker att det funkar mycket bättre sen jag fick datorn.
Kvasir skrev:Jag brukade ha dålig motorik och var dålig på bollspel och liknande. Likaså hade jag dålig kroppshållning. Både dessa saker förbättrades avsevärt av Tomatisterapin, en ljudterapimetod som jag har skrivit om på annat håll i forumet. Jag upplever att jag fick en betydligt förbättrad motorik och kroppshållning blev rakare.
Hmmmm, just Tomatismetoden påstås ju påverka öron- och hjärnhalvedominansen, vilket jag personligen tyckt lät förskräckligt. Har därför eftersökt förstahandsbeskrivning från någon som genomgått det själv men har tydligen missat din (har iofs inte varit inne här på flera månader så det är ju inte så konstigt). Måste genast söka efter den tråden när jag skrivit det här. Fattar bara inte hur det kan påverka hållningen...
Återkommer när jag läst din beskrivning.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 13:32:18, redigerad totalt 1 gång.
Inger skrev:Däremot sånt som att man har stel, kantig eller flaxig gångstil, övermjuka eller stela leder, extralåg muskeltonus eller svårt att hålla sig upprätt, det har väl knappast med perception att göra?
Knappast mycket med motorik heller. Den typiskt aspiga gångstilen är ju lätt att känna igen. Jag kan inte se något som skulle vara "fel" med den förutom att den inte är typisk. AS-modellen blev ju skrattad åt för att hon inte kunde gå ordentligt. Till denna stil hör ju oxå att man inte flaxar vilt med armarna, vilket väl är orsaken till att den ser "stel" ut.
Låg muskeltonus påstås ju vara ett tecken på utvecklingsstörning, men själv ser jag det bara som ett avvikande drag som varken är bättre eller sämre än något annat. Förstår inte hur detta skulle kunna vara kopplat till motorik. Det är ju ett fysiskt drag, precis som överrörliga leder.
Jag är förresten vänsterfotad, vänsterhänt och har dominant vänsteröga, och jag har inga speciellt stora "motorikproblem".
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:32:18, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Aspergare och vården