Duscha - hur ofta? (Omröstning)
80 inlägg
• Sida 2 av 4 • 1, 2, 3, 4
Bra omröstning, Inger. Den mest verklighetsföränkrade av omröstningarna.
Visst är det så att omgivningens krav och förväntningar påverkar ens egen inställning till hur man beter sig. Man kan ju alltid spekulera över hur man skulle bete sig ifall samhället såg annorlunda ut, men nu ser det ut som det gör och det måste man leva med.
Jar är iaf väldigt glad över att leva i ett samhälle och en tid där vi har tillgång till en hygienstandard som saknar motstycke i historien.
Visst är det så att omgivningens krav och förväntningar påverkar ens egen inställning till hur man beter sig. Man kan ju alltid spekulera över hur man skulle bete sig ifall samhället såg annorlunda ut, men nu ser det ut som det gör och det måste man leva med.
Jar är iaf väldigt glad över att leva i ett samhälle och en tid där vi har tillgång till en hygienstandard som saknar motstycke i historien.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 13:31:53, redigerad totalt 1 gång.
det kanske kan bero på vad man gör om dagarna...
Senast redigerad av Linus_på_linjen 2011-05-04 13:31:55, redigerad totalt 1 gång.
- Linus_på_linjen
- Anslöt: 2007-10-13
jag tycker att det är folk skyldighet mott andra att dusha varje dag .
och borsta tänderna och så mins två gg per dag..renlighet är viktigt det
bakterier är farligt som fan det också..jävlar vad glad man är nu i efteråt att morsan när man var lite kommendera in en i dushen -.
för barn eller ungdomar förstår inte alltid varför det är så viktigt att dusha..
för vi lever ju under 2008 och inte under 1800 tal de flesta i dag i
svergie har ju rinnade vatten hemma..
Att dusha en gång per dag räcker gott och väl det..
och borsta tänderna och så mins två gg per dag..renlighet är viktigt det
bakterier är farligt som fan det också..jävlar vad glad man är nu i efteråt att morsan när man var lite kommendera in en i dushen -.
för barn eller ungdomar förstår inte alltid varför det är så viktigt att dusha..
för vi lever ju under 2008 och inte under 1800 tal de flesta i dag i
svergie har ju rinnade vatten hemma..
Att dusha en gång per dag räcker gott och väl det..
Senast redigerad av manne 2011-05-04 13:31:55, redigerad totalt 1 gång.
På 70-talet och början av 80-talet så brukade jag/mamma, tvätta mitt hår en gång i veckan. Det var vad jag förstår inte alls ovanligt då.
Jag hade och har fortfarande ett långt tjockt hår som tar lite tid att tvätta och få torrt, men numera kan jag trots att jag inte har lika fett hår som jag liksom många andra lätt får i tonåren väldigt svårt att tänka mig att tvätta håret mindre än två gånger i veckan, ibland tre.
Vad jag vill säga är att bara på den korta tiden så har normen i samhället för hur mycket man bör tvätta sig/duscha ändrats radikalt.
Det går åt oerhörda mängder färskt dricksvatten på människors onödiga tvättande och duschande. Många behandlar sig med diverse krämer och skit för att hantera att huden blir torr av allt överdrivet tvättande.
Balsam var en produkt som inte fanns när jag växte upp. Balsamets funktion är att kompensera håret för att man tvättar och behandlar det för ofta. Dessutom gör det som jag upplever det att håret måste tvättas oftare.
Personligen använder jag inte balsam, krämer eller deodorant utan svagt parfymerad tvål och oparfymerat/svagt parfymerat schampo samt tandkräm. Skulle någon tycka att jag för den skull luktar illa är det deras problem och inte mitt, eftersom det är deras luktsinne som är onaturligt felskolat så de inte klarar av att hantera ens rester av människors naturliga kropplukt.
Och har man sen förmåga att attraheras av andra människors kroppslukt så är det väl dessutom förödande om de förstör den genom att spoliera den med kemiska produkter. ...
Jag hade och har fortfarande ett långt tjockt hår som tar lite tid att tvätta och få torrt, men numera kan jag trots att jag inte har lika fett hår som jag liksom många andra lätt får i tonåren väldigt svårt att tänka mig att tvätta håret mindre än två gånger i veckan, ibland tre.
Vad jag vill säga är att bara på den korta tiden så har normen i samhället för hur mycket man bör tvätta sig/duscha ändrats radikalt.
Det går åt oerhörda mängder färskt dricksvatten på människors onödiga tvättande och duschande. Många behandlar sig med diverse krämer och skit för att hantera att huden blir torr av allt överdrivet tvättande.
Balsam var en produkt som inte fanns när jag växte upp. Balsamets funktion är att kompensera håret för att man tvättar och behandlar det för ofta. Dessutom gör det som jag upplever det att håret måste tvättas oftare.
Personligen använder jag inte balsam, krämer eller deodorant utan svagt parfymerad tvål och oparfymerat/svagt parfymerat schampo samt tandkräm. Skulle någon tycka att jag för den skull luktar illa är det deras problem och inte mitt, eftersom det är deras luktsinne som är onaturligt felskolat så de inte klarar av att hantera ens rester av människors naturliga kropplukt.
Och har man sen förmåga att attraheras av andra människors kroppslukt så är det väl dessutom förödande om de förstör den genom att spoliera den med kemiska produkter. ...
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 13:31:55, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Håller med Bjäbbis. Tycker det är väldigt överdrivet och säkert inte helt nyttigt att tvätta håret så ofta som många gör helt rutinmässigt nu, oavsett om det behövs eller inte (där kan det ju skilja beroende på om man har torrt eller fett hår, kort eller långt, behandlat etc). Även tvål bör man förstås vara försiktig med, särskilt parfymerad och som innehåller propylalkohol eftersom det torkar ut huden extra mycket. (Själv använder jag en mild mjölkbaserad tvål med kroppsnära pH-värde från apoteket och tycker det funkar bra.)
Självklart har hygienproduktindustrin har sin del i att uppmuntra oss använda så många och starka produkter som möjligt, så ofta som möjligt för att sen behöva återställa balansen med dyra krämer. Där tycker jag, som i så mycket annat, att det gäller att hitta en lagom balans mellan för mycket och för lite och inte överdriva åt någondera hållet.
Det är egentligen bara när någon envist barrikaderar sig i en extremposition som jag gärna ställer mig i motsatta änden för att skapa balans, medan jag i normalfall brukar ligga lite mittemellan. (Vet inte om det har nån koppling till att jag är 'våg' men det är i alla fall min natur.)
Så, någon renlighetsfascist är jag faktiskt inte i normala fall men kan tillfälligt förvandlas till det i förhållande till en lortgrisfascist. Eller tvärtom när man snackar med hysteriska medelklassamerikaner som använder antiseptiska servetter till allting och tror att de kommer att dö på fläcken om de skulle missa att tvätta sig nån dag eller råka ta i något naturligt utan att decinficiera sig efteråt.
Självklart har hygienproduktindustrin har sin del i att uppmuntra oss använda så många och starka produkter som möjligt, så ofta som möjligt för att sen behöva återställa balansen med dyra krämer. Där tycker jag, som i så mycket annat, att det gäller att hitta en lagom balans mellan för mycket och för lite och inte överdriva åt någondera hållet.
Det är egentligen bara när någon envist barrikaderar sig i en extremposition som jag gärna ställer mig i motsatta änden för att skapa balans, medan jag i normalfall brukar ligga lite mittemellan. (Vet inte om det har nån koppling till att jag är 'våg' men det är i alla fall min natur.)
Så, någon renlighetsfascist är jag faktiskt inte i normala fall men kan tillfälligt förvandlas till det i förhållande till en lortgrisfascist. Eller tvärtom när man snackar med hysteriska medelklassamerikaner som använder antiseptiska servetter till allting och tror att de kommer att dö på fläcken om de skulle missa att tvätta sig nån dag eller råka ta i något naturligt utan att decinficiera sig efteråt.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 13:31:56, redigerad totalt 1 gång.
Special for rdos: jag duschar var 23 timme, 4 minut och 57 sekund, utom mellan dag före före och dag före helgfri lördag, då det blir var 29 h, 30 min och 18 s. Sen blir det en skottdusch var pite månad och duschar för hygienens skull när vinden ligger på från blatteland. Så har jag löst konflikten mellan min förhistoriska manlighet och kravet på hygien (neandertalarna var alla män, det är ju en annan sak man ser på det här NTwannabeforumet).
För övrigt saknar jag en omröstning om hur ofta man dursar.
För övrigt saknar jag en omröstning om hur ofta man dursar.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 13:31:56, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm, fråga C, E och J torde täcka 'verkligheten' också. (Man fick bara ha 10 frågor.) Det du själv beskrev passar väl t ex in på J?
Som synes blev det i alla fall en bell-kurva med '1 gång om dan' + '1 gång om dan men händer att jag missar' som vanligaste alternativen (38% tillsammans) med 'varannan dag' (16%) och 1-2 ggr/dag (13%) som näst vanligaste alternativen.
Som synes blev det i alla fall en bell-kurva med '1 gång om dan' + '1 gång om dan men händer att jag missar' som vanligaste alternativen (38% tillsammans) med 'varannan dag' (16%) och 1-2 ggr/dag (13%) som näst vanligaste alternativen.
NOS-människa.
För mig har det tidigare gått i perioder också. Som barn älskade jag att bada.
När jag var tonåring däremot så tyckte jag det var jobbigt att duscha, särskilt i skolan (tog emot att gå in naken i duschen bland en massa andra tjejer och ansträngde mig aldrig tillräckligt på gympan för att bli svettig i alla fall så jag brukade hoppa över det).
Sen jag flyttade hemifrån har jag sällan haft några problem, utom när jag var sjuk och knappt orkade gå ur sängen. Och när jag var väldigt kreativ och tappade begrepp om tiden.
Däremot tandborstning har jag alltid tyckt var jobbigt. När jag fick mina riktiga tänder gjorde mamma ett schema att kryssa i och knöt listigt nog veckopengen till antalet kryss, annars hade jag nog aldrig fått in rutinen. Fortfarande känns det lite segt, särskilt det där irriterande extrapysslet med tandtråd etc, även om jag (numera) gör det i alla fall (efter mycket tjat från min tandläkare).
Nåt som däremot aldrig skulle falla mig in så är det att föna håret. Tror aldrig jag ägt en fön i hela mitt liv. Vem orkar, typ, när håret ändå torkar av sig självt?? Ö h t har jag aldrig varit mycket för att dutta med kroppen i onödan eftersom det är så infernaliskt tråkigt... helst skulle den bara sköta sig själv. Alla de där 'tipsen' (uppmaningarna) som tjejer får i veckotidningar får mig bara att undra vilken planet jag hamnat på.
Tror jag skulle definiera mig själv som minimalist. Min högsta önskan är att allt ska vara så enkelt & smidigt som möjligt. Jobbar ständigt på att förenkla mitt liv och tycks aldrig kunna få det simplifierat nog.
För mig har det tidigare gått i perioder också. Som barn älskade jag att bada.
När jag var tonåring däremot så tyckte jag det var jobbigt att duscha, särskilt i skolan (tog emot att gå in naken i duschen bland en massa andra tjejer och ansträngde mig aldrig tillräckligt på gympan för att bli svettig i alla fall så jag brukade hoppa över det).
Sen jag flyttade hemifrån har jag sällan haft några problem, utom när jag var sjuk och knappt orkade gå ur sängen. Och när jag var väldigt kreativ och tappade begrepp om tiden.
Däremot tandborstning har jag alltid tyckt var jobbigt. När jag fick mina riktiga tänder gjorde mamma ett schema att kryssa i och knöt listigt nog veckopengen till antalet kryss, annars hade jag nog aldrig fått in rutinen. Fortfarande känns det lite segt, särskilt det där irriterande extrapysslet med tandtråd etc, även om jag (numera) gör det i alla fall (efter mycket tjat från min tandläkare).
Nåt som däremot aldrig skulle falla mig in så är det att föna håret. Tror aldrig jag ägt en fön i hela mitt liv. Vem orkar, typ, när håret ändå torkar av sig självt?? Ö h t har jag aldrig varit mycket för att dutta med kroppen i onödan eftersom det är så infernaliskt tråkigt... helst skulle den bara sköta sig själv. Alla de där 'tipsen' (uppmaningarna) som tjejer får i veckotidningar får mig bara att undra vilken planet jag hamnat på.
Tror jag skulle definiera mig själv som minimalist. Min högsta önskan är att allt ska vara så enkelt & smidigt som möjligt. Jobbar ständigt på att förenkla mitt liv och tycks aldrig kunna få det simplifierat nog.
Inger skrev:Nåt som däremot aldrig skulle falla mig in så är det att föna håret. Tror aldrig jag ägt en fön i hela mitt liv. Vem orkar, typ, när håret ändå torkar av sig självt?? Ö h t har jag aldrig varit mycket för att dutta med kroppen i onödan eftersom det är så infernaliskt tråkigt... helst skulle den bara sköta sig själv. Alla de där 'tipsen' (uppmaningarna) som tjejer får i veckotidningar får mig bara att undra vilken planet jag hamnat på.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 13:31:56, redigerad totalt 1 gång.
Precis. Tänk om samhället var sådant.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 13:31:56, redigerad totalt 1 gång.
Hårtork är ett otyg som drar ström och sliter på håret. Har inte använt nån på 20 år.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 13:31:56, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Om jag är i var min utbildning ägar rum, jag duschar 2 gång på dagen. Men i hem eller i helgen jag duschar vanligtvis 1gång på dagen.
Senast redigerad av Kattdrottningen 2011-05-04 13:31:56, redigerad totalt 1 gång.
- Kattdrottningen
- Anslöt: 2009-10-23
Jag klickade för alternativ J. I genomsnitt duschar/badar jag 2-3 gånger i veckan, och dessutom varje gång jag varit ute på långcykling. Håret och skägget håller jag så kort att det går jättefort att tvätta.
Deodorant (roll-on) och schampo är jag ytterst sparsam med.
Deodorant (roll-on) och schampo är jag ytterst sparsam med.
Senast redigerad av geocache 2011-05-04 13:31:56, redigerad totalt 1 gång.
Mitt hår är så kort numera att jag slipper stå med hårtork och svära (har tjockt hår), det torkar av sig självt på några minuter; underbart!
Jag tvättar det väl 2 gånger i veckan numera, efter varje gymbesök och kanske en tvätt däremellan om det ser helt fruktansvärt ut. Jag har nämligen fet finnig hud och fett mjällhår. Länge leve tonåren och dess allehanda intressanta utvecklingar
Duschar varje vardag, på helgerna kan det bli lite si och så med duschandet. Det är dock en mycket viktig del av min morgonritual.
Jag tvättar det väl 2 gånger i veckan numera, efter varje gymbesök och kanske en tvätt däremellan om det ser helt fruktansvärt ut. Jag har nämligen fet finnig hud och fett mjällhår. Länge leve tonåren och dess allehanda intressanta utvecklingar
Duschar varje vardag, på helgerna kan det bli lite si och så med duschandet. Det är dock en mycket viktig del av min morgonritual.
Senast redigerad av Maldita 2011-05-04 13:31:56, redigerad totalt 1 gång.
Valde J då jag oftast duschar flera gånger om dagen men oftast inte tvättar mig med tvål varje gång.
Håret tvättar jag sällan, det funkar bäst då jag tvättar det ca varannan vecka, annars blir det fett för fort och jobbigt att sköta.
Håret tvättar jag sällan, det funkar bäst då jag tvättar det ca varannan vecka, annars blir det fett för fort och jobbigt att sköta.
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 13:31:56, redigerad totalt 1 gång.
Allt som är mer sällan än en gång om dagen, är inte socialt korrekt. Och ju mer socialt korrekt, desto sämre för hälsan, om man inte är riktigt skitig.
Det bästa för huden är att bara tvätta typ under armar och mellan benen varje dag, och duscha hela kroppen mer sällan. UNGEFÄR.
Någon exakt regel tycker jag inte ska finnas, då alla är olika och det då är tvunget att man gör olika för att få en hud som mår så bra som möjligt.
Det bästa för huden är att bara tvätta typ under armar och mellan benen varje dag, och duscha hela kroppen mer sällan. UNGEFÄR.
Någon exakt regel tycker jag inte ska finnas, då alla är olika och det då är tvunget att man gör olika för att få en hud som mår så bra som möjligt.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 13:31:56, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
C. 1-2 gånger/dag, beroende på aktivitetsnivå och årstid
Jag duschar varje morgon oavsett. Om jag gjort något ansträngande, mycket sol, stavgång etc kan jag duscha ytterligare någon gång. På sommaren kan jag bada i älven i stället för att duscha. Är nog som renast under varm sommar, inte ovanligt att bada/simma tre gånger per dag om det är sol, har då med duschtvål och schampoo.
Jag duschar varje morgon oavsett. Om jag gjort något ansträngande, mycket sol, stavgång etc kan jag duscha ytterligare någon gång. På sommaren kan jag bada i älven i stället för att duscha. Är nog som renast under varm sommar, inte ovanligt att bada/simma tre gånger per dag om det är sol, har då med duschtvål och schampoo.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 13:31:56, redigerad totalt 1 gång.
Jag duschar max 2 gånger i veckan, så jag valde alternativ G. Det är dåligt för hyn att duscha för ofta. Mitt hår är av den typen som blir fett väldigt snabbt, så jag använder specialschampoo utan silikon i, och inget balsam. Sedan jag bytte från vanligt schampoo till silokonfritt schampoo har mitt hår blivit mycket mindre fett. Deodorant använder jag, men jag har flera gången försökt sluta använda det. Har börjat igen när jag varit på någon form av event (typ bröllop) där man dansar eller någonting och därmed svettas lite mer, för då har det luktat illa. Har hört att den dåliga lukten går över när man låtit bli att använda deodorant ett tag, dock, så jag tänkte försöka mig på att sluta igen. Jag rakar inte heller någon del av min kropp och klipper ytterst sällan håret.
Senast redigerad av Abbreviation 2011-05-04 13:31:56, redigerad totalt 1 gång.
- Abbreviation
- Anslöt: 2010-10-15
J. Går i perioder; ibland regelbundet, ibland mer sällan
Det beror på hur jag mår och vad jag gör/ska göra. När jag varit inne i svåra depressioner har jag legat i sängen i drygt en vecka utan att duscha.
Har jag mycket runt omkring mig att göra (vilket jag i stort sett har jämt) så hinner jag inte duscha. Och jag avskyr att komma försent. Och att duscha för mig är en tidskrävande ritual (lite OCD-varning), vilket gör att det tar LÅNG tid att duscha.
Jag tvättar därför ofta bara av mig i underlivet och under armarna för jag vet att jag aldrig kommer att hinna duscha.
Skulle jag gissa på något medelvärde så skulle det nog bli G. 2 gånger i veckan (c:a var tredje dag).
Det beror på hur jag mår och vad jag gör/ska göra. När jag varit inne i svåra depressioner har jag legat i sängen i drygt en vecka utan att duscha.
Har jag mycket runt omkring mig att göra (vilket jag i stort sett har jämt) så hinner jag inte duscha. Och jag avskyr att komma försent. Och att duscha för mig är en tidskrävande ritual (lite OCD-varning), vilket gör att det tar LÅNG tid att duscha.
Jag tvättar därför ofta bara av mig i underlivet och under armarna för jag vet att jag aldrig kommer att hinna duscha.
Skulle jag gissa på något medelvärde så skulle det nog bli G. 2 gånger i veckan (c:a var tredje dag).
Senast redigerad av Truly 2011-05-04 13:31:56, redigerad totalt 1 gång.
ford skrev:Inte heller visste jag att afrikaner skulle vara särskilt orenliga av sig, de gånger de har tillgång till tvål och vatten i tillräcklig omfattning.
I Tanzania hade nog aldrig borgmästaren sett en tvål, han stank, något vi andra inte gjorde trots att inte heller vi hade tillgång på mer än en mugg vatten. Rentav var det så, att politiska partier "köpte" röster genom att dela ut gratis tvålar. Jag köpte en tvål, ca 50 öre.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 13:31:56, redigerad totalt 1 gång.
Jag duschar oftast i samband med träning, vilket blir en gång om dagen.
Eftersom jag har lätt att få torr hud på vintern borde jag duscha mer sällan, kanske varannan dag, men det går ju inte.
Däremot duschar jag oftast väldigt snabbt, blöter ned mig, tvålar in mig, sköljer av mig och sedan ut.
Jag tycker att renlighetsnormen att man ska duscha varje dag är överdriven. Så länge man inte har fallenhet för att smutsa ned sig eller luktar illa då.
Eftersom jag har lätt att få torr hud på vintern borde jag duscha mer sällan, kanske varannan dag, men det går ju inte.
Däremot duschar jag oftast väldigt snabbt, blöter ned mig, tvålar in mig, sköljer av mig och sedan ut.
Jag tycker att renlighetsnormen att man ska duscha varje dag är överdriven. Så länge man inte har fallenhet för att smutsa ned sig eller luktar illa då.
Senast redigerad av Sammelsurium 2011-05-04 13:31:56, redigerad totalt 1 gång.
- Sammelsurium
- Anslöt: 2009-11-29
Återgå till Övriga Aspergerfrågor