Serien "Lära för livet" på DVD
11 inlägg
• Sida 1 av 1
Serien "Lära för livet" på DVD
För den som vill återuppleva/stifta ny bekantskap med 1970-talets svenska skola släpps Carin Mannheimers mycket uppmärksammade TV-serie på DVD 2008-04-02. Den kan förhandsbokas på cdon.com och ginza.se.
Senast redigerad av Micke2 2011-05-04 11:59:48, redigerad totalt 1 gång.
Oj. Handlar den om gamla Hej matematik, och sånt eller vad handlar den mer specifikt om?
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 11:59:48, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Pemer skrev:Åh fan! Jag läste om att det aldrig skulle bli fråga om repriser. Jag har vaga minnen av den. Den ska jag köpa!
"Lära för livet" hade 3,5 miljoner tittare per avsnitt, vilket gör den till den i Sverige mest sedda TV-serien någonsin, se nedanstående länk.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=286&a=405688
Senast redigerad av Micke2 2011-05-04 11:59:48, redigerad totalt 1 gång.
*gapar bara gapar*
Och den har jag missat HELT!
Alltså är det nåt att se för kultvärdet eller ...?
Och den har jag missat HELT!
Alltså är det nåt att se för kultvärdet eller ...?
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 11:59:48, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Savanten Svante skrev:Oj. Handlar den om gamla Hej matematik, och sånt eller vad handlar den mer specifikt om?
En samhällsrealistisk skildring av en högstadieskola i Göteborg på 1970-talet och ett inlägg i dåtidens skoldebatt. Jag (som gick i högstadiet när den visades) tyckte den påminde avsevärt om min skola i Borås.
Senast redigerad av Micke2 2011-05-04 11:59:49, redigerad totalt 1 gång.
Två kulturjournalister - visst blir man nyfiken direkt va? - satt och jämförde ”Lära för livet” och ”Klass 9A” i P1-programmet <a target="_blank" href="http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/index.asp?programid=3048">Nya Vågen</a> idag. Ser att det var reprisen jag hörde.
Det går att höra på <a target="_blank" href="http://www.sr.se/webbradio/?typ=latestbroadcast&Id=3048">webben</a> ( i 30 dagar) men finns inte som Pod.
Jag har alltid gillat Carin M. Har nog sett allt hon har gjort utom den där radhusserien vaddennuhette som jag aldrig fattade var hennes. Jag trodde nog det var en skitserie typ Varuhuset .
/Barracuber
Det går att höra på <a target="_blank" href="http://www.sr.se/webbradio/?typ=latestbroadcast&Id=3048">webben</a> ( i 30 dagar) men finns inte som Pod.
sr.se skrev:I SVT:s dokumentärserie ”Klass 9A” ska rå hjärtlighet, pepp och tuffa tag göra problemeleverna högpresterande. Men i Carin Mannheimers dvd-aktuella dramaserie ”Lära för livet” från 1977 är lärarna misstänksamma till disciplin och skriftliga prov. Och inte bara pedagogiska utan också tv-dramaturgiska ideal har förändrats på trettio år.
Så vad är bäst - långsamheten och kollektivismen i ”Lära för livet” eller det höga tempot och de tydliga personteckningarna i ”Klass 9A”?
Nya Vågen frågar Nils Schwartz, kritiker på Expressen och Louise Epstein från P1:s kulturredaktion.
Jag har alltid gillat Carin M. Har nog sett allt hon har gjort utom den där radhusserien vaddennuhette som jag aldrig fattade var hennes. Jag trodde nog det var en skitserie typ Varuhuset .
/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 11:59:51, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Svenska hjärtan? Just det ja, den har också nyss släppts på DVD...
Köp DVD:n med säsong 3 av Kvarteret Skatan också när ni är igång, jag får visserligen inte någon royalty, jag har fått mina skattepliktiga 500 spänn för länge sedan... Men det är en helt underbar humorserie även utöver de så där 15+15 sekunder jag agerar...
Och min scen som speeddejtingledare är väl den ultimata humorn om speeddejting.... Den bör ha en given plats i framtida uppdateringar av "Humor i public service"...
Köp DVD:n med säsong 3 av Kvarteret Skatan också när ni är igång, jag får visserligen inte någon royalty, jag har fått mina skattepliktiga 500 spänn för länge sedan... Men det är en helt underbar humorserie även utöver de så där 15+15 sekunder jag agerar...
Och min scen som speeddejtingledare är väl den ultimata humorn om speeddejting.... Den bör ha en given plats i framtida uppdateringar av "Humor i public service"...