"mekaniskt plockande"

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

"mekaniskt plockande"

Inläggav gusgus » 2008-04-02 21:01:14

Är det fler än jag som upptäcker att man börjat plocka med prylar när man städar och sorterar och sen inte alls vet var man lagt pinalerna för man inte haft tankarna med sig utan bara låtit händerna jobba mekaniskt. Är det ett typiskt Aspiedrag eller är det bara jag. Vad jag minns var min far lite sådan också att han kunde städa undan utan att veta var han lagt ibland ganska viktiga papper. Hur är det med er andra?
Senast redigerad av gusgus 2011-05-04 13:32:11, redigerad totalt 1 gång.
gusgus

Anslöt: 2008-03-02

Inläggav weasley » 2008-04-02 21:42:51

Nänä. När jag sorterar så är det med högsta noggrannhet i åtanke. Ibland kan det nästan bli fånigt... hehe
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 13:32:11, redigerad totalt 1 gång.
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav Savanten Svante » 2008-04-02 22:14:00

När jag sorterar fastnar jag ofta i en detalj, å så blev det ingen sortering gjord..
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 13:32:11, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Inläggav Inger » 2008-04-03 0:31:37

Jag tappar inte bort saker när jag städar men däremot är mina fingrar rätt rastlösa av sig och vill gärna ha nåt att pilla på om jag är tvungen sitta still en längre stund. Just nu på tangentbordet. :)

Däremot så städar jag väldigt... hm... organiskt. När dammråttorna börjar synas så åker till slut dammsugaren fram. Och då kommer jag på att det är smartast att passa på att damma först, samt tömma askan ur öppna spisen innan jag börjar. När jag håller på med det så upptäcker jag ofta en massa andra grejer som nog också behöver göras, t ex vattna de törstande suckulenterna, diska, ta lite svinto mot kalkfläckarna på diskbänken och citronsyra i vattenkokaren, tömma alla papperskorgar, tvätta kökshandduken och ta tag i div småprojekt som ligger utspridda i väntan på åtgärd. Så då börjar jag med en sak, kommer på nåt annat och gör lite här och där, huller om buller tills allt är klart. Då har det vanligen gått flera timmar längre än jag hade planerat men å andra sidan blivit bra mycket prydligare också.

Det du pratar om, gusgus, låter mer som att vara disträ, dvs att vara så centrerad i sina tankar att kroppen får gå på autopilot köra sitt eget race medan man själv förlorar sig i någon intressant tankeström eller visualisering. Händer mig ofta när jag kör bil, ibland när jag ser på TV och även när jag läser. Lustigt nog fortsätter ögonen alltid att läsa texten medan man själv har uppmärksamheten inåt, och så upptäcker man plötsligt att ögonen skannat flera stycken men att man inte uppfattat ett ord eftersom man inte riktigt var med. Då är det bara att börja om från början igen. :(
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 13:32:11, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Inger » 2008-04-03 0:38:25

Savanten Svante skrev:När jag sorterar fastnar jag ofta i en detalj, å så blev det ingen sortering gjord..

Jag kan fastna i sorteringsdetaljer för att det är så oemotståndligt kul, även fast det inte riktigt är lämpligaste tillfället. T ex när jag skulle hjälpa mamma att packa upp grejerna vid flytten i somras. När jag skulle stoppa in skruvlådan i skåpet och råkade titta inuti först så var det kört!

Fastän det fortfarande fanns saker att packa upp så gick det inte att fortsätta med det utan skruvarna åkte genast ut på soffbordet för bli mer logiskt sorterande efter längd, huvudform etc. Mamma försökte kommunicera men fick bara några frånvarande grymtanden till svar så hon gav upp och gick och köpte mjölk istället för hon känner mig och fattade att det inte skulle gå att få något vettigt ur mig förrän skruvarna låg på rätt plats.
Inger
Inaktiv

Inläggav earlydayminer » 2008-04-03 14:09:35

Det är samma här!

När jag sorterar papper så kan jag sortera så långt som till vilken tidpunkt det vart utskrivet eller utskickat.
Cd-skivor sorterar jag från abcde...
Böcker och kartonger sorterar jag efter storlek!

Jag sorterar i mina garderober också.
Huvtröja>Tröja>Långärmad Skjorta> Kortärmad> Piké...
T-shirts i färg, byxor efter material.

För inte alls länge sedan hittade jag en frimärkssamling jag gjort när jag var runt 10-12. Helt otroligt, var nogrann jag var.

Ibland glömmer jag bort vart jag lagt en del, det är för att allting går så snabbt och jag tappar koncentrationen.

Huvudobjekt för min glömska är nyckeln hem.
Det är panik när jag ska med bussen någonstans.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 13:32:11, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer

Anslöt: 2008-03-11

Inläggav weasley » 2008-04-03 14:19:24

En gång sorterade jag mina plastpåsar efter storlek. Små, som inte går att använda till sopor och stora, som går att använda till sopor. Jag reflekterade inte över det förrän min dåvarande kombo ringde och frågade om jag ville med och luncha. När jag berättade vad jag gjorde blev hon alldeles tyst och jag insåg plötsligt vad jag höll på med!! *asg*

Annars...

# Viktiga papper sorteras efter datum. Kvitton, räkningar, försäkringsinformation, etc.

# CD-skivor, böcker sorteras efter a) alfabetet och i fall med flera verk från samma person b) utgivningsår.

# Kläder sorteras efter färg - det bör vara en kontinuerlig övergång mellan färgerna, tex kan inte rosa och grön hänga bredvid varandra, däremot rosa och lila som övergår i blå som blir grön.... ja, ni fattar.

Jag har för övrigt också drabbats av skruvsorteringsnoja. Fick en fin låda för skruvar en gång och den roade jag mej med att putsa och lägga in skruvarna i fina rader i. Sorterade efter användningsområde såklart! *lol*

Men när det gäller sånt där mer mekaniskt plockande, sån man gör utan att tänka på det, så tror jag jag bara har en sån grej. Tyvärr är det att sitta och pilla i håret - något som tidigare medförde att jag såg ut som ett troll! Nu har jag ersatt hårpillandet med stickning så jag har tjusigare barr och får dessutom gjort kläder samtidigt. Toppen! :-D
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 13:32:11, redigerad totalt 1 gång.
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav jonsch » 2008-04-03 14:30:35

Jag har just sorterat mina jobbansökningar på ett sätt lika arbetsvänligt som jag själv känner mig. Det finns ju inget allmänt ont i sorterande.

[EDIT] ... skrev jag och sedan läste jag hur tråden startade. Min tidigare sortering av de där textsyckena var inte särskilt användarvänlig. det samlades kladdar och kopior av bra textstycken om vartannat. För att det ska va någon mening med sorterandet ska det väl finnas en medveten tanke och för att det ska kunna finnas en sån så måste väl det man sorterar vara roligt på något sätt.

Notera: Det är roligt att sortera i sig men det räcker ju inte för att göra det meningsfullt. För mig måste det finnas ett roligt sammanhang (exempelvis att alla livets bitar börjar hamna på plats) där det man sorterar har en viktig funktion som blir bättre om man sorterar.

Blev det här banalt?

/ J
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 13:32:11, redigerad totalt 1 gång.
jonsch

Anslöt: 2006-10-12

Inläggav Inger » 2008-04-03 15:42:04

weasley skrev:En gång sorterade jag mina plastpåsar efter storlek. Små, som inte går att använda till sopor och stora, som går att använda till sopor. Jag reflekterade inte över det förrän min dåvarande kombo ringde och frågade om jag ville med och luncha. När jag berättade vad jag gjorde blev hon alldeles tyst och jag insåg plötsligt vad jag höll på med!! *asg*

Men vaddå? Det är väl klart att man måste ha ordning på påsarna! Har inte alla det? :wink:

Fast själv tål jag inte påsar med text på så jag köper vita (500/kartong) som jag tar med till affären och sen använder som soppåsar. Blir faktiskt billigare än att betala för det stora nöjet att få gå runt och göra gratisreklam för affären med en svinful påse i hemska primärfärger. När jag ibland får småpåsar i affärer så blir de bara sparade för återanvändning om de inte har text, eller så pass diskret tryck att det inte stör.
Inger
Inaktiv

Inläggav Savanten Svante » 2008-04-03 16:42:39

Sortera är viktigt, och intressant.
Städa är oviktigt, och ointressant. Undrar varför? Det borde ju vara samma sak!
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 13:32:11, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Inläggav Inger » 2008-04-03 17:17:08

Nä. När man sorterat så ligger grejerna snällt där i ordning.

När man städat så går det inte mer än nån vecka eller två så måste man göra om samma sak igen! Utan att det håller sig så. Jag avskyr upprepningar! Jag vill göra saker EN gång och sen får det vara bra.

Dessutom gillar jag inte att röra mig. När man städar så måste man flänga omkring. När man sorterar så får man sitta och pilla. Och skapa ordning, vilket är något kreativt i sig. Att bara städa är inte kreativt.

Det lär finnas tre typer av människor, vilka motsvaras av de tre processerna i naturen:
1. De som skapar.
2. De som underhåller.
3. De som river ner.

Jag är helt klart typ 1. En kreativ projektmänniska som hyperfokuserar på en sak i taget och sen vill jag vara klar med den för gott.

Underhållet är jag inte det allra minsta intresserad av utan gör minsta möjliga bara för att jag måste, eftersom jag avskyr smuts och röra. (Röra stressar mig mer än smuts, men jag får klåda av damm.)
Inger
Inaktiv

Inläggav Jonte » 2008-04-03 21:28:53

Savanten Svante skrev:Sortera är viktigt, och intressant.
Städa är oviktigt, och ointressant. Undrar varför? Det borde ju vara samma sak!

Så sant!
Den här tråden känns bekant.
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 13:32:11, redigerad totalt 1 gång.
Jonte

Anslöt: 2007-02-01

Inläggav Parvlon » 2008-04-03 21:46:56

Är dålig på städning.. Tar sån jävla tid om man måste sortera allting i boksvavsordning el dyl.
Har skruvar sorterat i gängstorlek. Plastpåsar sorterar jag i 3 huvudkategorier: stora,små och papperspåsar o förvarar de i en låda i olika hörn.
Får ibland ett ryck o sorterar, för det mesta så om jag inte har någon plats så blir det en jävla röra när ja använder grejjer.
Eftersom jag inte har något verktygsskåp så har ja hängt upp verktygen jag har på väggen. +några hyllor o förvaringsställen jag gjort själv. I sovrummet om det nu skulle spela nån roll.. :D
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 13:32:11, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Re: "mekaniskt plockande"

Inläggav Alien » 2008-04-03 22:54:36

gusgus skrev:Är det fler än jag som upptäcker att man börjat plocka med prylar när man städar och sorterar och sen inte alls vet var man lagt pinalerna för man inte haft tankarna med sig utan bara låtit händerna jobba mekaniskt. Är det ett typiskt Aspiedrag eller är det bara jag. Vad jag minns var min far lite sådan också att han kunde städa undan utan att veta var han lagt ibland ganska viktiga papper. Hur är det med er andra?

Städning, vad är det? :D

Däremot, när jag tagit en sak för att lägga den nån annanstans el i väskan, och så blir jag avbruten av familjemedlem, hund el telefonsamtal. Då lägger jag ifrån mig saken. När jag sen svarat el hjälpt familjemedlemmen, gett hunden vatten el fått den slutat skälla, telefonsamtalet är slut, så letar jag efter denna sak. Men då kommer jag inte ihåg var jag la ifrån mig den och får går runt och leta jättelänge. Öht har jag svårt att klara av att bli avbruten.

Likaså så borstar jag tänderna, tvättar och smörjer in ansiktet helt automatiskt och sen kommer jag inte ihåg om jag gjort det el inte. Jag kan iaf kolla om tandborsten är våt men om jag tvättat ansiktet etc kan jag inte kolla.

I höstas la jag undan mina solglasögon och inte kommer jag ihåg vart nu (mina ögon är rätt ljuskänsliga). Allt som är undanlagt är förlorat vad mig beträffar.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 13:32:11, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Inger » 2008-04-03 23:14:13

:lol:
Inger
Inaktiv

Inläggav sommar » 2008-04-04 10:49:03

Jag är väldigt noggrann o sorterar efterhand. Kan tom. vara lite snabb att slänga viktiga papper tex.ett garantikvitto, vilket är retfullt. (Jag är "allergisk" mot ordning, röra o. kaos i alla former). Det händer dock att jag glömmer vart jag lagt saker & ting o. under sorteringsproccess kan det bli rörigt, men resultatet blir bra i 9/10 fall o. jag har kontroll!
Vågar påstå att alla människor har svårt att hålla reda på saker mer eller mindre. Om de är vanligare bland hos som har AS. vet jag inte.
sommar
Bannad

Anslöt: 2008-01-09

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in