Motorisk klumpighet

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Motorisk klumpighet

Inläggav eelsnova » 2012-07-22 22:50:23

Jag är väldigt klumpig. Tappar saker jag håller i, går in i saker och snubblar på mina egna fötter om jag inte tittar på marken när jag går.
Blivit värre med åren, men när jag var yngre var min motorik helt galet bra. Däremot har inte mina reflexer blivit sämre, lika snabb idag.
eelsnova

Anslöt: 2012-07-13

Inläggav Leviti » 2012-07-23 23:56:26

Det verkar som om de flesta här har någon slags problematik med motoriken. Jag är fortfarande nyfiken, hur vanligt är det att aspergare håller på med musik? (och är duktiga på det)
Varför finns det fördomar att om en aspie sysslar med musik, så är det på ett entonigt, livlöst, perfektionistiskt eller konstigt sätt? Alltså allt annat än proffsigt.
Finns det någon duktig (och känd) musiker som ni misstänker har drag av Asperger?
Leviti

Anslöt: 2012-07-17

Inläggav dasunbedingte » 2012-07-23 23:59:18

Jag är väl stundom klumpig, dvs, for in i saker, snubblar på mina egna steg.
Antar koordinationsproblem, när jag var yngre kunde jag inte simma och cykla förrän relativt sent. Cykla gick, men ramlade väldigt ofta.
Simma går an nu, går ganska fort, men oerhört klumpigt simsätt - likaså ens löpning.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2012-07-23

Inläggav Flia » 2012-07-24 0:02:11

Leviti skrev:Det verkar som om de flesta här har någon slags problematik med motoriken. Jag är fortfarande nyfiken, hur vanligt är det att aspergare håller på med musik? (och är duktiga på det)
Varför finns det fördomar att om en aspie sysslar med musik, så är det på ett entonigt, livlöst, perfektionistiskt eller konstigt sätt? Alltså allt annat än proffsigt.
Finns det någon duktig (och känd) musiker som ni misstänker har drag av Asperger?

Jag sjunger i kör, och är äckligt perfektionistisk när det gäller kraven på mig själv och på dirigenten. Tack och lov har jag lyckats lära mig att inte kräva underverk av de andra körsångarna, även om jag vägrar vara med i en kör där inte alla medlemmar är duktiga.

Varför skulle perfektionism vara oproffsigt?
Flia

Anslöt: 2008-11-28

Inläggav Leviti » 2012-07-24 0:16:40

Flia skrev:Varför skulle perfektionism vara oproffsigt?

Om det utförs på fel sätt, dvs att prestationen blir olevande då man inte vågar ta ut svängarna (i tron att det blir perfekt om man inte gör det)
Leviti

Anslöt: 2012-07-17

Inläggav Zombie » 2012-07-24 0:34:45

Leviti skrev:Finns det någon duktig (och känd) musiker som ni misstänker har drag av Asperger?

"Klassiska" tonsättare en hel del. Men har ingen lust att ge exempel, bland annat för att det lätt blir polariserat mellan aspergare-är-bättre-än-andra-aktivister och dem som inte kan acceptera gissningar och spekulationer ens med angivna grunder och öppna kort.

Leviti skrev:Varför finns det fördomar att om en aspie sysslar med musik, så är det på ett entonigt, livlöst, perfektionistiskt eller konstigt sätt? Alltså allt annat än proffsigt.

Var och hur har du stött på de fördomarna?
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in