Motorisk klumpighet
30 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Motorisk klumpighet
Hej!
Jag har läst att det är väldigt vanligt att folk med Aspergers Syndrom har svårigheter med motoriken. Det är något som jag verkligen inte känner igen mig i, då jag har dansat i många år (bugg, latin) och har väldigt lätt med motoriken.
Hur vanligt är det att en som har blivit diagnostiserad med Asperger Syndrom visar den totala motsatsen i något utav de vanligaste kriterierna? Jag är relativt nydiagnostiserad med Aspergers Syndrom av den mildare formen, och jag känner mig faktiskt lite stött av att ett utav symptomen är just "motorisk klumpighet".
Jag är medveten om att man inte behöver uppfylla alla kriterier för att få diagnosen, men även om man inte gör det anser många människor att man ändå har en liten bit av varje kriterie i någon form. Detta skapar fördomar!
Jag har läst att det är väldigt vanligt att folk med Aspergers Syndrom har svårigheter med motoriken. Det är något som jag verkligen inte känner igen mig i, då jag har dansat i många år (bugg, latin) och har väldigt lätt med motoriken.
Hur vanligt är det att en som har blivit diagnostiserad med Asperger Syndrom visar den totala motsatsen i något utav de vanligaste kriterierna? Jag är relativt nydiagnostiserad med Aspergers Syndrom av den mildare formen, och jag känner mig faktiskt lite stött av att ett utav symptomen är just "motorisk klumpighet".
Jag är medveten om att man inte behöver uppfylla alla kriterier för att få diagnosen, men även om man inte gör det anser många människor att man ändå har en liten bit av varje kriterie i någon form. Detta skapar fördomar!
Re: Motorisk klumpighet
Själv är jag mororisk klumpig så den saken passar in på mig. Däremot så har jag inga större problem med det sociala som oxå är ett kriterium. jag kan umgås med folk utan att få panikångest över det och det är inte jobbigt att gå och handla. Det enda som kan märkas är att jag blir trött av alla intryck. Sedan efter att varit med mycket folk vid ett tillfälle behöver jag mental återhämtning.
Motorisk klumpighet
Jag har inga motoriska svårigheter. Har kört motorcykel, cross och mountainbike. Jag har lätt med finmotorik i händerna.
Däremot har jag noll i taktkänsla, så jag kan inte dansa eller spela instrument.
Däremot har jag noll i taktkänsla, så jag kan inte dansa eller spela instrument.
Jag är extremt klumpig både grov och finmooriskt och har grava perceptionssörningar, men jag har även ADD + DCD. (fd DAMP). Ingen reagerar över mina blåmärken, det är så jag ser ut liksom.
With the sunglasses and make up on, Blaming the stairs on basis
With the sunglasses and make up on, Blaming the stairs on basis
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
Jag har inte upplevt mig själv som motoriskt klumpig annat än i trånga utrymmen där ofta gör illa mig pga klumpighet, men kan knappast bero på min visospatiala förmåga (förmågan att bedöma utrymmen, ex. hur man ska placera saker optimalt) som är väldigt bra.
Vad jag har förstått kan både Asperger och AD(H)D ge klumpig eller ojämn motorik, men måste inte. (Ojämn som till exempel i klumpig grov- men god finmotorik.)
Det finns nog de som känner igen sig – det här har trådats om förr – men som så ofta med sådant kanske man inte orkar skriva om samma sak varje gång någon ny person tar upp den. Vilket inte är menat som någon anklagelse mot dig, för det är klart man måste få ställa sina frågor; det är en nackdel med forumformen.
En del avdelningar har klistrade trådar med länkar till några vanliga ämnen; man kan också söka på lämpliga nyckelord upptill i vänstermarginalen.
Det finns nog de som känner igen sig – det här har trådats om förr – men som så ofta med sådant kanske man inte orkar skriva om samma sak varje gång någon ny person tar upp den. Vilket inte är menat som någon anklagelse mot dig, för det är klart man måste få ställa sina frågor; det är en nackdel med forumformen.
En del avdelningar har klistrade trådar med länkar till några vanliga ämnen; man kan också söka på lämpliga nyckelord upptill i vänstermarginalen.
Zombie skrev:och AD(H)D
Nämner det eftersom de båda tillstånden, liksom flera andra, i praktiken tycks gå i varandra. Många har (drag av) båda.
Men det är väl ändå ovanligt att aspergare kan dansa och spela instrument? Jag gör bådadera.
Leviti skrev:Men det är väl ändå ovanligt att aspergare kan dansa och spela instrument?
Jag tror inte att det är vanligt men har inte fört någon statistik på det.
Sen kan man fundera på skicklighet, Aspergare försöker kanske uppnå klinisk perfektion i utförandet vilket av vissa kan tolkas som "torrt" medans de extremt skickliga utövarna tillåter sig variationer och därmed gör uppförandet levande.
Leviti skrev:Men det är väl ändå ovanligt att aspergare kan dansa och spela instrument? Jag gör bådadera.
Vet heller ingen statistik, men att den oförmågan skulle vara något allmänt hos aspergare är en sån där förbannad myt i samma stil som att vi "inte har empati" eller bara kan vara intresserade av data och tågtidtabeller. Möjligen kan en som för sådant vidare ha blandat ihop oss med "lågfungerande" autister, men inte heller om dem kan man generalisera på det där viset. (Bortsett från att det inte finns någon klar gräns mellan "grupperna".)
Det där med kliniskt och levande kan man nog också diskutera. Det kan till exempel också vara tvärtom mot vad Miche skriver. Finns aspergare som är "för" levande och kan stupa på det.
Miche skrev:Sen kan man fundera på skicklighet, Aspergare försöker kanske uppnå klinisk perfektion i utförandet vilket av vissa kan tolkas som "torrt" medans de extremt skickliga utövarna tillåter sig variationer och därmed gör uppförandet levande.
Varför skulle aspergare ha svårt för variationer i musikutövande?
Leviti skrev:och jag känner mig faktiskt lite stött av att ett utav symptomen är just "motorisk klumpighet".
Precis det är ett symptom man kan ha och inte ett kriterium som ska uppfyllas. Jag är exempelvis inte ljudkänslig och det är ett väldigt vanligt kännetecken.
Varför känner du dig stött av det?
Jag är inte diagnostiserad (AS) än, men är ganska så säker på att bli det snart, och jag äger på instrument. Har alltid varit något av en virtuos.
Choklad skrev:Varför känner du dig stött av det?
Jag antar att jag är rädd för människors fördomar. Dans är något av det som jag är allra bäst på
Leviti skrev:Choklad skrev:Varför känner du dig stött av det?
Jag antar att jag är rädd för människors fördomar. Dans är något av det som jag är allra bäst på
Är du inte öppen om det så behöver du inte oroa dig för det och är du öppen om det så kan du motbevisa dem och visa hur fel dem har. Det finns betydligt värre fördomar om aspergers än att alla har dålig motorik.
Det viktiga är att utbilda sin närmsta så dem vet och att berätta hur det yttrar sig för just dig.
Leviti skrev:Är det ingen här som känner igen sig?
Jag har jättebra finmotorik och lärde mig simma och cykla i fyraårsåldern. Hade svårt för gympa, bollspel, att lära mig danssteg etc och är nog klantigare än de flesta när jag försöker göra något som involverar hela kroppen, men det är ganska subtilt ändå, tror inte andra märker så mycket av det. Fick ändå diagnos.
Här är en video om en person som både har Asperger och en motorik som som gör honom i världsklass inom sin sport.
Dr. Tony Attwood förklarar ganska bra hur Asperger t.o.m kan vara en tillgång när man vill bli riktigt bra på någonting.
Dr. Tony Attwood förklarar ganska bra hur Asperger t.o.m kan vara en tillgång när man vill bli riktigt bra på någonting.
Jag är både och. Jag har rätt lätt att lära danssteg, och det motoriskt klumpiga märks allra mest genom att jag går in i saker, tar i med fel styrka när jag gör vissa saker, tappar mycket saker, alltid har sönderrivna skjortor längst ned eftersom de fastnat i dörrhandtag (gått för nära).
Har dålig balans, även om det finns många med sämre balans förstås - min är inte katastrofal och märks kanske inte så mycket i vardagssammanhang. Däremot när jag gjorde balansövningar då jag tog MC-kort...
När jag lär in rörelser så som simning, dans eller trumning, så är det som att jag programmerar in det och sedan bara gör som om man spelar upp ett kasettband. Fungerar på ett lite märkligt sätt. Kanske något slags kompensationsbeteende för brister? Ibland har jag märkt att mina kompensationsbeteenden gör att jag i slutändan fungerar BÄTTRE än de som har normalt intuitionsbeteende. T.ex. känner jag ibland igen folk bättre än andra, trots medelsvårt ansiktsblindhet (handlar ju inte om motorik, men får tjäna som exempel) eftersom jag lagt mig till med ett beteende att aktivt lägga vissa detaljer på minnet. Gör jag inte det aktivt, så känner jag inte igen folk alls nästan.
Har dålig balans, även om det finns många med sämre balans förstås - min är inte katastrofal och märks kanske inte så mycket i vardagssammanhang. Däremot när jag gjorde balansövningar då jag tog MC-kort...
När jag lär in rörelser så som simning, dans eller trumning, så är det som att jag programmerar in det och sedan bara gör som om man spelar upp ett kasettband. Fungerar på ett lite märkligt sätt. Kanske något slags kompensationsbeteende för brister? Ibland har jag märkt att mina kompensationsbeteenden gör att jag i slutändan fungerar BÄTTRE än de som har normalt intuitionsbeteende. T.ex. känner jag ibland igen folk bättre än andra, trots medelsvårt ansiktsblindhet (handlar ju inte om motorik, men får tjäna som exempel) eftersom jag lagt mig till med ett beteende att aktivt lägga vissa detaljer på minnet. Gör jag inte det aktivt, så känner jag inte igen folk alls nästan.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
En tidigare tråd om motorik: hur-har-ni-det-med-motoriken-t16304.html
Och en om dyspraxi: dyspraxi-t5031.html
Och en om dyspraxi: dyspraxi-t5031.html
Jag kan dansa och spela instrument utan problem (förut i alla fall, nu har jag fysiska hinder för dans). Däremot tappar jag saker hela tiden, och fumlar när jag blir stressad.
Det finns grader och varianter på allt, och man kan inte jämföra sig så exakt med varandra.
Kriteriet "sociala svårigheter" har ju också varianter.
Jag är jättebra på att "låtsas vara normal" och gillar att umgås, men jag har inga nära vänner.
Det finns grader och varianter på allt, och man kan inte jämföra sig så exakt med varandra.
Kriteriet "sociala svårigheter" har ju också varianter.
Jag är jättebra på att "låtsas vara normal" och gillar att umgås, men jag har inga nära vänner.
Jag har ganska dålig motorik.
Exempel:
*Jag lärde mig aldrig att rida/sköta stallsysslor ordentligt trots att jag gick på ridskola i flera år. Småungar som gått där i 1 år var bättre än mig som gått där i 4 år.
*Har alltid avskytt slöjd, både trä och sy, men framförallt sy. Var inte bra på det alls och lärde mig inte trots många förklaringar.
*Är fortfarande dålig på att klippa marsvinens klor trots att vi haft dem i snart 7 år.
*Är lite fumlig när jag ska skära mat.
*Snubblar/går in i saker lätt.
*Är inte bra på bollsport och dans. Eller sport öht.
*Det tog tid för mig att lära mig knyta skorna.
*Är dålig på att bädda sängen fint, slå in paket, vika tvätt och liknande saker.
Motoriska saker som jag är (hyfsat) bra på:
*Lägga pärlplattor.
*Lärde mig cykla rätt tidigt. (4-5års-åldern)
*Har alltid fått höra att jag är bra på att rita.
*Har hyfsad handstil. Iaf om jag anstränger mig lite.
*Är ganska bra på TV-spel.
Exempel:
*Jag lärde mig aldrig att rida/sköta stallsysslor ordentligt trots att jag gick på ridskola i flera år. Småungar som gått där i 1 år var bättre än mig som gått där i 4 år.
*Har alltid avskytt slöjd, både trä och sy, men framförallt sy. Var inte bra på det alls och lärde mig inte trots många förklaringar.
*Är fortfarande dålig på att klippa marsvinens klor trots att vi haft dem i snart 7 år.
*Är lite fumlig när jag ska skära mat.
*Snubblar/går in i saker lätt.
*Är inte bra på bollsport och dans. Eller sport öht.
*Det tog tid för mig att lära mig knyta skorna.
*Är dålig på att bädda sängen fint, slå in paket, vika tvätt och liknande saker.
Motoriska saker som jag är (hyfsat) bra på:
*Lägga pärlplattor.
*Lärde mig cykla rätt tidigt. (4-5års-åldern)
*Har alltid fått höra att jag är bra på att rita.
*Har hyfsad handstil. Iaf om jag anstränger mig lite.
*Är ganska bra på TV-spel.
Jag är motoriskt klumpig. Jag rör mig lite stelt och tenderar att vara jävligt långsam när jag ska pyssla med någonting som kan ta tid, exempelvis skära grönsaker, gå en promenad (blir ibland väldigt ostadig) eller knyta skorna.
Som barn brukade ju ibland folk putta en "på skoj". Problemet var bara att jag tappade balansen. Andra ungar stod stadigt på marken.
Jag går lätt in i saker, har alltid varit dålig på gympa, kan absolut inte dansa snyggt, alltid varit dålig och långsam på slöjdlektionerna...
Som barn brukade ju ibland folk putta en "på skoj". Problemet var bara att jag tappade balansen. Andra ungar stod stadigt på marken.
Jag går lätt in i saker, har alltid varit dålig på gympa, kan absolut inte dansa snyggt, alltid varit dålig och långsam på slöjdlektionerna...
Jag har problem med motoriken, men så har jag också med medfödd spädbarnsreflex som krånglar till det samt är diagnostisterad med "motorisk koordinationsstörning uns", utöver mina aspergerdrag.
Återgå till Att leva som Aspergare