Ni som har boendestöd, hur många timmar per vecka?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Hur många timmar per vecka har du boendestöd?

1 timme
1
10%
2
3
30%
3
0
Inga röster
4
3
30%
5
0
Inga röster
6
2
20%
7
0
Inga röster
8
0
Inga röster
9
0
Inga röster
10
0
Inga röster
11
0
Inga röster
12
0
Inga röster
13
0
Inga röster
14
0
Inga röster
15 eller mer
1
10%

Antal röster : 10

Ni som har boendestöd, hur många timmar per vecka?

Inläggav Zima33 » 2012-07-11 22:06:57

Undrar hur många timmar som är vanligast.
Zima33

Anslöt: 2011-05-09

Re: Ni som har boendestöd, hur många timmar per vecka?

Inläggav Miche » 2012-07-12 0:49:56

Saknar alternativet Inget boendestöd eller 0 timmar som gäller i mitt fall!
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Zombie » 2012-07-12 0:53:44

Saknar också alternativet "mindre än varje vecka". Kan ju hända att man inte behöver, orkar eller hinner ha det varje vecka.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Choklad » 2012-07-12 1:20:07

Miche skrev:Saknar alternativet Inget boendestöd eller 0 timmar som gäller i mitt fall!
+1

Edit:Missade att rubriken frågade efter enbart dem som har boendestöd och läste frågan istället. Ignorera mitt svar.
Choklad

Anslöt: 2011-12-07

Inläggav clivia » 2012-07-12 8:51:17

Officiellt är det beviljatt 21h. Jag får oftast bara 12 av dessa och får disponera fritt upp till dessa 21 under månaden. Fått detta till årets slut.
clivia

Anslöt: 2009-03-05

Inläggav MsTibbs » 2012-07-12 15:31:43

Jag hade tre tillfällen först minskade till två, nu ett, men de anser jag behöver öka till två igen. Cirka en timme varje gång, först prata sen städa någon del av min lägenhet.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav clivia » 2012-07-12 15:50:19

Jag har fått så pass många timmar framförallt för jag hade det så stökigt levnadsmässigt och min nivå av funktionalitet låg under minimun och jag var ständigt sjuk.
Sömnproblem gör inte saken bättre. Nu har jag lyxat till och har dessutom städhjälp så kanske boendestödtimmar behövs mindre. Jag har blivit friskare och friskare sedan jag fått nya stödet. Jätte nöjd actually. Första bolaget som jag hade var dock mindre lyckad.
clivia

Anslöt: 2009-03-05

Inläggav kullan » 2012-07-12 16:09:01

Jag har blivit beviljad 6 timmar uppdelat på 2 gånger i veckan. så ser det ut just nu. det är mest på prov nu. få se om jag behöver mer eller mindre efter ett tag.. Det kommer inte att kosta mig någonting utan är gratis.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Zombie » 2012-07-12 16:10:01

Får man sticka in en fråga hur boendestödet ser ut också? Om det finns någon det består av enbart hjälp till, utan kravet att "brukaren ska aktiveras" eller "göras delaktig" i själva arbetet?

I LSS står vad jag vet ingenting om den där "aktiveringen" eller praktiska "delaktigheten". Ändå verkar alla kommuner ha infört den som ett obligatoriskt krav, så till den grad att man kan vägra göra något (som ingår i det man brukar göra) om inte brukaren deltar rent praktiskt och hänvisar till hemtjänst om brukaren helt enkelt inte kan.

Någon som vet hur kommunerna motiverar detta? Och är det något centralt direktiv eller informell överenskommelse eftersom det verkar så allmänt?

LSS är ju vad jag vet inte menad som någon rehabiliteringslag för sjuka – den är menad som en rättighetslag åt funktionshindrade (handikappade), för att närma deras levnadsstandard till icke funktionshindrades. Det är alltså inte säkert att brukaren klarar av den där "aktiveringen" eller "delaktigheten"; det kan till och med tänkas att det skulle göra brukaren sämre att försöka.

Sedan kan man förstås alltid försöka smita undan en utgift genom att hävda att är det så illa måste det bero på sjukdom, inte på handikappet, och då ska man ha hemtjänst; men förutom att handikappet fortfarande finns där, hur skulle man heller bevisa en sådan sak med dagens jämmerliga kunskaper om sådant här? Särskilt som vissa tillstånd, som kan vara sjuka, verkar förekomma i högre grad hos folk med neuropsykiskt handikapp än utan?
Senast redigerad av Zombie 2012-07-12 16:17:25, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Inläggav Bror Duktig » 2012-07-12 16:16:37

Har bara 1,5 timmar per gång, 3 gånger i veckan. För lite samtidigt som det hindrar annat så att jag måste ställa in ibland.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav kullan » 2012-07-12 16:17:13

Jag måste delta i det som ska göras vid det aktuella tillfället. ska det röjas i köket måste jag delta i det arbetet. Det är ingen hemtjänst som kommer hem och städar åt en. Mina bostödjare fungerar även som kontaktpersoner så man kan åka på shopping eller fika in till stan med dom oxå. Så fungerar det i Norrköping.
kullan

Inläggav Zima33 » 2012-07-13 18:34:09

Zombie skrev:Får man sticka in en fråga hur boendestödet ser ut också? Om det finns någon det består av enbart hjälp till, utan kravet att "brukaren ska aktiveras" eller "göras delaktig" i själva arbetet?

I LSS står vad jag vet ingenting om den där "aktiveringen" eller praktiska "delaktigheten". Ändå verkar alla kommuner ha infört den som ett obligatoriskt krav, så till den grad att man kan vägra göra något (som ingår i det man brukar göra) om inte brukaren deltar rent praktiskt och hänvisar till hemtjänst om brukaren helt enkelt inte kan.

Boendestöd ska ju vara just ett stöd i boendet. Här måste man också vara delaktig i sysslorna.
Kan man inte göra något själv så ska man ju ha hemtjänst.
Och...boendestöd går under SoL, inte LSS.
Zima33

Inläggav kullan » 2012-07-13 18:36:53

Zima33 skrev:Och...boendestöd går under SoL, inte LSS.

Jag har boendestöd via LSS. Det är så dom gör i Norrköping i alla fall.
kullan

Inläggav Zima33 » 2012-07-13 18:42:06

Konstigt eftersom boendestöd inte finns i punkterna under LSS.

Iofs kanske vissa kommuner lagt in det i nr 1 som "annat personligt stöd".

Insatserna för särskilt stöd och särskild service

9 § Insatserna för särskilt stöd och service är
1. rådgivning och annat personligt stöd som ställer krav på särskild kunskap om problem och livsbetingelser för människor med stora och varaktiga funktionshinder,
2. biträde av personlig assistent eller ekonomiskt stöd till skäliga kostnader för sådan assistans, till den del behovet av stöd inte täcks av beviljade assistanstimmar enligt 51 kap. socialförsäkringsbalken,
3. ledsagarservice,
4. biträde av kontaktperson,
5. avlösarservice i hemmet,
6. korttidsvistelse utanför det egna hemmet,
7. korttidstillsyn för skolungdom över 12 år utanför det egna hemmet i anslutning till skoldagen samt under lov,
8. boende i familjehem eller bostad med särskild service för barn eller ungdomar som behöver bo utanför föräldrahemmet,
9. bostad med särskild service för vuxna eller annan särskilt anpassad bostad för vuxna,
10. daglig verksamhet för personer i yrkesverksam ålder som saknar förvärvsarbete och inte utbildar sig. Lag (2010:480
Zima33

Inläggav kullan » 2012-07-13 18:44:38

Zima33 skrev:Konstigt eftersom boendestöd inte finns i punkterna under LSS.

Det var min LSS- handläggare som tog beslutet om att jag skulle få boendestöd. Man kan få boendestöd utan LSS- beslut men då går det under annat.
kullan

Inläggav Zima33 » 2012-07-13 18:51:36

Okej men det betyder inte att du fått boendestöd genom LSS. Jag har också LSS-handläggare som fattat beslutet men beslutet är genom SoL ändå. :-)Happy
Zima33

Inläggav Zombie » 2012-07-13 19:09:28

Zima33 skrev:
Zombie skrev:Får man sticka in en fråga hur boendestödet ser ut också? Om det finns någon det består av enbart hjälp till, utan kravet att "brukaren ska aktiveras" eller "göras delaktig" i själva arbetet?

Boendestöd ska ju vara just ett stöd i boendet. Här måste man också vara delaktig i sysslorna.
Kan man inte göra något själv så ska man ju ha hemtjänst.
Och...boendestöd går under SoL, inte LSS.

Vad då "ju" ha hemtjänst? Och på vad sätt skulle det inte vara ett stöd att få saker gjorda till den del man inte kan göra dem själv, oavsett hur få eller många procent det blir? Dessutom kan ju det variera inte bara mellan personer.

Jag har hört från många olika håll att folk, som omfattas av LSS, också får boendestöd enligt LSS. Jag fick det själv flyttat från enligt SoL till enligt LSS när jag fick aspergerdiagnos – och om jag minns rätt medförde det också att jag slapp betala för det med motiveringen att det var handikapphjälp. (Vid den tidpunkten och i min kommun.)

Men om den historiska grunden för LSS och den praxis som har utvecklats för det ligger under SoL, kan ju förstås det förklara varför man inte har anpassat det till handikappades villkor. Det och kanske en missriktad "arbetslinje"-ideologi som också förmodas spara pengar.
Senast redigerad av Zombie 2012-07-13 19:13:50, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Inläggav Zima33 » 2012-07-13 19:13:41

Konstigt...enligt vilken paragraf i LSS har du/ni fått boendestöd?
Är nyfiken bara, kan vara bra att veta ifall kommunen börjar krångla...
Zima33

Inläggav kullan » 2012-07-13 19:18:53

Zima33 skrev:Konstigt...enligt vilken paragraf i LSS har du/ni fått boendestöd?
Är nyfiken bara, kan vara bra att veta ifall kommunen börjar krångla...

Min LSS - handläggare så att jag faktiskt fick boendestöd under LSS - lagen. Det var exakt dessa ord hon använde. Det är gratis för mig oxå.
kullan

Inläggav Zombie » 2012-07-13 19:19:34

Det är ju också möjligt att det är ett enkelt sätt för dem att ange de reella grunderna för stödet (och i ett fall som mitt såpass reella att de avgjorde ens betalningsskyldighet), fast det rent formellt måste slussas genom rätt paragraf i SoL. Eller att olika kommuner tolkar olika vad lagen ger utrymme för. Ingen aning.
Zombie

Boendestöd?

Inläggav Abazi » 2016-02-25 20:32:21

Ni som har boendestöd, hur ofta träffar ni dem?

Min biståndshandläggare föreslog en gång i veckan, det tycker jag är alldeles för mycket för det lilla jag behöver hjälp med. Jag vill inte ha så många tider att passa och vara uppbunden på för jag har svårt att säga nej. Jag har inge vidare erfarenhet av bostöd, men tänkte försöka igen. Dels för att "De" tjatar om det, dels för att jag inte får hjälp på annat håll.
Abazi

Anslöt: 2016-02-14

Boendestöd?

Inläggav slackern » 2016-02-25 20:33:53

Abazi skrev:Ni som har boendestöd, hur ofta träffar ni dem?

Min biståndshandläggare föreslog en gång i veckan, det tycker jag är alldeles för mycket för det lilla jag behöver hjälp med. Jag vill inte ha så många tider att passa och vara uppbunden på för jag har svårt att säga nej. Jag har inge vidare erfarenhet av bostöd, men tänkte försöka igen. Dels för att "De" tjatar om det, dels för att jag inte får hjälp på annat håll.

Du kan få det 1 timme varannan vecka om du vill, eller jag hade det förut och bor i STHLM.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Boendestöd?

Inläggav Nacklirare » 2016-02-25 20:52:07

Abazi skrev:Ni som har boendestöd, hur ofta träffar ni dem?

En gång i veckan, två timmar
Nacklirare

Anslöt: 2016-02-05

Boendestöd?

Inläggav slackern » 2016-02-25 20:53:40

Men nu har jag 1 timme i veckan.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in