Scanna diabilder
2 inlägg
• Sida 1 av 1
Scanna diabilder
Jag har 1000 gamla diabilder. För att få överblick och sortera har jag scannat dem i en flatbed-scanner (3200 ppi) som klarar dia men resultatet blir inte så bra. Vissa blir suddigare än originalet. Grönt gräs blir gulgrönt, andra färger blir ok.
Det behövs en bättre scanner men en diascanner med kvalitet kostar säkert över 5000 kr.
Att lämna in bilderna för scanning går visst på typ 3 kr/st.
Det bästa vore kanske att hyra en scanner och göra jobbet själv.
Några förslag eller tankar?
Det behövs en bättre scanner men en diascanner med kvalitet kostar säkert över 5000 kr.
Att lämna in bilderna för scanning går visst på typ 3 kr/st.
Det bästa vore kanske att hyra en scanner och göra jobbet själv.
Några förslag eller tankar?
Re: Scanna diabilder
Vet ej vad för övrig utrustning du har? Tänker mig ändå projektor och vanlig dia-visning på lämplig duk/bakgrund för att med det arrangemanget då ta nya bilder på dia-"motiven" med din i stativ uppsatta digitalkamera (kamerastativ, projektor och duk för rätt avstånd och vinkel), för att därefter redigera i lämpligt program på "datorn"?
"Omständligt" och omständigt kanske men så är det ju bara en i all hast framkastad teori som jag aldrig testat själv men tror nog att jag ändå kanske skulle försöka med
"Omständligt" och omständigt kanske men så är det ju bara en i all hast framkastad teori som jag aldrig testat själv men tror nog att jag ändå kanske skulle försöka med
Återgå till Intressanta intressen