Vinter/sommartid och hälsan

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Vinter/sommartid och hälsan

Inläggav Debbido » 2008-03-30 14:44:01

sugrövmanövern skrev:Nu igen? Jag tycker man ska ställa om klockan hela tiden, besvärligt. Tur att klockan på datorn fixar det automatiskt. Då är det mobilklockan och köksklockan kvar. *suck*. Men du e en frisk fläkt du Debbido :D.
*käkar en blombukett till frukost*.

Tackar! Det var just det jag ville: att alla skulle äta en blombukett till frukost! Här funkade kommunikationen till 100 %.

Plus att alla skulle komma ihåg att ställa om klockan.

Det borde vara sommartid året runt. Vintertiden är bara något som gynnar morgonmänniskorna. Vi nattmänniskor får en timme mindre ljus på kvällarna, och ändå finns det ju knappt något ljus på vintern.
Men nu blir jag lite mer i takt med världen. Lite socialare blir jag alltså...och det är därför jag är så glad.

Min SAD, mörkerdepression tar slut nu. Björnen går ur idet, och vilka står där och väntar på björnen?

mnordgren:

Utbruten diskussion från denna tråd:

hur-avskaffa-sommartid-t17723.html
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Debbido

Anslöt: 2007-09-24

Inläggav Ensamflickan » 2008-03-31 7:39:43

Debbido skrev:Det borde vara sommartid året runt. Vintertiden är bara något som gynnar morgonmänniskorna. Vi nattmänniskor får en timme mindre ljus på kvällarna, och ändå finns det ju knappt något ljus på vintern.

Tvärtom, faktiskt, sommartiden gynnar morgonmänniskorna, som får gå upp en timme tidigare. Det blir visserligen mörkare på morgonen (men det gör ju inget, för solen går ju upp så tidigt ändå), och det blir ljusare på kvällen, eftersom man får gå och lägga sig en timme tidigare...

SOMMAR borde det vara året runt, men knappast "sommartid"...

:-)122 *ger en nyplockad blombukett tillbaks*
Ensamflickan
Inaktiv

Anslöt: 2007-03-16

Inläggav Debbido » 2008-03-31 15:58:02

Tja, hur är det nu, blir det ljusare eller mörkare?

De här olika tiderna få hjärnan att snurra runt på högvarv utan att fatta nått, men jag tänker så här:

Låt säga att jag vill vara i kyrkan kl. 11 den här söndagen.
När jag kommer dit är ju klockan egentligen bara 10, vintertid alltså.
Jag har startat dagen tidigare än normalt och alltså finns jag kvar ute och uppe och hinner uppleva mer ljus än vanligt.

Om jag alltså, p g a klockan, egentligen stiger upp tidigare än på vintern hinner jag se mera ljus. Tänker jag verkligen fel? För de som alltid stiger upp tidigt spelar det här med klockan inte så stor roll. Men vi nattmänniskor tvingas i praktiken stiga upp tidigare om vi inte vill missa ett läkarbesök eller annan aktivitet kl. 10.

Förresten, England har väl bara sommartid, dvs standardtid?
Debbido

Inläggav Ensamflickan » 2008-03-31 16:20:38

Debbido skrev:Om jag alltså, p g a klockan, egentligen stiger upp tidigare än på vintern hinner jag se mera ljus. Tänker jag verkligen fel? För de som alltid stiger upp tidigt spelar det här med klockan inte så stor roll. Men vi nattmänniskor tvingas i praktiken stiga upp tidigare om vi inte vill missa ett läkarbesök eller annan aktivitet kl. 10.

Exakt, sommartiden är till för att få upp nattugglorna ur sängen tidigare! :-)049
Ensamflickan
Inaktiv

Inläggav Kvasir » 2008-03-31 16:25:42

Ensamflickan skrev:
Debbido skrev:Om jag alltså, p g a klockan, egentligen stiger upp tidigare än på vintern hinner jag se mera ljus. Tänker jag verkligen fel? För de som alltid stiger upp tidigt spelar det här med klockan inte så stor roll. Men vi nattmänniskor tvingas i praktiken stiga upp tidigare om vi inte vill missa ett läkarbesök eller annan aktivitet kl. 10.

Exakt, sommartiden är till för att få upp nattugglorna ur sängen tidigare! :-)049

Och det är inte bra, för enligt någon tysk undersökning för några år sedan så är det inte bra för oss kvällsmänniskor att tvingas gå upp tidigt, och vi får t.o.m. kortare livslängd av det.
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

Inläggav Debbido » 2008-03-31 17:46:19

Kvasir skrev:
Ensamflickan skrev:

Och det är inte bra, för enligt någon tysk undersökning för några år sedan så är det inte bra för oss kvällsmänniskor att tvingas gå upp tidigt, och vi får t.o.m. kortare livslängd av det.

Ja, exakt. Vi får hålla oss till vetenskapen här och skippa moraliserandet. Fy, vad trött jag är på det. Folk tror verkligen att om jag lägger mig tidigare så somnar jag tidigare! Så korkat. Jag kan lägga mig klockan nio, inte somnar jag för det. Inte ens om jag skulle tvinga upp mig tidigt några morgnar. Nix, hjärnan speedar upp framåt kvällen och blir kreativ, ännu mera kreativ, ännu mer....

Jag undrar om det finns fler aspergare som är nattmänniskor än bland övrig befolkning???
Bland konstnärssjälarna finns det väldigt gott om nattmänniskor. Ibland undrar jag om den kretiva hjärnan är en natthjärna?
Debbido

Inläggav Kvasir » 2008-03-31 17:58:47

Debbido skrev:Jag undrar om det finns fler aspergare som är nattmänniskor än bland övrig befolkning???
Bland konstnärssjälarna finns det väldigt gott om nattmänniskor. Ibland undrar jag om den kretiva hjärnan är en natthjärna?

Det låter i alla fall som att vi är många nattmänniskor på forumet. Jag har ofta undrat om jag inte gillar nätterna just för att det ofta är tyst och lugnt då, så att man äntligen kan vara lite aktivt och orka göra något. Sova kan man ju göra dagtid när hjärnan ändå inte har något annat att sysselsätta sig med än att filtrera bort buller.
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

Inläggav Ensamflickan » 2008-03-31 19:19:41

Kvasir skrev:
Debbido skrev:Jag undrar om det finns fler aspergare som är nattmänniskor än bland övrig befolkning???

Det låter i alla fall som att vi är många nattmänniskor på forumet. Jag har ofta undrat om jag inte gillar nätterna just för att det ofta är tyst och lugnt då, så att man äntligen kan vara lite aktivt och orka göra något. Sova kan man ju göra dagtid när hjärnan ändå inte har något annat att sysselsätta sig med än att filtrera bort buller.

När jag var yngre, typ högstadieåldern, brukade jag ligga och sova hela kvällarna, efter middan, (kröp ner i sängen "på riktigt" kl. 20:00!) Sen vaknade jag ofta vid 2-tiden, och gick upp och "pulade" i mitt rum. Det var den bästa tiden på dygnet! Så tyst och lugnt och helt underbart...

"Omvänd nattuggla..."
Ensamflickan
Inaktiv

Övergång till sommartid ökar risken för hjärtinfarkt

Inläggav Lakrits » 2008-10-30 2:34:29

Jag är lat och orkar inte skriva samma sak en gång till, så jag saxar helt enkelt det här från min blogg:

Ett svenskt forskarlag har tagit forskningen kring hjärtsjukdomar till den fjärde dimensionen. I en studie har de visst statistiskt stöd för att övergången från normaltid (s.k. vintertid) till sommartid temporärt ökar risken att drabbas av hjärtinfart (DN, NEJoM). Resultatet av studien presenteras som ett kortare inlägg (correspondance) i nästa nummer av New England Journal of Medicine, som utkommer den 30 oktober (Ljung, R. & Janszky, I. 2008. Shifts to and from Daylight Saving Time and Incidence of Myocardial Infarction. Correspondance. New England Journal of Medicine, Vol.359:1966-1968).

Ljung & Janszky, 2008 skrev:More than 1.5 billion men and women are exposed to the transitions involved in daylight saving time: turning clocks forward by an hour in the spring and backward by an hour in the autumn. These transitions can disrupt chronobiologic rhythms and influence the duration and quality of sleep, and the effect lasts for several days after the shifts.

Med hjälp av svenska patientregister från tjugoårsperioden 1987 till 2006 har Rickard Ljung och Imre Janszky kunnat påvisa en viss förhöjd risk för hjärtinfarkt under den första tiden efter omställningen till sommartid. Effekten är påtaglig (risken ökar med som mest ca. 5%), men avtar snabbt och är borta efter några dagar. Ljung och Janszky skall nu utöka studien för att närmare kunna studera orsakerna, men en arbetshypotes är att störningar i sömnmönster och en därmed ökad stress kan vara en delorsak. De kan också ha hittat ett sätt att undersöka en fråga som har gäckat forskarna, att risken för hjärtattack tycks vara störst på måndagar. Det kan vara så att en ökad stress inför den nya arbetsveckan är boven i dramat.
Lakrits

Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Telperion » 2008-10-30 3:51:07

Jag har inte tillgång till statistik över hjärtinfarkter, men jag har märkt att förvånansvärt många avlider i samband med jämna födelsedagar så jag kan mycket väl tänka mig att de är inne på något där. Den här månaden hade vi även fyra begravningar där alla var födda med någon månads mellanrum hösten 1943 (De hade alltså precis uppnått pensionsåldern.), så det kan nog vara så att alla omställningar blir stressande i någon mån.
Telperion

Anslöt: 2006-06-15

Inläggav Inger » 2008-10-30 6:37:33

Öht är det en extremt korkad idé att ställa om klockan två gånger om året, eftersom människan liksom andra levande varelser har sina naturliga biologiska cykler och dessa brukar inte gilla att bli rubbade. Än värre måste det vara för djur som är vana att bli utfordade en viss tid.

Kan man inte organisera sig för att lobba för avskaffande av dessa tidsskiften?
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-10-30 11:52:03

Vadå. De flesta ställer väl om och sabbar sin dygnsrytm mer än två gånger om året. Eller?
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav Lakrits » 2008-10-30 12:44:42

Ja, det kan vara så att det finns fler tillfällen på året som bidrar till samma risk. Men eftersom det här bara var en kort screening, så kom just det här fram som ett tillfälle då hela befolkningen på ett tydligt sätt blev påverkade. Övriga liknande (individuella) fall under året försvinner i mängden. Dessutom kan man inte ännu säga varför den här förändringen sker. Det svåra för forskarna blir att isolera orsaken/orsakerna på ett tillförlitligt sätt.
Lakrits

Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Inger » 2008-10-30 15:26:34

Bjäbbmonstret skrev:Vadå. De flesta ställer väl om och sabbar sin dygnsrytm mer än två gånger om året. Eller?

Hur menar du då? Det är skillnad om man gör det frivilligt för att man sitter uppe för länge eller åker på semester på andra sidan jorden, och när man tvingas för att nån annan bestämt det.

Jag fattar poängen med sommartid men inte med vintertid eftersom det nu blir mörkt en timme tidigare enligt klockan. Varför inte ha sommartid året om, om man nu vill ha mer dagsljus?
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Garum » 2008-10-30 15:47:19

Ner med tidsfascismen/moralismen i Sverige, det är vetenskapligt bevisat att människor har olika biologiska klockor, morgonmänniskorna gynnas av samhällets normer, "Morgonstund har guld i mund" osv och kvälls och nattmänniskorna ses däremot ofta som sjusovare och latmaskar...
Det finns undersökningar som visar att de som jobbar nattskift förkortar livet väsentligt därför att deras naturliga rytm sätts ur spel och det sliter nåt oherhört på kroppen pga av alla stresshormoner som utsöndras konternuerligt som en konsekvens av detta. :idea:

Dessutom är detta samhällsfarligt då det inte allt för sällan handlar om människor som har ansvar för andras liv, typ busschaufförer, läkare osv som får sin koncentrations och omdömesförmåga kraftigt nedsatt pga av sömnbrist.
Garum
Får inte posta

Anslöt: 2007-12-11

Inläggav mnordgren » 2010-11-12 11:45:19

Utbruten diskussion från denna tråd:

hur-avskaff ... tml#461835
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
mnordgren

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav ufo » 2010-11-12 12:13:06

Hur kan det här tråden vara utbruten två ggr ifrån en tråd som är 2 år yngre än den här?
ufo

Anslöt: 2007-06-23

Inläggav geocache » 2010-11-12 12:30:54

Jag undrar det, jag också. Jag är i alla fall extrem nattmänniska, särskilt nu på vintern (inte minst på grund av påfundet med "vintertid").

Bland konstnärssjälarna finns det väldigt gott om nattmänniskor. Ibland undrar jag om den kreativa hjärnan är en natthjärna?

Den här hjärnan som nu tänker ut att skriva detta är i alla fall det :wink:.
geocache

Anslöt: 2008-06-16

Inläggav geocache » 2010-11-12 12:32:50

Kvasir skrev:Det låter i alla fall som att vi är många nattmänniskor på forumet. Jag har ofta undrat om jag inte gillar nätterna just för att det ofta är tyst och lugnt då, så att man äntligen kan vara lite aktivt och orka göra något. Sova kan man ju göra dagtid när hjärnan ändå inte har något annat att sysselsätta sig med än att filtrera bort buller.

1+
*skickar blombukett :-)122 till Kvasir* :wink:
geocache

Anslöt: 2008-06-16

Återgå till Aspergare och vården

Logga in