Kvanttolkningar

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Min favorittolkning är...

Köpenhamnstolkningen
1
50%
Many Worlds tolkningen
0
Inga röster
annan
1
50%

Antal röster : 2

Kvanttolkningar

Inläggav Krake » 2012-07-06 14:24:40

Detta är ett extremt nördigt ämne som mestadels riktar sig till personer med viss "förståelse" av kvantmekanik. Det finns många tolkningar av kvantmekaniken, den mest accepterade är Köpenhamnstolkningen. En del av dessa tolkningar menar att världen är deterministisk medan andra menar att den inte är det. En del menar att det endast finns ett universum (i kvantmekanisk mening åtminstone) medan andra menar att det finns oändligt många.

Jag hade inte tänkt skriva så väldigt mycket mer om detta utan istället slänga iväg frågan om vilka tolkningar trådens läsare har och varför man i så fall har den tolkningen. Själv tänker jag inte välja en särskild tolkning utan istället försöka argumentera för och emot de olika idéerna (vilket naturligtvis är tillåtet för alla).

Lite om tolkningar
Krake

Anslöt: 2010-05-07

Re: Kvanttolkningar

Inläggav Moggy » 2012-07-06 14:34:11

Är lite nyfiken på kvantodödlighet om mångvärldstolkningen är korrekt... Intressant tanke på nåt sätt...
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Krake » 2012-07-06 15:51:36

Max Tegmark har skrivit en del om kvantodödlighet. Det är dock en idé som bygger på (minst) två antaganden av vilket sannolikt inget är sant (lämnar en cliffhanger).
Krake

Anslöt: 2010-05-07

Inläggav SP3 » 2012-07-06 18:18:11

Jag lutar åt standardtolkningen, som jag tror är mer eller mindre identisk med Köpenhamntolkningen. Ser inte hur många-världar-tolkningen tillför nånting.
Vill påpeka att kvantmekaniken i alla former är mer deterministisk än den ofta framställs. Utvecklingen från ett kvanttillstånd till nästa är alltid ett-till-ett, slumpen kommer in när man gör observationer.
SP3
Ny medlem

Anslöt: 2010-10-06

Inläggav Mellanvärld » 2012-07-23 1:03:02

Mellanvärld

Anslöt: 2010-11-28

Inläggav weasley » 2012-07-23 2:04:27

Att tolka kvantfysik är ungefär lika konstruktivt som att snacka religion. Eftersom det handlar om spekulationer vilka vi inte kan bevisa är det egentligen ganska ovetenskapligt.

Icke desto mindre är det, precis som med religion, väldigt intressant att granska de olika utfallen - tolkningarna, om man vill kalla det så. Men man måste hela tiden hålla i huvudet att det är mer en filosofisk fråga än en naturvetenskaplig.

Med detta sagt så finner jag det personligen osannolikt att det enbart skulle finnas ett enda universum. Å andra sidan finner jag det personligen osannolikt att det skulle finnas ett oändligt antal universum (universA om jag måste hålla mej till latinska grammatiken).

Ett enda universum är osannolikt pga kvantteorins uppbyggnad, det är osannolikt om man betraktar det mha strängar och det är osannolikt pga närvaron av mörk materia.

Ett oändligt antal universum är osannolikt pga den enorma mängd information som finns i universum och som skulle behöva kopieras vid varje kvanthändelse, det är osannolikt pga kvantteorins uppbyggnad och det är osannolikt eftersom det finns svarta hål.

Som ni ser är jag alltså egentligen inte anhängare till någon av tolkningarna. Kvantteorin säger att det kan och inte kan finnas oändlig mängd universum. Jag nöjer mej med det och ägnar mej åt lite mer jordiska funderingar.
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Återgå till Intressanta intressen

Logga in