Er (ojämna) intelligens

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Er (ojämna) intelligens

Inläggav Sheyen » 2012-07-01 20:26:27

Angelic Fruitcake skrev:Men du har intelligens inom områden som inte mäts! Du är musikalisk och har ett fantastiskt språköra och en ovanlig vilja att omvärdera dina åsikter. Det sistnämnda gör att du kan utnyttja din intelligens mycket bättre än många människor med hög IQ.

Tack så mycket, Angelic Fruitcake. Det var bland det finaste någon har sagt (skrivit) till mig. :-)154
Sheyen

Anslöt: 2010-10-24

Inläggav Dagobert » 2012-07-01 20:47:51

Sheyen fattar alltid vad jag menar med det jag skriver. Det är ovanligt och något jag ser som intelligens.
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav Upside_Down » 2012-07-01 21:07:34

Jag är osäker på exakt vilket test det var jag fick genomgå men skulle gissa på att det var wisc eller möjligtvis någon liknande variant av det.

Har fått titta lite på testet i vuxen ålder och fick då reda på att jag låg väldigt lågt på arbetsminne samt lågt på en av de 2 delarna som mätte matematiska kunskaper vilket enligt psykologen var lite konstigt. Däremot låg jag väldigt högt på något som handlade om att se detaljer men detta var enligt psykologen jag pratade med en dålig indikator då hon förklarade att ens förmåga att lyckas på det testet var i hög grad helt beroende på hur mycket pussel man lagt. I övrigt låg jag jämt trots att jag var lite i yngsta laget för att göra testet. (Var nått halvår för liten egentligen, man skulle ha fyllt 6 år). Tror dock inte ett halvår gjorde någon nämnvärd skillnad.

Något IQ-värde nämndes aldrig men i journaler står det "normal intelligens" även om jag misstänker att jag ligger i den nedre ramen för det. Men jag har klarat mig ganska bra ändå :-)005
Upside_Down

Anslöt: 2011-12-25

Inläggav Tikki » 2012-07-01 22:13:22

Angelic Fruitcake skrev:Men du har intelligens inom områden som inte mäts! Du är musikalisk och har ett fantastiskt språköra och en ovanlig vilja att omvärdera dina åsikter. Det sistnämnda gör att du kan utnyttja din intelligens mycket bättre än många människor med hög IQ.

Instämmer helt. :-)154

Moderator atoms - reparerade och attribuerade ett trasigt citat.
Tikki

Anslöt: 2010-06-19

Inläggav Zima33 » 2012-07-01 22:36:36

Yv Ericsson skrev:Hmm. Intelligenstest gör man väl inte direkt på neuropsykiatriska utredningen.

Joo...WISC/WAIS är väl just det?
Zima33

Anslöt: 2011-05-09

Inläggav Sheyen » 2012-07-02 9:35:30

Dagobert skrev:Sheyen fattar alltid vad jag menar med det jag skriver. Det är ovanligt och något jag ser som intelligens.
Tikki skrev:

Instämmer helt. :-)154

Tack till er båda! :-)154
Sheyen

Anslöt: 2010-10-24

Inläggav Yv Ericsson » 2012-07-02 13:32:06

Zima33 skrev:
Yv Ericsson skrev:Hmm. Intelligenstest gör man väl inte direkt på neuropsykiatriska utredningen.

Ahaa! Tack! Det står så här på det:
Resultatet på WAIS -VI ligger samtliga inom Normalzonen. Högst ligger pat på Verbal Funktion med IK 108p, Perceptuell Funktion IK98p Arbetsminnet ligger lägst med IK 85p samt snabbhet IK 93p. Hon uppvisar med detta en ADHD-profil med diskrepans mellan Verbal förståelse och Arbetsminne respektive mellan Perceptuell organisation och Snabbhet. En helskala på 96. Presterar ojämt inom de olika testerna.

Men detta är ju ADHD biten?
Autistdelen är ju ngt annat?
Yv Ericsson

Anslöt: 2012-04-25

Inläggav Angelic Fruitcake » 2012-07-02 13:50:38

Yv Ericsson skrev:
Zima33 skrev:

Ahaa! Tack! Det står så här på det:
Resultatet på WAIS -VI ligger samtliga inom Normalzonen. Högst ligger pat på Verbal Funktion med IK 108p, Perceptuell Funktion IK98p Arbetsminnet ligger lägst med IK 85p samt snabbhet IK 93p. Hon uppvisar med detta en ADHD-profil med diskrepans mellan Verbal förståelse och Arbetsminne respektive mellan Perceptuell organisation och Snabbhet. En helskala på 96. Presterar ojämt inom de olika testerna.

Men detta är ju ADHD biten?
Autistdelen är ju ngt annat?

Nä, det där är ett inteligenstest, används inte specifikt vare sig för ADHD eller autism. Typiskt för autism är ett stort gap mellan verbal och performance (eller perceptuell, som de kallar det här). I mitt fall låg glappet på 60-70 poäng, svag på performance.
Angelic Fruitcake

Anslöt: 2010-05-21

Inläggav kattkvinna » 2012-07-02 16:11:38

Det tydligaste hos mig är ojämnheten mellan begåvning på olika områden. Jag hade länge misstänkt det innan min utredning. Det skiljer 40 IK mellan de högsta och lägsta värdena. Eftersom jag hade ett signifikant och lågt arbetsminne valde läkaren och psykologen visa mig ett genomsnitt på 125 IK och ett arbetsminnesindex på 85 IK. Jag har förstått att jag lider av mitt låga arbetsminne och av autismens tendens till att fastna i tankar och i detaljer. Men tack vare min ojämnhet har en del av mina egenskaper skärpts och profilerats mer.

Jag upplever mig själv som långsam och ineffektiv, men noggrann. Trodde jag skulle haverera fullständigt på WAIS- testerna eftersom det är så svårt för mig att göra saker på tid och snabbt dessutom. Blev glatt överraskad av att testerna gick bättre än jag förväntat mig.

Verbal förståelse: hög
Perceptuell organisation: hög (förmågan att hantera bilder och mönster) Blocktestet där man skulle lägga tredimensionellt mönster efter en förlaga var riktigt roligt att göra. Matriserna gick bra också.
Arbetsminne: nedre normalzon
Snabbhet: normalzon ( bara 95)
Logik: övre normalzon
Visuospatial inlärning: hög ( riktigt bra bildminne under förutsättning att det hinner in i långtidsminnet).

Utredningen är en observation av HUR en person löser tester och beter sig under utredningsveckan. I bästa fall kommer duktiga utredare och uttolkare sanningen på spåren.

Det härligaste av allt är att konstnärlig förmåga eller musikalitet ligger utanför testerna och så många andra kvaliteter som förvärvad klokhet och livserfarenhet. :-)Happy Ta det som en tröst ifall testerna gick dåligt! Testerna säger ingenting om hur en person är som medmänniska och vän. :-)Happy De har lågt samband med lycka eller framgång i arbetsliv eller relationer.

Så skit samma vem som kvalar in på Mensa!
kattkvinna
Inaktiv

Anslöt: 2012-04-10

Inläggav dasunbedingte » 2012-07-25 0:08:47

Jag har hög intelligens enligt det test en gjorde i samband med np-utredning, däremot är den ojämn. Ligger som "sämst" (perceptionella) genomsnitt per deltest - däremot, i det testet var det moment som stack väldigt högt upp (långt över genomsnittet) medan de andra låg medel eller en bra bit där under.

Sen tyckte jag inte testat visade 'rätt', men ett test är ett test.

Även om en kan titulera sig som "intelligent", så ger det mig inte ett skvatt. Mina nedsättningar gör sig tydliga, vilket blir hinder för kunna hålla motivation att ta en riktig högskoleexamen, få fast anställning m.m.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2012-07-23

Inläggav Kromatik » 2012-07-25 1:53:14

Jag har låg intelligens.

Fick höga poäng i logik och långt under normalzonen i de andra testerna. Testresultaten speglar inte mina förmågor särskilt väl. Jag är definitivt inte mer logisk än genomsnittet, jag skulle snarare säga att jag ligger en bit under genomsnittet.

Att testerna gick på tid försämrade resultaten nämnvärt, varför det gick så bra på logikdelen är för att utredaren sade att jag fick ta den tid jag behövde för att lösa uppgifterna. Hon berättade efteråt att hon ändå tagit tid, hade hon sagt detta innan så hade jag förmodligen inte klarat av att lösa uppgifterna.

När jag testades för mitt ordförråd kunde jag inte svara på frågorna, inte en enda. Även fast jag visste några utav svaren kunde jag inte få fram det, varken i tal eller skrift.
Mitt arbetsminne (och mitt minne i allmänhet) är förkastligt. Jag fick väldigt låga poäng där.
Dock så har jag ett exceptionellt minne när det kommer till saker jag intresserar mig av. Det har hänt att jag läst en bok och kommit ihåg allt så väl att jag kan läsa upp boken direkt från minnet. Det här "exceptionella" minnet är inget jag kan använda mig av när jag vill. Är jag intresserad nog så lär jag minnas allt, försvinner intresset glömmer jag bort majoriteten av informationen jag undermedvetet memorerat.

Kortfattat så kan man säga att jag inte är särskilt begåvad i något område. Min verbala förmåga är förskräckligt kass på alla sätt och vis, vilket tillsammans med mitt obefintliga kroppsspråk ledde till en hel del missförstånd mellan mig och utredaren.

Det slutgiltiga resultatet (som f.ö blev 85 i IQ om jag inte missminner mig, kan ha varit lägre) stämmer dock överens med hur man kan uppfatta mig: Dummare än genomsnittet men med viss förmåga att minnas oväsentlig information.
Kromatik

Anslöt: 2011-09-18

Inläggav kattkvinna » 2012-07-25 14:24:35

Kromatik skrev:Att testerna gick på tid försämrade resultaten nämnvärt, varför det gick så bra på logikdelen är för att utredaren sade att jag fick ta den tid jag behövde för att lösa uppgifterna. Hon berättade efteråt att hon ändå tagit tid, hade hon sagt detta innan så hade jag förmodligen inte klarat av att lösa uppgifterna.

Klokt av psykologen att inte säga (eller glömma säga) att logiken var på tid. Jag gjorde få felsvar men i gengäld tog vissa saker lite längre tid. Blir nervös så fort något är på tid, men var stundtals så fokuserad att jag glömde bort tidtagningen. Saker och uppgifter som är på tid har aldrig varit till min fördel. Har svårt i dagliga livet när någon står bredvid och stressar mig. Tycker det är obehagligt att arbeta när någon tittar på. Det kan bara vara jobbigt att ta på sig alla ytterkläder på vintern när någon blir irriterad över att det går för sakta.

Hela testsituationen är rätt märklig. Man måste koppla bort att psykologen sitter mittemot men samtidigt vara så vaken för instruktioner och när man själv ska svara. Om en lärare ute i verkliga livet satt mittemot mig på mina prov eller tentor skulle jag inte stå ut!

Tänkte ni också på att en del av testerna var så löjligt amerikaniserade?
Gäller (WAIS III) och särskilt mentaliseringstestet med bilder på sociala skeenden som skulle läggas i rätt ordning. Det var ju bara bovar, rånare, hundstängsel och en del situationer som kändes väldigt osvenska. Hoppas att ni som gjort WAIS IV har fått mer kulturneutrala tester! Jag skulle vilja göra mentaliseringstest med ögon eller riktiga foton som ska tolkas.

IQ tester har ju fått kritik för att vara anpassade till västerländsk kultur. Västerländska medelklasstudenter som är uppväxta med en uppmuntrande och studiefrämjande kultur har klar fördel. Såg ett intressant program på Kunskapskanalen för något halvår sedan. Det handlade om intelligens, tester och kulturell skevhet. Västerlänningar hade en genomsnitts IQ på 100, medan nordostasiaterna låg på 103. I deras kultur uppmuntrades just framgång i skola och arbetsliv. Svarta i USA låg något lägre. Nu hade man sett att samtliga kulturella grupper inkl svarta förbättrat sina testresultat de senaste decennierna. Intressant! Det visar att IQ tester i viss del är knutet till förförståelse och en miljö som uppmuntrar till studier. Alltså att fler väljer högre studier nuförtiden.
kattkvinna
Inaktiv

Inläggav Autismsmurfen » 2012-07-25 14:34:26

Låg långt över medel när det gäller abstrakt tänkande, bilder och det praktiska. Men arbetsminnet var sådär, och var tydligen ganska långsam. De andra låg jag inne i normalfältet på (tror det var på den övre delen av normalkurvan), men var väldigt stressad och nere när jag gjorde testerna så kanske skulle prestera bättre nu...
Autismsmurfen

Anslöt: 2012-05-20

Inläggav Zima33 » 2012-07-27 2:13:54

kattkvinna skrev: Tänkte ni också på att en del av testerna var så löjligt amerikaniserade?
Gäller (WAIS III) och särskilt mentaliseringstestet med bilder på sociala skeenden som skulle läggas i rätt ordning. Det var ju bara bovar, rånare, hundstängsel och en del situationer som kändes väldigt osvenska.

Jag minns inga bovar och rånare...det var några som gick på en strand, det är det enda jag minns.
Zima33

Anslöt: 2011-05-09

Inläggav Frimodig » 2012-07-27 3:24:53

Jag har låtit mig bli intelligenstestad en gång, när jag kollades upp inför lumpen.
Jag fick 8 av 9 på en stanine-skala. Jag tyckte det var skit.

Jag har känt mig intellektuellt jämlik med människor 2 ggr i livet. So far.

Lennart Frimodig
Frimodig

Anslöt: 2011-07-15

Inläggav slackern » 2012-07-27 9:26:23

Zima33 skrev:
kattkvinna skrev: Tänkte ni också på att en del av testerna var så löjligt amerikaniserade?
Gäller (WAIS III) och särskilt mentaliseringstestet med bilder på sociala skeenden som skulle läggas i rätt ordning. Det var ju bara bovar, rånare, hundstängsel och en del situationer som kändes väldigt osvenska.

Jag minns inga bovar och rånare...det var några som gick på en strand, det är det enda jag minns.

Själv minns jag bara mannen som skulle åka taxi och ta med sej skyltdockan i baksätet.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Yv Ericsson » 2012-07-27 10:17:07

Kromatik skrev:Jag har låg intelligens.

Något man verkligen INTE. Tänker när man läser det du skriver.
Yv Ericsson

Anslöt: 2012-04-25

Inläggav kattkvinna » 2012-07-27 13:25:44

Kromatik skrev:Fick höga poäng i logik

Ta till dig det! Ditt välskrivna inlägg tyder inte heller på att du skulle ha någon dålig språklig förmåga och ditt sätt att reflektera över dig själv visar att du har så oändligt mer än vad en futtig testsituation kan visa. :-)Happy Tester är ändå någon sorts laboration, inte en exakt kopia av hur man verkligen fungerar.

De flesta presterar bättre i verkliga livet än i tester och under annan tidspress. Rätt självklart. Då finns möjlighet att kompensera. I mitt fall har min låga begåvning för matte kompenserats med envishet så att jag läste in hela gymnasiematten på Kunskapslyftet. Testerna ( från Afs arbetspsykolog 2003) säger att det inte ens vore möjligt! I sämsta fall reducerar testerna en människa.

Vitsen med testerna är att blottlägga ens förmågor utan att ha möjlighet att kompensera. Det är därför väldigt svårt att framställa sig som bättre än man är på tester. Snarare underpresterar många. I bästa fall kan de som lyckas fokusera och inte blir för nervösa testresultatet något man kan känna igen sig i.
kattkvinna
Inaktiv

Inläggav Kromatik » 2012-07-27 14:06:32

Yv Ericsson skrev:

Det är kul att höra, men jag känner mig verkligen inte intelligent alls.

kattkvinna skrev:
Kromatik skrev:Fick höga poäng i logik

Ta till dig det! Ditt välskrivna inlägg tyder inte heller på att du skulle ha någon dålig språklig förmåga och ditt sätt att reflektera över dig själv visar att du har så oändligt mer än vad en futtig testsituation kan visa. :-)Happy Tester är ändå någon sorts laboration, inte en exakt kopia av hur man verkligen fungerar.

Det är svårt att ta till sig det med tanke på att jag knappt märker av att jag skulle ha någon logisk förmåga överhuvudtaget. Dessutom hakar jag hela tiden upp mig på hur dåligt det gick på testet och hur utredaren måste ha trott att jag var helt dum i huvudet.

Men självklart så visar inte dessa tester hur man verkligen fungerar, men de ger fortfarande någon sorts indikation på hur man är.
Kromatik

Inläggav Frimodig » 2012-07-27 14:18:53

Yv Ericsson skrev:

Håller med.
Du verkar smart och reflekterande.

Lennart Frimodig
Frimodig

Inläggav _47x_ » 2012-07-27 14:34:13

Själv känner jag mig mest korkad då jag är bland människor. I och för sig har jag aldrig genomgått något intelligenstest förutom då jag var liten och då tydligen låg lite över genomsnittet.
Anledningen till att jag känner mig som en ointelligent individ är att jag har rysligt svårt att komma ihåg siffror, dvs datum och annat som kan vara bra att kunna. Jag är svensk och borde då kunna tala det svenska språket utan och innan..eller hur? Men icke, jag glömmer ofta ord och liknande vilket sätter mig i jobbiga situationer, bland annat på jobbet. Det jobbiga kan vara att om jag glömt det svenska ordet, så vet jag istället vad det ordet heter på engelska.

Fast å andra sidan så när jag väl hittat ett intresse jag brinner för så drar jag mig inte från att läsa på allt jag kan om ämnet, det innefattar engelsk studielitteratur lämpat för universitet och liknande. Dessutom har jag lyckats med ett av Cambridges Avancerade Engelska test för något år sedan, så dum är jag kanske inte. Men något saknas definitivt.
_47x_

Anslöt: 2011-09-13

Inläggav Kromatik » 2012-07-27 16:52:47

_47x_ skrev: Jag är svensk och borde då kunna tala det svenska språket utan och innan..eller hur? Men icke, jag glömmer ofta ord och liknande vilket sätter mig i jobbiga situationer, bland annat på jobbet.

Precis så är det för mig. Min verbala förmåga är i botten. Jag har väldigt mycket svårare att formulera och uttrycka mig i tal än i skrift. Jag lyckas aldrig kunna uttrycka mig på ett sätt som känns tillfredsställande, och jag tycks aldrig göra mig förstådd.
På grund av detta talar jag väldigt sällan, endast om det är nödvändigt.
Kromatik

Inläggav Frimodig » 2012-07-28 3:52:56

Kromatik skrev:
_47x_ skrev: Jag är svensk och borde då kunna tala det svenska språket utan och innan..eller hur? Men icke, jag glömmer ofta ord och liknande vilket sätter mig i jobbiga situationer, bland annat på jobbet.

Precis så är det för mig. Min verbala förmåga är i botten. Jag har väldigt mycket svårare att formulera och uttrycka mig i tal än i skrift. Jag lyckas aldrig kunna uttrycka mig på ett sätt som känns tillfredsställande, och jag tycks aldrig göra mig förstådd.
På grund av detta talar jag väldigt sällan, endast om det är nödvändigt.

Låter för jävligt. Man måste liksom gaffla i vanligt liv.

Jag gick hem med en granne som går med rullator, hon bor mittemot mig. Jag ställde mig i gatan och skyddade henne liksom. Hon är väldigt sympatisk.

Men jag tror att det här med att prata med folk delvis är en träningssak. Man måste försöka förstå de andras behov. Vad är det de vill och så.

Lennart Frimodig
Frimodig

Er (ojämna) intelligens

Inläggav Tooticki » 2014-09-13 12:11:04

Hur var ni på verbala matten? Jag var tydligen så dålig att psykologen ifrågasatte om jag verkligen ansträngde mig. Jag tycker det är jättesvårt när det blir tvåsiffrigt ju. Och man ska tänka matten i huvudet.
Tooticki

Anslöt: 2014-03-09

Återgå till Aspergare och vården

Logga in