Kan någon lösa det här åt mig?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Kan någon lösa det här åt mig?

Inläggav Kahlokatt » 2012-06-30 14:41:04

Frun är i matbutiken och köper jordgubbar. "Vägs i kassan" upplyser en skylt framför henne, så hon tar en trekvarts full ask och fyller på med andra fina gubbar.
-De vägs i kassan, hör hon en karl säga, men tar ingen notis.
-De vägs i kassan, upprepar han.
-Jag vet det, svarar hon.
-De vägs i kassan, säger han ännu en gång, och nu blir hon arg och skäller så han dryper av.
Vad menade karln?

Den här historien var en "klurighet" i någon morgontidning (Svenska Dagbladet, tror jag) förra sommaren. Mamma, hennes man och jag funderade och funderade på det här. De hade glömt sätta in en lösning i tidningen och sedan tror jag vi glömde bort det. Vi funderar fortfarande! Kan någon hjälpa oss?
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Re: Kan någon lösa det här åt mig?

Inläggav Zombie » 2012-06-30 15:08:31

Han trodde hon trodde att de kostade per ask och tänkte lura butiken, och ville tala om för henne att det inte gick? (Och hon hade kunnat svara "Tack, jag vet det, det är därför jag tycker jag kan fylla på" om hon hade funnit sig i tid – men hur ofta gör man det... )

Han ansåg oreflekterat eller auktoritärt att en ask var en ask var en ask och det fick man minsann inte ändra på, men hade inte heller orden riktigt på sin sida?
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav nallen » 2012-06-30 15:55:38

Det låter som något som "drabbar" mig med viss regelbundenhet.
I kassan på McD:
- "... och en mellanfanta utan is", avslutar jag min beställning.
- "du får inte mer för det", svarar den kassa personalen
Sen brukar jag inte orka förklara mig utan upprepar bara att jag inte vill ha is i min läsk, vilket faktiskt respekteras i 75% av fallen.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav Zombie » 2012-06-30 15:59:39

... eller så kanske han försökte säga, vad han nu än kan ha trott att hon ville göra: "Det är lugnt, du kan ta en ask till i stället för att tappa gubbar på golvet"?
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Moggy » 2012-06-30 17:34:22

nallen skrev:Det låter som något som "drabbar" mig med viss regelbundenhet.
I kassan på McD:

Kom och tänka på en sak jag såg på donken för nån vecka sen.

En uppenbart sliten och trasig kille beställer i kassan. Ovårdad, trasiga kläder, smutsig etc. Han står och plockar ihop mynt ur fickan när han ska beställa. Han beställer en liten cola. Tjejen i kassen häller upp en cola och ska ta betalt och säger summan. Hon hade hällt upp en mellancola och slog in en sån i kassan. Killen tittar på mynten i handen och påpekar att han skulle ha en liten cola.

Tjejen i kassen säger "ojdå". Hon tar colan, häller ut den i vasken och slänger mellankoppen. Sen tar hon en ny liten kopp och fyller på den med cola och tar betalt...
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Moggy » 2012-06-30 17:40:43

Funderade på om det var nån dialektal misstolkning, att han han säger nåt helt annat som låter som "De vägs i kassan"? Kommer dock inte på nåt det skulle kunna vara... Måste innebära nåt att han säger det igen när frun sagt att hon vet det...
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav radix » 2012-06-30 18:39:41

gubben kanske fick en stroke..
radix

Anslöt: 2012-05-22

Inläggav Zima33 » 2012-06-30 18:48:13

Moggy skrev:Tjejen i kassen säger "ojdå". Hon tar colan, häller ut den i vasken och slänger mellankoppen. Sen tar hon en ny liten kopp och fyller på den med cola och tar betalt...

:lol:
Zima33

Anslöt: 2011-05-09

Inläggav Miche » 2012-07-01 10:39:30

nallen skrev:Det låter som något som "drabbar" mig med viss regelbundenhet.
I kassan på McD:
- "du får inte mer för det", svarar den kassa personalen
Sen brukar jag inte orka förklara mig utan upprepar bara att jag inte vill ha is i min läsk, vilket faktiskt respekteras i 75% av fallen.

Skumt, jag beställer alltid utan is (dock nästan alltid Cola) men det är fan aldrig någon som sagt det till mig (däremot är det många som har i is ändå, men det har blivit bättre på senare år).
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Yv Ericsson » 2012-07-01 11:43:21

Den historian säger allt om dem som läser SVD :mrgreen:

Gubben uppfattade väl helt enkelt inte att tanten hörde honom.
Han var autist.
Eller så var han en hubbot.
Yv Ericsson

Anslöt: 2012-04-25

Inläggav Meppe » 2012-07-01 12:26:40

Han måste tvångsmässigt säga samma sak tre gånger.
Meppe

Anslöt: 2009-05-22

Inläggav SP3 » 2012-07-06 20:18:36

"Falsk reklam Prisextra
Så har nu då det nya Prisextra slagit upp sina portar på Söder i Stockholm. Man går ut hårt med lockpriser för att locka kunder, inget fel i det. Men borde det inte vara samma priser i kassan som i butiken? Jordgubbar 10 kronor litern ska inte kosta 30% mer i kassan, det är att lura sina nya kunder. Jamen vi väger dem i kassan, det gör alla! Då gör alla fel svarade jag. Om det stod att jordgubbarna kostade cirka tio kronor litern och att de vägs i kassan, visst. Men nu stod det inte så och då ska de kosta 10 kronor litern. Klart att det rör sig om småpengar, men jag blir förbannad när affärerna försöker smyghöja sina priser under falsk reklam."

svar:

"Hej!

Vad tråkigt att du känner dig lurad! Det är inte meningen att någon av våra kunder ska gå ifrån våra butiker och känna sig missnöjd.

Vi har mycket riktigt ett kilopris på jordgubbarna och det priset ska vara ordentligt skyltat. Ett ungefärligt cirkapris per liter kan också vara skyltat då vi i Sverige har en tradition av att köpa jordgubbar på det sättet men kilopriset ska alltid vara angivet.

Jag beklagar att det inte verkar ha fungerat i det här fallet och har också kontaktat vår butik på Söder för att se till att det inte händer igen!"
SP3
Ny medlem

Anslöt: 2010-10-06

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in