Problem att duscha m m?
Adkit skrev:earlydayminer skrev:Så tänk på en sak: Borsta, borsta, borsta!
min tandläkare har sagt åt mig att borsta tänderna oftare i 22 år nu. men gissa vad? jag har aldrig haft ens ett hål.
Då har du tandfen helt på din sida.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 12:04:54, redigerad totalt 1 gång.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
Precis.DodeN skrev:Det är jättebra om folk kan träna på det dem har problem med, men allt går inte att träna bort. Hade man kunnat träna bort alla sina problem så skulle vi inte behövt leva med våra funktionshinder.
Sen är frågan VEM ska träna bort detta? Själv har jag försökt få ornidng på räkningar som är ett av mina stora problem. Har tränat men lyckas inte ändå. Kanske är jag bara dum i huvudet.
Ja, kanske, men det finns förenklingar. e-räkningar. Hyra, el, internet,apotek går på e-räkning, vilket gör det enkelt att batala dessa.
Man får heller inget papper.
Problemet är att hygien finns i flera steg och är olika för alla. Men vi kan ta oacceptabel, dålig, normal, god och överdriven.Att sköta hygien ÄR ett problem för vissa, att då få höra att man ska skjutas osv. hjälper inte alls. Dem felsta av oss är medvetna om vårat duschproblem och vill inte lukta illa och göra livet jobbigt för er andra. Så tipsa istället om hur man kan få rutin på det istället för att trycka ner oss och bete er barnsligt.
Var har man rätt att säga tilll? Varför?
Visste jag hur du bodde skulle jag kunna ge dig en rutin, men ett varmt bad runt 2100 med efterföljande dusch och tandborstning blev min "räddning" nu har jag bara dusch och tvagningen är ritualiserad, men jag har tappat mkt, sen min depression så har jag inte riktigt förmått hålla en god hygien alla ggr.
När jag anser mig ha perfekt hygien så tvättar jag mig och håret, borstar tänderna (och gör allt därtill som tandtråd, ev munvatten,) , ser över skäggväxt och naglar ofta, smörjer mig med 6 krämer vara på tid före och efter tvättning.
Numer kan det bli en snabbdusch där jag bara tvättar av lite lätt och tar de värsta ställena, snabbt i med lite skitshampoo, ut med det, orkar inte sköta munhygien struntar i krämer, glömmer deodorant och låter skägget växa..
Normalt gör du det som en ritual, och den ska du inte behöva skriva upp. Listorna har en begränsad men effektiv funktion, skriver du upp en överdriven hygien för din standard så kommer du att bryta ritualen. Rakt in i en snabbdusch varje morgon,, sen söndagsbad med egenspa. Hm, det lät väl bra?Vet att det kan fungera om man har ett schema där man skriver upp sådant .
Duschen på morgonen är just för att du inte vill. Vi kan inte göra som vi vill, du kommer att göra den väldigt effektiv, rakt in och chockas...men varmt vatten för tusan mjuka upp ledera, jag badade varmt var morgon ett tag för att mjuka upp mig innan jag satte igång, hade sett på TV hur en professor beskrev att i Sverige måste man värma upp för att springa tex, många ggr, i Afrika är livet och temperaturen gynnsam mot de springande du blir skadefri och det är enkelt att sätta igång..
Få skitiga ångrar sig efter en dusch, men att komma in..phu..
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 12:04:54, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer skrev:Avsluta varje dag med en dusch då?
Man blir blöt, man är seg, kanske piggnar till och får sovproblem, annat ska hinnas med, duschen kan vara upptagen, det kan vara en mental spärr.
Den är lättast att bryta på morgonen innan man vaknat om man har en varm dusch. Men det är ju skönare att ta den på kvällen. Och rena lakan 2 ggr per vecka.
Ja, man får vara glad om det blir var 10:e dag numer.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 12:04:54, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm skrev:Kristofer skrev:Avsluta varje dag med en dusch då?
Man blir blöt, man är seg, kanske piggnar till och får sovproblem, annat ska hinnas med, duschen kan vara upptagen, det kan vara en mental spärr.
Den är lättast att bryta på morgonen innan man vaknat om man har en varm dusch. Men det är ju skönare att ta den på kvällen. Och rena lakan 2 ggr per vecka.
Ja, man får vara glad om det blir var 10:e dag numer.
2 gånger i veckan?! vem är du, prinsen av Danmark? (bara skämtar...men 2 gånger i veckan låter för jobbigt enligt mig. )
Senast redigerad av Adkit 2011-05-04 12:04:54, redigerad totalt 1 gång.
Vill ni inte göra den minsta uppoffring så kommer ni inte kunna förbättra er hygien. Jag tror att man måste kämpa för att kunna lösa ett problem. Men om ni duschar så sällan så får ni också vara beredda på att ni uppfattas som snuskiga och att ni minskar era chanser till kontakt med andra människor, arbeten etc. Hur förväntar ni er att andra människor ska reagera när ni går runt och luktar otvättat?
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 12:04:54, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer skrev:Vill ni inte göra den minsta uppoffring så kommer ni inte kunna förbättra er hygien. Jag tror att man måste kämpa för att kunna lösa ett problem. Men om ni duschar så sällan så får ni också vara beredda på att ni uppfattas som snuskiga och att ni minskar era chanser till kontakt med andra människor, arbeten etc. Hur förväntar ni er att andra människor ska reagera när ni går runt och luktar otvättat?
Jag vet inte, för jag har aldrig tänkt på att någon annan luktar otvättat, inte ens när jag varit nyduschad själv. Är det just lukten av svett det handlar om, och i så fall: Luktar svett så illa egentligen eller är det bara vetskapen om att lukten kommer från svett som äcklar folk? Det finns väl många socialt accepterade lukter som är värre. Apropå lukter, är det någon mer än jag som tänkt på att strumpor som varit utsatta för en massa fotsvett delvis luktar som nykokt asiatiskt klibbris?
Senast redigerad av Tallerger 2011-05-04 12:04:54, redigerad totalt 1 gång.
Re: Duscha
Nej. Har tänkt göra det i flera timmar nu. Beslutet är värst. Och det är äckligt att bli blöt, jobbig känsla. Men jag känner mig ständigt smutsig, har renlighetsmani. Duschar minst en gång per dag. Två om jag gått promenad eller svettats.Mardröm skrev:Är det lätt för er att duscha?
Tandborstning, alltid, har tappa tänderna-skräck. krämer, ja. 1 för ansiktet 1 för kroppen. Ett effektivt alternativ för kroppen är badolja som man smetar på i duschen, då slipper man kroppskrämmomentet men handduken kan bli lite kladdig.Mardröm skrev:Sköter ni "det runomkring", som tandborstning, insmörjning med krämer, tvätta håret, nagelklippning, rakning, deodorant, rena underkläder etc?
Tvätta håret är jobbigt, men det funkar, får smuts-ångest om jag inte gör det, och hårbotten börjar klia. Naglarna . Det är läskigt att klippa naglarna, det ger mig rysningar. Är även nödgad att alltid ha nagellack, eftersom känslan av att vara utan får naglarna att kännas sträva och läskiga. Men det funkar med de här grejerna. Det som blir eftersatt när jag mår dåligt är smink och naglar. Rena underkläder är ett måste. Finns inte det åker jag och köper nya. Har tvättmani också, så tvättmaskinen går flera gånger dagligen och elräkningen är skyhög.
Produkter för kroppsvård är ett kapitel för sig
Man skall icke ha produkter med mineraloljor och starkt rengörande shampon, duschkrämer etc av den typen som säljs på typ ICA. Ej heller ska man betala överpriser för onödiga produkter som nagelbandskräm, ögonkräm, jamen typ, det räcker med en kräm för hela ansiktet om man har en bra sådan tex.
Om man kollar i hälsokostaffärer kan man hitta bra produkter, det finns bla en väldigt bra tvål som funkar som schampo, duschkräm, handtvål, ansiktstvätt. Det är ju skitbra, samma flaska till allt.
Denna: http://www.bodystore.com/cgi-bin/ibutik ... r=A2686-1r
Bra butik för övrigt, bara att sitta vid datorn och beställa hem det man behöver istället för att jaga runt på affärer.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 12:04:54, redigerad totalt 1 gång.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
Adkit skrev
Jag hade inte heller ett enda hål sen jag var liten men jag slarvade med min tandborstning och gick inte till tandläkaren på länge och jag fick en massa hål. Det var väldigt dumt men jag har lärt mig min läxa. Så bara för att du har haft tur hittills så kommer det nog inte hålla i längden.
min tandläkare har sagt åt mig att borsta tänderna oftare i 22 år nu. men gissa vad? jag har aldrig haft ens ett hål.
Jag hade inte heller ett enda hål sen jag var liten men jag slarvade med min tandborstning och gick inte till tandläkaren på länge och jag fick en massa hål. Det var väldigt dumt men jag har lärt mig min läxa. Så bara för att du har haft tur hittills så kommer det nog inte hålla i längden.
Senast redigerad av Tess 2011-05-04 12:04:54, redigerad totalt 1 gång.
Tess skrev:Jag hade inte heller ett enda hål sen jag var liten men jag slarvade med min tandborstning och gick inte till tandläkaren på länge och jag fick en massa hål. Det var väldigt dumt men jag har lärt mig min läxa. Så bara för att du har haft tur hittills så kommer det nog inte hålla i längden.
Ha. Jag har inte gått till tandläkaren sedan 1987, och jag tänker inte gå dit fler gånger heller. De enda tänder jag har problem med är de man borrade i när jag var barn.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 12:04:54, redigerad totalt 1 gång.
Adkit skrev:Kristofer skrev:Börja varje dag med en dusch. Det är ett optimalt tilfälle och uppstigning sker ju de flesta dagar, såvida inte omständigheterna är speciella.
1. jag har problem med att komma upp på morgonen och vetskapen att bare en kalldusch väntar på mig är ju inte direkt hjälpsamt. :S
2. man behöver inte ducha varje dag i dagens samhälle. x.x det kanske var nödvändigt på den tiden folk inte hade avlopp och fick sjukdomar för dom levde i en lada. men nu för tiden så är det inte alls lönt. kanske pga lukten. men den blir man ju av med genom att dabba på lite vatten och deo.
jag duschar en gång i veckan...det låter korkat men ingen har klagat, jag luktar inte, jag har inte saker växande ur armhålorna och jag har inga sjukdomar.
Håller med, och mina vanor liknar dina.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 12:04:54, redigerad totalt 1 gång.
Ingen säger att man nödvändigtvis måste använda parfymer, hudkrämer, hårstyling, smink och nagellack.
Men att man håller sig någotsånär ren är väl inte för mycket att begära?
Duschar man inte åtminstone varannan dag så vill folk inte ha med en att skaffa, vilket faktiskt är fullt förståeligt.
-Och nej, ni som tycker jag är elak: jag tänker inte be om ursäkt, för det är inte för mycket begärt att man skall sköta sin hygien.
Vill man slippa förmyndare får man väl se till att klara av att sköta sitt liv.
-Eget ansvar, vad är det?
Men att man håller sig någotsånär ren är väl inte för mycket att begära?
Duschar man inte åtminstone varannan dag så vill folk inte ha med en att skaffa, vilket faktiskt är fullt förståeligt.
-Och nej, ni som tycker jag är elak: jag tänker inte be om ursäkt, för det är inte för mycket begärt att man skall sköta sin hygien.
Vill man slippa förmyndare får man väl se till att klara av att sköta sitt liv.
-Eget ansvar, vad är det?
Senast redigerad av ford 2011-05-04 12:04:54, redigerad totalt 2 gånger.
rdos skrev:Adkit skrev:Kristofer skrev:Börja varje dag med en dusch. Det är ett optimalt tilfälle och uppstigning sker ju de flesta dagar, såvida inte omständigheterna är speciella.
1. jag har problem med att komma upp på morgonen och vetskapen att bare en kalldusch väntar på mig är ju inte direkt hjälpsamt. :S
2. man behöver inte ducha varje dag i dagens samhälle. x.x det kanske var nödvändigt på den tiden folk inte hade avlopp och fick sjukdomar för dom levde i en lada. men nu för tiden så är det inte alls lönt. kanske pga lukten. men den blir man ju av med genom att dabba på lite vatten och deo.
jag duschar en gång i veckan...det låter korkat men ingen har klagat, jag luktar inte, jag har inte saker växande ur armhålorna och jag har inga sjukdomar.
Men jag tycker inte om när folk luktar otvättat. Får mig att tänka på lodisarna på järnvägsstationen. (Inte för att jag avskyr dem, de är ju människor de med, men det får mig att associera med deras otrevliga misär.)
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 12:04:54, redigerad totalt 1 gång.
rdos skrev:Tess skrev:Jag hade inte heller ett enda hål sen jag var liten men jag slarvade med min tandborstning och gick inte till tandläkaren på länge och jag fick en massa hål. Det var väldigt dumt men jag har lärt mig min läxa. Så bara för att du har haft tur hittills så kommer det nog inte hålla i längden.
Ha. Jag har inte gått till tandläkaren sedan 1987, och jag tänker inte gå dit fler gånger heller. De enda tänder jag har problem med är de man borrade i när jag var barn.
"Grattis", då verkar du ha tur o. höra till undantagen på den fronten. Jag liksom Tess har slarvat o. såg inte konsekvenserna (troligen beroende på min AS.) o. får nu sota för det. Tur att jag fick ett tandvårdsintyg.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 12:04:54, redigerad totalt 1 gång.
Tess skrev:Adkit skrevmin tandläkare har sagt åt mig att borsta tänderna oftare i 22 år nu. men gissa vad? jag har aldrig haft ens ett hål.
min poäng är väl att det inte bara handlar om att desperat borsta tänderna oavbrutet. eller "tur". alla är olika och man BEHÖVER inte borsta tänderna övernoga, man kan få hål ändå (se min mor) och även om man inte gör det alls så kanske man inte får hål över huvud taget.
folk är för petiga med hygienen.
Kristofer skrev:rdos skrev:Adkit skrev:
Men jag tycker inte om när folk luktar otvättat. Får mig att tänka på lodisarna på järnvägsstationen. (Inte för att jag avskyr dem, de är ju människor de med, men det får mig att associera med deras otrevliga misär.)
varför antar du att jag luktar som en lodis hela tiden?! jag har ALDRIG fått klagomål på att jag luktar, faktum är att du förmodligen fått mer klagomål själv fast att du duschar "så ofta".
Eller så kan det vara så att folk är för finkänsliga för att rent ut säga till någon att han/hon luktar skit. Men vad de säger bakom ryggen på dig vill du nog inte veta...
-Huromhelst så kan det med största sannolikhet vara en bidragande orsak, om man har svårt att få jobb, skaffa vänner och träffa tjejer.
-Huromhelst så kan det med största sannolikhet vara en bidragande orsak, om man har svårt att få jobb, skaffa vänner och träffa tjejer.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 12:04:54, redigerad totalt 2 gånger.
ford skrev:Eller så kan det vara så att folk är för finkänsliga för att rent ut säga till någon att han/hon luktar skit. Men vad de säger bakom ryggen på dig vill du nog inte veta...
jag har frågat folk rakt ut. och om du trodde dom människorna jag hänger runt är "finkänsliga" så trodde du feeeel, heh.
Adkit skrev:Tess skrev:Adkit skrevmin tandläkare har sagt åt mig att borsta tänderna oftare i 22 år nu. men gissa vad? jag har aldrig haft ens ett hål.
min poäng är väl att det inte bara handlar om att desperat borsta tänderna oavbrutet. eller "tur". alla är olika och man BEHÖVER inte borsta tänderna övernoga, man kan få hål ändå (se min mor) och även om man inte gör det alls så kanske man inte får hål över huvud taget.
folk är för petiga med hygienen.
Jag vet inte vad du menar med att vara övernoga men jag kallar inte att borsta tänderna två gånger om dagen att vara övernoga. Det är klart att man kan få hål ändå men risken är ju vara större ju mindre man borstar. Jag går också till tandläkare och tandhygienist regelbundet och jag duschar varje dag och tvättar håret varannan dag och jag tycker inte jag är petig med hygienen iallafall.
Senast redigerad av Tess 2011-05-04 12:04:54, redigerad totalt 1 gång.
Det låter som helt normalt tycker jag. Hel & ren tycker jag man kan kräva av folk o. kan man inte själv får man försöka be om hjälp. Om sedan inte gör ngt. utöver det är en annan femma.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 12:04:54, redigerad totalt 1 gång.
För mig är det en rutin sak, när jag inte har rutinen att borsta tänderna 2ggr/dygn så kan det ta flera dagar innan jag borstar. Så var det som yngre oxå fast då fick jag en hel del hål tydligen eftersom de lagade dem o så vidare.. Var snart 5år sen jag var hos tandläkare senast för kontroll, o den gången innan det 5 år till så det är väl dax nu igen.
Dusha gör jag gärna på sommrarna innan jag vaknat, eller om jag svettats under dagen, annars kan det ta flera dagar där med. Eller om ja ska träffa någon som jag inte vill lukta apa för fast är jag bara hemma själv så brukar det inte bli varje dag. Me det var det värre under tiden jag gick i grundskolan oxå.
Dusha gör jag gärna på sommrarna innan jag vaknat, eller om jag svettats under dagen, annars kan det ta flera dagar där med. Eller om ja ska träffa någon som jag inte vill lukta apa för fast är jag bara hemma själv så brukar det inte bli varje dag. Me det var det värre under tiden jag gick i grundskolan oxå.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 12:04:54, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon skrev:För mig är det en rutin sak, när jag inte har rutinen att borsta tänderna 2ggr/dygn så kan det ta flera dagar innan jag borstar. Så var det som yngre oxå fast då fick jag en hel del hål tydligen eftersom de lagade dem o så vidare.. Var snart 5år sen jag var hos tandläkare senast för kontroll, o den gången innan det 5 år till så det är väl dax nu igen.
Så länge du har vett att duscha innan du träffar folk är det väl mest din egen ensak, om du vill gå omkring i din lägenhet med flottigt hår, och lukta skunk. Själv hade jag dock inte stått ut med min egen smuts utan sett till att duscha även om jag bara var i mitt eget sällskap.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 12:04:56, redigerad totalt 1 gång.
Är nog sjukligt noga med att borsta tänderna men gör det bara på kvällen. Har ett problem och det är att jag ofta kommer av mig i borstningen och måste börja om igen. Använder bara mjuka tandborstar.
Tandläkaren säger att jag har en bra munhygien. Och det var länge sen jag hade nåt hål och har alldrig haft tandsten.
Tandläkaren säger att jag har en bra munhygien. Och det var länge sen jag hade nåt hål och har alldrig haft tandsten.
Senast redigerad av mixpippi 2011-05-04 12:04:56, redigerad totalt 1 gång.
Ford, lägg på 20 år och en rejäl utbrändhet, och så tänk dig att ha kämpat dig dit utan någon AS-diagnos att förklara tillvaron med, då skulle du nog också ha andra erfarenheter i frågan. Jag hatar också att vara ofräsch och lukta illa men utbrändheten har tvingat mig att lära mig stå ut med det. Det är inte frågan om något frivilligt val. Men självklart hoppas jag att återigen komma tillbaka till det tidigare läget, där jag orkade duscha så ofta jag vill och orkade göra andra saker, både nödvändiga och roliga. Du uttalar dig som vanligt naivt och fördömande och tror du vet allt utifrån din begränsade livserfarenhet.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 12:04:56, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor