Problem att duscha m m?
Sen så är det ju viss skillnad i konsumtion mellan tvål + tandkräm och de kemikaliearsenaler som vissa köper.
Om hygien är en social konvention så är det ju säkert bättre att vi kör med massa naturliga infektionssjukdomar och annat trevligt.
Om hygien är en social konvention så är det ju säkert bättre att vi kör med massa naturliga infektionssjukdomar och annat trevligt.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 12:04:53, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer skrev:Sen så är det ju viss skillnad i konsumtion mellan tvål + tandkräm och de kemikaliearsenaler som vissa köper.
Nej, ett visst mått av hygien bör vi givetvis bibehålla men det finns ur denna synvinkel absolut inget fog för att duscha en gång om dagen och kasta på sig litervis med deo. Som sagt, vi bör införa duschkvoter.
Senast redigerad av sssssm 2011-05-04 12:04:53, redigerad totalt 1 gång.
underjord skrev:Kristofer skrev:bättre att vi kör med massa naturliga infektionssjukdomar och annat trevligt.
Det skulle lösa problemet med överbefolkningen.
Vilken långdragen jävel som sakta dödar dig vill du ha?
sssssm skrev:Nej, ett visst mått av hygien bör vi givetvis bibehålla men det finns ur denna synvinkel absolut inget fog för att duscha en gång om dagen och kasta på sig litervis med deo. Som sagt, vi bör införa duschkvoter.
Dusch en gång om dagen, deon kan man väl använda en neutral om så behövs. Sverige ska inte ´lutka kisss´!
Det är jättebra om folk kan träna på det dem har problem med, men allt går inte att träna bort. Hade man kunnat träna bort alla sina problem så skulle vi inte behövt leva med våra funktionshinder.
Sen är frågan VEM ska träna bort detta? Själv har jag försökt få ornidng på räkningar som är ett av mina stora problem. Har tränat men lyckas inte ändå. Kanske är jag bara dum i huvudet.
Att sköta hygien ÄR ett problem för vissa, att då få höra att man ska skjutas osv. hjälper inte alls. Dem felsta av oss är medvetna om vårat duschproblem och vill inte lukta illa och göra livet jobbigt för er andra. Så tipsa istället om hur man kan få rutin på det istället för att trycka ner oss och bete er barnsligt.
Vet att det kan fungera om man har ett schema där man skriver upp sådant .
Sen är frågan VEM ska träna bort detta? Själv har jag försökt få ornidng på räkningar som är ett av mina stora problem. Har tränat men lyckas inte ändå. Kanske är jag bara dum i huvudet.
Att sköta hygien ÄR ett problem för vissa, att då få höra att man ska skjutas osv. hjälper inte alls. Dem felsta av oss är medvetna om vårat duschproblem och vill inte lukta illa och göra livet jobbigt för er andra. Så tipsa istället om hur man kan få rutin på det istället för att trycka ner oss och bete er barnsligt.
Vet att det kan fungera om man har ett schema där man skriver upp sådant .
Senast redigerad av DodeN 2011-05-04 12:04:54, redigerad totalt 1 gång.
DodeN skrev:Att sköta hygien ÄR ett problem för vissa, att då få höra att man ska skjutas osv. hjälper inte alls.
Det där med skjutandet var bara en lösning på problemet med överbefolkningen och hade inte alls med ämnet att göra, vilket Titti också så påpassligt påpekade.
Senast redigerad av underjord 2011-05-04 12:04:54, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer skrev:Börja varje dag med en dusch. Det är ett optimalt tilfälle och uppstigning sker ju de flesta dagar, såvida inte omständigheterna är speciella.
1. jag har problem med att komma upp på morgonen och vetskapen att bare en kalldusch väntar på mig är ju inte direkt hjälpsamt. :S
2. man behöver inte ducha varje dag i dagens samhälle. x.x det kanske var nödvändigt på den tiden folk inte hade avlopp och fick sjukdomar för dom levde i en lada. men nu för tiden så är det inte alls lönt. kanske pga lukten. men den blir man ju av med genom att dabba på lite vatten och deo.
jag duschar en gång i veckan...det låter korkat men ingen har klagat, jag luktar inte, jag har inte saker växande ur armhålorna och jag har inga sjukdomar.
Senast redigerad av Adkit 2011-05-04 12:04:54, redigerad totalt 1 gång.
ford skrev:Man behöver inte gå till överdrift och duscha flera gånger om dagen, som vissa tjejer gör, men ett minimikrav är att göra det åtminstone 3-4 ggr/vecka, samt att borsta tänderna två ggr. per dag och tvätta händerna innan man lagar mat, eller efter att man varit på toa.
-Klarar man inte av så pass fundamentala saker bör man ha förmyndare.
det är din åsikt. tänk om en förmyndare kom hem till dig och TVINGADE dig duscha flera gånger om dagen för att "det är ju fundamentalt"? en åsikt är objektiv och stämmer inte alltid. en del borstar tänderna varje gång dom äter. en del gör det inte alls. skillnaden märks bara i statistiken...
Senast redigerad av Adkit 2011-05-04 12:04:54, redigerad totalt 1 gång.
Det ät trots allt rätt så skönt att ta sig en dusch. Själv gör jag det varje kväll, med undantag av fredagkväll om jag inte har några planer för lördagen. Då känns det extra skönt att duscha på lördagskvällen!
Senast redigerad av Linus_på_linjen 2011-05-04 12:04:54, redigerad totalt 1 gång.
- Linus_på_linjen
- Anslöt: 2007-10-13
Jag brukade slarva med tandborstningen när jag var yngre. Och med min tandläkarskräck (dock värst i tonåren 12-17) så är det bäst att sköta tänderna! Jag gick runt och hade ont om det så var.
När jag var 14 år spräckte jag en tand när jag skulle bita i sönder en hård kola vid juletid. Tanden var halv i kanske 3 år, sen gick jag dit akut när den började värka och fick något provisoriskt. Jag bet läkaren i fingret när han rotade runt med den där jäkla mördarpinnen med en krok (likt en metkrok). Då fick jag en tid hos min vanliga 2 veckor efter, dags att dra ut och oj, oj! När min tandläkare drog ut ena halvan skakade jag så mycket att det inte gick att fortsätta. Då skicka hon en remiss till den käkkirurgiska kliniken på Centralsjukhuset. Då får jag någonting att dricka (lugnande) 25-30 minuter innan jag ska gå in, sen får jag lustgas och försvinner. Jag fick dessutom världens bästa tandläkare.
Så tänk på en sak: Borsta, borsta, borsta!
Det är väl det enda slarviga.
Jag är grymt noggrann med att lukta gott (har en liten fetisch för märkesparfymer), klippa naglarna, inte ha torr hud m.m
Jag vet inte om det är för mitt funktionshinder eller om det är en "gåva" men jag ser sjukt bra och har ett stort öga för detaljer (minsta fel och jag kan stanna inne trots ett viktigt möte) & känner dofter av alla slag jättestarkt trots att kanske ingen annan runt om gör det (samma gäller smak & hörsel men det är en annan femma).
Så jag är viktig med att tvätta ansiktet, borsta tänderna, raka bort min skepparkrans (men ibland är jag slö, då fixar jag så jag inte ser alltför lodis ut iaf), dofta gott och ha rena kläder.
Speciellt om jag ska åka in på möte eller något liknande.
Min moder säger att jag kan vara värre än en kvinna framför spegeln.
När jag var 14 år spräckte jag en tand när jag skulle bita i sönder en hård kola vid juletid. Tanden var halv i kanske 3 år, sen gick jag dit akut när den började värka och fick något provisoriskt. Jag bet läkaren i fingret när han rotade runt med den där jäkla mördarpinnen med en krok (likt en metkrok). Då fick jag en tid hos min vanliga 2 veckor efter, dags att dra ut och oj, oj! När min tandläkare drog ut ena halvan skakade jag så mycket att det inte gick att fortsätta. Då skicka hon en remiss till den käkkirurgiska kliniken på Centralsjukhuset. Då får jag någonting att dricka (lugnande) 25-30 minuter innan jag ska gå in, sen får jag lustgas och försvinner. Jag fick dessutom världens bästa tandläkare.
Så tänk på en sak: Borsta, borsta, borsta!
Det är väl det enda slarviga.
Jag är grymt noggrann med att lukta gott (har en liten fetisch för märkesparfymer), klippa naglarna, inte ha torr hud m.m
Jag vet inte om det är för mitt funktionshinder eller om det är en "gåva" men jag ser sjukt bra och har ett stort öga för detaljer (minsta fel och jag kan stanna inne trots ett viktigt möte) & känner dofter av alla slag jättestarkt trots att kanske ingen annan runt om gör det (samma gäller smak & hörsel men det är en annan femma).
Så jag är viktig med att tvätta ansiktet, borsta tänderna, raka bort min skepparkrans (men ibland är jag slö, då fixar jag så jag inte ser alltför lodis ut iaf), dofta gott och ha rena kläder.
Speciellt om jag ska åka in på möte eller något liknande.
Min moder säger att jag kan vara värre än en kvinna framför spegeln.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 12:04:54, redigerad totalt 1 gång.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
Kristofer skrev:Börja varje dag med en dusch. Det är ett optimalt tilfälle och uppstigning sker ju de flesta dagar, såvida inte omständigheterna är speciella.
Usch. Jag tycker det är extra hemskt att duscha på morgonen, för då är man ju lätt lite frusen av sig, och jag fryser verkligen av att få duschvatten på mig även om det är varmt, fram till dess att kroppen vant sig vid att vara våt, men tiden innan kroppen vant sig är väldigt obehaglig. Duschar nog cirka 2 ggr/vecka, om jag inte sportat för då blir det mer, likaså om man ska delta i något sammanhang där man kan tänkas möta vackra och inte alltför bortförlovade flickor....fast det brukar rätt sällan göra dem till mina flickvänner ändå. Kroppen tycker det är lika obehagligt att kliva in i duschen som att kliva ner i en sjö innan huden ställt om sig och vant sig.
Senast redigerad av Tallerger 2011-05-04 12:04:54, redigerad totalt 1 gång.
Tallerger skrev:Kristofer skrev:Börja varje dag med en dusch. Det är ett optimalt tilfälle och uppstigning sker ju de flesta dagar, såvida inte omständigheterna är speciella.
Usch. Jag tycker det är extra hemskt att duscha på morgonen, för då är man ju lätt lite frusen av sig, och jag fryser verkligen av att få duschvatten på mig även om det är varmt, fram till dess att kroppen vant sig vid att vara våt, men tiden innan kroppen vant sig är väldigt obehaglig. Duschar nog cirka 2 ggr/vecka, om jag inte sportat för då blir det mer, likaså om man ska delta i något sammanhang där man kan tänkas möta vackra och inte alltför bortförlovade flickor....fast det brukar rätt sällan göra dem till mina flickvänner ändå. Kroppen tycker det är lika obehagligt att kliva in i duschen som att kliva ner i en sjö innan huden ställt om sig och vant sig.
Håller helt med, det är obehagligt att duscha på morgonen. Är ofta så seg att jag inte orkar med det heller utan måste vakna till ordentligt först. Då kommer alla andra saker man måste göra och sen springer timmarna iväg. Själv så duschar jag hellst på kvällen eller tar ett bad när det finns tid över.
Kristofer skrev:Avsluta varje dag med en dusch då?
Men saken är att det är så mycket vid kvällen också, oftast är jag så fysiskt trött att jag inte har ork till något. Även om jag gärna vill. Det är inte så enkelt som du verkar tro
Återgå till Övriga Aspergerfrågor