Jag har bestämt mig för utredning

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Pieohpah » 2012-03-13 15:32:16

Jag har sedan något år misstänkt/vetat att jag har AS. Jag är 42 år och har inte haft funktionshinder nog att söka hjälp.

Senaste tiden har jag läst mycket om AS, både böcker, på nätet generellt och här. Jag har gjort AS-test och fått en mycket trolig diagnos via dem.

AS 120
NT 90
AQ 29-34

Jag söker fortfarande inte hjälp, mer bekräftelse på hur det ligger till. Fast mest primärt gör jag det för min dotters skull. Hon är 4 och uppvisar vissa AS/autistiska drag. Det blir lättare för oss i familjen att stötta och ev utreda även henne med tiden om jag har en klar utredning.

Har jag rätt eller fel?

Meddelar hur det fortlöper här.
Pieohpah

Anslöt: 2012-01-05

Re: Jag har bestämt mig för utredning

Inläggav Jagers » 2012-03-13 16:58:04

Pieohpah skrev:Jag söker fortfarande inte hjälp, mer bekräftelse på hur det ligger till. Fast mest primärt gör jag det för min dotters skull. Hon är 4 och uppvisar vissa AS/autistiska drag. Det blir lättare för oss i familjen att stötta och ev utreda även henne med tiden om jag har en klar utredning.

Har jag rätt eller fel?

Tycker det låter som en väldigt bra ide :-)Happy
Jagers

Anslöt: 2011-05-12

Inläggav Zima33 » 2012-03-13 19:36:28

Pieohpah skrev:Jag söker fortfarande inte hjälp, mer bekräftelse på hur det ligger till. Fast mest primärt gör jag det för min dotters skull. Hon är 4 och uppvisar vissa AS/autistiska drag. Det blir lättare för oss i familjen att stötta och ev utreda även henne med tiden om jag har en klar utredning.

Har jag rätt eller fel?

Är väl bättre att utreda den som behöver stöd, tycker jag då.
Om du inte behöver hjälp så vad ska du med en diagnos till? Det finns dessutom en viss risk att du får krångel med körkortet om du får NPF-diagnos. (Om du nu har körkort).
Zima33

Anslöt: 2011-05-09

Inläggav Jagers » 2012-03-13 19:41:52

Zima33 skrev:

Har jag rätt eller fel?

Är väl bättre att utreda den som behöver stöd, tycker jag då.
Om du inte behöver hjälp så vad ska du med en diagnos till? Det finns dessutom en viss risk att du får krångel med körkortet om du får NPF-diagnos. (Om du nu har körkort).

Dethär med körkortet har vi gått igenom ett par gånger och har man körkort redan å får en diagnos så blir man inte automatiskt av med det, iaf. för att säga det så tydligt som möjligt så kan du köra bil så får du behålla kortet, om du inte kan köra bil så får du inte behålla kortet, sen kan självklart alla människor göra fel, men då kan man överklaga osv.

Sen kan jag hålla med om att det är lite onödigt att utredas bara för att man ska förstå sin dotter bättre, om hon får en diagnos så ska habiliteringen ge er den info och det stödet ni behöver för att förstå henne och kunna hjälpa henne.
Jagers

Anslöt: 2011-05-12

Inläggav Zima33 » 2012-03-13 19:45:27

Nej man blir inte automatiskt av med det men man kan bli tvungen att lämna in speciella läkarintyg och krångla med det. :?
Zima33

Inläggav biologic » 2012-03-13 21:38:32

Zima33 skrev:Nej man blir inte automatiskt av med det men man kan bli tvungen att lämna in speciella läkarintyg och krångla med det. :?

Det är väl bara om transportstyrelsen/länsstyrelsen vet om din diagnos? Tror främst att det gäller de som ansöker om körkortstillstånd, då måste man uppge eventuella sjukdomar och diagnoser. Jag hade ingen AS-diagnos då, så jag fyllde bara i att jag hade medfött hjärtfel, vilket har medfört att jag nu måste skicka in ett intyg från min kardiolog vartannat år.

Men än så länge har ingen hört av sig om min Aspergerdiagnos... Kört prickfritt i sju år!
biologic

Anslöt: 2010-10-09

Inläggav Watkins » 2012-03-13 23:05:26

Pieohpah skrev:Senaste tiden har jag läst mycket om AS, både böcker, på nätet generellt och här. Jag har gjort AS-test och fått en mycket trolig diagnos via dem.

Ursäkta att jag frågar om något som säkert går att hitta på annan plats på dessa sidor, men var har du hittat testerna? Kan du länka/tipsa?

Lycka till med dottern!
Watkins

Anslöt: 2012-02-26

Inläggav Pieohpah » 2012-03-14 8:25:07

Watkins skrev:
Ursäkta att jag frågar om något som säkert går att hitta på annan plats på dessa sidor, men var har du hittat testerna? Kan du länka/tipsa?

Lycka till med dottern!

Tack! Sidorna finns med i många trådar, nu även denna:

http://www.piepalace.ca/blog/asperger-test-aq-test/

Och

http://www.rdos.net/Aspie-quiz/
Pieohpah

Inläggav Zima33 » 2012-03-14 15:09:14

biologic skrev:
Zima33 skrev:Nej man blir inte automatiskt av med det men man kan bli tvungen att lämna in speciella läkarintyg och krångla med det. :?

Det är väl bara om transportstyrelsen/länsstyrelsen vet om din diagnos? Tror främst att det gäller de som ansöker om körkortstillstånd, då måste man uppge eventuella sjukdomar och diagnoser.

Reglerna har ändrats så nu är läkare skyldiga att anmäla om de misstänker att nån kan vara olämplig som bilförare.

Hittar inte texten jag skulle länka :? men där stod något om att folk med NPF ska lämna in läkarintyg blablabla
Zima33

Inläggav Pieohpah » 2012-03-15 22:27:37

Jag har fått läkartid. Jag är glad! Nu börjar det. Att jag har prickfritt körkort sedan -88 och mc-kort sedan -98 så jag oroar mig inte inför en potentiell diagnos. Jag har inte motoriska men, bara en underbar AS-personlighet. Jag har mer oro, tvång och problem med muntlig info, inte så mycket socialt eller motoriskt! Tvångsmässigt behöver jag påpeka det :)
Pieohpah

Inläggav Ugglan » 2012-03-19 7:05:45

Så bra att du gör en utredning! Önskar att fler tänkte som du. Det är lätt att alla pekar på barns problem utan att för en sekund våga se sina egna egenheter som man nu som vuxen kan kompensera bort men som trots allt kan finnas där. Det är klart att din dotter kommer att ha nytta av detta, oavsett om det är tillräckligt för en diagnos eller inte så har du helt rätt inställning!
Ugglan

Anslöt: 2011-12-03

Inläggav Pieohpah » 2012-04-02 18:29:48

Ska till doktorn, som remitterar eller ej, i övermorgon. Jag börjar bli nervös. Jag menar, hur kan jag ge en rättvis bild av hur jag är på en halvtimme? Mitt kontrollfreakiga, orosmagiga jag som får lätt tentaångest! :)
Pieohpah

Inläggav Pieohpah » 2012-04-30 10:52:51

Doktorstiden blev uppskjuten till idag. Fick en halvtimmestid bokad. Jag kom tidigt och fick komma in till läkaren nästan direkt. Nervöst var det, så jag brattade på med mina välrepeterade tankar om varför jag vill bli utredd.

Efter 5 min fick jag remiss för screening på öppna psykvården. Jag var klar innan min bokade tid började. Undrar om det var för att jag var solklar eller för att det är Valborg. :)

Fortsättning följer...
Pieohpah

Inläggav Pieohpah » 2012-05-16 15:15:44

Utredningen börjar i juni.

Vet inte vad jag ska tro... Det blev Carema som ska göra den... De kanske inte vågar vara lika dåliga längre, efter äldrevårdsrabaldret. Jaja, vi får se.
Pieohpah

Inläggav kattkvinna » 2012-05-16 17:53:51

Det verkar som att du är helt inställd på att göra utredningen. Då spelar det ingen roll vad andra säger. Lättnaden är stor när du får veta om det räcker till diagnos eller inte. Ett krav för diagnos är att problem/hinder i minst två kontexter som exempelvis, sociala relationer, arbete, skola, hemma. Tycker du har skön inställning till att du har "en underbar aspergerpersonlighet".
kattkvinna
Inaktiv

Anslöt: 2012-04-10

Inläggav Pieohpah » 2012-06-20 21:09:32

Nu har jag mött en psykolog två gånger på Carema... Hon verkar bra och en aning förstående. Jag vet ju att psykologer ska verka så oberörda som det går för att inte hinta en åt något håll. Men med alla frågor som ställdes så får jag ändå en bild av att jag har Asperger, men att det inte är tillräckligt hindrande i mitt liv för att bli en diagnos.

Vad är det då? Jo, samma sociala problem, stressmage och stresstinnitus, men inget bekräftande från samhället. Fine, det var inte det jag var ute efter. Jag vill ha svar, inte bidrag. Svar, inte medicin. Svar, så jag kan prata med min dotter när hon kommer i åldern att förstå när jag beskriver vad vi har.

Troligen har jag en aspig personlighetstyp, men ingen medicinsk diagnos... För att jag med åldern haft tur att hitta verktyg runt mitt sociala dilemma. Så jag har ingen hindrande diagnos... Jag borde vara glad... Men jag har fått för lite bekräftelse för det.

Återkommer, i augusti i den här tråden, om utfallet!
Trevlig midsommar allihop, och fira den som ni vill!

/Peter
Pieohpah

Inläggav Wine » 2012-06-20 21:12:23

Pieohpah skrev:Trevlig midsommar allihop, och fira den som ni vill!

Tackdetsamma.
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav kattkvinna » 2012-06-21 11:49:48

Pieohpah skrev:Återkommer, i augusti i den här tråden, om utfallet!

Hoppas du får ett bra och utförligt svar med en tillräckligt bra motivering oavsett utfallet.
Det gör det lättare att smälta ett besked.

Lycka till med utredningen! :-)Happy
kattkvinna
Inaktiv

Inläggav Pieohpah » 2012-06-21 19:21:16

Tack! Ja, när gårdagens känsla av besvikelse lagt sig så håller jag definitivt med. Jag tar vilket svar som helst, bara jag får en bra förklaring och att jag inte tycker att de gjorde ett dåligt jobb.
Pieohpah

Inläggav Juggernawt » 2012-06-26 7:04:32

Du blir ju inte en helt annan person bara för att du skulle få en diagnos. Om du inte har överdrivet svåra problem i vardagen (vilket du inte verkar ha) så kommer "samhället" inte att göra speciellt mycket. Grovt draget måste man vara så dålig att man inte kan ta hand om sig själv för att få något stöd överhuvudtaget. Du kan ju bara ha kontakt med öppen-psyk för att ha någon att bolla saker mot och tala med - det hjälper ganska mycket fast det leder ju ingenstans. Finns liksom inget botemedel för detta.
Juggernawt

Anslöt: 2011-04-14

Inläggav KalleKus » 2012-06-26 19:02:21

Juggernawt skrev:Du blir ju inte en helt annan person bara för att du skulle få en diagnos. Om du inte har överdrivet svåra problem i vardagen (vilket du inte verkar ha) så kommer "samhället" inte att göra speciellt mycket. Grovt draget måste man vara så dålig att man inte kan ta hand om sig själv för att få något stöd överhuvudtaget. Du kan ju bara ha kontakt med öppen-psyk för att ha någon att bolla saker mot och tala med - det hjälper ganska mycket fast det leder ju ingenstans. Finns liksom inget botemedel för detta.

Nä man är ju liksom samma som alltid! :mrgreen:
Men man kan absolut få hjälp med stöd och ev anpassning t ex när det gäller studier eller arbete vilket är vad jag behöver. Och det är ju isåfall värt otroligt mycket!
KalleKus

Anslöt: 2012-05-12

Inläggav Pieohpah » 2012-08-15 12:48:37

Har nu träffat överläkaren idag. Han sa att han skulle skicka mig vidare till psykologerna, men att de kanske inte skulle bestämma om utredning så snabbt, eftersom det var så tydligt redan nu att jag har högfungerande autism i någon nivå. Men eftersom jag har rätt till utredning och vill få det så är hjulen i rullning.

Det var dock kul att jag fick erbjudande om att bli forskad på. Lyssna på blippljud och bli brainscannad samtidigt. Så ser man om hjärnan reagerar normalt/autistiskt/adhd-aktigt eller psykotiskt och till vilken grad. Ska bli jättekul och spännande.

Dessutom fick jag utskrivet Atarax som jag ska börja med när det kommer in på Apoteket igen. Är det någon som vet varför det är slut överallt?

Fortsättning följer.
Pieohpah

Inläggav kattkvinna » 2012-08-15 13:00:50

Forskningen du ska delta i låter spännande!
kattkvinna
Inaktiv

Inläggav atoms » 2012-08-15 13:19:19

Pieohpah skrev:Dessutom fick jag utskrivet Atarax som jag ska börja med när det kommer in på Apoteket igen. Är det någon som vet varför det är slut överallt?

Om det är Astra/Zeneca som tillverkar det så är det för att de har problem med datorerna.
atoms
Moderator

Anslöt: 2009-05-05

Återgå till Aspergare och vården

Logga in