MySQL: Too many connections (General Error)
Re: TEMPTRÅD FÖR FELANMÄLNINGAR! (LÄS NOGA)
Jag får inga felmedelanden på forumet. Skulle möjligen ha med läsaren att göra. numera använder jag Safari på min Mac.
Chrome käkade för mycket resurser, slöade ner maskinen som helhet, fick ta bort några extra resurser Crome hade startat och som tog massa kraft.
Vore kanske bra om dom som har problem även anger hårdvara, operativsystem och vilken webläsare dom använder
Chrome käkade för mycket resurser, slöade ner maskinen som helhet, fick ta bort några extra resurser Crome hade startat och som tog massa kraft.
Vore kanske bra om dom som har problem även anger hårdvara, operativsystem och vilken webläsare dom använder
- lasseivägen
- Anslöt: 2009-07-20
Min anmälan i General Error-tråden, några minuter före kullans här, gällde Safari på Mac. (Båda på lågvarv.)
Jag tror inte det har med läsaren att göra, jag har befunnit mig i situationen att minst tre olika webbläsare har använts runt ett och samma bord och i samtliga har generalen visat sitt fula tryne samtidigt!
Re: MySQL: Too many connections
Nä, General Error 1040 har att göra med hur php skickar sina frågor till databasen och hur de olika serverinställningarna påverkar varandra. Eftersom jag slagit på debug både på php och mysql så hoppas jag hitta något som kan hjälpa mej i letandet efter VILKA inställningar som inte funkar tillsammans. Det är också därför jag har den globala tråden om konstiga felmeddelanden som skulle kunna dyka upp, just pga mina inställningar.
I den här tråden vill jag dock BARA ha meddelanden om General 1040.
I den här tråden vill jag dock BARA ha meddelanden om General 1040.
Woow nu fick jag också en generalen, för första gången.
- lasseivägen
- Anslöt: 2009-07-20
Jag har fått känslan av att felet påverkar flera användare samtidigt, i alla fall i chatten brukar folk klaga på att den hänger sig mer eller mindre samtidigt. Nu vet jag inte hur phpbb3:s trådning av SQL-frågor fungerar, men jag antar att varje inloggad användare normalt inte har mer än en fråga exekverande samtidigt.
Tanken jag fick är att det skulle kunna handla om index-uppdateringar som låser databasen under så lång tid att problemet uppstår. Kanske kan det i så fall hjälpa att lägga transaktionsloggen på andra diskar än själva databasen, om det nu går i MySQL. Ikväll tänker jag inte googla såna konfigurationsparametrar.
Tanken jag fick är att det skulle kunna handla om index-uppdateringar som låser databasen under så lång tid att problemet uppstår. Kanske kan det i så fall hjälpa att lägga transaktionsloggen på andra diskar än själva databasen, om det nu går i MySQL. Ikväll tänker jag inte googla såna konfigurationsparametrar.
nallen skrev:Kanske kan det i så fall hjälpa att lägga transaktionsloggen på andra diskar än själva databasen, om det nu går i MySQL. Ikväll tänker jag inte googla såna konfigurationsparametrar.
Det finns en person som gjort det, i de trådar jag läst. Då slutade generalen dyka upp. Men det var ett stort forum med 20.000+ användare och några tusen postningar varje dag.
Dessutom har inte vi de resurserna tyvärr.
EDIT: Tror faktiskt han lade databasen på en egen hdd. Minns inte riktigt. Har läst så många trådar nu...
Kvasir skrev:Nu var han här igen, den gamle generalen.
lasseivägen skrev:Woow nu fick jag också en generalen, för första gången.
Helt tomt i loggarna. Både PHP (som jag sagt åt att logga ALLT) och mysql.
Ska lusläsa mysqlmanualen men det får bli temöran.
Så vitt jag förstod har forumet en egen server, då kan det väl inte vara så värst dyrt att sätta i en till hårddisk för transaktionsloggen? Den disken behöver väl inte heller vara lika stor som disken med huvuddatabasen...
weasley skrev:Vi har dedikerad server där det just nu bara finns Aspergerforum.
Har du lusläst avtalet med webbhotellet också? Bara för att apachen ligger på en dedikerad servar behöver väl inte databasen göra det också?weasley skrev:Helt tomt i loggarna. Både PHP (som jag sagt åt att logga ALLT) och mysql.
Vildsvin skrev:weasley skrev:Vi har dedikerad server där det just nu bara finns Aspergerforum.Har du lusläst avtalet med webbhotellet också? Bara för att apachen ligger på en dedikerad servar behöver väl inte databasen göra det också?weasley skrev:Helt tomt i loggarna. Både PHP (som jag sagt åt att logga ALLT) och mysql.
Klargörande: Vi har en dedikerad server där jag och JOR har installerat och konfigurerat allt.
Nu igen (General 1040). Och tidigare idag har det då och då varit segt utan att jag har fått upp honom. Förlåt hen.
Nu var han här igen. Vet inte om det är tekniskt möjligt, men nog fan har jag upplevelsen att han särskilt gärna dyker upp för att hindra en att posta. Alltså saboterar postningsorder (hur nu facktermen lyder). Även om jag också har sett honom när jag bara har velat öppna forumet eller en sida.
00:28 var General Error på besök hos mig. Det var nr 1040 denna gången oxå. Är det inte dags för han att gå på semester.
Jag SKA lösa den här knuten.
Ska snacka lite med folk jag känner. Det börjar bli slut på idéer på google.
Klockan 21:49
General Error
SQL ERROR [ mysql4 ]
Too many connections [1040]
An sql error occurred while fetching this page. Please contact an administrator if this problem persists.
Råkade ut för generalen (1040) 2 ggr på raken nyss, när jag klickade på länken till ett inlägg från mailen, och därefter stod den bara och snurrade "waiting for aspergerforum..."
General error igen. Fan, det är dags att slänga ut den här skiten och göra någonting bättre, stabilare och mindre underhållskrävande. Förslag till namn på vårt nya forumprojekt: "AspiePyForum"? Med ett öppet GitHub-repo och MIT-licens?
PhyForum?
OrderlyForum/Engine
PhpSucksEngine
Glöm inte: Keep-It-Simple
OrderlyForum/Engine
PhpSucksEngine
Glöm inte: Keep-It-Simple
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Eftersom Genral 1040 är det mest förekommande meddelandet. Kanske det är mest optimalt att endast ange "General 1040 kl XX.YY" i denna tråd?
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
weasley skrev:Jag SKA lösa den här knuten.
Det jävliga med den här kategorin av problemlösning är att man inte lär sig något av värde för framtiden. Typ som med Windows-problem... Efter många timmar av slit och frustration så konstaterar man "ja, nu funkar det – jag har äntligen arbetat mig runt det aktuella felet i skitprodukten 'Windows', bäst att jag byter till något *nix-/BSD-system istället så att jag inte hamnar här igen" resp. "phpBB är en enda stor soppa som utvecklas och underhålls av inkompetenta PHP-människor... hoppas bara att jag hinner ta lunch och gå till affären innan nästa problem dyker upp?".
När jag bygger system i storleksordning med phpBB behövs det inte någon "tekniker" för underhåll. De rullar på dag ut och dag in utan övervakning av några servrar, omdimensionering eller annat krafs. Skulle man istälelt bygga skit som phpBB så skulle man inte hinna med mer än 3 system innan 100 % av arbetstiden togs i anspråk av att agera support- och underhållstekniker. Några tankar bara, i all ödmjukhet...
Ett tips: Istället för att ha den här tråden, varför inte ha ett Python-script som läser in förstasidan 3 ggr/min och loggar misslyckade anslutningsförsök med tillhörande felmeddelanden? Ska jag göra ett?
Återgå till Regler, nyheter och synpunkter