Har jag fel?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Har jag fel?

Inläggav Flia » 2012-06-20 15:59:16

Sur och deprimerad idag efter ett samtal med min husläkare i förrgår.

Om en husläkare har fel om kopplingarna mellan olika npf-diagnoser så måste jag ju tala om att han har fel. Eller?
På nåt sätt måste man väl förhindra att han säger samma sak till människor som inte är så välunderrättade? Eller?

Dessutom vidhöll han en urgammal uppfattning att laktosmonohydrat i mediciner inte kan påverka laktos-överkänsliga. Trots att jag påpekar att läkemedelsverket ändrat sina rekommendationer så vidhöll han sin uppfattning och anser tydligen att jag är överkinkig.

Men....
Jag har mött läkare som lyssnar också, som är intresserade av att lära sig av det jag vet mer om.
Kvinnor är mer ödmjuka än män, män är mer ödmjuka gentemot män än mot kvinnor.

Blir Aspergska kvinnor ett hot mot män i sin yrkesroll ?
Att vi inte har samma "språk" som andra kvinnor kanske är hotande. Eller?
Flia

Anslöt: 2008-11-28

Re: Har jag fel

Inläggav JvA00 » 2012-06-20 16:32:00

Jag tror att det är simplare än så. Vissa läkare tycks extremt starkt vidhålla att det de lärde sig i sin utbildning fortfarande gäller 20-30 år senare, ingen utveckling har skett, typ.

I den mån det går försöker jag undvika sådana idioter, eftersom de ändå oftast inte kan hjälpa. Kan man inte undvika de, så tycker jag det är helt rätt att göra som du att påpeka att de faktiskt har fel. Fast de hatar att bli rättade, för det ingår inte i deras världsbild. :P

Du har helt rätt! :-)

Moderator atoms - korrigerade texten i enlighet med det efterföljande inlägget.
JvA00

Anslöt: 2012-04-15

Inläggav JvA00 » 2012-06-20 16:32:37

har skulle vara hatar
JvA00

Anslöt: 2012-04-15

Inläggav Flia » 2012-06-20 17:17:32

Jag är hur som helst tvungen att byta om han fortsätter vägra skriva ut recept på specialtillverkad medicin (ex tempore).
Flia

Inläggav Choklad » 2012-06-20 18:23:03

Jag hade bytt husläkare om jag var du.

Flia skrev:Blir Aspergska kvinnor ett hot mot män i sin yrkesroll ?

Tror att alla som ifrågasätter och/eller påpekar fel hos någon som borde veta bättre ses som ett hot.
JvA00 skrev:Vissa läkare tycks extremt starkt vidhålla att det de lärde sig i sin utbildning fortfarande gäller 20-30 år senare, ingen utveckling har skett, typ.

Det är nog helt rätt. Vissa har nog också svårt att hålla personliga åsikter och uppfattningar utanför hela tiden och det kan också påverka.
Hellre en ny-utbildad läkare än en på pensionsgränsen om man ska dra alla över en kam.
Choklad

Anslöt: 2011-12-07

Inläggav slackern » 2012-06-20 18:34:36

Så vad hade läkaren för fel om NPF?
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Miche » 2012-06-20 18:45:48

De två bästa läkarna jag träffat var faktiskt nära pension, den ena jobbade extra efter pensioneringen, den andra hade mindre än ett år till pension. Båda var lyhörda och lyssnade ordentligt på mig som patient.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Wanetteshadow » 2012-06-20 19:22:50

Läkare... :roll:
Wanetteshadow

Anslöt: 2012-05-08

Inläggav Zombie » 2012-06-20 19:31:01

Nog tror jag Flia har sett rätt på män och kvinnor också. Men yngre människor som inte har varit med om så mycket och som numera också är uppvuxna med tabuet mot att titta efter köns- eller maktmönster håller förstås inte med. Aspergare som tror att så fort man skriver "läkare", "män" eller "kvinnor" menar man "ALLA läkare", "män", "kvinnor", och så vidare, håller förstås inte heller med. Och inte folk som tror att bara för att man tar upp en aspekt ser man inte andra, som att man också blir olika behandlad efter ålder, klädsel, språk, tonfall och så vidare.

Annars får man väl tyvärr avgöra sånt här från fall till fall. Från patient till pat... förlåt läkare till läkare, med den psykologiska förmåga man kan uppbringa efter hur kinkiga de är, hur viktigt det är för en att få det man är ute efter och vad man har för chanser att byta. Och visar hen sig obildbar, trots att man efter lämpliga kontroller inte kan se att man har burit sig orimligare åt än omständigheterna tvang till, får man väl sprida den upplysningen så gott man kan.

Vilket borde forskas på och resultaten slås upp stort. För det är ju fan själv att personliga tillkortakommanden hos utövarna av ett viktigt yrke ska få styra patienters välgång på det här viset.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav plåtmonster » 2012-06-21 4:19:31

Den läkaren verkar defekt, byt ut! :twisted:
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Flia » 2012-06-21 10:24:00

Det Aspergska "rätt-ska-jävlar-i-mig-vara-rätt", kombinerat med att jag som vuxen Aspergska inte uppför mig som deras fördomar anger (Aspergertypen, nörden), att jag faktiskt uppför mig ganska "manligt" i vissa situationer, kanske är hotande. Eller i alla fall främmande.

Jag skrev ett brev till honom som jag lämnade in samma dag, eftersom jag är rädd att missuppfattas och eftersom jag uttrycker mig bättre i skrift än i stressande situationer.
Han har inte reagerat på det ännu...
Flia

Inläggav kattkvinna » 2012-06-21 10:28:52

Jag har mejlat en del till psykiatrer och primärvårdschefer om att de måste bli bättre på att upptäcka tidiga och subtila signaler på autismspektrum. De måste fånga upp det i tidigare åldrar, har jag skrivit, så att ingen behöver harva runt flera år inom psykiatrin utan att någon någonsin förstått grundproblematiken.

Jag nämnde också att blyga och försiktiga personer och de som är skickliga på att kompensera, blir missförstådda av vården/ samhället. De måste börja förstå det höga pris en kompenserande aspie betalar. Det är dags för vårdcentralerna att börja se bakom/ ställa frågor bortom det kompenserande beteendet.
kattkvinna
Inaktiv

Anslöt: 2012-04-10

Inläggav Wine » 2012-06-21 10:31:50

Flia skrev:Det Aspergska "rätt-ska-jävlar-i-mig-vara-rätt", kombinerat med att jag som vuxen Aspergska inte uppför mig som deras fördomar anger (Aspergertypen, nörden), att jag faktiskt uppför mig ganska "manligt" i vissa situationer, kanske är hotande. Eller i alla fall främmande.

Vad är det som läkaren har missförstått om kopplingarna mellan olika npf-diagnoser?
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav Flia » 2012-06-21 10:34:02

Zombie skrev:Nog tror jag Flia har sett rätt på män och kvinnor också. Men yngre människor som inte har varit med om så mycket och som numera också är uppvuxna med tabuet mot att titta efter köns- eller maktmönster håller förstås inte med.

Intressant.... stämmer det verkligen att det finns ett tabu?
Det måste vi ändra på!

Zombie skrev:Vilket borde forskas på och resultaten slås upp stort. För det är ju fan själv att personliga tillkortakommanden hos utövarna av ett viktigt yrke ska få styra patienters välgång på det här viset.

Jotack, det stör mig något alldeles oerhört att jag oftast får fram det jag behöver säga, och att jag oftast får vårdgivare och myndigheter att förstå min synpunkt, bara för att jag kan prata deras språk (jag har ju jobbat som centralbyråkrat).
Varje gång tänker jag att det-är-ju-själva-fan att inte de som är svagare än jag (i det här avseendet alltså) ska behandlas sämre.
Jag vill gå ut och vara advokat åt alla som inte kan tala för sig.
Flia

Inläggav Flia » 2012-06-21 10:52:17

Wine skrev:Vad är det som läkaren har missförstått om kopplingarna mellan olika npf-diagnoser?

Jag skulle tro att han har ett barn eller släkting som nyligen fått diagnos, och suttit hos läkaren själv och fått information. De flesta människor brukar ha ett ganska selektivt minne av sån information.
Kanske har han fått informationen i tredje hand av ett barns föräldrar.

Nåväl:
Han sa alltså (i en ganska mästrande ton dessutom, som jag kanske missuppfattade för den delen) att ADHD och AS ingår i Autismspektrum och egentligen är samma sak med några få skillnader.

När man tänker efter är det ganska förståeligt om man som ganska okunnig får info i en ordström som man inte kan ta till sig.
Läkaren säger kanske "ADHD och AS har många gemensamma drag", mitt i all info som ska processas. Sen sa hen nåt om Autismspektrumdrag, och så blev det ihopblandat.

Sen sa han att "AS och ADHD alltid utreds tillsammans" (vilket det alltså inte gjorde 2008 i min kommun), och när jag påpekar att så inte skedde i mitt fall så hävdade han att det ALLTID görs så.

Fan, det känns viktigt att människan inte tror att allt fungerar på samma sätt som det exempel han har att utgå från.

Sen var det ju laktosen i mediciner.
Förr stog det ingenting i Fass om att laktosmonohydrat skulle kunna påverka någon, och på Läkemedelsverkets hemsida stog det att det är så små mängder att ingen kan bli påverkad.
Jag skrev ett mail för några år sen till LMV och påpekade att jag blir sjuk av såna mediciner och fick till svar att jag inte var den första som påpekat detta.

Efter det tog det ca 1 månad och bipacksedlarna hade ändrats och även texten på LMVs hemsida.
Överkänsligheten har ju också blivit större bland befolkningen och livslånga intoleranser (eller kunskapen om dem) är vanligare nu än tidigare.

Jag sa bara att han skulle kolla i en uppdaterad version av Fass.
Det är ju skitviktigt att han inte nonchalerar andra som är lika överkänsliga som jag. Visserligen är vi inte många som reagerar på de små mängderna, men vi blir fler.

Spoiler: visa
För den som undrar...
1 tablett dag 1 går bra, 1 tablett dag 2 känns lite, 1 tablett dag 3 sätter igång smärtorna och diarrén och sen kan min kropp inte tillgodogöra sig någon medicin alls i alla fall.
Flia

Inläggav Nihilith » 2012-06-21 12:24:54

Byt läkare skulle jag rekommendera. Förstår inte varför allmänläkare/husläkare ibland envisas med att dra upp NPF-diagnoser/Psykiatriska diagnoser när det helt saknar relevans.
Nihilith

Anslöt: 2011-10-17

Inläggav slackern » 2012-06-21 12:34:39

Nihilith skrev: Förstår inte varför allmänläkare/husläkare ibland envisas med att dra upp NPF-diagnoser/Psykiatriska diagnoser när det helt saknar relevans.

Nej inte jag heller. Dom kanske frågar om man äter några andra mediciner psykofarmaka? Men annars har dom inget att göra om man behandlas utav psykiatrin. Men vanliga psykiatriska diagnoser som depression och ångest är husläkarens ansvar. Har man däremot svårbehandlad depression eller ångest är det psykiatrins ansvar.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Flia » 2012-06-21 13:07:31

slackern skrev:
Nihilith skrev: Förstår inte varför allmänläkare/husläkare ibland envisas med att dra upp NPF-diagnoser/Psykiatriska diagnoser när det helt saknar relevans.

Nej inte jag heller. Dom kanske frågar om man äter några andra mediciner psykofarmaka? Men annars har dom inget att göra om man behandlas utav psykiatrin. Men vanliga psykiatriska diagnoser som depression och ångest är husläkarens ansvar. Har man däremot svårbehandlad depression eller ångest är det psykiatrins ansvar.

Fast här var det jag som pratade om det först.
Slackern: Även på det området är det olika. Ibland verkar det som att det beror på vad läkaren tycker. Min förra husläkare tyckte att hon kunde väl skriva ut sånt hon kunde (som venlafaxin), den här nya vill att psyk ska göra det.
Flia

Inläggav Sheyen » 2012-06-21 13:12:08

Vad menas med "AS-personlighet"? Uppfyller du inte alla kriterier för AS?
Sheyen

Anslöt: 2010-10-24

Inläggav Flia » 2012-06-21 13:18:35

Sheyen skrev:Vad menas med "AS-personlighet"? Uppfyller du inte alla kriterier för AS?

Jo, fast här i Uppsala vägrar de göra en riktig utredning om man inte har behov av insatser från vården. Dels anses det inte ekonomiskt motiverat och dels anser de inte att jag "behöver" en utredning när jag är högfungerande. Flera läkare, inklusive Tony Attwood som jag mailat med, har uttalat att jag troligen har AS.

Men jag har fått ett läkarutlåtande för ensamåkande färdtjänst som säger att jag har AS, skrivet av en psykiatriker.
Flia

Inläggav Zombie » 2012-06-21 14:52:30

Flia skrev:
Zombie skrev:Nog tror jag Flia har sett rätt på män och kvinnor också. Men yngre människor som inte har varit med om så mycket och som numera också är uppvuxna med tabuet mot att titta efter köns- eller maktmönster håller förstås inte med.

Intressant.... stämmer det verkligen att det finns ett tabu?

Nog tycker då jag att jag har märkt det iallafall. Väldigt tydligt om jag jämför ungdomskullarna runt mig själv med dem som är unga nu.

En av grundpelarna för den högervåg som SAF & co. drev igenom efter murens fall (och hade förberett länge innan). Eftersom det är en lucka i världstolkningen som behövs för att många med gott samvete ska kunna ha högeråsikter överhuvudtaget.

Flia skrev:Det måste vi ändra på!

Instämmer.

Flia skrev:
Zombie skrev:Vilket borde forskas på och resultaten slås upp stort. För det är ju fan själv att personliga tillkortakommanden hos utövarna av ett viktigt yrke ska få styra patienters välgång på det här viset.

Jotack, det stör mig något alldeles oerhört att jag oftast får fram det jag behöver säga, och att jag oftast får vårdgivare och myndigheter att förstå min synpunkt, bara för att jag kan prata deras språk (jag har ju jobbat som centralbyråkrat).
Varje gång tänker jag att det-är-ju-själva-fan att inte de som är svagare än jag (i det här avseendet alltså) ska behandlas sämre.
Jag vill gå ut och vara advokat åt alla som inte kan tala för sig.

Ja, där lär det finnas saker att tillföra för alla och envar som orkar och hittar en kanal. Inte minst för er (eller oss) som kan språket.
Zombie

Inläggav Miche » 2012-06-21 14:54:52

Flia skrev:Jo, fast här i Uppsala vägrar de göra en riktig utredning om man inte har behov av insatser från vården.

Då har de ändrat det sen jag blev utredd 2008 på Akademiska.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Sheyen » 2012-06-21 14:59:12

Flia skrev:
Sheyen skrev:Vad menas med "AS-personlighet"? Uppfyller du inte alla kriterier för AS?

Jo, fast här i Uppsala vägrar de göra en riktig utredning om man inte har behov av insatser från vården. Dels anses det inte ekonomiskt motiverat och dels anser de inte att jag "behöver" en utredning när jag är högfungerande. Flera läkare, inklusive Tony Attwood som jag mailat med, har uttalat att jag troligen har AS.

Men jag har fått ett läkarutlåtande för ensamåkande färdtjänst som säger att jag har AS, skrivet av en psykiatriker.

Men i så fall tror du att du har AS, men du vet inte. Så du kanske har AS. Man behöver ju trots allt göra en utredning för att kunna veta om man har AS eller ej.
Sheyen

Anslöt: 2010-10-24

Inläggav Zombie » 2012-06-21 15:00:59

Sheyen skrev:Men i så fall tror du att du har AS, men du vet inte. Så du kanske har AS. Man behöver ju trots allt göra en utredning för att kunna veta om man har AS eller ej.

Ja, i princip. Men i praktiken finns det ju också bra självdiagnostiker och tyvärr dåliga professionella diagnostiker.
Zombie

Återgå till Aspergare och vården

Logga in