NyT: Surfvanor kan påvisa depression
4 inlägg
• Sida 1 av 1
Artikeln kan i stort sett sammanfattas som:
Artikeln kan i stort sett sammanfattas som:
Kollar du e-posten tvångsmässigt, tittar på många videor och ofta växlar mellan olika internetaktiviteter som spel, fildelning och chat?
Det kan vara tecken på depression, skriver två amerikanska forskare i New York Times.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Re: NyT: Surfvanor kan påvisa depression
Om man tar bort kollar e-posten och lägger till kollar facebook, är det bara jag som tycker det låter som varenda tonåring när de är lite uttråkade?
.. och inte bara tonåringar kanske. Men då är vi väl deprimerade litet till mans då. Folk skriker ju om diagnoshysteri, patologisering av det normala och överbelastad sjukvård (som om sjukvården kunde vara annat än överbelastad med nuvarande finansiering)...
Fast annars ser jag inte riktigt varför just det här behöver skiljas ut från alla andra slags håglösa meningslösheter man kan fastna i när man är just... håglös och så vidare. Skulle vara den där surfvaneövervakaren då. Men den torde inte kunna fastställa orsak.
Fast annars ser jag inte riktigt varför just det här behöver skiljas ut från alla andra slags håglösa meningslösheter man kan fastna i när man är just... håglös och så vidare. Skulle vara den där surfvaneövervakaren då. Men den torde inte kunna fastställa orsak.
plåtmonster skrev:NyT: Surfvanor kan påvisa depression
Artikeln kan i stort sett sammanfattas som:Kollar du e-posten tvångsmässigt, tittar på många videor och ofta växlar mellan olika internetaktiviteter som spel, fildelning och chat?
Det kan vara tecken på depression, skriver två amerikanska forskare i New York Times.
Alltså. Det känns inte som något man behöver vara forskare på New York Times för att förstå att surfande kan bli maniskt och leda till deppresion.
Man kan bli sjuk i huvet av det mesta som man blir besatt av tycker jag.
Jag är fixerad vid internet. Det är ett som är säkert. Det kan jag medge i min egen forskning...
- Yv Ericsson
- Anslöt: 2012-04-25