MySQL: Too many connections (General Error)
Re: MySQL: Too many connections
weasley: antar att du såg den här http://www.phpbb.com/community/viewtopic.php?p=1638874, verkar inte ge några svar men en del, för mig, vettiga ingångar i debuggingen.
Nu kl 18:10 var det dags igen:
SQL ERROR [ mysql4 ]
Too many connections [1040]
An sql error occurred while fetching this page. Please contact an administrator if this problem persists.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
det var åtminstone tredje eller fjärde gången under eftermiddagen idag.
nallen skrev:weasley: antar att du såg den här http://www.phpbb.com/community/viewtopic.php?p=1638874, verkar inte ge några svar men en del, för mig, vettiga ingångar i debuggingen.
Nej, den var ny.
Vad tror du om
- Kod: Markera allt
slow_query_log= 1
slow_query_log_file= /home/fucking-mysql-slow.log
i my.cnf?
Det tror jag är en början. Minns dock att jag inte är nån databas-människa över huvud taget.
Jag tror jag fått lov att klicka bort fliken som forumsidan ligger uppe på ett antal gånger idag redan. det börjar med att man sitter på chatten och krysset som indikerar på att cahtten ej uppdaterar sig dyker upp. Då är det bara att klicka bort sig. Jag tycker att chatten gör att det blir mer liknande problem.
Sista tiden tycker jag man ofta får vänta på forumet. Oftast ger jag upp efter en evighet och stänger ner fliken, och försöker igen. Ibland funkar det, ibland får jag ge upp igen. Vet inte om det är relaterat, (förutom att det bidrar med några extra connections när man avbryter.)
weasley skrev:Forumtekniker:
Redan 2008 kände phpBB3 till felet men som ni ser är det inte en bugg - enligt dem.
http://tracker.phpbb.com/browse/PHPBB3-6966
Jag har sökt på olika permutationer av mysql phpbb3 error 1040 på google.
Sådana problemet har man inte i Python, på moderna PaaS-plattformar. Enda anledningen till att man håller fast vid PHP är att det garanterat kommer generera en massa lappa-och-laga-arbeten, vilket råkar vara den bästa kassa-ko en girig IT-konsult kan tänka sig.
Vad är "sådana problem" ?
Perl är för övrigt smidigt för att fixa (små) saker, men när storleken ökar så..
Perl är för övrigt smidigt för att fixa (små) saker, men när storleken ökar så..
- plåtmonster
animal skrev: Enda anledningen till att man håller fast vid PHP är att det garanterat kommer generera en massa lappa-och-laga-arbeten, vilket råkar vara den bästa kassa-ko en girig IT-konsult kan tänka sig.
Mnja. Nu är jag ju ideell här så det är ju inte ett problem.
Dessutom händer såna här saker aldrig i MINA miljöer. Den här phpBB3 är mer en blandning av ny och gammal kod som dessutom är uppdelad i - för MEJ - onaturliga och ologiska avdelningar och som till (som om det inte vore nog!) stor del förlitar sej på htaccess-instruktioner. Det är som du förstår INTE det sätt JAG skulle göra saker på. Dessutom kräver eventuella moduler att man gör fulhack för att dessa ska fungera. Fullständigt vansinnigt. Modulära system ska funka sömlöst när man lägger till det.
Alltså gör jag inte så när jag utvecklar i php. Så, det går faktiskt att göra rätt även i PHP, vilket är det jag kan bäst av de tre P-na.
Justja, jag har nu slagit på en del funktioner för att debugga, tack till nallen för bra länk, så ni får gärna skriva en notering här när ni råkar ut för General 1040 nästa gång så jag kan kolla om debuggern funkar.
Använde mina superpowers till att avdela utvecklingsdiskussionen hit: utveckla-eget-forum-t27480.html
weasley skrev:Justja, jag har nu slagit på en del funktioner för att debugga, tack till nallen för bra länk, så ni får gärna skriva en notering här när ni råkar ut för General 1040 nästa gång så jag kan kolla om debuggern funkar.
Ja, när jag trodde att ni äntligen hade kickat honom, så dök han just upp igen, den gamle general Error. Fast han envisades inte så länge denna gång.
Kvasir skrev:weasley skrev:Justja, jag har nu slagit på en del funktioner för att debugga, tack till nallen för bra länk, så ni får gärna skriva en notering här när ni råkar ut för General 1040 nästa gång så jag kan kolla om debuggern funkar.
Ja, när jag trodde att ni äntligen hade kickat honom, så dök han just upp igen, den gamle general Error. Fast han envisades inte så länge denna gång.
Det betyder tyvärr att
inte funkar som jag vill. Några idéer såhär på kvällskvisten, någon?weasley skrev:
- Kod: Markera allt
slow_query_log= 1
slow_query_log_file= /home/fucking-mysql-slow.log
nallen skrev:Inget i loggen, eller? Startade du om daemonen?
Nope, inget loggat. Startade om apachen men inte mysql iofs. Gör det nu, håll ut några sek medan allt går igång igen.
Har satt igång loggning i PHP också, den är lika tom som en explorerflaska på midsommarnatten...
Loggen vi diskuterat är ju MySQL... gissa själv vilken daemon som är lämplig att starta om.
Det är väl phpBB som ska loggas då den ej får kontakt med databasen?
- plåtmonster
Jo, jag tänkte lite tokigt där*. Men som jag skrev ovan så är allt omstartat sedan igår. Vi får se om det blir några rader i loggarna idag.nallen skrev:Loggen vi diskuterat är ju MySQL... gissa själv vilken daemon som är lämplig att starta om.
*Typ: ööööööh dääju pehåpee som skicker fråger så ja starter ôm apatsjen dä blir brarä
Man gör sånt när man är trött eller allmänt har otur när man tänker.
Sen finns det dom som alltid felsöker på det viset, typ; "det där förstår jag inte så jag ändrar lite här istället". Det är underhållande att se en gång, sen är det bara tragiskt.
Vi enas om att du hade otur.
Sen finns det dom som alltid felsöker på det viset, typ; "det där förstår jag inte så jag ändrar lite här istället". Det är underhållande att se en gång, sen är det bara tragiskt.
Vi enas om att du hade otur.
Re: TEMPTRÅD FÖR FELANMÄLNINGAR! (LÄS NOGA)
Nu fick jag besök av General Error igen.
Moderator mnordgren: flyttade detta samt tre andra inlägg från denna tråd: temptrad-for-felanmalningar-las-noga-t27479.html
Moderator mnordgren: flyttade detta samt tre andra inlägg från denna tråd: temptrad-for-felanmalningar-las-noga-t27479.html
Återgå till Regler, nyheter och synpunkter