Utökad skolplikt på sommaren om (S) får som de vill

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav plåtmonster » 2012-06-13 18:16:36

När man ser detta i kombination med nedragningarna, och alliansen säger att de kommer med ett liknande förslag. Undrar man om det inte vore mer effektivt att satsa på att klara det på första försöket?

SR: Socialdemokraterna vill ha skolplikt på sommaren 13 juni 2012 07:12
DN:”Kortat sommarlov för elever som inte når grundskolemålen”, 13 jun 2012 00:50
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Re: Utökad skolplikt på sommaren om (S) får som de vill

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-06-14 0:07:40

Att det funkar bra för vissa innebär inte att det funkar bra för alla. Somliga behöver stödundervisning andra är säkert i större behov av vila från terminerna för att öht orka. Att lagstifta om sommarskola kan dock vara ett sätt att tvinga kommuner att tillhandahålla det och det låter inte som ett dåligt förslag i och för sig att det finns men ganska kortsiktigt.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav Miche » 2012-06-14 0:31:20

Många barn avskyr sommarlovet eftersom de blir väldigt ensamma, föräldrar som jobbar heltid och de har ändå ingey att göra under sommaren så jag tror att det är bra om kommunerna kan ge dem en bra sommar.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav plåtmonster » 2012-06-14 0:48:59

Fast detta är skolplikt, inte något kollo. Även om inget hindrar att man kombinerar det ;)

Det jag vänder mig mot är inte att hjälpa elever på sommaren. Utan att man slimmar skolan såpass att fler elever får behov av stöd för att man t.ex budgeterat för få lärartimmar i skolan, samt förstås dragit in stödundervisning, bibliotek, studiebesök osv.

Gör det gärna till plikt för kommunerna, men frivilligt för eleverna. För eleverna ska inte hamna i kläm för att man snålar på terminerna och sedan ska ta igen det på sommaren.
plåtmonster

Inläggav Miche » 2012-06-14 1:00:33

Låter helt rätt plåtmonster, ska läsa artiklarna senare och fundera (nu orkar jag inte).
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Tiblan » 2012-06-14 7:54:08

plåtmonster skrev:Fast detta är skolplikt, inte något kollo. Även om inget hindrar att man kombinerar det ;)

Det jag vänder mig mot är inte att hjälpa elever på sommaren. Utan att man slimmar skolan såpass att fler elever får behov av stöd för att man t.ex budgeterat för få lärartimmar i skolan, samt förstås dragit in stödundervisning, bibliotek, studiebesök osv.

Gör det gärna till plikt för kommunerna, men frivilligt för eleverna. För eleverna ska inte hamna i kläm för att man snålar på terminerna och sedan ska ta igen det på sommaren.

Återigen är man ute efter att åtgärda symptomen inte felen och det är eleverna som kommer i kläm igen.
Tiblan

Anslöt: 2009-08-13

Inläggav micha » 2012-06-16 15:42:53

Jag kan inte låta bli att tycka att detta är idiotiskt.
Jag har ADD och hade problem i skolan redan i första klass med vissa ämnen,
vilket gjorde att jag redan då satt och tittade ut genom fönstret och ibland låtsades jobba,
trots att jag inte förstod. Lärarna hade knappt tid för en så man kunde sitta och bara vara. Detta fortsatte sedan alla resterande (misslyckade) år av min skolgång. Lärarna tyckte inte att jag försökte, att jag slarvade eller var lat. Men ingen har någonsin ens verkat undra om jag har ADD.
Hade jag gått i skolan nu hade jag, om detta funnits, fått gå i skolan under sommaren.
Som om det inte är illa nog att inte bli sedd under vanlig skoltid. Att ingen ens tänker tanken på att man kanske har vissa svårigheter som måste bli sedda. Eller har man chansen att bli sedd under denna extra skoltid?
Tanken på kortare sommarlov får mig att tänka att det hade varit vänligare att bli skjuten. Skola är ett enformigt helvete på denna jord. Ofta hade jag ångest över att behöva gå till skolan och för varje år som gick så skolkade jag mer och mer.
Jag hörde inte talas om vad ADD är förrän jag var typ 19 år gammal, allt började kännas så självklart då, men man kan inte låta bli att vara bitter på alla lärare man haft genom åren. Om dem bara hade kunnat se. Förstå.

Jag avskyr skolan så mycket att jag inom mig inte kan låta bli att se bilder av helvetet i eldlågor... eller vad skriver jag för hemskheter...
Här kommer en hälsning till skolan... :-)038
... buurn!...
micha

Anslöt: 2012-06-08

Inläggav Fenren » 2012-06-16 16:40:55

överhuvudtaget är sommarloven en tokig tanke. ingen vinner på att eleverna är borta så länge från skolan som de är under sommarloven, lärarna kanske skulle kunna få någon typ av förståelse för sin önskan om högre lön, eleverna skulle inte behöva börja om från början lika markant, föräldrarna skulle inte ha lika krångligt med sin semester och skolan skulle ha mindre tidspress då de kunde tjäna över en månads inlärningstid
Fenren

Anslöt: 2009-09-03

Inläggav nallen » 2012-06-16 17:26:13

Alla borde läsa åtminstone 4x40 timmar matte under sommaren.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav plåtmonster » 2012-06-16 17:34:18

Om man har duktiga pedagoger som är verkligen ägnar sig åt undervisning och inte administration, konflikter, dålig arbetsmiljö, mikromanagement, osv. Skulle man inte behöva dessa efterhandsplåster. Och barn behöver komma ut, annars får man andra problem istället..
plåtmonster

Inläggav DIProgan » 2012-10-08 8:33:36

Bump
DIProgan

Anslöt: 2008-10-14

Inläggav plåtmonster » 2012-10-08 15:32:58

Förslaget kvarstår? :evil:
plåtmonster