Efter aktivitetsersättning?
15 inlägg
• Sida 1 av 1
Efter aktivitetsersättning?
Min aktivitetsersättning tar slut i oktober pga ålder, hur gör man nu? Jag har ingen aning om vart man kan vända sig eller vart man ska ringa. Är det försäkringskassan man ska prata med om det eller något annat?
Re: Efter aktivitetsersättning?
Phobos skrev:Min aktivitetsersättning tar slut i oktober pga ålder, hur gör man nu? Jag har ingen aning om vart man kan vända sig eller vart man ska ringa. Är det försäkringskassan man ska prata med om det eller något annat?
Det är samma sak för mig, och jag ska ansöka om sjukersättning nu här framöver. Och jag tror att det säkerligen är samma sak för dig TS. Att du ska ansöka om sjukersättning. Tala med dem på FK och fråga vad du ska göra? Eller be någon som du känner, kanske godeman, förälder, kompis att ringa åt dig om du skulle tycka att det känns svårt.
Lycka till
Kan ni inte jobba alls alltså?
Annars är väl det förstahandalternativ...
Man har ju rätt till anpassning!
KalleKus skrev:Kan ni inte jobba alls alltså?
Kan inte uttala mig om TS situation, men jag kan inte jobba alls. Enligt Läkaren på försäkringskassan så är dagcenter det enda som jag klarar av.
KalleKus skrev:Kan ni inte jobba alls alltså?
Nej. Det är mycket som gör att jag inte kan det. Försökt med massor av saker förr och inget funkar och sedan dess har mitt mående och min situation blivit sämre. Så tvivlar starkt på att jag kan det, vill plugga men vet inte ens om jag kommer fixa det om man ser till hur det vart tidigare. Men försöka är ju alltid något man kan om dom vill det.
hur länge kan man ha aktivitetsersättning?
- Yv Ericsson
- Anslöt: 2012-04-25
Yv Ericsson skrev:hur länge kan man ha aktivitetsersättning?
Från 19 års ålder till 29 år, sedan måste man ansöka om sjukersättning det året man blir 30 och det kan man ha tills man blir 64 år.
skippy skrev:Yv Ericsson skrev:hur länge kan man ha aktivitetsersättning?
Från 19 års ålder till 29 år, sedan måste man ansöka om sjukersättning det året man blir 30 och det kan man ha tills man blir 64 år.
Hehe. men jag är ju 55? och har akt. ersättning?
Tack!
- Yv Ericsson
Yv Ericsson skrev:skippy skrev:Yv Ericsson skrev:hur länge kan man ha aktivitetsersättning?
Tack!
Oj, det kan inte vara aktivitetsstöd som du har då? Nu är jag inte så påläst om aktivitetsstöd, men skulle kunna tänka mig att det är något sånt som du har?
Här kan du/ni andra läsa lite om aktivitetsersättning. http://www.forsakringskassan.se/privatp ... ersattning
Varsegod
skippy skrev:Yv Ericsson skrev:skippy skrev:Från 19 års ålder till 29 år, sedan måste man ansöka om sjukersättning det året man blir 30 och det kan man ha tills man blir 64 år.
Tack!
Oj, det kan inte vara aktivitetsstöd som du har då? Nu är jag inte så påläst om aktivitetsstöd, men skulle kunna tänka mig att det är något sånt som du har?
Här kan du/ni andra läsa lite om aktivitetsersättning. http://www.forsakringskassan.se/privatp ... ersattning
Varsegod
Tack igen ser nu det heter aktivitetsstöd
Moderator: Lagade trasig citering.
- Yv Ericsson
Yv Ericsson skrev:Tack igen ser nu det bheter aktivitetsstöd
Kul att hjälpa till Yv!
Jag hade aktivitetsersättning tills jag blev 31, sen upptäckte de vise männen på FK, att jag inte skulle ha det längre. Har ansökt om sjukersättning (det som hette sjukpension tidigare), men detta har inte gått igenom. Nu har min läkare sjukskrivit mig ett år framöver, vet inte vad jag har nu. Har en god man som sköter min ekonomi. Men jag vet att jag får betala tillbaka till socialen efter att jag snyltat på dem iom. jag inte fick min sjukpenning i tid.
Richard skrev:Jag hade aktivitetsersättning tills jag blev 31, sen upptäckte de vise männen på FK, att jag inte skulle ha det längre. Har ansökt om sjukersättning (det som hette sjukpension tidigare), men detta har inte gått igenom. Nu har min läkare sjukskrivit mig ett år framöver, vet inte vad jag har nu. Har en god man som sköter min ekonomi. Men jag vet att jag får betala tillbaka till socialen efter att jag snyltat på dem iom. jag inte fick min sjukpenning i tid.
Hur kan dom pumpa människor med så mkt mediciner och sedan inte tycka att du borde få sjukersättning!?
Jag vet en kvinna som får full ersättning utan att hon knappt verkar sjuk ens!!
Här fanns ett läge att bli upprörd över!
Hoppas det ordnar sig för dig!
- Yv Ericsson
Det är sjukersättning som gäller. Tre års perioder som det ser ut nu om jag inte missminner mig.
Fyllde 30 i januari i år och fick då förlängt på aktivitetsersättning, men det gäller max till december 2012, oavsett.
Så det är FSK som gäller. Finns blanketter att ladda ner på deras hemsida och så
Mer info finns här:
http://www.forsakringskassan.se/privatp ... GOTJHRUIw/
Fyllde 30 i januari i år och fick då förlängt på aktivitetsersättning, men det gäller max till december 2012, oavsett.
Så det är FSK som gäller. Finns blanketter att ladda ner på deras hemsida och så
Mer info finns här:
http://www.forsakringskassan.se/privatp ... GOTJHRUIw/
Yv Ericsson skrev:Richard skrev:Jag hade aktivitetsersättning tills jag blev 31, sen upptäckte de vise männen på FK, att jag inte skulle ha det längre. Har ansökt om sjukersättning (det som hette sjukpension tidigare), men detta har inte gått igenom. Nu har min läkare sjukskrivit mig ett år framöver, vet inte vad jag har nu. Har en god man som sköter min ekonomi. Men jag vet att jag får betala tillbaka till socialen efter att jag snyltat på dem iom. jag inte fick min sjukpenning i tid.
Hur kan dom pumpa människor med så mkt mediciner och sedan inte tycka att du borde få sjukersättning!?
Jag vet en kvinna som får full ersättning utan att hon knappt verkar sjuk ens!!
Här fanns ett läge att bli upprörd över!
Hoppas det ordnar sig för dig!
Tack!
Idag ringde de från Försäkringskassan och sa att min sjukersättning har blivit beviljad.
Återgå till Aspergare och vården