Stevia

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Stevia

Inläggav kullan » 2012-06-03 14:38:46

Detta är gammalt. Det ska va godkänt nu. Det är därför som alla kedjor nu tar in det i sitt sortiment.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav kvicksilver » 2012-06-03 14:44:42

Återkom när det kommer en Coca-Cola-variant som innehåller stevia. 8)
kvicksilver

Anslöt: 2011-02-19

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-06-03 23:41:40

plåtmonster skrev:Kan tipsa om lönnsirap. Väldigt sött, men ingen sockerkick pga lågt GI-värde.

Lönnsirap tycker jag smakar fruktansvärt äckligt :S Honung och muscovadosocker är egentligen det enda "sötningsmedel" jag tycker smakar gott.
KaosPrinsessa

Anslöt: 2010-10-10

Inläggav Moggy » 2012-06-03 23:47:53

kvicksilver skrev:Återkom när det kommer en Coca-Cola-variant som innehåller stevia. 8)

Mmm. Låter fint det! Frågan är hur det smakar av det. Coca Cola Zero som innehåller Aspartam älskar jag men coca cola light som innehåller Sukralos är inte alls lika god.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav plåtmonster » 2012-06-04 1:18:59

KaosPrinsessa skrev:Lönnsirap tycker jag smakar fruktansvärt äckligt :S

Det ska vara kanadensisk lönnsirap. Det är rejäl skillnad på olika sorter.

(Vanlig sirap är rena rävgiftet)

kullan skrev:Detta är gammalt. Det ska va godkänt nu. Det är därför som alla kedjor nu tar in det i sitt sortiment.

När jag frågade en läskefabrikant om hälsoaspekterna av aspartam och acemsulfat så vart svaret att det är godkännt så det finns inga risker med de ämnena. Man kan ju fråga sig vem som har blivit mutad.. :twisted:

Den rätta sorten:
Bild
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-06-04 23:57:01

plåtmonster skrev:Den rätta sorten:

Det är faktiskt exakt den som jag har provat.
Vanlig sirap kan jag inte ens smaka på, så vidrigt sött är det.
KaosPrinsessa

Inläggav Kvasir » 2012-06-07 10:05:46

Jag använder Stevia ibland. Det fungerar bra, men man måste dosera väldigt försiktigt, eftersom Stevia är extremt koncentrerat jämfört med vanligt socker. Det blir en bismak av anis om man tar för mycket.
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

Inläggav Sheyen » 2012-06-07 10:09:14

Kvasir skrev:Jag använder Stevia ibland. Det fungerar bra, men man måste dosera väldigt försiktigt, eftersom Stevia är extremt koncentrerat jämfört med vanligt socker. Det blir en bismak av anis om man tar för mycket.

Ah. Jag har funderat på det där med bismaker från stevia. Jag själv har ju inte testat stevia, men eftersom att jag är duktig på att ösa på med socker i både fil och te borde jag kanske testa stevia och se om det passar mig bra.
Sheyen

Anslöt: 2010-10-24

Inläggav Miche » 2012-06-07 11:30:08

ICAs Stevia som Sheyen länkar till här är ju utspädd för att kunna användas på samma sätt som socker, det verkar som om flera här inte förstått det.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Kvasir » 2012-06-07 11:39:58

Aha, de har tydligen spätt ut den rejält. Den jag har är koncentrerad och är några hundra gånger starkare än socker.
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

Inläggav Yv Ericsson » 2012-06-07 11:43:04

Jag hatar sucketter. Så Stevia är inget för mig. Har inte provat. Men hade tänkt prova.

Cola Zero har jag just lärt mig dricka. Cola Light är hemskt. Föresten är cola äckligt hur det en dricks.

Föredrar nog vanligt socker.
Yv Ericsson

Anslöt: 2012-04-25

Inläggav Sheyen » 2012-06-14 7:37:12

Har köpt stevia... Det är inte helt kalorifritt. 1 tesked utspädd stevia (2 kcal) ska motsvara 1 tesked socker (20 kcal). Stevia smakar hemskt. Jag använder det när jag ska göra varm choklad. När man har stevia ihop med kakao och mjölk smakar det rätt så ok.

Jag kommer ju absolut inte sluta äta godis på helgerna. Stevia är inte gott, men iofs... det tar nog tid att vänja sig vid smaken.
Sheyen

Anslöt: 2010-10-24

Inläggav Lilla Gumman » 2012-06-14 9:02:38

Hej!

Man måste alltid ha socker hemma, men det går åt minst.

Jag har lite socker när jag ska göra chutney. Eller lägga in gurkur. Där behövs sockret för att det ska hålla sig länge. Då tror jag inte på Stevia eller andra sötningsmedel. Men det är klart, om jag har gjort en smoothie på bär, och det visar sig vara alldeles för sura bär kan det säkert fungera med Stevia. Fast jag använder så lite socker, att vanligt strösocker får bli modellen i alla fall. Stevia går inte att ha till allting. Inte att baka på exempelvis. Det funkar bara om man vill åt den söta smaken.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-06-14 9:22:48

Har testat Stevia nu. Smakar beskt precis som allt annat sötningsmedel.
Tänker aldrig mer äta det.
KaosPrinsessa

Inläggav Bror Duktig » 2012-06-15 0:07:37

Stevia smakar förjävligt. Jag äter hellre helt osötat. Men jag läste på några LCHF-bak-bloggar att man skulle kombinera LITE stevia med erythritol eller köpa en av de färdiga blandningar som finns.

Men nä, jag ska nog köra honung eller helt osötat (eller det råsocker som finns i 90 %-ig mörk choklad när jag bakar med det). Det smakar skit, och bara smaken av sött väcker ett svart hål av sockersug i en sådan som mig.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Stevia

Inläggav Alien » 2014-07-23 17:33:28

Stevia framhålls som ett "naturligt" sötningsmedel. Men det är ju socker också. Och så naturligt är det inte, själva plantan stevia (sötflockel) kan inte ätas, och sötningsmedlet genomgår en omfattande reningsprocess.

DN Livsstil skrev:– Steviabladen är inte godkända för förtäring därför att det inte har gått att bevisa att de är ofarliga, säger Evelyn Jansson Elfberg, avdelningsdirektör på Livsmedelsverket, och menar att marknadsföringen av stevia som en hälsosam växt är helt fel. En planta hemma på köksbordet rekommenderar hon inte och i handelsträdgårdar får växten inte stå bland de ätbara.
http://www.dn.se/livsstil/halsa/stevia-en-sot-konflikt/

Enligt livsmedelsverket får det inte stå "sötad med stevia", det måste stå "sötad med steviolglykosider", E960.

En som minst sagt är på kollisionskurs med Livsmedelsverkets uppfattning om stevia är Carl Horn af Rantzien. Han startade och har varit ordförande i The international stevia council och har ett företag, The real stevia company, som bland andra Ikeagrundaren Ingvar Kamprad har investerat i. Företaget driver flera steviaodlingar i Paraguay.
---
– Livsmedelsverkets syn på stevia är bara trams. De har inga invändningar mot vanligt socker, trots att det har gått igenom i stort sett samma process som stevia. Det är både osakligt och dumt. För mig är det fullständigt självklart att stevia är helt naturligt, dundrar Carl Horn af Rantzien.
---
I flera andra länder har själva växten godkänts för förtäring nu. Carl Horn af Rantzien använder dem själv direkt i maten, han strör dem över filmjölken på morgonen.

Det måste vara egenodlad stevia då, den får alltå inte säljas som livsmedel. Klart han säger att det är ofarligt, han har ju ett företag som säljer stevia. Och att något är "helt naturligt" är sannerligen ingen garanti för att det är ofarligt.

Men om man vill ha söt smak och dra ner på kalorier, så verkar ju steviolglyosider vara ett lämpligt val, eftersom de står med som "Icke energigivande naturliga sötningsmedel" här: https://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6tningsmedel
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Återgå till Intressanta intressen

Logga in