Frågor om smartphone (Android)
87 inlägg
• Sida 3 av 4 • 1, 2, 3, 4
Re: Frågor om smartphone
Miche skrev:Nu vill jag hitta en app som blockar reklamen i reklamfinansierade appar, än så länge har jag en som blockar reklam på webbsidor som heter AdFree.
Jag slipper all reklam, i alla appar, tack vare AdFree Android. Telefonen måste vara rootad för att använda den. Om du har rootat kan du även använda LBE Privacy Guard. I den kan du begränsa andra appars rättigheter, tex internetåtkomst.
Kimmelie skrev:Miche skrev:Nu vill jag hitta en app som blockar reklamen i reklamfinansierade appar, än så länge har jag en som blockar reklam på webbsidor som heter AdFree.
Jag slipper all reklam, i alla appar, tack vare AdFree Android. Telefonen måste vara rootad för att använda den. Om du har rootat kan du även använda LBE Privacy Guard. I den kan du begränsa andra appars rättigheter, tex internetåtkomst.
Låter jätteintressant för mig som strax ska starta upp min egen nya smartphone. Berätta gärna mer, så jag begriper bättre. "Roota" och sånt är lite fikonspråk när man inte är en hacker själv, och jag behöver bättre beskrivet för att haja.
Danne skrev:Låter jätteintressant för mig som strax ska starta upp min egen nya smartphone. Berätta gärna mer, så jag begriper bättre. "Roota" och sånt är lite fikonspråk när man inte är en hacker själv, och jag behöver bättre beskrivet för att haja.
Hur man gör för att roota skiljer sig åt mellan olika modeller och vilken version av Android man har. Jag har Samsung Galaxy S2 med Android 4.0.3 (Icecream Sandwich). På den var det lätt för man behövde inte flasha in nån "unsecure kernel" först, utan bara att ladda ner 2 filer och starta upp i recovery läget. Men om du har en annan modell kan jag inte hjälpa dig, för jag fattade typ ingenting när jag läste om andra metoder för att roota, innan jag hittade den metod jag använde. Men det vanliga är att man kopplar in telefonen på datorn och kör nåt program där.
Edit: Att roota innebär alltså att man får root-behörighet, dvs typ administratör.
Kimmelie skrev:Danne skrev:Låter jätteintressant för mig som strax ska starta upp min egen nya smartphone. Berätta gärna mer, så jag begriper bättre. "Roota" och sånt är lite fikonspråk när man inte är en hacker själv, och jag behöver bättre beskrivet för att haja.
Hur man gör för att roota skiljer sig åt mellan olika modeller och vilken version av Android man har. Jag har Samsung Galaxy S2 med Android 4.0.3 (Icecream Sandwich). På den var det lätt för man behövde inte flasha in nån "unsecure kernel" först, utan bara att ladda ner 2 filer och starta upp i recovery läget. Men om du har en annan modell kan jag inte hjälpa dig, för jag fattade typ ingenting när jag läste om andra metoder för att roota, innan jag hittade den metod jag använde. Men det vanliga är att man kopplar in telefonen på datorn och kör nåt program där.
Edit: Att roota innebär alltså att man får root-behörighet, dvs typ administratör.
Tur för mig, det är just en sån telefon jag skaffat. Dock vet jag inte vad för OS som sitter i. Jag förstår lite bättre nu, dock är det fortfarande lite väl avancerat för mig för att våga mig på i nuläget. Men snart så. Och det låter ju onekligen bra.
Sv: Frågor om smartphone
Lilla Gumman: Vill du spela Draw something free mot mig? PM:a mig om du vill spela. (man typ ritar och gissar, finns i play butik)
Danne skrev:Tur för mig, det är just en sån telefon jag skaffat. Dock vet jag inte vad för OS som sitter i. Jag förstår lite bättre nu, dock är det fortfarande lite väl avancerat för mig för att våga mig på i nuläget. Men snart så. Och det låter ju onekligen bra.
Här är den guide jag följde:
http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1501719
Gå till Inställningar - Om telefonen
Så står det vilken Android-version det är. Om du har en äldre version kan du uppdatera den. Men om du nyligen köpt den borde den ha ICS (4.0.3) förinstallerat.
Hej!
Om jag ska ha antivirus till telefonen, ska jag välja AVG Free eller ska jag betala cirka 65 kr? Nån som har en aning? Är det värt att betala?
Hälsningar
Lilla Gumman
Om jag ska ha antivirus till telefonen, ska jag välja AVG Free eller ska jag betala cirka 65 kr? Nån som har en aning? Är det värt att betala?
Hälsningar
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
Lilla Gumman skrev:Hej!
Hälsningar
Lilla Gumman
Finns inga stora virushot i dagsläget. Tycker du kan nöja dig med gratisvarianten till vidare. Börjar det dyka upp virus så går det ju att se över vad man behöver då. Det där med stöldfunktionen som Marsisten skrev om lät iofs bra. Men man måste inte ha nåt AV på androidmobiler för tillfället iaf...
Antivirus i sin smartphone är inte lika nödvändigt som till en dator. Har aldrig haft till smsrtphone och kommer nog aldrig ha.
Har inte heller något antivirus program till min samsung galaxy xcover. Har inget behov av det. Kanske jag skaffar det om jag börjar använda telefonen till att lagra känsliga uppgifter.
Inte jag heller till min gamla HTC Hero (den skulle knappt palla fler appar). Känns lite betryggande att Androidkärnan är byggd på Linuxkärnan, man hör sällan om virus på linux.
MUO: New Study Suggests Most Android Anti-Virus Apps Aren’t Effective
MUO: New Study Suggests Most Android Anti-Virus Apps Aren’t Effective
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Moggy skrev: Det där med stöldfunktionen som Marsisten skrev om lät iofs bra.
http://www.avast.com/free-mobile-security
http://www.avast.com/free-mobile-securi ... y-features
avast! Anti-Theft
App Disguiser
After downloading avast! Anti-Theft, user can choose a custom name that disguises the app (e.g. call it "Pinocchio game") so that it is even harder for thieves to find and remove.
Stealth Mode
Once anti-theft is enabled, the app icon is hidden in the app tray, leaving no audio or other trace on the target phone – the app is 'invisible', making it difficult for thieves to detect or remove.
Self-Protection
Extremely difficult for thieves to remove (especially on rooted phones), Anti-Theft protects itself from uninstall by disguising its components with various self-preservation techniques. On rooted phones it is able to survive hard-resets and can even disable the phone's USB port.
Battery Save
Anti-Theft only launches itself and runs when it needs to perform tasks. This preserves battery life and makes it very difficult for thieves to shut it down.
SIM-Card-Change Notification
If stolen and a different (unauthorized) SIM card inserted, the phone can lock, activate siren, and send you notification (to remote device) of the phone's new number and geo-location.
Trusted SIM Cards List
Establish a 'white list' of approved SIM cards that can be used in the phone without triggering a theft alert. You can also easily clear the trusted SIM cards list, to leave the one present in the phone as the only trusted one.
Remote Settings Change
A setup wizard guides the user through the installation process on rooted phones by either writing directly or by generating an update file. No command-line knowledge is necessary to install Anti-Theft rooted. Also supports upgrading the app.
Remote Features
Remote Siren
Option to sound a loud siren, which returns always to maximum volume if thieves try to silence. This siren sound can also be customized (e.g. record own siren sound or select siren sound from file).
Remote Lock
To protect your data, phone can be locked remotely and then cannot be accessed again without entering the password specified by the user.
Lock Phone Settings Access
Enables remote locking of the phone's App Manager and/or phone settings.
Remote Display
Remotely send a customized message to locked or non-locked phone display (e.g. with a reward for its return).
Remote Locate
Remotely locate phone via GPS, WiFi, or mobile network – for maximum accuracy. Can locate either once or continuously (GPS can be auto-enabled on all rooted phones or non-rooted phones from Android 1.6 to 2.2).
Remote Memory Wipe
Remotely trigger a full, permanent wipe of all phone data (e.g. contacts, call log, SMS/MMS, browser history, apps, email accounts), including reliable, physical wipe of all memory cards from Android 2.2 on (limited functionality on older versions).
Remote Calling
Remotely have the phone call you elsewhere with screen blackened, so that thieves cannot see it. This way you can listen to the phone's surroundings.
Remote Forwarding
Remotely activate/deactivate option to forward or copy call data and/or SMS messages to another device. Call data goes to remote device, but not the call itself. SMS messages, however, are forwarded in their entirety ("CC" copies also to original device).
Remote "Lost" Notification
Remotely send a "Lost" command to trigger same actions as SIM card change (e.g. phone lock, siren, or USB lock). "Found" command deactivates "Lost" command.
Remote SMS Sending
Remotely trigger phone to send an SMS to another phone. That way, if you forget the phone somewhere, you can reply nonetheless to incoming calls or SMS messages.
Remote History
Query the call log, contacts, and SMS messages remotely (with each forwarded as a separate SMS message, but able to be filtered).
Remote Restart
Reboot the phone by SMS command, which will lock the phone by asking for the SIM's PIN code. (Works only on rooted phones.)
Low Battery Notification
Phone is able to send low battery notification to a secondary device.
Remote Settings Change
All of the Anti-Theft settings can be changed remotely.
Riktigt vettiga saker faktiskt, tycker jag iaf.
Hur får man bort den om man nu skulle vilja det?
Lät iofs bra omdet funkar som sagt. Får dock lite dåliga vibbar av sånt där då det brukar kunna orsaka massa svårlösta problem om programvaran micklar med operativet på djup nivå...
Lät iofs bra omdet funkar som sagt. Får dock lite dåliga vibbar av sånt där då det brukar kunna orsaka massa svårlösta problem om programvaran micklar med operativet på djup nivå...
Moggy skrev:Hur får man bort den om man nu skulle vilja det?
Via den kod du sätter på programvaran som jag förstod det. 6-siffrig kod du väljer. För att kunna röra AVAST så måste man skriva in den koden. Och innan dess måste man hitta filen som programmet är i. Det är inga problem, så länge du vet filnamnet på den (det är du som väljer filnamnet + kod).
Hej!
Jag har en musikspelare på telefonen. Jag har fört över min musik från datorn till telefonen. När jag startar spelaren i telefonen varnar den för att datatrafik kan förekonma. Jag är inte intresserad av att se en bild på skivomslaget etc. Är det sånt som belastar Internet, eller är det bara radio etc.?
Hälsningar
Lilla Gumman
Jag har en musikspelare på telefonen. Jag har fört över min musik från datorn till telefonen. När jag startar spelaren i telefonen varnar den för att datatrafik kan förekonma. Jag är inte intresserad av att se en bild på skivomslaget etc. Är det sånt som belastar Internet, eller är det bara radio etc.?
Hälsningar
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
Jag tror knappast det är frågan om några mängder datatrafik, om du ser till att spela igenom när du är uppkopplad mot WiFi så cachas antagligen ev. bilder så minskar du risken ytterligare.
Om du har Onavo Count installerad och igång så anger den hur mycket varje program utnyttjat vilket ger en bra koll.
Vanlig radio tar ingen datatrafik alls, däremot internetradio givetvis.
Om du har Onavo Count installerad och igång så anger den hur mycket varje program utnyttjat vilket ger en bra koll.
Vanlig radio tar ingen datatrafik alls, däremot internetradio givetvis.
Lilla Gumman: Om du känner andra med smartphone och vill skicka gratis mess till dem kan jag rekomendera appen Whatsapp, jag använder den själv och är toknöjd
Zirre skrev:Lilla Gumman: Om du känner andra med smartphone och vill skicka gratis mess till dem kan jag rekomendera appen Whatsapp, jag använder den själv och är toknöjd
Den är tydligen bara gratis första året.
http://www.whatsapp.com/android/
- barracuber
Kände inte till den här svenska androidsajten: http://www.alltomandroid.nu/appar/
EDIT: nu fattar jag, det är sajten till tidningen med samma namn.
EDIT: nu fattar jag, det är sajten till tidningen med samma namn.
- barracuber
Hej!
Tack för svar, Miche. Jag trodde att det tuggade lite datatrafik hela tiden när man lyssnade. Men i själva verket så tuggar det bara lite av datatrafiken om det finns en skivomslagsbild etc. till låten. Och du menar att har telefonen hämtat bilden en gång, så finns den där och behöver inte hämtas igen?
Musik lyssnar jag ju bara till när jag är utanför hemmet. Det vill säga när jag åker buss eller tåg, eller någon gång ibland när jag promenerar. Men det är klart, jag kan ju lyssna igenom dem hemma en gång för att slippa datatrafik, om det var så du menade.
Zirre, jag känner ingen annan med smartphone än du och min pappa. Jag tror knappast att min pappa vill installera Whatsapp, han begriper sig inte på telefonen utan har den bara för att ringa, skicka sms och titta på mms som andra skickar.
Hälsningar
Lilla Gumman
Tack för svar, Miche. Jag trodde att det tuggade lite datatrafik hela tiden när man lyssnade. Men i själva verket så tuggar det bara lite av datatrafiken om det finns en skivomslagsbild etc. till låten. Och du menar att har telefonen hämtat bilden en gång, så finns den där och behöver inte hämtas igen?
Musik lyssnar jag ju bara till när jag är utanför hemmet. Det vill säga när jag åker buss eller tåg, eller någon gång ibland när jag promenerar. Men det är klart, jag kan ju lyssna igenom dem hemma en gång för att slippa datatrafik, om det var så du menade.
Zirre, jag känner ingen annan med smartphone än du och min pappa. Jag tror knappast att min pappa vill installera Whatsapp, han begriper sig inte på telefonen utan har den bara för att ringa, skicka sms och titta på mms som andra skickar.
Hälsningar
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
Jag kan inte garantera att det är på det sättet, men det känns sannolikt. Om man har 1GB per månad tror jag man klarar sig bra ändå, speciellt om man användet sig av WiFi när man är hemma.
Lilla Gumman: Du kan ha det i åtanke om geocache nån gång skulle skaffa sig en smartphone
Sv: Re: Sv: Frågor om smartphone
Lilla Gumman skrev:Hej!
Hälsningar
Lilla Gumman
Inte särskilt mycket och du bör kunna stänga av det.
Gällande radio kan du förmodligen köra FM radio vilket använder dina hörlurar som antenn. Då är de gratis och uran nät. Du kan också köra internetradio men då tillkommer datatrafik, dock bättre ljud. Digitalt vs analogt.
barracuber skrev:Zirre skrev:Lilla Gumman: Om du känner andra med smartphone och vill skicka gratis mess till dem kan jag rekomendera appen Whatsapp, jag använder den själv och är toknöjd
Den är tydligen bara gratis första året.
http://www.whatsapp.com/android/
Men här är Kik Messenger - en helt gratis konkurrent till Whatsapp.
http://www.callingallgeeks.org/38195/ki ... -whatsapp/
Här är ytterligare alternativ, bl a den välkända Viber. Men alla är nog inte gratis.
http://www.techshout.com/alternatives/2 ... ernatives/
- barracuber