Tycker ni också att synagoga är ett lattjo ord?
13 inlägg
• Sida 1 av 1
Tycker ni också att synagoga är ett lattjo ord?
Jag tycker att ordet synagoga låter så jäkla lattjo! En synagoga är typ en judisk kyrka. Synagoga, synagoga, synagoga...
Inget går upp mot mullor o moskéer, men det är allt för uttjatat nu. Annars kan man göra kombinationer;
-Mul(l)an var på väg till synagogan lastad med kålrabbi!
En rabbi är en judisk präst.
Inget går upp mot mullor o moskéer, men det är allt för uttjatat nu. Annars kan man göra kombinationer;
-Mul(l)an var på väg till synagogan lastad med kålrabbi!
En rabbi är en judisk präst.
Re: Tycker ni också att synagoga är ett lattjo ord?
Jo det är lustigt, kansek främst för att det inte ingår i den språkstam (är jiddish såvitt jag vet) vi är vana vid att använda.?
- heterPeter
- Anslöt: 2010-06-22
heterPeter skrev:Jo det är lustigt, kansek främst för att det inte ingår i den språkstam (är jiddish såvitt jag vet) vi är vana vid att använda.?
Synagoga kommer väll ifrån Grekiskan? Och Jidish tror jag tillhör den Germanska språkstammen precis som Svenskan gör.
- Jag tycker hammock är mer komiskt. Hurts är också ett lustigt ord. Murkelburk på skånska är ännu värre...
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
KrigarSjäl skrev:- Jag tycker hammock är mer komiskt. Hurts är också ett lustigt ord.
Det kan jag verkligen hålla med om speciellt när man hör den här låten.
slackern skrev:heterPeter skrev:Jo det är lustigt, kansek främst för att det inte ingår i den språkstam (är jiddish såvitt jag vet) vi är vana vid att använda.?
Synagoga kommer väll ifrån Grekiskan? Och Jidish tror jag tillhör den Germanska språkstammen precis som Svenskan gör.
Tack för tillrättavisningen. Gensat ilade jag iväg och kollade upp så gott jag kunde.
Jiddish tillhör enl wikipedia den germanska språkstammen,
Huruvida Synagoga är jiddish lr hebreiska lr ngt annat språk, det lyckade jag inte få fram.
Men ok - det är ett syn(agoga)nerligen lustigt ord.
- heterPeter
- Anslöt: 2010-06-22
Har ni besökt en syndagoga någon gång?
Ett roligt ord på jiddish är shikker, betyder ungefär att vara full. Tror jag läste det i Judisk Krönika, tidningen, innan man blev tvungna att börja förvara den bakom disk på biblioteket - vandalism.
Ett roligt ord på jiddish är shikker, betyder ungefär att vara full. Tror jag läste det i Judisk Krönika, tidningen, innan man blev tvungna att börja förvara den bakom disk på biblioteket - vandalism.
Hörslagoga vore också lattjoare. Och är inte lattjo lattjo apropå det? Eller Berggren, Lundkvist och en massa andra efternamn?
KrigarSjäl skrev:Murkelburk
Vad är det?
Hoppas ingen märker att jag är skåning.
Miche skrev:...?
Haha hade ställt in hjärnan på att det skulle vara slang för något i skåne. Det var tydligen det skånska uttalet av ordet som var lite lustigt enligt mina googlingar iaf
Inte så lätt när man inte pratar bred skånska.
Choklad skrev:KrigarSjäl skrev:Murkelburk
Vad är det?
Hoppas ingen märker att jag är skåning.
Haha, säg det högt ett par gånger...
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10