Nytt tangentbord?
78 inlägg
• Sida 3 av 4 • 1, 2, 3, 4
Re: Nytt tangentbord?
Hittade en gammal tråd att återanvända.
Jag gillar inte mitt tangentbord och har tyckt mer eller mindre illa om alla jag haft de senaste åren. Familjen tycker jag slår för hårt på det, särskilt sambon som delar det dubbeldjupa skrivbordet med mig. Det är fel känsla i tangenttryckningen. Knapparna känns vingliga i sidled, de är alldeles för låga och det känns som om de sitter för tätt och det liksom knarrar i botten av det när jag slår ner tangenterna. Jag kan inte varken känna eller höra när tryckningen är registrerad. Och så är det svart... men det är det minsta problemet. En del onödiga knappar har det - inte bara en utan två windowstangenter tex - medan en del andra saknar en viktig tangent: scroll lock, som jag behöver för att kunna styra switchen och växla mellan mina datorer (jag är tacksam om jag kan slippa programmera om knapparna). Det numeriska tangentbordet till höger är alldeles nödvändigt eftersom jag bland annat arbetar med bokföring och det betyder mycket sifferarbete.
Nå, jag muttrade om igen och för jag vet inte vilken gång i ordningen över detta när jag plötsligt blev varse något som kanske kan vara en acceptabel lösning på mitt missnöje (skrev först "problem" men bestämde mig för att det är att tillmäta det alltör stor vikt): ett mekaniskt tangentbord. Dyrare men är de tillräckligt mycket bättre får det vara värt det tänkte jag och köpte raskt ett (på öppet köp) för att prova. Men det vill bara samarbeta med min dator om jag skippar USB och ansluter med PS/2! Det är iofs inga problem annat än att den switch jag nämnde ovan är för USB. Antingen får jag byta switch också - och hoppas det funkar med PS/2 även via den eller så måste jag komma runt problemet på annat sätt.
Jag köpte ett Q-pad MK-80 med blå switchar och kör Ubuntu 10.04 i den ena datorn, Windows XP i den andra. Datorn med Ubuntu i är bra och nyligen helrenoverad och den jag använder till det mesta, den andra är äldre, enklare och reserverad till bokföring och liknande. Om jag ska behålla tangentbordet vet jag inte ännu, det är lite i plastigaste laget för mig och jag hade velat ha ett med lite dovare ljud och tangenter som är lite mindre glatta på ytan. Men känslan och klicket är bra, och det hela är bra mycket bättre än det andra jag har nu (som ändå är ett av de bättre jag provat på senare år). Stabilt och bra är det också och tungt nog för att stå hyfsat still.
Någon som har något att bidra med till problemlösningen?
Jag gillar inte mitt tangentbord och har tyckt mer eller mindre illa om alla jag haft de senaste åren. Familjen tycker jag slår för hårt på det, särskilt sambon som delar det dubbeldjupa skrivbordet med mig. Det är fel känsla i tangenttryckningen. Knapparna känns vingliga i sidled, de är alldeles för låga och det känns som om de sitter för tätt och det liksom knarrar i botten av det när jag slår ner tangenterna. Jag kan inte varken känna eller höra när tryckningen är registrerad. Och så är det svart... men det är det minsta problemet. En del onödiga knappar har det - inte bara en utan två windowstangenter tex - medan en del andra saknar en viktig tangent: scroll lock, som jag behöver för att kunna styra switchen och växla mellan mina datorer (jag är tacksam om jag kan slippa programmera om knapparna). Det numeriska tangentbordet till höger är alldeles nödvändigt eftersom jag bland annat arbetar med bokföring och det betyder mycket sifferarbete.
Nå, jag muttrade om igen och för jag vet inte vilken gång i ordningen över detta när jag plötsligt blev varse något som kanske kan vara en acceptabel lösning på mitt missnöje (skrev först "problem" men bestämde mig för att det är att tillmäta det alltör stor vikt): ett mekaniskt tangentbord. Dyrare men är de tillräckligt mycket bättre får det vara värt det tänkte jag och köpte raskt ett (på öppet köp) för att prova. Men det vill bara samarbeta med min dator om jag skippar USB och ansluter med PS/2! Det är iofs inga problem annat än att den switch jag nämnde ovan är för USB. Antingen får jag byta switch också - och hoppas det funkar med PS/2 även via den eller så måste jag komma runt problemet på annat sätt.
Jag köpte ett Q-pad MK-80 med blå switchar och kör Ubuntu 10.04 i den ena datorn, Windows XP i den andra. Datorn med Ubuntu i är bra och nyligen helrenoverad och den jag använder till det mesta, den andra är äldre, enklare och reserverad till bokföring och liknande. Om jag ska behålla tangentbordet vet jag inte ännu, det är lite i plastigaste laget för mig och jag hade velat ha ett med lite dovare ljud och tangenter som är lite mindre glatta på ytan. Men känslan och klicket är bra, och det hela är bra mycket bättre än det andra jag har nu (som ändå är ett av de bättre jag provat på senare år). Stabilt och bra är det också och tungt nog för att stå hyfsat still.
Någon som har något att bidra med till problemlösningen?
Är det en PS/2-USB adapter du testat med? Annars kan du göra ett besök i en databutik där tangentborden finns framme så du kan känna på dem, det finns gott om sådana butiker i lite större städer.
Miche skrev:Är det en PS/2-USB adapter du testat med?
Ja, det är en PS/2-kontakt och det medföljer en USB-adapter.
Ajdå, PS/2 brukar bara funka om man bootar med den ansluten, så att switcha brukar inte lyckas, därför är USB enormt mycket bättre!
Du har ingen annan adapter att testa med, det kan ju vara fel på den du fick med!
Du har ingen annan adapter att testa med, det kan ju vara fel på den du fick med!
Titti skrev:Någon som har något att bidra med till problemlösningen?
Titti skrev:Ja, det är en PS/2-kontakt och det medföljer en USB-adapter.
Jag skulle köpa ett Steelseries 6G/V2. De kostar omkring 600 och är gameingmodell. Det finns 4 olika hårda switchar på det, och det är de du får kolla på. Det fungerar skithärligt och är bra känsla i det och byggt som en tank, det är inte plastigt, utan är metall i det.
Detta tangentbordet funkar med USB och PS/2 (det är USB på tangentbordet, och ingår en adapter för att omvandla USB till PS/2, inte tvärtom), men skillnaden är enorm. PS/2 ger 102 tangenters anti-gost och USB 6 tangenter anti-ghost. Därför är det gjort för PS/2, förmodligen även på ditt tangentbord. De är för gameing och PS/2 ger bättre anti-ghost. Men det går med USB också. Det håller också för 50 miljoner nedslag/tangent.
Jag använder det och är helt nöjd med det. Så om du är ute efter ett bra mekaniskt, som är gjort för USB (du använder adapter för att få det till PS/2), skulle jag fundera på ett Steelseries 6G/V2, det är ett grymt tangentbord för kostnaden. Dock så måste du kolla vilken switch du vill ha, då det finns olika hårda.
http://steelseries.com/products/keyboar ... eries-6gv2
Senast redigerad av marxisten 2012-06-10 15:11:14, redigerad totalt 4 gånger.
Ah... nu förstår jag problemet.
Det är en sån passiv PS/2-adapter som följer med. Den innehåller ingen omvandling till PS/2 utan ser bara till att tangentbordet byter mode och pratar PS/2 i sig själv.
När du ansluter tangetbordet till KVM-växeln så kommer växeln att se till att tangentbordet pratar USB och sen pratar den (fortfarande växeln) USB med datorerna. Om växeln inte har stöd för PS/2-emulering (vilket de inte brukar ha) så kommer det alltså att gå åt pipan om du koppar in den med tangentbordets PS/2-adapter.
1. Om du inte får fart på tangentbordet kopplat direkt med USB till respektive dator så kommer det inte att fungera (med den KVM-växeln).
2. Det är inte säkert att det kommer att fungera genom växeln även om du får fart på det kopplat direkt på USB. Tangentbordet verkar ha inbyggd USB-hub och kanske även ljudkort (jag orkade inte läsa så noga) och såna saker behöver stöd i switchen för att fungera bra.
Om det inte funkar som USB-tangentbord i endera datorn datorerna kan det tänkas finnas en "USB legacy support" eller "USB emulation" att slå på nånstans i BIOS-inställningarna, jag har inte sett det på särskilt många modernare maskiner dock.
Det är en sån passiv PS/2-adapter som följer med. Den innehåller ingen omvandling till PS/2 utan ser bara till att tangentbordet byter mode och pratar PS/2 i sig själv.
När du ansluter tangetbordet till KVM-växeln så kommer växeln att se till att tangentbordet pratar USB och sen pratar den (fortfarande växeln) USB med datorerna. Om växeln inte har stöd för PS/2-emulering (vilket de inte brukar ha) så kommer det alltså att gå åt pipan om du koppar in den med tangentbordets PS/2-adapter.
1. Om du inte får fart på tangentbordet kopplat direkt med USB till respektive dator så kommer det inte att fungera (med den KVM-växeln).
2. Det är inte säkert att det kommer att fungera genom växeln även om du får fart på det kopplat direkt på USB. Tangentbordet verkar ha inbyggd USB-hub och kanske även ljudkort (jag orkade inte läsa så noga) och såna saker behöver stöd i switchen för att fungera bra.
Om det inte funkar som USB-tangentbord i endera datorn datorerna kan det tänkas finnas en "USB legacy support" eller "USB emulation" att slå på nånstans i BIOS-inställningarna, jag har inte sett det på särskilt många modernare maskiner dock.
marxisten skrev:Jag skulle köpa ett Steelseries 6G/V2. De kostar omkring 600 och är gameingmodell. Det finns 4 olika hårda switchar på det, och det är de du får kolla på. Det fungerar skithärligt och är bra känsla i det och byggt som en tank, det är inte plastigt, utan är metall i det.
Det tillhör de jag tittat på och som jag ska ta en titt på igen när jag lämnar igen det jag köpte men det dröjer en vecka tills jag avslutat semestern. Jag kanske skall tillägga att jag inte spelar och att det alltså inte är därför jag vill ha ett - jag skriver mest text men är gammal nog att ha vant mig vid och lärt mig uppskatta de tangentbord som fanns förr (ja, jag tillhör dem som fortfarande sörjer sitt gamla KeyTronic).
nallen skrev:Det är en sån passiv PS/2-adapter som följer med. Den innehåller ingen omvandling till PS/2 utan ser bara till att tangentbordet byter mode och pratar PS/2 i sig själv.
Exakt. Det är bara en plugg som är USB i ena änden och PS/2 i den andra. Tangentbordet måste vara PS/2 i grunden eftersom det är den som sitter närmast. Den slutsats jag drar av detta är att jag antingen måste ha en aktiv omvandlare eller - enklare? - hitta ett tangentbord som inte är PS/2 utan faktiskt är USB.
nallen skrev:2. Det är inte säkert att det kommer att fungera genom växeln även om du får fart på det kopplat direkt på USB. Tangentbordet verkar ha inbyggd USB-hub och kanske även ljudkort (jag orkade inte läsa så noga) och såna saker behöver stöd i switchen för att fungera bra.
Det är en inbyggd hub, det verkade praktiskt eftersom jag har svårt att komma åt USB-kontakterna på datorn - det är trångt och svåråtkomligt. Ljud vet jag inte och det är inte så noga eftersom jag sällan använder ljud alls utan är gladare ju tystare den är.
Funderar för övrigt, lite OT, på om det är någon vits med att koppla switchen till USB3. Jag har ett par sådana på baksidan av datorn också men gissar att switchen behöver ha stöd för det inbyggt för att det skall spela någon roll. Har bara inte funderat på det förr.
Titti skrev:Funderar för övrigt, lite OT, på om det är någon vits med att koppla switchen till USB3.
I korthet; nej, det är det nog inte.
Titti skrev:Det tillhör de jag tittat på och som jag ska ta en titt på igen när jag lämnar igen det jag köpte men det dröjer en vecka tills jag avslutat semestern. Jag kanske skall tillägga att jag inte spelar och att det alltså inte är därför jag vill ha ett - jag skriver mest text men är gammal nog att ha vant mig vid och lärt mig uppskatta de tangentbord som fanns förr (ja, jag tillhör dem som fortfarande sörjer sitt gamla KeyTronic).
I sådana fall, kolla noga på vilka Switchar det är i det du köper. Rekommenderar inte black switches om du ej spelar för de är stenhårda.
Alla mekaniska tangentbord är gjorda för spel f.ö.då det håller bättre och ger mer känsla, Steelseries har som logga "professional gaming gear" av en anledning.
Men som sagt, vill du har ett tungt tangentbord, som är mekaniskt och funkar med USB skulle jag ta ett extra öga på Steelseries. Dock så ska du vara uppmärksam på en sak gällande mekaniska tangentbord. Ifall du ej nyttjat det innan är det ett helvete att lära sig, och det tar någon vecka iaf innan man känner sig bekväm med dem. Sen ger det mycket fördelar.
Titti skrev:Funderar för övrigt, lite OT, på om det är någon vits med att koppla switchen till USB3.
Fundering i korthet: vad skulle du har för nytta av det? USB3 har man för extrema överföringshastigheter av filer (ex. filmer och liknande), någonting du inte behöver ha på ett tangentbord.
Däremot så medför PS/2 fördelar vid spelande främst, då Anti-Ghosten (antal tangenter man kan trycka ner på en gång) ökar från 6 till 102.
marxisten skrev:I sådana fall, kolla noga på vilka Switchar det är i det du köper. Rekommenderar inte black switches om du ej spelar för de är stenhårda.
Jag valde blå i det jag köpte, fick uppfattningen att det var det som mest stämde in på vad jag önskade. Ett distinkt klickljud men lite dovare än det som var i det här och så vill jag känna när tryckningen är registrerad så jag kan släppa tangenten där.
marxisten skrev:Men som sagt, vill du har ett tungt tangentbord, som är mekaniskt och funkar med USB skulle jag ta ett extra öga på Steelseries. Dock så ska du vara uppmärksam på en sak gällande mekaniska tangentbord. Ifall du ej nyttjat det innan är det ett helvete att lära sig, och det tar någon vecka iaf innan man känner sig bekväm med dem. Sen ger det mycket fördelar.
Jag antar att jag faktiskt har använt det förr, att det är så de gamla tangentborden var konstruerade. Jag lärde mig maskinskrivning på en manuell maskin för länge sedan och mycket har ändrats till det bättre sedan dess men de här svampiga tangentborden med låga knappar som sitter alldeles för nära varandra vänjer jag mig nog aldrig vid.
marxisten skrev:Titti skrev:Funderar för övrigt, lite OT, på om det är någon vits med att koppla switchen till USB3.
Fundering i korthet: vad skulle du har för nytta av det? USB3 har man för extrema överföringshastigheter av filer (ex. filmer och liknande), någonting du inte behöver ha på ett tangentbord.
Ingen alls, det var bara en tanke att jag skall komma ihåg att inte använda dem där det inte medför någon vinst.
marxisten skrev:Däremot så medför PS/2 fördelar vid spelande främst, då Anti-Ghosten (antal tangenter man kan trycka ner på en gång) ökar från 6 till 102.
Nu är jag min ambition ständigt att trycka ner EN tangent i taget så det är en fullkomligt onödig finess för min del...
Titti skrev:Nu är jag min ambition ständigt att trycka ner EN tangent i taget så det är en fullkomligt onödig finess för min del...
Så du använder inte Shift-tangenten...
Miche skrev:Titti skrev:Nu är jag min ambition ständigt att trycka ner EN tangent i taget så det är en fullkomligt onödig finess för min del...
Så du använder inte Shift-tangenten...
Understundom... ibland även AltGr eller Ctrl i kombination med någon annan - dock sällan Ctrl+Alt+Del numera
Titti skrev:Nu är jag min ambition ständigt att trycka ner EN tangent i taget så det är en fullkomligt onödig finess för min del...
När du skriver fort så kan nedtryckningarna komma för tätt för ett vanligt tangentbord, med bra anti-ghost så reagerar ändå tangentbordet i den ordning du faktiskt trycker ner tangenterna. Det är en bra finess.
Titti skrev:Jag valde blå i det jag köpte, fick uppfattningen att det var det som mest stämde in på vad jag önskade. Ett distinkt klickljud men lite dovare än det som var i det här och så vill jag känna när tryckningen är registrerad så jag kan släppa tangenten där.
Är det Cherry MX switchar i det du har?
http://www.overclock.net/t/491752/mecha ... oard-guide
Här är info om just dem. Att ha rätt hårdhet på tangenterna är ganska viktigt för man ska trivas med det. Själv kör jag med Black, de anses bäst för gaming och är stenhårda.
Blåa är gjorda för att skriva med. Så om du har Cherry MX switchar i ditt är de ett bra val.
Här har du även info om varför du bör använda PS/2 utöver anti-ghosten.
PS/2 or USB?
PS/2 wins on three fronts: First, it supports full n-key rollover. Second, PS/2 keyboards aren't polled, but are completely interrupt based. And third, it is impossible for it to be delayed by the USB bus being used by other devices. There are two types of USB transfer modes - the interrupt transfer mode (USB polls keyboard, when key is sensed the USB controller sends the interrupt to the CPU), and the isochronous transfer mode, which reserves a certain amount of bandwidth for the keyboard with a guaranteed latency on the bus. Unfortunately, there are absolutely no keyboards made that use the latter, because special controllers would have to be used, thus making it cost prohibitive.
So if your keyboard supports both PS/2 and USB, and your PC has a PS/2 port, there's no reason not to use it.
PS/2 funkar nog inget vidare med switch eftersom datorn bör bootas med PS/2-tangentbordet anslutet (vilket jag skrev här så jag tror att man måste ha ett USB-anslutet tangentbord.
Miche skrev:PS/2 funkar nog inget vidare med switch eftersom datorn bör bootas med PS/2-tangentbordet anslutet [...]
Alla elektroniska KVM-switchar med PS/2-anslutning emulerar ett tangentbord på den icke-aktiva porten av just den anledningen.
Här är två tangentbord i pansarvagnsklassen, till ABC800 och IBM
Garanterat hårda att klara en näve i bordet
Garanterat hårda att klara en näve i bordet
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Det är ett sånt IBM-tangetbord Titti egentligen vill ha. Jag har inga kvar i garderoben.
EDIT: ABC-800 tangentborden däremot var rysligt dåliga med tangenter som kärvade om man tryckte det minsta snett.
EDIT: ABC-800 tangentborden däremot var rysligt dåliga med tangenter som kärvade om man tryckte det minsta snett.
Sv: Re: Nytt tangentbord?
Miche skrev:PS/2 funkar nog inget vidare med switch eftersom datorn bör bootas med PS/2-tangentbordet anslutet (vilket jag skrev här så jag tror att man måste ha ett USB-anslutet tangentbord.
Jo, det funkar utmärkt med mekaniska, tom. bättre. Därför nyttjar alla gaming tangentbord PS/2 kontakt. Bättre anti-ghost och många fler fördelar.
Och av vilken anledning skulle du inte boota med det anslutet?
marxisten skrev:Och av vilken anledning skulle du inte boota med det anslutet?
Särskilt windows brukar inte detektera PS/2-tangentbord om de inte är inkopplade när man bootar. I Linux går det åtminstone att tvinga fram en ominitiering och få in det den vägen, men jag minns banne mig inte hur man gör.
marxisten skrev:Och av vilken anledning skulle du inte boota med det anslutet?
Har du öht. läst Tittis fråga högst upp på sidan?
Titti skrev:som jag behöver för att kunna styra switchen och växla mellan mina datorer
Miche skrev:marxisten skrev:Och av vilken anledning skulle du inte boota med det anslutet?
Har du öht. läst Tittis fråga högst upp på sidan?Titti skrev:som jag behöver för att kunna styra switchen och växla mellan mina datorer
Titti skrev: en del andra saknar en viktig tangent: scroll lock, som jag behöver för att kunna styra switchen och växla mellan mina datorer
Så skrev jag och det gällde att jag måste ha scroll lock på tangentbordet för att kunna styra switchen jag har. Jag har upptäckt att det är en tangent på utdöende och den har på en del nyare tangentbord tagits bort till förmån för ytterligare en multimediaknapp... Visst skall det gå att programmera om någon annan knapp till samma funktion men det verkar onödigt.
Vad det har med frågan om att boota med tangentbordet anslutet begriper jag inte rakt av och jag orkar inte försöka reda ut det nu. Kanske finns det någon del jag missar här.
plåtmonster skrev:
nallen skrev:Det är ett sånt IBM-tangetbord Titti egentligen vill ha. Jag har inga kvar i garderoben.
Exakt. Det är vad jag egentligen letar efter. Jag har heller inga kvar i garderoben; de var visserligen hållbara men till slut gav även det sista upp. De hade inte USB och faktiskt inte heller PS/2 utan en äldre DIN-kontakt med större diameter - och en decimeterlång sladd med en sådan i ena änden och en PS/2 i andra änden har jag nog fortfarande liggande, tror jag...
Ljust och fint, stadigt och rejält och inte en massa onödiga knappar man ändå aldrig använder. Ett distinkt klick vid nedslag och väl åtskilda tangenttoppar. Jag gör färre felslag med mindre ansträngning än på de moderna. Jag gillar riktiga saker och i många fall är jag minst lika aspig och förändringsobenägen som många av er andra här...