Jag stör mig på mig.
47 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Re: Jag stör mig på mig.
Kimmelie skrev:NekoTale skrev:Miche skrev:Jag tror det är omöjligt att skämma bort barn med kärlek, närhet och socialt umgänge, det skapar snarare trygga barn som har mycket kärlek och omtanke att ge tillbaka!
bara för och critisera lite men, om ett barn får för mycke kärlek, brukar inte då barnen som vuxna bli lite naiva? (personlig erfarenhet)
Blanda inte ihop kärlek med att överbeskydda...
menar du att mina föräldrar älskade aldrig mig?
NekoTale skrev:Miche skrev:Jag tror det är omöjligt att skämma bort barn med kärlek, närhet och socialt umgänge, det skapar snarare trygga barn som har mycket kärlek och omtanke att ge tillbaka!
bara för och critisera lite men, om ett barn får för mycke kärlek, brukar inte då barnen som vuxna bli lite naiva? (personlig erfarenhet)
Själva kärleken kan man aldrig få för mkt av Neko.
Att sedan överbeskydda och göra barn otjänster genom att inte låta det utvecklas är ju något annat.
Det är viktigt att ställa krav oxå. Fyfaan det är int lätt att vara förälder.
- Yv Ericsson
- Anslöt: 2012-04-25
NekoTale skrev:Kimmelie skrev:NekoTale skrev:bara för och critisera lite men, om ett barn får för mycke kärlek, brukar inte då barnen som vuxna bli lite naiva? (personlig erfarenhet)
Blanda inte ihop kärlek med att överbeskydda...
menar du att mina föräldrar älskade aldrig mig?
Att överbeskydda är inte på något sätt motsatsen till att älska. Självklart kan man både älska och överbeskydda någon.
Hur det förhöll sig i ditt fall har jag ingen aning om.
Att man älskar sitt barn betyder inte att man är överbeskydda. Man ska ju skydda när det behövs och uppmuntra att utforska själv också. Är man överbeskyddande håller man tillbaka utvecklingen och man bör inte begränsa den man älskar.
- Abbreviation
- Anslöt: 2010-10-15
NekoTale skrev:menar du att mina föräldrar älskade aldrig mig?
Neko. Det menade jag INTE!
Jag är övertygad om att dina föräldrar älskat dig mer en någon kan föreställa sig.
Nu skojade du med tanten väl?
Det kan inte vara särskilt svårt att älska dig.
Moderator: fixade ett trasigt citat.
- Yv Ericsson
Är NekoTale den söta lilla filuren med världens charmigaste ögon? Någon sådan bara måste man ju älska.
- Abbreviation
- Anslöt: 2010-10-15
Abbreviation skrev:Är NekoTale den söta lilla filuren med världens charmigaste ögon? Någon sådan bara måste man ju älska.
Ja.
Risken är med dom filurerna att man älskar dom så det värker
- Yv Ericsson
I och med att aspergare har svårt att försrå sig på sarkasm (fast i det här fallet är nog alla inräknad)
Men läs om sakerna jag skrev i ett komiskt och sarkastisk synvinkel så ser ni att jag försökte vara rolig men även bevisa min naivitet.
Om ni vill ha en bättre version så ringde jag mina föräldrar och ja dom älskar mig! (igen dåra, nej jag ringde inte dom men jag vet att de älskar mig )
Men läs om sakerna jag skrev i ett komiskt och sarkastisk synvinkel så ser ni att jag försökte vara rolig men även bevisa min naivitet.
Om ni vill ha en bättre version så ringde jag mina föräldrar och ja dom älskar mig! (igen dåra, nej jag ringde inte dom men jag vet att de älskar mig )
NekoTale skrev:I och med att aspergare har svårt att försrå sig på sarkasm (fast i det här fallet är nog alla inräknad)
Om ni vill ha en bättre version så ringde jag mina föräldrar och ja dom älskar mig!(igen dåra, nej jag ringde inte dom men jag vet att de älskar mig )
HAHAHA. Skönt med folk som är så roliga som du! Sarkasm är ju din specialitet.
men man vet aldrig med folk. om man inte känner dom väldigt mycket.
Jag har tagit bort mig på två forum. för folk blivit förbannad på mig helt enkelt. jävligt NT gjort av dom föresten.
- Yv Ericsson
hörde på radio att barn som får komma upp till mamma eller pappa när de själva vill, blir mycket trygga som vuxna.Abbreviation skrev:Var det kvinnan som höll bebis en liten stund när jag skulle in och byta blöja? Ja, jag tror på att ge bebisar obegränsat med närhet och kärlek. Vissa säger att jag skämmer bort honom men jag har aldrig hört talas om en förälder som, när barnen är vuxna, suttit och ångrat att hen kramade och gosade med barnen för mycket. Eller ett barn som tyckte att hens föräldrar gav hen för mycket kärlek ...
tror det var någon speciell period när de var extra klängiga som detta skulle vara viktigt för att försäkra dem om att de fick komma o bli hållna o gosade med som sedan växte bort på två veckor för att sedan minska i intensitet om man just då lät dem komma upp i famnen som de ville
Jag stör mig på mig.
Jag är usel på namn och använder därför nästan aldrig namn. Jag kan däremot komma ihåg någons utseende år efter att man bara mötts på bussen, typ...
matterik skrev:Jag är också dålig på att komma ihåg namn och att använda dem vid tilltal.
Pieohpah skrev:Jag är usel på namn och använder därför nästan aldrig namn. Jag kan däremot komma ihåg någons utseende år efter att man bara mötts på bussen, typ...
grejen är att jag VILL komma ihåg dem. Det får mig må illa att jag inte gör det.
det är befriande när jag väl gör det
- Yv Ericsson
Jag stör mig på mig.
Ah, ok då fattar jag! Ja, jag får också lite ångest av att aldrig minnas namn. Men vad gör man åt det? Jag har inget trick... Ibland går det med långsökta associationer
När folk tror man skall svara på frågor som man inte uppfattat att dom ställt.
- lasseivägen
- Anslöt: 2009-07-20
lasseivägen skrev:När folk tror man skall svara på frågor som man inte uppfattat att dom ställt.
Döjobbigt! Jag trodde jag var döv..så jag gick ock kollade
men det var inte fel på hörsel.
Så sitter man där och svarar och känner sig som en idiot för man svarar utan att hört.
- Yv Ericsson
Yv Ericsson skrev:lasseivägen skrev:När folk tror man skall svara på frågor som man inte uppfattat att dom ställt.
Döjobbigt! Jag trodde jag var döv..så jag gick ock kollade
men det var inte fel på hörsel.
Så sitter man där och svarar och känner sig som en idiot för man svarar utan att hört.
Plus ettkåmmafem (på förekommer anledning, av annan +tråd på forumet)
- lasseivägen
- Anslöt: 2009-07-20
Det jag stör mig på är när alla säger vackra kommentarer till mig för att det just låter vackert och det ska ha en tröstande effekt på mig. det får en motsatt effekt. Blir bara förbannad istället.
Jag stör mig på mig.
Jag stör mig också på folk som försöker uppmuntra en. Det blir så falskt och gör mer ett intryck av att de vill leda eller ljuga.
atoms skrev:Att störa sig på sig själv; generellt sett är det en väldigt intressant problematik du tar upp där - det finns så oerhört många situationer där denna irritation kan uppstå.
Tycker det är ett konstant problem i min tillvaro & det ställer till det för mig mer än jag själv vill. Det bidrar ju tyvärr till att man blir väldigt hård mot sig själv. Särskilt när allt bara skiter sig. Socialt! Dömer mig själv väldigt mkt hårdare när jag gör misstag osv. Men men! Ngt att jobba på kanske.
kullan skrev:Det jag stör mig på är när alla säger vackra kommentarer till mig för att det just låter vackert och det ska ha en tröstande effekt på mig. det får en motsatt effekt. Blir bara förbannad istället.
Jag stör mig på att folk inte säger rakt ut vad dom menar till personen de stör sig på.
Speciellt när personen de stör sig på har problem med att läsa mellan raderna.
Därför tycker jag att det är bättre att störa sig på sig själv.
- Yv Ericsson
matterik skrev:Jag stör mig också på folk som försöker uppmuntra en. Det blir så falskt och gör mer ett intryck av att de vill leda eller ljuga.
Det har aldrig fallit dig in att människor som gör så enbart har som mening att just muntra upp dig?
Måste man utgå ifrån att dom är falska vill leda eller ljuger?
Det är vad jag kallar bitterhet.
Jag vill i vart fall inte vara bitter. Det själ bara energi.
Bara för det så springer jag inte runt som en annan muntergök hela tiden.
- Yv Ericsson
Glimma skrev:atoms skrev:Att störa sig på sig själv; generellt sett är det en väldigt intressant problematik du tar upp där - det finns så oerhört många situationer där denna irritation kan uppstå.
Tycker det är ett konstant problem i min tillvaro & det ställer till det för mig mer än jag själv vill. Det bidrar ju tyvärr till att man blir väldigt hård mot sig själv. Särskilt när allt bara skiter sig. Socialt! Dömer mig själv väldigt mkt hårdare när jag gör misstag osv. Men men! Ngt att jobba på kanske.
Ja Glimma. Det är ett livslångt arbete. Men du har en schysst inställning. Då har man kommit väldigt långt.
Själv dömmer jag mig, så jag funderar varje dag på att låsa in mig och kasta bort nyckeln.
Men ingenting blir ju bättre av det. Så det är bara att fortsätta leva.
" Livet är en dans på kniven ägg" that`s tha shit.
- Yv Ericsson