Ångest, svårt med koncentration och svårt att komma igång

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Ångest, svårt med koncentration och svårt att komma igång

Inläggav Autismsmurfen » 2012-06-08 12:23:03

Vi med asperger eller högfungerande autism sägs ju ha svårt med att komma igång med saker och ting. Nu sitter jag hemma helt själv med huvudet fullt med idéer och saker jag skulle vilja göra. Här är en lista på vad jag skulle vilja göra under sommaren:

1. Skriva en bok.
2. Bygga robotar.
3. Måla tavlor.
4. Lära mig mer om datorer.
5. Göra lerdockor.

Allt som jag tog upp tycker jag är väldigt kul och när jag tänker på det sjunker jag verkligen in i det. Men det är väldigt svårt för mig att sätta igång med det. När jag utreddes trodde vi att jag hade slags koncentrationsproblem, men det visade sig vara så att jag ligger långt över medel när det kommer till koncentrationsförmåga. Problemet beror tydligen på ångest, och jag kan själv känna att jag börjar må dåligt och inte kan fokusera när jag har mycket människor omkring mig eller är på ett nytt ställe.
Nu när jag är ensam hemma, vet vad jag skall göra och tycker att de saker jag tog upp är roliga borde jag egentligen ha lätt för att gå in för det, men det har jag inte, blir nervös. Vad säger er erfarenhet; är 5 intressen för mycket? Vad brukar ni göra för att det skall bli lättare med sådana här saker? Har ni testat ångestdempande medicin, och har det hjälpt i så fall?

Har testat att göra egna schemat, och det hjälper om det är väldigt detalierat. Problemet är bara att andra människor alltid ändrar situationen så att jag inte kan följa det längre, och det gör mig orolig.
Autismsmurfen

Anslöt: 2012-05-20

Re: Ångest, svårt med koncentration och svårt att komma igån

Inläggav Kromatik » 2012-06-08 12:52:38

Jag är i ungefär samma situation som du.

För ett år sedan förlorade jag passionen för ett specialintresse som jag haft i 10 år. Sedan dess har jag haft svårt att sysselsätta mig med någonting meningsfullt, jag känner mig som en ihålig människa utan personlighet.
Jag har hamnat i någon typ av identitetskris då jag inte riktigt vet vem jag är längre. Förr "var" jag mitt intresse, det var det som identifierade mig.

Jag har ju ett flertal intressen, och som du, en lista på projekt och saker jag vill göra men kommer inte igång riktigt.

Jag vet egentligen inte varför jag inte kommer igång. Jag försöker att utöva ett intresse i taget men eftersom att jag inte går in i det med hela min själ så ger det inte samma tillfredsställelse som ett specialintresse och jag tappar då lusten för det, även fast jag tycker att det är kul.

Det är omåttligt frustrerande, och jag vet inte vad jag skall göra åt saken. Jag kan ju inte tvinga fram ett specialintresse, sådant kommer bara av sig själv.

Jag har tyvärr inga bra råd för att komma igång, ville bara dela med mig.
Kromatik

Anslöt: 2011-09-18

Inläggav plåtmonster » 2012-06-08 12:59:30

Gör något som ger energi, tvinga dig sedan att göra det du vill komma igång med. Efter ett tag så märker man att det inte var så farligt under förutsättning att man valt någorlunda rätt intresseområde.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Neutrino » 2012-06-08 13:03:34

Jag har också verkligen problem med att komma igång med saker! Sköt precis upp en viktig sak jag måste göra endast för att jag inte kan komma igång med det hela. Ibland tror jag att jag bara är lat men jag vet inte. Jobbigt och frustrerande är det i alla fall.

Kromatik skrev:Jag har tyvärr inga bra råd för att komma igång, ville bara dela med mig.

+1
Neutrino

Anslöt: 2012-04-12

Inläggav Miche » 2012-06-08 13:40:07

Autismsmurfen skrev:1. Skriva en bok.
2. Bygga robotar.
3. Måla tavlor.
5. Göra lerdockor.

Punkterna 2 och 4 kan du kombinera, för att styra en robot behöver du kunna mer om datorer (så här är det lämpligt att börja med punkt 4) och de konstnärliga punkterna 3 och 5 kan du kombinera tror jag.

Punkt 1 kan du kombinera med samtliga andra punkter, skriv en bok om det du gör (du kan ju börja med en blogg (som då automagiskt kombineras med punkt 4), det finns ett antal bloggar som blivit böcker).
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Kimmelie » 2012-06-08 14:15:56

Autismsmurfen skrev: Problemet beror tydligen på ångest, och jag kan själv känna att jag börjar må dåligt och inte kan fokusera när jag har mycket människor omkring mig eller är på ett nytt ställe.
Nu när jag är ensam hemma, vet vad jag skall göra och tycker att de saker jag tog upp är roliga borde jag egentligen ha lätt för att gå in för det, men det har jag inte, blir nervös.

Känner igen mig i det här. Jag har alltid haft en känsla av att vara på helspänn, "på min vakt" om det skulle uppstå nån fara, eller jag vet inte vad jag var rädd skulle hända. Det var väl bara ångest antar jag... Men jag har ADHD också. För mig hjälper det med medicin mot ADHD. Då kan jag fokusera på att göra nåt, och "glömmer bort" ångesten, eller hur det nu hänger ihop.

Att sitta vid datorn är ångestlindrande för mig, och vill man lära sig mer om datorer finns det hur mycket som helst... Men det gäller att välja ut en sak i taget, annnars går det inte.
Kimmelie

Anslöt: 2009-09-09

Inläggav Exploitbat » 2012-06-11 16:55:43

Jag har också väldiga problem med att komma igång med saker, även om det är saker som jag verkligen gillar och som tillhör mina intresseområden.

Jag tror att problemet är att jag vill göra så mycket utav allting som jag vill sysselsätta mig med(vilket är många saker) att jag mest bara blir stressad och inte vet var jag ska börja riktigt, och det resulterar i att jag helt enkelt blir trött eller kanske "stänger av" och gör något som inte känns lika viktigt - som att sitta på Internet så att det blir ett slags tidsfördriv eller samla på mig mer "info" om det jag egentligen vill göra och tänker att jag får göra det i framtiden(till exempel samla på mig fler film- och boktitlar jag vill uppleva).

Tror också att det har och göra med att jag verkligen gillar att göra saker i "rätt ordning". Till exempel saker som snabbt är avklarade först och det som tar längst tid sist.
Exploitbat

Anslöt: 2010-11-01

Inläggav Nebukadnessar » 2012-06-11 17:20:43

Jag tycker också det är jättesvårt att komma igång med saker. Förr i tiden när jag skrev mycket musik, så upptäckte jag att jag känner mig lugnare och att "tempot" i mig är nedskruvat så att säga, sent på nätterna. Det var lättare att jobba då!
Nebukadnessar

Anslöt: 2012-04-09

Inläggav KrigarSjäl » 2012-06-11 18:14:29

Har själv svårt att arbeta om det är för mycket distraktioner runt omkring. Ska något bli gjort effektivt får jag se till att göra det när jag är själv.

Men det låter väl som bra planer!
Om du vill ha textrespons kan jag ställa upp.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav R. Andom » 2012-06-24 9:06:19

Autismsmurfen skrev:Vi med asperger eller högfungerande autism sägs ju ha svårt med att komma igång med saker och ting. Nu sitter jag hemma helt själv med huvudet fullt med idéer och saker jag skulle vilja göra. Här är en lista på vad jag skulle vilja göra under sommaren:

1. Skriva en bok.
2. Bygga robotar.
3. Måla tavlor.
5. Göra lerdockor.

Allt som jag tog upp tycker jag är väldigt kul och när jag tänker på det sjunker jag verkligen in i det. Men det är väldigt svårt för mig att sätta igång med det. När jag utreddes trodde vi att jag hade slags koncentrationsproblem, men det visade sig vara så att jag ligger långt över medel när det kommer till koncentrationsförmåga. Problemet beror tydligen på ångest, och jag kan själv känna att jag börjar må dåligt och inte kan fokusera när jag har mycket människor omkring mig eller är på ett nytt ställe.
Nu när jag är ensam hemma, vet vad jag skall göra och tycker att de saker jag tog upp är roliga borde jag egentligen ha lätt för att gå in för det, men det har jag inte, blir nervös. Vad säger er erfarenhet; är 5 intressen för mycket? Vad brukar ni göra för att det skall bli lättare med sådana här saker? Har ni testat ångestdempande medicin, och har det hjälpt i så fall?

Har testat att göra egna schemat, och det hjälper om det är väldigt detalierat. Problemet är bara att andra människor alltid ändrar situationen så att jag inte kan följa det längre, och det gör mig orolig.

Jag har samma problem, det enda som någesnånär funkar är att jag gör en lista på vad som ska göras på EN dag. Jag rangordnar efter hur viktigt saker är. Sedan börjar jag ifrån toppen och gör saker. Ja, listan får oftast göras om för att nya saker tillkommer men thats life.

alias d='nano -w ~/do'

Jag behöver bara skriva d för att få upp listan och editera den. Det är viktigt att det är enkelt och går snabbt.

Tyvärr glömmer jag ibland att kolla på listan under en dag, då blir inget gjort på den :(
Att jag glömmer det har jag inte löst... :(

Ibland delar jag upp listan:

göra nu:

1. blabla
2. blalba

göra imorrn:

1. blabla
2. blabla

göra i framtiden:

1. blabla
2. balbla
R. Andom

Anslöt: 2009-04-11

Inläggav Miche » 2012-06-24 11:11:05

Du kan prova med att sätta ett larm på mobilen varje dag som säger "Kolla listan"...
Miche

Inläggav Kimmelie » 2012-06-24 11:43:02

R. Andom skrev:alias d='nano -w ~/do'

Jag behöver bara skriva d för att få upp listan och editera den. Det är viktigt att det är enkelt och går snabbt.

Tyvärr glömmer jag ibland att kolla på listan under en dag, då blir inget gjort på den :(

Om du startar om datorn varje dag (jag stänger alltid av datorn på natten för jag störs av fläkten) så kan du lägga till i autostart att öppna listan. Annars kan du lägga till ett cron-jobb att den öppnar listan i nano. Jag kan tänka mig att det är effektivare att den öppnas automatiskt, än att du bara har en påminnelse om att själv öppna den...
Kimmelie

Inläggav R. Andom » 2012-06-24 12:00:57

Miche skrev:Du kan prova med att sätta ett larm på mobilen varje dag som säger "Kolla listan"...

Mmm.. Tanken slog mig när jag skrev det där. Men det blir problem när jag inte har semester som nu, ibland kanske jag inte är hemma. Men.. Det är ju värt ett försök.
Så nu har jag alarm "Kolla do listan" varje dag kl 14:00.

Min absolut sämsta egenskap är att jag har svårt att få saker gjorda - om jag börjar skjuta upp dom. Så bäst är att aldrig skjuta upp något alls :)
R. Andom

Inläggav R. Andom » 2012-06-24 12:02:47

Kimmelie skrev:
R. Andom skrev:alias d='nano -w ~/do'

Jag behöver bara skriva d för att få upp listan och editera den. Det är viktigt att det
är enkelt och går snabbt.

Om du startar om datorn varje dag (jag stänger alltid av datorn på natten för jag störs av fläkten) så kan du lägga till i autostart att öppna listan. Annars kan du lägga till ett cron-jobb att den öppnar listan i nano. Jag kan tänka mig att det är effektivare att den öppnas automatiskt, än att du bara har en påminnelse om att själv öppna den...

Mmm. Fast jag stänger aldrig av datorn (och störs inte av fläktar, den är ganska tyst).
R. Andom

Inläggav Miche » 2012-06-24 12:30:18

Man kan annars göra någon form av script som kontrollerar aktiviteten på datorn, när man börjar använda den efter flera timmars inaktivitet så öppnas listan!

Själv kör jag Autohotkey i Windoze, jag vet inte om det finns liknande lösningar för andra operativ (vill gärna hitta en liknande för Ubuntu).
Miche

Inläggav Kimmelie » 2012-06-24 12:59:11

Borde det inte funka att göra ett cron-jobb som öppnar en terminal med nano och do-listan, och sen inte gör nåt mer, dvs lämnar den öppen tills du stänger den? Så att den automatiskt öppnar listan en gång/dag, så ser du den när du kommer tillbaka till datorn.
Kimmelie

Inläggav R. Andom » 2012-06-24 13:19:08

Kimmelie skrev:Borde det inte funka att göra ett cron-jobb som öppnar en terminal med nano och do-listan, och sen inte gör nåt mer, dvs lämnar den öppen tills du stänger den? Så att den automatiskt öppnar listan en gång/dag, så ser du den när du kommer tillbaka till datorn.

Det var ju inte så dum ide faktiskt. Detta funkade utmärkt:

17 13 * * * export DISPLAY=:0.0 ; xterm -g 80x33 -fg white -bg black -fn 6x10 -rightbar -tn xterm-color -e nano -w ~/do

Tack för iden!
R. Andom

Inläggav plåtmonster » 2012-06-24 17:50:09

Klockradio, modell "skalman" ..? (för de som läst Bamse)
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav ThereseK » 2012-07-01 16:07:02

Vi med asperger eller högfungerande autism sägs ju ha svårt med att komma igång med saker och ting. Nu sitter jag hemma helt själv med huvudet fullt med idéer och saker jag skulle vilja göra. Här är en lista på vad jag skulle vilja göra under sommaren:

1. Skriva en bok.
2. Bygga robotar.
3. Måla tavlor.
5. Göra lerdockor.

Jag tror att en stor svårighet kring detta kan ligga i att de saker som nämns på listan inte är konkretiserade, utan väldigt generella och omfattande. Ett mål som att "skriva en bok" är ett väldigt stort mål och därför blir det svårt att veta var man ska börja någonstans. Jag tror att det skulle vara till stor hjälp om du försökte stycka ner dessa stora mål och försökte göra ett antal delmål som leder fram till de stora målen.

Fundera kring vilket av ovanstående mål du helst vill börja med och skriv ner vad du först måste göra, dvs. vad ditt första delmål är. Även om det är svårt att välja att börja med ett enda av målen ovan, så måste du börja någonstans. Att välja ett mål till en början betyder inte att du inte kommer att kunna göra resterande mål vid ett annat tillfälle. Däremot kan svårigheten kring att inte våga välja leda till att ingenting blir gjort i slutänden. Därför är det alltid enklast att börja med att välja ett utav målen.

Att få struktur och att veta hur du tar dig till slutmålet underlättar väldigt mycket både när det gäller koncentrationen och motivationen. Om vi exempelvis spinner vidare på din första punkt med att skriva en bok bör du börja fundera kring vad boken ska handla om. Har du flera olika idéer väljer du en av dessa att börja med. Skriv en översikt över bokens innehåll i punktform som du lätt kan följa. Hur ska boken vara upplagd? Vad händer i varje kapitel? Hur börjar och slutar boken? Behöver du ta reda på något, innan du sätter igång eller kan du börja direkt? När ska du ta dig tid att skriva på boken? Du kan exempelvis bestämma dig för att du ska sitta vissa timmar varje kväll och skriva på den, eller att du ska skriva ett visst antal sidor per dag. Att skriva ner allt i punktform underlättar alltid, eftersom man då kan bocka av vartefter man arbetar och därmed kan se hur arbetet går framåt, samt hur mycket som är kvar att göra.

Vad säger er erfarenhet; är 5 intressen för mycket?

Det är absolut inget fel med att ha flera intressen parallellt om man fokuserar på ett i taget. Flera intressen kan istället vara till nytta för att upprätthålla motivationen, genom att man kan skifta mellan dessa om man vid något tillfälle skulle tröttna på ett av dem. Det viktiga, om man vill prestera och åstadkomma saker och ting, är att veta var man är påväg och hur man ska ta sig dit.

Har ni testat ångestdempande medicin, och har det hjälpt i så fall?

Personligen tror jag att mycket av ångesten kommer ur de mycket omfattande målen som sätts upp. När man inte vet var man ska börja och man bara ser de avlägsna målen, utan att se vägen som leder dit, blir man oftast handlingsförlamad. Genom att stycka ner målen och göra många små delmål istället för ett enda gigantiskt mål, blir det lättare att se var arbetet börjar och slutar. På så vis blir minskar prestationsångesten och man kan lättare påbörja arbetet genom att börja med den första punkten på listan som man skrivit och sedan fortsätta därefter.
ThereseK
Ny medlem

Anslöt: 2012-06-30

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in